In ziekenhuis bevallen

Ja bizar is dat he…in Amerika bevallen alleen de Amish zoals wij hier hahahaha wat zijn wij bikkels he!! Stoere hollandse ( oh ja en belgische) meiden!

Goh, wat een bevallingsverhalen allemaal zeg. Sommigen hebben het best wel heel zwaar gehad! Ik mocht niet klagen. Op het moment zelf vond ik het heel erg. Niet door de pijn, wel door de vermoeidheid en de hitte van de dag. Ze lieten me maar aanklooien, terwijl ik geen persweeën had en Eef ook nog eens dubbel lag met haar hoofdje. Die had ik er nooit zelf uit kunnen krijgen. Ik kreeg wel een infuus om de weeën op te wekken, die trokken toen door naar mijn benen. Erg vervelend. Ik voelde ze zelf helemaal niet aankomen en moest persen op aanwijzing van de verpleegster. Mijn vriend zag steeds een draadje, dat op Eva’s hoofdje zat, naar buiten komen, maar net zo hard weer weg gaan. Ik was blij dat ze me na 1,5 uur proberen (had thuis ook al een uur geprobeerd) hielpen met die pomp!

Pijnbestrijding wil ik in eerste instantie ook niet. Maar als je al dagen bezig bent, snap ik dat je het echt niet meer trekt en het een verlossing is. In Amerika is het inderdaad standaard. Wij vrouwen zijn wel bikkels ja! Hup, niet moeilijk doen! In België schijnen ze ook makkelijker aan pijnbestrijding te doen en kennen ze volgens mij niet standaard thuisbevallingen? Een collega van mij is getrouwd met een Belg en ze was zo bang voor haar bevalling, dat ze per sé een keizersnee wilde. Dat kon in België. Maar uiteindelijk wilde ze geen kind met de Belgische nationaliteit en beviel ze toch maar hier. Gewoon natuurlijk, niks keizersnee, was helemaal niet nodig…Dus vooraf kun je niet altijd de keuze maken!

In het ziekenhuis waren de meeste verpleegsters aardig, al had ik er ook een trut bij zitten. Ik moest naar de wc en kreeg een pompje mee om me daarna schoon te spoelen. Maar ze had niet gezegd dat ik zelf van de wc af mocht, dus ik zat daar maar te wachten op haar. Van een andere verpleegster mocht ik namelijk niet alleen lopen, want ik was net bevallen en kon zo neer gaan. Dat mens kwam niet en dus ging ik zelf maar lopen. Stond ik daar met mijn flespompje in de hand…Er lagen geen kraamverbanden en ik voelde me heel ellendig. Ik zei daarna tegen haar: ‘Ik ben zelf maar van de wc afgekomen, ik wist niet of dat mocht?’ Zegt ze: ‘Ja hehehe, wij kunnen niet de hele dag wachten tot alle moeders klaar zijn!’ Zij kwam ook steeds met dat kolfding - de koemachine inderdaad Jaantje - en ik kon haar wel wat doen! Gelukkig zat haar dienst er snel op en kreeg ik 's ochtends een heel lief jong meisje dat Eva verzorgde. Gauw in de rolstoel en toen mocht ik naar huis. Even in het ziekenhuis ok, maar als je heel lang moet blijven lijkt me dat echt niet fijn!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ik vind het jammer dat sommige mensen zo denigrerend over een kolfapparaat praten. Ik was er maar wat blij mee, want bij mij lukte de borstvoeding niet, omdat mijn tepels te plat zijn. Dankzij die kolf heb ik toch 3 maanden borstvoeding kunnen geven. Dus om nu te zeggen zo’n stomme koemachine… Ik was er erg blij mee !!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Lilypie In verwachting Ticker

Ooohhh nog even over die kolf! Ik had een hand kolf en is prima gegaan, had overigens geen moeite met borstvoeding geven ookal was het in het begin wel pijnlijk! Ik had best wel ingetrokken tepels, dus verwachte moeilijkheden, maar die heb ik niet gehad! Wij hebben voornamelijk gekolft omdat ik niet wist wannneer ik mocht gaan werken ivm verblijfsvergunning hier, maar ben dus uiteindelijk nog 1 jaar met jaar thuis geweest! Toen at ze al en liep ze al rond dus kreeg ze net voordat ik wegging, tijdens lunch en 's avonds nog! Maar moet zeggen dat als ik full-time had gewerkt, ik niet elke dag zou hebben willen kolven, vond het zwaar werk!

