In de box staan/rand bijten en vlekjes op 1 tandje

Rico kan sinds een weekje ongeveer staan in de box.
het is allemaal leuk en aardig maar hij bijt constant in dat hout van die bovenste rand. sinds gisteren viel mij het al op dat hij vlekjes heeft op 1 tandje.
en het tandje wat net door is lijkt een “gaatje” in te zitten tegen het tandvlees aan. Of het lijkt zo of het tandje is nog niet goed doorgekomen en lijkt dat misschien zo (stukje verschoven tandvlees of weet ik veel)
maar dit zijn eigenlijk 2 vragen door elkaar.

Is het niet slecht dat hij zo hard daarin bijt? in de zin van dat zn tandjes daar van kunnen afbreken? want als je hem bezig hoort denk je echt van: tjee die moeten haast wel afbreken.
het is net alsof dat hij dat doet omdat hij het eng vind om in de box te staan. vaak huilt hij daar namelijk ook bij als ie staat zovan: ik weet het even niet meer. en gaat dan als een hysterische zitten knauwen op dat ding.

en over die vlekjes, is dat normaal bij melktandjes? en dat gaatje? ik bedoel het poetsen gaat sinds een paar weken echt super en ik kan m dan ook makkelijk 30 seconden poetsen zonder moeite.

Dat bijten kan niet echt kwaad. Alleen als hij het net als morgan’s vriendje in glazen tafels gaat doen wordt het een ander verhaal, maar om ze echt te breken moeten ze wel heel erg tekeer gaan.

En dat vlekje kan ik je niet mee helpen helaas.

Groetjes,

Michèle

ja hij gaat dus echt te keer, als een hond op een mergpijp weet je wel. maar die angst om te staan hoort er dat bij?

Ja Morgan was ook angstig en voorzichtig in het begin. Alle begin is eng en moeilijk he, ze moeten zelfvertrouwen krijgen. Ze stond zo wankel op der beentjes, en ineens ging het vloeiend en stevig.

Groetjes,

Michèle

Dat vlekje kan best ontbrekend glazuur zijn. Als je zo hard bijt, dan bijt je misschien je glazuur eraf. Dat glazuur is bij die kleintjes nog niet zo hard als bij ons volwassenen, dus kan er makkelijk af. Dus ik denk dat dat bijten niet heel handig is, als je het kan voorkomen zou ik dat proberen. Telkens als 'ie het doet, zeggen dat 'ie het niet moet doen ofzo.

Verder: knap dat 'ie kan staan!!!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

ja ik zeg dat ook dat ie dat niet mag, alleen luisterd ie natuurlijk nog niet, en dat is dan ook weer normaal want het is nog een baby is is daar nog niet echt bewust van dat hij moet luisteren natuurlijk helaas anders zou het een stuk gemakkelijker zijn.
maargoed ik blijf zeggen dat ie het niet mag doen maar vooral nu tand nr 6 doorkomt (denk dat ie morgen en anders overmorgen er wel doorheen is als ik dat zo voel) zal hij helemaal lak hebben aan wat wij zeggen.
we pakken hem dan meestal ook wel weg alleen is het tegenstrijdig in deze situatie, juist om de rede omdat hij nu staat en hij dan misschien denkt dat dat niet goed is. omdat zo gauw hij staat hij dat gelijk doet.
of hijg aat huilen of hij gaat bijten.
ook het knarstanden is erger geworden.
ben alleen bang dat dat gaatje in tand nr 5 (die nog niet helemaal uit is gegroeid) echt een gaatje is en niet wat anders. en dan voel ik me weer een dutsel want ik poets echt wel goed en mijn vriend ook maar snap niet hoe er dan een gaatje kan komen:S

Inge, op welk moment poets je? Je mag namelijk niet binnen een half uur na eten/drinken poetsen omdat dan het glazuur zachter is door zuren in het eten en drinken en dan kan het glazuur beschadigen.

Daarnaast kunnen van die vlekjes (tand-erosie) ontstaan door bijv. drinken uit tuitbekers en aanverwanten.

Dat bijten in de box, dat doen volgens mij zo ongeveer alle kleine kinderen. Daar kunnen tanden als het goed is niet door breken. Ze zijn sterk genoeg.

Groetekes, Sje

Hier worden de tandjes ook net na het drinken gepoetst sje Moet ik hem dan een half uur langer ophouden? of hoe moet ik dat doen moet zeggen dat ik het bij mijn dochter ook altijd na de fles en of drinken heb gedaan

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie

Ja Morgna ook melk en dan poetsen en dan naar bed, anders is het echt niet te doen.

Groetjes,

Michèle

Tja, half uur langer ophouden of half uur eerder drinken geven. Het is echt heel slecht om binnen een half uur na eten en drinken te poetsen. Veel grotere kans op gaatjes. Vraag maar na bij de tandarts.

Onze meiden poetsen 's ochtends zelfs voor het ontbijt hun tanden. Na het ontbijt halen we niet omdat ze op tijd op school moeten zijn.

Groetekes, Sje

Dani bijt ook aan de boxrand als hij in de box staat, dus ik denk dat dit heel normaal is.

En ook hier poetsen we de tandjes nadat hij de laatste fles heeft gehad. Hem dan nog een half uur ophouden is eigenlijk niet mogelijk en wil ik eigenlijk ook niet. Enige oplossing die ik daar dan in zie is dus op een ander moment gaan tandenpoetsen. Moet zeggen dat mij hier nooit op gewezen is bij het CB.

