Inschrijven basisschool!

Vanaf wanneer zijn jullie je gaan oriënteren en gaan inschrijven?
Dochterlief is nu net 3, en ik dacht ik begin maar… Maar er komt automatisch denk ik een gesprek + eventuele rondleiding achter weg, en ben je dan niet veel te vroeg??

En hebben jullie nog tips? Dingen waar ik om moet denken? Ik vind het namelijk nog al wat… een keuze maken die zoveel jaar van haar leven zal gaan beslaan! Brrrr…

Groetjes Manderijn.

Er zijn scholen waar je al veel eerder in moet schrijven anders kun je er niet terecht. Ik heb onze meiden ingeschreven toen ze nog geen 2 waren.

Rondom deze periode hebben basisscholen open dagen. Dus check even wanneer de open dagen zijn op de scholen waar je je kleine meid evt. naar toe wilt doen.

Groetekes, Sje

Het wisselt per school/gemeente. Mijn vriendin heeft haar kleine al voor haar 1e verjaardag ingeschreven. Nu vind ik dat persoonlijk wel mega vroeg, maar dat was volgens haar nodig.

Wij zijn vlak na Tim zijn 3e verjaardag begonnen met orierenteren. Als je beld voor een afspraak dan krijg je uitleg en meteen een rondleiding. Tenminste dat was op de scholen die wij bekeken hebben wel zo.

Schrijf van te voren op wat je belangrijk vind van een school.

Denk aan:

• Geloof
  • Beleid tegen pesten
  • Hoe wordt er omgegaan met kinderen die boven of juist onder niveau presteren
  • Hoe worden juffen/meesters aangesproken
  • Informatie verstrekking
  • 1e indruk bij rondleiding

Groetjes,
Sandra

die dingen die sandra aangeeft vond ik ook belangrijk !!! en heb ik echt op geselecteerd
en in de praktijk komt er vrij weinig van terecht helaas… maar dan nog zijn het belangrijke punten wat mijn dochter bijv loopt tegen 20 dingen aan … mijn zoon van 8 nergens… mijn zoon van 4 op dezelfde school weer tegen 15 dingen in groep 1… dus ligt het ook nog eens aan je kind en de cultuur van een school…

wat ik wel goed begrepen heb is dat je bij elke school graag aangemeld moet zijn in het schholjaar voordat ze 4 worden…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Geloof is al een lastig puntje, daar verschillen we al op! Ojeee…!
Wachtlijsten zal wel mee vallen… klein dorpje, 2 scholen, het zou me verbazen!

Ik zal eens speuren naar die open dagen!

Groetjes Manderijn.

Oh dank Kimmetje, want dan moet het in ieder geval voor de zomervakantie!

En als we een paar keer flink met de ogen knipperen, is het zo maar zover

Groetjes Manderijn.

Hier in de gemeente krijgen je een brief waarin je kunt aangeven bij welke scholen je wilt kijken. De scholen krijgen daar dan bericht van en zij nemen contact met je op. Tuurlijk mag je van te voren ook zelf contact zoeken.

Wanneer krijg je dan zo’n brief pranger? Want die hebben wij nog niet gehad. Geloof toen ze net 2 was wel, maar daar stonden niet de opties op. Alleen dat de tijd er aan komt dat we haar eens in moeten schrijven

Groetjes Manderijn.

Wij hebben hem juli gekregen volgens mij. Marijn wordt over 5 week 4. Maar ik weet niet of iedere gemeente dat doet. Als er verder geen wachtlijsten zijn zal ik mijn kind net voor/na hun 3de verjaardag aanmelden. Een goed gevoel bij een school is wel heel belangrijk.

Ok, dus dat is niet te vroeg. Ik weet namelijk niet waarom, maar ik denk steeds dat we te vroeg zijn!
Neem je je peuter mee naar zo’n eventuele rondleiding? Want ze roept nu al steeds dat ze heen wil, nou na 1 keer kijken zal het hek wel helemaal van de dam zijn!

Groetjes Manderijn.

Wat is vroeg en wat is laat. Je moet doen wij je je goed bij voelt als je je kind met 2 jaar op wilt geven is dat ook goed en met 3,5 jaar ook. Maar het ligt natuurlijk ook aan een wachtlijst.
Ik werk zelf op een basisschool als onderwijsassistent en Marijn is al heel vaak bij ons op school geweest. Hij vindt het wel allemaal heel spannend maar loopt nog niet de hele dag te vragen wanneer hij heen mag. Hij is er wel aan toe. op het kdv zijn er 4 jongens die allemaal 4 worden in een paar weken tijd en de leidsters hebben momenteel hun handen vol. Ze zijn daar uitgekeken. Ze zullen de vlag wel uitsteken haha
Maar wij adviseren ouders om hun kind wel mee te nemen met de intake/rondleiding.