Ik twijfel ook, Bij Nora na 20 uur thuis en heel veel pijn heeft de VK mij toch naar het ziekenhuis gestuurd omdat zij inschatte dat ik met de pijn en al 40 uur zonder slaap de persweeen niet aan zou kunnen. Ik heb achteraf geen rekening hoeven te betalen, dus zal het medisch geweest zijn??

Ik vond het fijn om thuis te beginnen, al moet dat sowieso wel. Aan de ene kant lijkt het me ook fijn om thuis te bevallen in je eigen omgeving, niet nog de auto in te hoeven en door het ziekenhuis te lopen met die weeen. (dat de mevrouw aan de balie echt serieus vroeg waar ze me mee konden helpen, terwijl ik met een spoor aan vruchtwater achter me aan al puffend dat ziekenhuis in kwam lopen… grrrrr…!) Mar toen ik eenmaal op de verlosafdeling was, vond ik de hoeveel begeleiding ook juist wel prettig. Bovendien was ik high on petadine dat was een hele verademing, omdat ik tussen de weeen door steeds even wegviel met die enorme vermoeidheid, dat maakte het ook dragelijker. De begeleiding tijdens en na de bevalling vond ik eigenlijk wel heel prettig. Ik beviel om 23.00 uur en om 3.00 waren ze klaar met de onderzoeken, hechten en alles. Ik ben gebleven tot 10.00 de volgende ochtend. Als Noor wakker werd, legden we haar aan lekker bij mij in bed en verder lagen we samen op de kamer en hebben heerlijk geslapen.

Dus totaal geen traumatische ervaring (op de pijn van de rugweeen na dan) zowel thuis als in het zkh. Het ziekenhuis waar ik beviel heeft ook een kinderziekenhuis eraan vast. dat vond ik wel een fijn idee voor het geval er iets zou zijn met de baby.

Ben er dus nog niet helemaal uit. Gelukkig mag ik nog even twijfelen…

liefs

Nou sorry hoor. Ik vond het een vreselijk ding en werd gewoon gedwongen om het te gebruiken. Terwijl het bij mij helemaal niet lukte en het vreselijk pijn deed. Ik moest het per sé gebruiken en zat daar maar 20 minuten aan zo’n ding. Per keer. Ik vond en vind het gewoon vervelende dingen. Heeft toch niets met denigrerend te maken? Het is maar een woord…Bij ons op het werk lopen er ook mama’s met een kolftas en daar zal ik nooit iets van zeggen. Andersom kreeg ik wel opmerkingen waarom IK geen bv gaf. Alsof ik een slechte moeder was. Terwijl ik het ook best had gewild, maar het gewoon niet kon en kan door dingen die ik graag voor mezelf houd. Ik vind het juist dan weer vervelend dat anderen (en ik bedoel niet jou hoor Sandra) niet respecteren dat vrouwen soms géén bv geven en die keuze dan maken. Ze hoeven wat mij betreft dan dus inderdaad niet weer met dat ding aan te komen, want ik ga deze keer ook weer voor flesvoeding en dan moeten ze mijn keuze ook respecteren.

Iedereen moet daarin haar eigen keuze maken. Ik heb heel bewust gekozen voor bv maar ik snap helemaal dat anderen heel bewust voor fv kiezen! Je moet doen waar jij je goed bij voelt want ik geloof echt dat je kindje daar ook het meeste aan heeft ! Ik geloof ook niet dat het een beter is dan het ander.

