In ziekenhuis bevallen

Het duurt nog even, maar ik ben toch aan het bedenken waar ik wil bevallen straks. Eerst leek thuis bevallen mij geweldig, maar daar ben ik wat van terug gekomen. Toen het bij Eva begon was ik gewoon thuis en aanvankelijk liep alles zo voorspoedig, dat de vk haar spullen ging halen en ik thuis kon bevallen. Maar omdat er geen persweeën kwamen, moest ik alsnog naar het ziekenhuis. Achteraf vond ik dat eigenlijk wel fijn. Ik kon me veel meer op de bevalling richten en ik was op de een of andere manier meer ontspannen dan toen ik thuis was. Ik heb bij de vk aangegeven dat ik in principe thuis wil bevallen, maar nu ik er echt goed over na denk, wil ik eigenlijk liever weer naar het ziekenhuis. Ik kan daar natuurlijk voor kiezen, maar kan je eigen vk dan mee? Ik weet niet hoe dat dan precies in z’n werk gaat? Wel weet ik dat je, als er geen medische indicatie is, alles zelf moet betalen en dat vind ik aan de ene kant ook een beetje zonde van het geld. Klinkt raar misschien, maar het loopt al gauw in de honderden euro’s en als je dan niks vergoed krijgt…Zijn er meer hier die zelf liever naar het ziekenhuis gingen en moest je toen inderdaad alles zelf betalen?

Dinsdag heb ik weer een controle (jaja, om de twee weken nu al, het komt allemaal steeds dichterbij!) en dan bespreek ik het met de vk. Maar ik hoor ook graag jullie verhalen/meningen!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Hi,

je moet gewoon even goed in je zorgpolis kijken. Bij mij wordt t bv niet vergoed, de poliklinische bevalling in het zkh. Maar miss als je extraextra aanv verz bent wel. maar in principe wordt het niet vergoed, ik heb een keer een bedrag, of eigen bijdrage ergens gelezen en dat was 125,-. maar ja, dat was in 2007 hahaha.
Als je geen medische indicatie hebt dan zijn de kosten veelal voor jezelf en mag je vk het zelf doen, mits het zkh onder haar regio valt. mijn vk mag bv alleen vlak bij ons, en niet ergens in r’dam, dat heeft uiteraard met de aanrij tijd te mk (er zijn nog meer dames mogelijk aan het bevallen hihi).
Maar het kan zo maar zijn dat er wel een medische indicatie optreed en dan moet je wel, en dan is het vergoed + dan mag de vk het niet meer doen, dan wordt het de gyneacoloog.
Ja ik wilde ook thuis, maar puntje bij paaltje braken mijn vliezen 5wk te vroeg dus had ik niks meer te vertellen, moest in het zkh en met een gynea. Nou, ik vond het net zoals jou, helemaal perfect. ik kon me ook perfect richten op de bevalling, ook al storte het hele zkh in, het kon me werkelijk niks schelen. héél soms kwam er een verpl.k of gynea, maar verder was ik heerlijk alleen met mn man aan mijn zij en mn washandje hihi. daarna (dit klinkt heel raar) toen het allemaal achter de rug was en de kleine naar neonatologie werd gebracht dacht ik echt: wat ben ik blij dat ik die zooi thuis niet heb hahaha, ja ik weet dat ze het keurig achterlaten hoor in je huis en slaapkamer na zo’n bevalling, maar toch voelde dit beter terwijl ik eerst thuis wilde bevallen. met een polikl. zkh bevalling ( zonder medische ind) mag je na een paar uurtjes naar huis en kruip je alsnog je eigen bed in. heerlijk.
ja als jij merkte dat je je daar veilig voelde en daardoor beter de weeen kon handelen, dan moet je naar je gevoel en hart luisetren wijffie. Maar je kan op het allerallerallerlaatste moment ook nog beslissen hoor. als je aan het puffen ben en denk: help dit gaat m niet worden en je ween kappen ermee, ga je lekker naar het zkh. praat er ook effe met je vk over. dan zal ze miss sneller een med ind. stellen. Ik had nl hetzelfde. de 1e kwam er na het hoofdje eruit geperst was er niet goed uit, hij bleef “hangen”. dat noemen ze een moeizame schouderontwikkeling. Ik merkte al zoiets tijdens het persen, maar bij hun was er geen stress dus bij mij ook niet. later heb ik het wel nagevraagd en stond dus in het dossier. toen zij mn vk tijdens huisbezoek dat ik dan voor de 2e beter naar het zkh zou moeten gaan, ivm herhaling. medische ind dus.

