Ik mij enorm kan ergeren aan

het ‘Nederlands’ van sommige mensen. Lees ik net het bericht in mamma’s hoekje waar ze het heeft over haar zoontjuh. Ook las ik laatst een berichtje met veel schrijffouten. Kan mij daar enorm aan ergeren. Ligt dat nu aan mij of valt het jullie ook op?!

Zelf doe ik mijn best om zo duidelijk mogelijk en in een normaal Nederlandse bewoording berichten te plaatsen. We hebben vaak kritiek op buitenlanders die niet goed inburgeren, dan moeten wij wel het goede voorbeeld geven en in gewoon Nederlands berichtjes plaatsen.

Voor alle duidelijkheid, ik heb het hier niet over eventuele schrijffoutjes dat overkomt mij ook regelmatig! Ik neem aan dat iedereen onderwijs heeft gehad en ook Nederlands geleerd heeft!

Mamma van:
Anna geboren op 2 juli 2007
Nora geboren op 4 juni 2009

Als dat berichtje van mij was; Ik ben knal dyslextisch dus dat kan best! Sorry!

msn taal of jeugd taal zeggen wij hier altijd

net ff of w8en nou ga maar door geintjuh,zie het bij mijn zoon ook
dan denk ik msn oke maar erbuiten gewoon

maar je ziet soms dat hij het ook op school doet,is wel door gekrast maar toch

Groetjes Bianca, mamma van Kevin*
Dylan & Kaitlyn

Ja dat is mij ook opgevallen de laatste tijd… En ik vind het ook iritant! Vooral inderdaat woorden met -uh eindigen die op -en moeten eindigen… Volgens mij is dat ook geen schrijffout, maar een manier om de uitspraak van zo’n woord in je eigen dialect te schrijven…
Ik kom uut twente en zou alle woord’n int vervolg zo kun’n schrijf’n… Whahaha wat onhandig trouwens, ik heb geleerd om nederlands te schrijven en in dialect alleen te praten.
Ook vaak verhaaltjes van 1 heeeeele lange zin, zonder komma’s en punten, daar is vaak geen touw aan vast te knopen!
Ik ben het helemaal met je eens, laten we daar samen goed op letten! Want inderdaat, buitenlanders moeten inburgeren, maar laten wij dan wel het goede voorbeeld geven!

Groetjes Anouk

Het valt mij ook op. Moet zeggen, ik heb best vaak schrijf fouten, maar dat komt doordat ik te snel typ en het niet na lees. Is het voor een verslag, dan lees ik alles uiteraard na, en corrigeer ik de fouten. Dus af en toe kun je in mijn topics woorden zien waarin een letter mist ofzo. Maar inderdaad, dat zoontjuh, of geintjuh of iets dergelijks, ja daar irriteer ik mij ook aan. Ik merk dat sommige mensen in hun spreek taal schrijven. Hierdoor kun je wel redelijk makkelijk zien waar iemand vandaan komt, maar is natuurlijk niet makkelijk lezen. Ik probeer ook zoveel mogelijk dingen duidelijk neer te zetten.

liefs woezel

Ik snap jullie helemaal en ik vind het net zo storrend. Want inderdaad we hebben het hier niet over een klein taal of tikfoutje. Ik heb dan ook niet het idee dat ik deze topics serieus kan nemen omdat er een stuk onvolwassenheid vanaf straalt.

Groetjes,

Michèle

Ooooo, als Neerlandica (klinkt chique he, haha) zie ik om de haverklap enorme taal- en stijlfouten langskomen. Kromme zinnen ook. Maar je kunt niet van iedereen verwachten dat hij/zij foutloos Nederlands schrijft. Mijn vriend heeft een universitaire opleiding, maar schrijft best vaak een T i.p.v. een D bij een vervoeging, of hij schrijft een woord echt fout. Ik vind het dus niet erg als er spel- of tikfouten staan, daar lees ik overheen, al zie ik ze wel meteen. Maar van die MSN-taal of dialect…vreselijk. Ik denk dan ook meteen: wie zit daar achter? En zinnen zonder hoofdletters, punten en komma’s…als ik dat zie, nok ik meteen af. Dat is toch wel het minste waar je op kunt letten? Ik snap je dus helemaal hoor!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie First Birthday tickers

@Judith, helemaal mee eens.
En dat iemand schrijffouten maakt vanwege een bepaalde beperking daar kan ik gewoon begrip voor opbrengen.