Wat raar dat je verplicht moest kolven terwijl je dit zelf niet wilde. Ik vind dat ze je daarin in je waarde moeten laten en je niet moeten dwingen. Iedereen moet idd zelf weten wat hij geeft, flesvoeding of borstvoeding. Ik heb zelf vroeger ook nooit borstvoeding gehad en ben zelden ziek etc. Als ik het niet zou willen dan zou ik het ook echt gewoon niet doen.

Met mijn opmerking bedoel ik dat je het over stomme dingen en koemachines hebt, terwijl je het ook gewoon een kolf kunt noemen Zoals ik al zei was ik er wel erg blij mee. En is het fijn dat er zulke dingen bestaan voor mensen die wel graag borstvoeding willen geven, maar bij wie het rechtstreeks niet lukt.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Bij Jurian thuis bevallen. Super goede ervaring mee. Ondanks dat het een drukte aan mijn bed was met een leerling dokter en mijn zus er extra bij. Het was gezellig…

Nu met Levi in het ziekenhuis bevallen. En ik moet zeggen… wie weet de volgende keer weer in het ziekenhuis. Alle ‘bende’ daar… daarna heerlijk genieten van de champagne die ik kreeg en het relaxe bed waar ik op lag… Even samen genieten voor de visite kwam.

Ik zou de keuze niet kunnen maken. Het ligt gewoon aan hoe je jezelf voel. Voel je jezelf vertrouwd in het ziekenhuis… dan moet je daar zijn. Maar ben je voor je eigen gevoel thuis ontspannener dan moet je thuis blijven (mits dit mogelijk is). Het nadeel kan zijn dat je dan nog halsoverkop naar het ziekenhuis moet … maar daar gaan we maar niet vanuit

Mijn man is voorstander van het ziekenhuis. Hier mooie nieuwe 1 persoonskamers, eigen senseo etc. Dus beetje huiselijk

[img]http://m3.lilypie.com/Yvfjp2.png" alt=“Lilypie Derde Ticker” border=“0” />

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

ja meis ik weet niet beter dan dat ik toen een rekening heb gekregen van over de 600 euro voor 2 nachten en 3 dagen… ik weet alleen niet of er iets vergoed zou worden als ik die rekening opgestuurd zou hebben.
die heb ik toch wel opgestuurd maar ik heb uiteindelijk niks hoeven betalen omdat ik een medische indicatie had. de rede van die rekening was omdat de polisgegevens van rico nog niet bekend waren.
ik heb echt geen idee maar ik hoop dat je toch wat vergoed krijgt… ik vind het zoiezo belachelijk dat ze zoiets niet altijd vergoeden.

Nou, ik citeerde Jaantje eigenlijk…En ik voelde me soms ook wel een beetje zo, omdat het een beetje op zo’n machine lijkt en ik dus echt het gevoel had dat ik verplicht werd ‘aangelegd’. Mijn vriendin gebruikte 'm ook bij haar kinderen en ze zei zelf altijd: ‘Zo, weer even Campina-koemelk maken!’ Vandaar die associatie…Maar ‘kolf’, ook goed! Trouwens…vorige week was er in een winkel een vrouw die een kolf wilde kopen, maar de doos was al open. Dus ze vroeg of íe niet gebruikt was. Nee, zei de verkoopster, maar er kwam daarstraks iemand naar kijken, omdat ze een kolf voor HAAR HOND zocht. Die had zoveel pups gekregen dat ze niet zelf kon voeden en dus wilde het baasje haar helpen met een ELECTRISCHE KOLF. Dat hebben ze toch maar afgeraden. Lijkt me voor zo’n beestje ook niet fijn. Gek verhaal he?

Ik zal straks even kijken in de polis, dat zou ik al eerder hebben gedaan, maar geen tijd gehad. En morgen meteen even aan de vk vragen. Ik heb ook aangegeven te kiezen voor flesvoeding, dus hopelijk nemen ze dat ook weer mee als ik in het ziekenhuis beval!

Haha idd wel een gek verhaal. Een kolf voor een hond, dat lijkt me echt een raar gezicht.