vandaar babbel er even over. En uiteindelijk komt het kind er toch, wie weet maak je je nu druk en beval je straks spontaan langs de A15 of zo hahahaha het kan raar lopen hoor hihi.

x Floss

Op het moment dat ik zwanger was had ik al besloten dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen. Ik heb een heel uitgebreide verzekering en die dekt zelfs de eigen bijdrage geloof ik. Maar ja bij mij werd het natuurlijk harstikke medisch. Maar mijn eerste reden was dat ik 1 die rotzooi inderdaad niet in huis wilde hebben en 2 zoiets had als het moet hebben ze daar alles bij de hand. Mijn moeder was mij kwijt geweest als ze thuis bevallen zou zijn en mijn schoonzus had vlak daarvoor ook een thuisbevalling met een semi totaal ruptuur dus ik had zoiets doe mij de veiligheid van het ziekenhuis maar.

Groetjes,

Michèle

Ik ben gewoon thuis bevallen… klinkt misschien heel raar, maar een mannelijke dokter naast me vindt IK 3x niks… Liever mn eigen man, dan een vreemde.
En dan ook nog allemaal vreemde mensen naast me… Nee ik liever thuis weer.
Puur omdat ik dan in mn eigen bed lig, mn eigen huis… Dan heb ik meer het gevoel dat IK de touwtjes in handen heb, dan een dokter die beslissingen over mij neemt.

Als ik nou wèl in het ziekenhuis zou willen bevallen, moeten wij ook een eigen bijdrage betalen.

Liefs, Melanie

Ik ben ook thuis bevallen. Heerlijk, met deze tweede hoop ik weer thuis te kunnen bevallen. Allemaal zo gemoedelijk. Na de bevalling zijn de opa’s en oma’s geweest en daarna waren we lekker met z’n 3en. (ben s’middags om 17.00 bevallen).
En daar zaten we, manlief op de bank aan een biertje. Moeders in het kraambed aan een fles water en kleine uk in de kinderwegen.

Dus als je mijn mening vraagt…thuis bevallen.

Lilypie Second Birthday tickers

Ik was zelf ook van plan om thuis te bevallen maar dit kwam eigenlijk vooral door die eigen bijdrage waar ik niet op zat te wachten er moesten ook babyspullen komen… Opzich leek het mij wel zo prettig alleen de vk erbij en evt de kraamverzorgende op een gegeven moment en dan diegene die je erzelf bij wou hebben en nouja ik wou een bodyguard bij de deur voor het geval er iemand zou komen binnenvallen want wou er absoluut niemand bij hebben dan de hoogstnodige personen dus de vk en een steunpuntje waar ik me jongere zusje al voor gevraagd had.

Toen ik dus met 34 wkn + 1 dg in een keer bloed begon te verliezen werdt ik na een controle bij de vk toch maar opgenomen voor een nachtje en naar twee dagen in de verloskamer was mijn kleintje er ookal