Maar MSN-taalgebruik en gemakzuchtfouten daar stoor ik me ook aan.

Ik lees mijn berichtjes altijd nog een keer door voordat ik ze plaats. Als ze dan geplaatst zijn, lees ik er nog eens doorheen en zelfs dan pas ik af en toe nog een verloren tikfoutje aan.

Nou ben ik altijd secretaresse geweest en ik ben sowieso erg op taal ingesteld, dus ik mag niet van anderen verwachten dat ze het net zo perfect proberen te doen als ik, maar in sommige gevallen (zoals in het zoontjuh-bericht) zou er wel wat meer aandacht aan de tekst besteed mogen worden. Alleen al hoofdletters en leestekens zouden de tekst veel prettiger leesbaar maken.

Groetekes, Sje

@ Malawimamajada: het ging over een zoontjuh dus dat bericht kan denk ik niet van jou zijn geweest

Ik irriteer me KAPOT aan dat slechte schrijven. En idd, als het vanuit een beperking is kan dat natuurlijk maar soms is het gewoon sms-taal of gewoon schrijven hoe je het uitspreekt. Net als Michele vind ik er een bepaalde onvolwassenheid uit spreken waardoor mijn reactie op het topic ook word beinvloed.
Ik ben echt geen heilige met schrijven hoor, ik zal ook best eens een foutje maken. Maar dat bericht in mama’s hoekje, daar krijg ik dus echt een allergische reactie van!

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Aaargh ja die msn-taal, daar straalt gewoon domheid van uit.
Spiet mie donders ( twents) maar ik irriteer me dr ook mateloos aan.
Kijk, een keer een spatie vergeten of een verkeerde letter typen doordat je te snel typt oke, maar voor de rest gewoon Nederlands graag.

Bij moedertaal staat toch echt Nederlands.

Geen spoor te bekennen van zoontjuh overigens. Ik ben misschien wantrouwig ingesteld door wat we al aan grappenmakers op de site hebben gehad, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ervan moet denken.

Groetekes, Sje

Idd Sje, maar tis nog geen herfstvakantie toch?

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

quote:
@ Malawimamajada: het ging over een zoontjuh dus dat bericht kan denk ik niet van jou zijn geweest

Ze had het ook nog over een ander berichtje met taalfouten Dat kan ik best geweest zijn hoor. Ookal lees ik iets 10 keer na het valt me gewoon echt niet op. Ik heb er overigens wel een HBO opleiding mee afgerond dus tja zo erg zal het wel niet zijn!

@Christa, nee, dat niet, maar het is wel een regenachtige dag in Amsterdam en omstreken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 06 Oct 2010 14:20:21

Ook ik kap vaak meteen af als ik zoiets moet lezen.
Vindt net als Michèle er een soort van onvolwassenheid in zitten.

Vanaf nu dus gewoon ABN typen!

Wat zal dat trouwens raar staan, als iedereen in hun spreek-taal typt…

Volgens mij kunnen alleen Anouk / MamaJob en ik elkaar dan begrijpen in ons Twens? hahaha

Liefs, Melanie

@malawimamajada, ik had het echt niet over jou hoor!! Ik kan dat berichtje niet zo snel meer terug vinden, maar het was in het forum van baby’s.

Nogmaals, schrijffouten kan iedereen maken, maar af en toe is het echt geen Nederlands wat er staat! En d’s en t’s verwisselen vind ik ook zelf soms nog moeilijk dus daar zul je mij niet over horen.

Heb het gevonden. Was in het topic over alternatief voor liga of soepstengel. Dan is het opeens een ‘stukkie appel’ en een ‘stukkie banaan’ en een ‘stukkie komkommer’. Als het dan zo vaak in een berichtje vookomt, is het geen toeval meer.

Mamma van:

Gewijzigd door - Judith en Anna op 06 Oct 2010 15:36:14

zal ik het raam dan maar los doen en heen gaan?..

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Ja, want ik weet waar je huis woont! En waar je bed slaapt! En waar je auto rijdt!

Mamma van:

Ja, en hoe duur het allemaal kost qua financieel geld betreft zijn we ook op de hoogte!

Groetekes, Sje

@ melanie_christiaan, ik ben van oorsprong ook twents en heb zelfs jaren in dezelfde plaats gewoont waar jij nu woont(hyves is handig qua informatie op dat gebied) en nu woon ik daar een kleine 45 minuten rijden vanaf, dus ik kan het ook nog mee krijgen als we hier in twents gaan schrijven!!

liefs woezel