Het lijkt me toch raar dat ze je gaan verplichten te kolven, terwijl je voor flesvoeding kiest. Dat moet je echt gewoon weigeren hoor. Jij maakt de keuze en niet zij.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Hoi meiden, om even in te haken op het kolf/bv verhaal van rainbow.
Ook ik heb bij luna bv gegeven, gekolft enz, voelde me inderdaad haast verplicht om dat te doen. Een vd verloskundige bij ons is ook lactatie deskundige, nou kan je vertellen dat was een pittige tante. Heb bij luna gehad dat ze 's avonds om 22u nog kwam omdat ik lag te huilen in bed vd de pijn en er geen drup uit kreeg, moest toch nog ff door zetten volgens haar. Na 8wkn heb ik het voor gezien gehouden en ik moest zelf maar zien hoe ik het deed met afbouwen!
Toen ik zwanger was van mees en het eerste intake gesprek had, had ik haar weer.
Heb haar toen meteen gezegd recht in de ogen kijkend dat IK GEEN bv ging geven, daar ook geen discussie van wilde maken, geen gezeur na de bevalling wou en als ze het niet accepteerde ze het nu ff moest zeggen en dat ik dan ergens anders heen ging.
Ze heeft het opgeschreven in mijn dossier en er nooit meer over gehad…

Gr Patries

Ik heb nu ook geen bv gegeven… ik wilde het zelf niet. Nou ik kan je zeggen dat ik mega snel hersteld was/ben. Bij Jurian kon ik hem nog niet eens troosten toen hij huilde omdat mijn borsten zo zeer deden. Nu kan ik Levi lekker tegen mij aan houden zonder last te hebben van die borsten. Voor mij dus nooit meer die polanaise aan mijn lijf met bv etc. Al vind ik het super knap van hen die het wel doen, en vind ik het ook een heel mooi vertederend gezicht!!

[img]http://m3.lilypie.com/Yvfjp2.png"

[img]http://m1.lilypie.com/7DCQp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

Ow vreselijk die vk’s van de oude stempel die je ergens toe willen dwingen! Ik heb het ook geprobeerd hoor, eerst met kolf en toen legde de kraamhulp Eva gewoon aan de borst. Ze dronk best hard, want ze had gewoon trek. Hoe lief ik haar ook vond, ik wilde echt niet dat ze dat deed. Het deed zo’n pijn dat ik helemaal met vertrokken gezicht in bed lag en niet kon ontspannen. Dat voelde Eva ook en die ging daardoor nog meer huilen. Ik gaf haar dan af aan de kraamhulp en die begreep me gelukkig wél. En andere vk’s die op visite kwamen ook. Doordat ik geen voeding aanmaakte hoefde ik ook niks af te bouwen, dat was wel fijn. Eva dronk prima uit de fles en het was een stuk meer ontspannen. Niemand kan en mag je dwingen, het is je eigen lijf toch zeker! Ik vond het ook wel jammer dat het niet lukte, maar wat niet lukt lukt gewoon niet. Het moet fijn en ontspannen zijn voor mama én baby. Dan werkt het het beste. Ik ga het volgende keer ook niet meer proberen en heb dat ook duidelijk gezegd.

@Patries, wat een akelige vrouw! Goed dat je van je hebt afgebeten meid! WRRRRAUW! Met Patries valt niet te sollen!

Ik kon Noah niet zo aan de borst leggen omdat ook ik te kleine tepels heb, ik kreeg een tepelhoedje…het mocht EIGENLIJK niet, maar ze lieten het gelukkig wel toe.
Met tepelhoedje ging het heel eg goed, alleen ik was er na 3 weken klaar mee, ik wou niet meer…Onder tussen heb ik ook nog gekolft, met de hand… en na die 3weken heb ik alleen maar gekolft tot Noah 6weken was.
Daarna helemaal over op de fles.