Opzich vond ik het wel fijn in het ziekenhuis, want zat er echt tegenop om het thuis te doen zat nog op mijn kamer moest nog een huisje hebben, je bed moet van zoveel kanten bereikbaar zijn je moet het verhogen en mijn kamer was te klein, wist echt niet hoe ik dat allemaal klaar moest spelen, aan de andere kant in het ziekenhuis heb je ineen keer veel meer mensen aan je bed hangen ^^ in de verloskamer had ik geloof ik 2 zusters en een MANNELIJKE vk haha afentoe de gynecoloog en natuurlijk hebben hun ook hen diensten dus de ene dag had ik die en de volgende ochtend een andere groep… maar dat is zoiezo anders als ze te vroeg komen denk ik want de kinderarts rolde hem zo weg naar de coveuse en als ze optijd komen mogen ze met je mee naar de zaal…

en om het medische personeel dat paraat staat hoef je het ook niet te doen want ookal ben je in het ziekenhuis dan nog moeten ze worden opgeroepen de gynecoloog moet dan soms ook van thuis komen of kan ook al met een andere bevalling bezig zijn die even voorrang krijgt, in die tijd kan je ook rijden mocht het nodig zijn…

Je moet gewoon je gevoel volgen en waren er niet in amsterdam ofzo al speciale bevallingsgevallen die een thuissituatie na bootsen maar toch alles binnen hand bereik is?

Ik zou graag thuis willen bevallen, maar vanwege mijn keizersnede bij Tim moet ik bij de volgende ook in het ziekenhuis bevallen. De reden dat ik graag thuis wil bevallen is dat het gewoon je eigen vertrouwde omgeving is. Lijkt me thuis meer ontspannen om daar de weeen etc op te vangen. Het ziekenhuis is bij ons vandaan ook maar 5 minuten rijden, dus mocht het nodig zijn zou ik zo in het ziekenhuis zijn. Maar goed het is niet anders dat ik nu de keuze niet meer heb. Bij ons hebben ze vorig jaar de verloskamers verbouwd tot woonkamer. Ben heel benieuwd hoe die er dus nu uit zien. Zo uit de krant zag het er erg gezellig uit.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Lilypie In verwachting Ticker

Ik wilde in het ziekenhuis bevallen. Dit is. Ook gebeurd alleen niet met m’n eigen verloskundige. Vliezen waren meer dan 24 uur gebroken zonder weeën dus we waren medisch geworden. Kreeg toen een hele lieve klinische vk. Bij een volgende kies ik weer voor het ziekenhuis. Geeft me een fijner gevoel. Bij ons lig je na de bevalling alleen in een kraamkamer en je partner kan eventueel ook bij je op de kamer slapen. Mijn vriend heeft 2 nachtjes bij ons geslapen en toen mochten we naar huis.

Liefs

Mervin mocht in princiepe elke nacht voor de bevalling blijven slapen gezien ik daar toch 3 nachten gelegen heb nog voor ze geboren werd, maar dat wilde hij niet. Hij wilde de katten ook niet alleen laten zei hij maar in werkelijkheid heeft ie gewoon een bloedhekel aan ziekenhuizen

Groetjes,

Michèle

Tja … jij bent de enige die kan besluiten wat voor jou goed voelt. Dat is voor iedereen anders. Ik wilde graag thuis bevallen, maar omdat Erik er na een uur persen nog niet uit was (sterrenkijker) moesten we alsnog naar het ziekenhuis. Blegh, persweeën tegenhouden in de auto en vervolgens al die medische toeters en bellen: allemaal mensen rondom de tafel, knip erin en vacuümpomp en vervolgens nog een nacht moeten blijven omdat ze Erik op suiker wilden checken ivm z’n gewicht (bijna 4100 gram na een zwangerschap van 38+4).

Ik vond het zoooooo erg dat het niet lukte om het thuis af te maken. Ik had er zo’n goede hoop op, omdat het tot het persen zo goed ging. Ik vond de afronding in het ziekenhuis echt traumatisch. Misschien dat als we daar waren begonnen, dat het dan anders was geweest. En misschien dat zo’n verlosafdeling zoals Sandra het beschrijft, met die woonkamers, dat dat het ook minder medisch laat voelen. Ik weet het niet. Ik weet wél dat ik nu nog soms denk over hoeveel beter ik me zou hebben gevoeld als we het gewoon thuis hadden kunnen afmaken. Zo vertrouwd en intiem.