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

hij krijgt om half 8 de fles en om 8 uur poets ik zijn tanden en gaat hij naar bed.
als ik eerder zijn fles moet geven moet ik ook eerder zijn avond eten geven omdat hij anders gaat spugen (van te korte tijd tussen de voeding) en voor het avond eten slaapt hij dat is het hem nou juist.
hij doet 10 minuten over zijn pap trouwens dus ong 15 a 20 min na de fles poetsen.
hij drinkt niet uit een tuitbeker maar uit een oefenbeker, omdat hij alleen maar bijt in de tuit en ik daar geen zin meer in had om hem zo drinken te geven want hij dronk er toch niet uit.
maar moet ik dit aan zijn tandarts laten zien of is dat niet nodig?
en stel het is een gaatje?! wat doen ze daaraan dan bij zo’n jong kind?

Niet primair een taak van het cb, eerder van de tandarts. Of nemen jullie die kleine moppen daar nog niet mee naar toe? Bij ons zijn ze vanaf het eerste tandje meegeweest en hebben ze in de stoel gelegen. Eerst nog voor de show, maar we hadden zoiets van: laten ze er maar vast aan wennen. Zo weten ze niet beter of het hoort er gewoon bij elk half jaar.

En zodra zo’n kleintje in de stoel ligt hoort de tandarts instructies te geven m.b.t. het verzorgen van een melkgebit.

Groetekes, Sje

@mini-boy, als het bij dat plekje blijft doen ze niks, als het groter wordt en het wordt echt een gaatje, zullen ze gaan vullen lijkt me.

Ik zou er zeker de tandarts even over bellen voor overleg. Mogelijk wil hij er even voor de zekerheid naar kijken.

Groetekes, Sje

Is het overigens een bruin of een grijs vlekje?

Een grijs vlekje kan namelijk ook aanslag zijn. Onze jongste had hele grijze aanslag op haar achterste kiesjes en toen ik daarnaar vroeg bij de tandarts zei hij “Dat is aanslag die normaal gezien vaak op voortanden voorkomt bij mensen die altijd door de mond ademen”.

Dus ik weet niet of Rico veel door de mond ademt, want als het inderdaad een grijs vlekje is, kan het dus ook van die aanslag zijn.

Groetekes, Sje

rico ademt veel door zijn mond omdat zijn neusje vaak dicht zit.
het is overigens een wit vlekje iets feller licht dan de kleur van zijn tand zelf.
ik las trouewns dit over jou advies:
Het glazuur wordt op microscopisch niveau een heel klein beetje aangetast, dus als je dan gaat poetsen, poets je een paar moleculen weg, zeg maar. Dat wordt pas een probleem als het een gewoonte wordt, en je jaar na jaar dat microscopische laagje wegpoetst.

Conclusie: het probleem is nog veel kleinschaliger dan die halve postzegel. Het heeft zelfs microscopische proporties!

en had even gevraagd aan iemand (die toevallig assistente is)
ze zei iets in de zin van:
Dit is alleen van toepassing als je zure dingen hebt gegeten of gedronken, ijsthee citrusvruchten enzovoorts. die verzwakken inderdaad het glazuur tijdelijk en dan is daarna poetsen wel schadelijk maar bij niet zure dingen blijkt het niet zo te zijn. sommige tandartsen adviseren inderdaad een half uur na het poetsen, maar dat is alleen omdat ze over het algemeen niet weten of ze daarvoor zure of niet zure dingen hebben gegeten en het meer een algemeen advies is.
terwij lhet dus niet van toepassing is op melk/ontbijt e.d.

Gewijzigd door - isa-schatje-isa op 16 Jul 2009 21:59:37

Ik heb een schoonzus die mondhygiëniste is en een vriendin die tandartsassistente is en die blijven er ook bij dat er ongeacht wat je gegeten of gedronken hebt altijd een half uur tussen moet zitten.

Ik neem geen enkel risico met de gebitten van mijn kinderen. Heb voorbeelden van slechte gebitten in de omgeving en ik doe er alles aan om te voorkomen dat het de kinderen ook overkomt.

We hebben net een nieuwe tandarts, ik zal eerstvolgende keer aan hem ook eens vragen hoe het nou zit met dat half uur.

Groetekes, Sje

nee daar heb je natuurlijk 100% gelijk in, maar het klinkt opzich wel logisch dat als het niet zuur is je ook niks erger kunt maken.
anderzijds zijn er blijkbaar de meningen over verdeelt en weet je aan het eind van het liedje ook niet meer wat je moet geloven, en neem je maar het zekere voor het onzekere. daar geef ik jou dus echt wel gelijk in.
maar die half uur, ik geloof niet dat dat op een paar minuten nakomt. ik bedoel die 20 min na het eten poetsen dan zal het wel een stuk minder zijn.
spoelen met water schijnt het “zuur” ook weg te halen.
maar goed een baby en spoelen me water. uhu… klinkt heel logisch

Het hoeft overigens niet letterlijk zuur van smaak te zijn he?! Ook in gewoon zoet sap zitten zuren. In gewone thee zit looizuur. Dus het is niet zo dat het alleen maar is als ze letterijl zure dingen gegeten of gedronken hebben.

Groetekes, Sje

nee dat snap ik wel Sje
heb wel vmbo gedaan maar dat stukje had ik nog wel meegekregen