Als ik hier uitleg hoe fijn ik het vondt om te kolfen… Vooral als je die stuwing hebt, dan snappen ze dat vaak helemaal niet.
Ach je bent toch geen melkkoe zeggen ze dan(?!) Tja sorry hoor, IK vindt het heerlijk en wil mn kinderen toch iets van mijzelf geven!

Ik wil eigenlijk nu geen borstvoeding geven, (ben er nog niet helemaal uit).
Daar werd iemand gewoon boos over op mij hè… ze vroeg of ik het wou, dus ik zei ineerste instantie Nee dat wilik nu niet… Ohhh waarom niet dan? dus ik zeg, Nou een flesje vindt ik op DIT moment veel makkelijker want Noah gaat ook naar school, en ik heb ook zo m`n dingen die ik moet doen… Oke zegt ze, maar is het bij Noah dan niet goed gegaan?? Jewel antwoord ik, heel goed…
Kijkt ze me boos aan, en zegt… Sorry vindt het wel een beetje raar… bij de eerste gaat alles goed, en bij de tweede wil je het niet!

Heb ik hier nog zelf een keuze in of???
Stom mens!

Liefs, Melanie

Ja, raar eigenlijk, voor veel mensen is dat echt een taboe, flesvoeding!

Ik had me bij Nora voorgenomen: Ik probeer het en als het me moeite kost of pijn doet, stop ik ermee en ga ik over op de fles. Ik kende al wat horrorverhalen over kraamverzorgsters die koste wat het kost je aan het borstvoeden wilden krijgen dus ik was voorbereid ze allemaal de waarheid te vertellen als het nodig was. Ik heb gezien wat voor een stress het op kan leveren en dat wilde ik niet voor mezelf en voor het kindje.

Nou, puntje bij paaltje ging die borstvoeding bij mij zo goed en makkelijk, dat ik het heerlijk vond om zelf te voeden. De eerste paar slokjes waren erg gevoelig, maar daarna niet meer, geen kloven, geen lekken, geen klachten.

Na 7 maanden wilde stoppen, zodat we het meer konden verdelen en ik niet iedere keer vanaf mn werk naar huis of het kdv moest om te voeden (wel fijn dat dat kon, ik hoefde niet te kolven) maar dat vond ik toen nog best wel moeilijk. Je bent dan zo gewend aan dat momentje samen.

Maar ik ben het er helemaal mee eens: Niemand is gebaat bij de stress die het oplevert als het niet wil lukken. Dan ben je alleen maar bezig met proberen, pijn, kolven, spanning. lekker doen wat het beste voelt!

liefs

Ja sommigen willen je echt perse aan de borstvoeding hebben.
Nou… Ik haal gewoon flesvoeding in huis straks… En we zien wel…:smiley:

Liefs, Melanie

Tja hier is er gewoon bijna geen alternatief, dus het was gewoon borstvoeding, klaar! (zeg maar he) Ja als je geen keuze hebt dan is het heel makkelijk, flesvoeding is hier onzettend duur, en water ook niet altijd betrouwbaar. Mijn moeder heeft in totaal 8 jaar borstvoeding gegeven, dus voor mij was het een hele natuurlijke keuze, waar ik ook niet gestressed door was vandaar dat ik het 1,5 jaar heb volgehouden, en ik zou het zo weer doen bij een eventuele volgende. Maar als je er bij voorbaat gestressed van word en ontzettend tegenopziet zou ik er al niet aan beginnen!

mij wilde ze in het ziekenhuis ook aan de bv hebben maar als ik dat echt niet wilde hoefde het natuurlijk niet
omdat ik dan eventueel nog wat bedenktijd wilde gaven ze hem wat melk uit zo’n cupje. dan wende hij nog niet aan een tepel of speen. en dan kon ik altijd nog zeggen wat ik het liefste wilde.
aangezien ik kloven had na 1 keer drinken van heb ik jou daar…(niet normaal wat een zuigkracht) kon ik even niet bv geven het moest eerst genezen en dan moest ik een andere aanpak van bv proberen als ik dat wilde.
daarom kreeg hij toen uit een cupje en later weer uit de borst.