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Ja, de keuze is en blijft moeilijk. Kijk, als het bij de eigen bijdrage van 125,- zou blijven is dat prima, maar dadelijk zijn we 1000,- ofzo kwijt en dat vind ik niet nodig als het thuis ook kan. Het ziekenhuis is hier ook 10 minuten vandaan, dus ik kan bv toch thuis beginnen en dan eventueel alsnog naar het ziekenhuis. Ik had toen met Eef ook heel veel verschillende verpleegsters! Wel 5 ofzo, terwijl we er maar 12 uur waren in totaal. Het maakte me allemaal niet veel uit, ze waren wel aardig. Al was het wel zwaar irritant dat ze me steeds wakker maakten voor borstvoeding, terwijl ik dat niet prettig vond en ik geen bv wilde geven. Ik moest gewoon kolven, ook al kwam er alleen bloed. Dat was echt vervelend, dus dat ga ik straks zeker zeggen, dat ik geen bv wil geven omdat het vorige keer niet lukte en ik het erg pijnlijk vond. Ik wil het ook niet meer proberen, want ik vond het erger dan bevallen! Ik had een vrouw die de bevalling deed (mijn eigen vk was wel mee, maar haar dienst zat er op en ze kon echt niet langer blijven), maar uiteindelijk kwam er een gyn bij, een man. Die kwam duidelijk van de BBQ thuis af ofzo, die had zo’n haast dat hij niet eens zei hoe hij heette! Verder vond ik het allemaal prima. Ik weet nog goed dat de zon onder ging (het was die dag heet geweest) en ik helemaal over Eindhoven uit kon kijken vanuit mijn bed. Eva lag naast me, met haar rose muis in een bakje en papa was in de buurt. Heerlijk was dat moment! Ik was toen erg gelukkig!

In een ziekenhuis ben je vaak niet de enige die bevalt. Bij mijn vriendin moesten ze schakelen tussen haar en twee andere vrouwen! Dan riep er weer een: ik moet persen! Dan renden ze gauw naar haar…Vreemd lijkt me dat! Ik ga het er dinsdag zeker met mijn vk over hebben. Eigenlijk hoop ik nog steeds op het ziekenhuis, al hoop ik dan natuurlijk dat er geen hele ernstige medische indiactie is! Bij Eef moesten ze alleen even helpen met het laatste stuk… Ik ga het even nakijken in de polis! Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ik ben bij Madelon thuis bevallen en dat was heerlijk!! Bij Dylano moest ik in het zieknhuis bevallen vanwege mijn bekken en suiker en vond het 3 keer niets.
Maar dat is toch ieder zijn eigen gevoel.

Het was bij mij de omgedraaide wereld bij Madelon thuis bevallen dus en de volgende dag naar ziekenhuis vanwege me bekken en scheur in schaambot, heb er toen 4 weken gelegen heerlijke kraamtijd dus not.
Bij Dylano in het ziekenhuis bevallen en de volgende dag naar huis en een heerlijke kraamtijd.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Een scheur in je schaambot, durf het bijna niet te vragen maar hoe krijg je dat voor elkaar met een bevalling???

Groetjes,

Michèle

Als jij het weet Michèle weet ik het ook
Weten ze niet hoe dat kan, Ik zelf en ook de doktoren denken dat het komt omdt mijn bekken ook uit elkaar gingen tijdens de bevalling. Je hoort heel vaak bekkeninstabiliteit tijden de zwangerschap maar toen had ik nergens last van. Bij mij is het tijdens de bevalling gebeurt en dan gaat het waarschijnlijk met grote druk.
Vandaar dat ik toen ook 4 weken in het zh heb gelegen in een hangmatje net boven het bed met je billen. Geloof niet dat ze dat tegenwoordig nog doen maar toen hoorde je bijna nooit van bekkeninstabiliteit en zeker niet in de vorm die ik had/heb.
Ze verbazen zich er nog steeds over dat ik gewoon kan lopen.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Bizar inderdaad enne wees blij dat je nog kan lopen meid, je zult de eerste niet zijn die haar leven in een rolstoel moet slijten helaas.