Wij wonen ook in een dorp met 1 school. Hebben via een brief van de gemeente net na Eriks derde verjaardag onze interesse uitgesproken voor de school hier en we hebben bericht gekregen dat we volgende maand een uitnodiging krijgen voor een intake en een rondleiding. Dus dat is 3 maanden voor z’n vierde verjaardag. Heb de site van de school al bekeken, het laatste inspectierapport gelezen en dat zit wel goed. Dus hier geen haast gehad, het loopt wel los.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

wij hebben Rens toevallig van de week ingeschreven. En omdat ze graag aan willen tonen over een aantal jaar een bepaald aantal leerlingen te hebben ivm uitbreiding hebben we Noa ook gelijk ingeschreven.
Ik zou juist nu wel gaan kijken. Dan heb je de tijd om op je gemak de verschillende scholen te bekijken.
Was hier niet nodig. Er is hier een openbare en een christelijke school. Wij willen onze kinderen sowieso op de christelijke school hebben. Niet alleen vanwege ons geloof, maar die school staat ontzettend goed aangeschreven, zowel op het gebied van normen en waarden ed maar ook qua onderwijsprestaties.
De openbare school loopt hier zo leeg dat die op het punt staat om gesloten te worden(hangt er om). Daar heb je combiklassen van 3 groepen, dat vind ik echt veel te veel. Bovendien is er daar steeds trammelant met de inspectie. die school word door de onderwijsinspectie aangeduid als zeer zwakke school.
Die rapporten kun je zo opvragen, vaak staan ze ook op de website van de school. Altijd handig om even te bekijken.
Veel scholen hebben wel graag dat je de kinderen op tijd inschrijft zodat ze een beetje weten hoeveel leerlingen ze kunnen verwachten zodat daar op tijd op in gespeeld kan worden.

Groetjes Ramona

Groetjes ramona

Wij zijn in september wezen kijken bij Bo zijn basisschool (hij wordt aankomend November pas 4) . Aangezien we een erg goede indruk kregen hebben we het aanmeldings formulier meteen mee gekregen.
We hadden op internet voor die tijd ook al zitten rond kijken, en de internet site van deze school is ook erg uitgebreid, met informatie over allerlei dingen, het gehele pestprotocol staat er bv ook op, iets wat bij de andere scholen helemaal niet het geval was.
Nu hebben wij twee weken terug een brief gekregen van de gemeente, waarin in de open dagen van alle scholen stond vermeld, en dat we voor 1 april ons kind moesten aanmelden bij de basisschool van onze keuze.
Dus hier moeten we binnen een maand dus Bo aanmelden. Hadden we inderdaad nog niet gedaan, maar gaan we deze week dus doen. Zo zie je maar, in elke regio is het anders!

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers

Ik moet Dylano nog inschrijven maar weet dat er geen wachtlijst is en ik ken de school, (tso medewerker geweest) dus dat scheelt een hoop. Volgende wee wel ff doen. (hebben nu vakantie)

Liefs Michelle

Wij hebben toevallig volgende week een afspraak om Seth in te schrijven. Wat heel erg fijn is, is dat Seth al een jaar op de PSZ zit, in de basisschool waar hij heen gaat. Veel juffen van de kleuterklassen kennen Seth dus al van naam en ik zie elke week hoe het er aantoe gaat. Ook vind ik dat ze veel organiseren op de school om de lessen interessant te maken/houden. Daarnaast vind ik het belangrijk dat het een christelijke school is.
De juffen van de PSZ hebben ook al gezegd dat ze inspraak hebben over in welke klas Seth komt, dus dat ze kunnen kijken waar hij in past, dus dat vind ik ook erg prettig.

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers

Wij hebben helaas verschillende voorkeuren!
Ik vind alleen dat het zo belangrijk is om naar je kind te kijken…!
Mijn vriend heeft voorkeur voor de openbare school, omdat hij ook zo opgevoed is. Nou daar kan ik dus helemaal niks mee, want wij hoeven onze levens niet helemaal zo in te richten zoals hij opgevoed is. Wel lastig, vooral bij deze dingen!
Ik heb beide scholen gemaild. ook over de open dagen, maar hier is het ook vakantie, dus dat zal wel even duren voor ik antwoord krijg!

Groetjes Manderijn.

oei dat is idd wel lastig als je er allebei verschillende ideeen op nahoud. ga vooral op je/jullie gevoel af (idd wat betreft de punten die eerder ook zijn genoemd) wanneer je de gesprekken hebt. veel succes ermee iig!!

hier was het vrij makkelijk aangezien lindsey naar een psz gaat die in de basisschool zit waar ze daarna gelijk in doorstroomt en dus is ze met 2,5 jaar daar ook gelijk ingeschreven.

liefs,
Rinske

Wij hebben Noah heel laat pas ingeschreven… Officieel staat ie ingeschreven sinds 3 weken… en 25maart word ie 4…
Na deze vakantie dus aankomende Maandag mag ik bellen om te proefdraaien al… pfff gaat snel hoor!

Liefs, Melanie

Ja dat gaat snel Melanie, wij hebben dan nog een jaar, maar ongetwijfeld dat ook die zo om is

Groetjes Manderijn.