Groetjes,

Michèle

ja ik hoorde later ook pas via via niet eens in het ziekenhuis dat er iemand bij je mag blijven snachts :open_mouth: bij mij werd mijn zusje weggestuurd aan het eind van de avond omdat naar een paar uur in de verloskamer er nog niet veel gebeurd was moest maar even een nachtje nog goed slapen, nou die twee nachten alleen waren een hel want veel heb ik niet geslapen, in dat geval was ik veel liever thuis geweest… gelukkig kwam hij naar twee nachten de volgende middag eindelijk en was de pijn over maar vond het wel heel erg mensonterend allemaal, zon hele bevalling.

Ook de bv wou ik in eerste instantie niet mee beginnen, had er helemaal geen zin in en dubbele gevoelens over, had ook een zuster mij overgehaald van probeer het nou toch, dus ik de eerste dag 2x geprobeerd maar dim wou natuurlijk niet. Mocht ik lekker de nacht doorslapen om even bij te tanken hij had toch de sonde al in. Schijnt er (^#@$$%^) zon … verpleger smorgens om zes uur met een stom zaklampje in mijn oog dat ik wel eens naar hem toe mog gaan, ik blij dat wel mocht eindelijk naar hem toe, (de eerste dag had ik het idee dat ik alleen mocht komen rond etenstijd, want het was dan na 20 min van leg hem nu maar weer in zijnbedje kan hij slapen werd je weggestuurd, kwam er pas naar een paar dagen achter dat ik zo lang mocht blijven als ik wou) dus ik naar hem toe, verschonen aan de borst leggen wat niet wou. Komt die verpleger met zon stomme koemelkmachine aanzetten (dubbele elektrische kolfaparaat) en wordt hij haast boos op mij dat ik mijn mandje met kolfspullen die snacht stiekum op mijn nachtkastje waren gezet en ik dus niets van wist niet had meegenomen hallo het is mijn eerst dag als moeder hier, om zes uur smorgens, dus ik maar achter het kolfaparaat omdat nou ja goed dat blijkbaar dus moest om het op gang te brengen terwijl ik eigenlijk net toestemming heb gegeven voor bv en niemand het gehad had over zon aparaat 6 keer op een dag! en dan wordt hij boos op mij dat ik naar zoveel tijd er nog steeds achter zit want na zoveel min moet je stoppen of ik zelf de tijd niet in de gaten kon houden??? hoe moet ik dat weten als jij mij dat niet uitlegd, stond wel in het boekje wat bij het mandje zat… en wanneer had ik dat moeten lezen…

Wat was ik trots dat dim naar een week goed ging drinken en ik dat apparaat lekker kon laten verstoffen! Hij was in het ziekenhuis meer dan 10% afgevallen en toen hij naar tien dagen weer thuis was was binnen een paar dagen al zwaarder dan bij de geboorte lekker rust geen kraamverzorgende geen stress zo lang kunnen vasthouden als ik wil en lekker laten slapen in zijn eigen bedje zonder dag en nacht andere kinderen om hem heen, vaders die je lopen te beloeren terwijl je met dat koemelkmachine al achter een schermpje zit en je ze nog door een kiertje ziet kijken, hoe aantrekkelijk ben je net na een bevalling als je aan een koemelkmachine vastzit??? ik vraag het me af maar goed.

Maarja aan zulke verhalen heb je denk ik oook niets als ik ooit aan een tweede begin dan is het thuis en dan blijft ie maar lekker zitten tot mijn 38/40 weken en dan is het of borst en anders fles maar geen KOLF

iedereen zijn eigen keuzes lees ik wel, ik vond en vind trouwens mijn huis niet geschikt om te bevallen…
ik heb bij de eerste vrijwillig gekozen voor een ziekenhuis bevalling, die werd uiteindelijk ook medisch vanwege sterrenkijken, vacuum etc… de tweede was appeltje eitje maar toch in ziekenhuis vrijwillig ena chteraf medisch vanwege omwikkeling navelstreng 2x…

bij alexander 3 jaar geleden was het al zo dat ik de vrijwillige keuze niet meer mocht en kon maken… je moest thuis bevallen of je dat nou wilde of niet… en ik wil dat dus duidelijk niet

uiteindelijk werd hij ook medisch , zondag ochtend gebroken vliezen. na 24 uur weg bij vk naar gyn, op dinsdag ochtend zonder weeen melden bij de verlosafd voor inleiding… afdeling vol… er lagen 13 vrouwen te bevallen in 6 verloskamers… heb heel hard weer naar buiten gerend …

op woensdag ochtend 11.30 is ie uiteindelijk gewoon in ziekenhuis geboren en moesten we nachtje blijven vanwege die erg lang gebroken vliezen

bij emily wederom , je moet thuis bevallen maar dat wens ik niet, ik kon toen kiezen om te bevallen in het zotel. dan geld het als een thuisbevalling met je eigen vk, maar in een zorghotel tegen het ziekenhuis hier aan.

en dat beviel ;letterlijk en figuurlijk goed haha.

emily diende zich aan rond 23, om 2 uur waren we in zotel, om 3.38 was madam er en om 6.30 waren we weer thuis om haar als verjaardagskadootje aan te bieden aan haar zus

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Ik ben twee keer in het ziekenhuis bevallen. Bij Minke thuis "begonnen"maar omdat het te lang duurde ( en ik gebroken vliezen had) moest ik naar het ziekenhuis en daar ben ik alsnog natuurlijk bevallen. Met Neeltje moest ik ( wederom ivm langdurig gebroken vliezen) ingeleid worden en dat gebeurt natuurlijk ook in het ziekenhuis. Ik heb het bij allebei helemaal niet erg gevonden om in het zieknhuis te bevallen. De mensen waren allemaal erg lief en toen ik van Neel was bevallen ( om 00.30 uur) werdik daarna naar de kraamafdeling gebracht waar allemaal net bevallen moeders lagen. Iedereen was zooo gelukkig en vol van de bevalling dat we de hele nacht met elkaar lagen te kletsen . Was een hele bijzondere ervaring.

Ik wilde heel graag thuis bevallen maar dat liep even anders door de zwngerschapsvergiftiging en mijn spoed keizersnee. Weet dus nu al dat ikinderdaad bij een volgende ook weer in eht ziekenhuis nmoet bevallen. Ik vind dat wel heel jammer. Wat je zegd over al die verschillende verpleegsters weet ik ook nog wel ja. ze draaien diensen van 3 en om de zoveel tijd neemt weer iemand het over. Als degene wat minder leuk is is dat neit zo erg maar als je een fijn iemand hebt dan is het jammer dat je weer een ander krijgt. over de kosten kan je even informeren bij je zorg verzekeraar. Wij zijn goed verzekerd met een aanvullende vezekering en krijgen heel veel vergoed. Nou was het bij ons deze keer mediche dus word het sowieso vergoed.

Hier kun je niet kiezen, als je wil bevallen met een medisch geschoold iemand moet je naar het ziekenhuis, zij mogen geen thuisbevallingen doen! Dus tja geen keus, en achteraf veel beter geweest ook! Ik heb het wel helemaal zonder pijnstilling gedaan en daar ben ik wel super blij mee. Hier volgen ze nogal het Amerikaanse systeem, met veel pijnstilling in ziekenhuizen, overigens is een keizersnede ook een geboorte optie, je kan dus kiezen om uberhaubt niet een bevalling te doen, maar gewoon een dag te prikken en in de ochtend nuchter komen voor een keizersnede, dat vind ik helemaal bizar!