IJzergehalte

Ben vanmorgen weer bij de verloskundige geweest en daar heb ik een prik gehad om mijn ijzergehalte te checken. Dit doen ze altijd maar 1 keer tijdens je zwangerschap en dat is met 30 weken. Mijn ijzergehalte was 6,9 en het moet boven de 6,3 zijn. Naar mijn mening dus goed, maar zij raade me toch aan ijzertabletten te gaan slikken. Deze verloskundige had ik vandaag voor het eerst. Ik zit bij een verloskundige praktijd met meerdere verloskundige en deze vervangt iemand die met zwangerschapsverlof is. Ik had nog niet zo’n heel lekker gevoel bij haar. Twijfel dus ook of ik die tabletten moet gaan halen, want ik voel me verder prima. En ik heb zoiets van het is toch boven de grens die het moet zijn. Dus wilde even jullie mening of je ze wel zou gaan slikken of niet? Ik slik overigens al mijn hele zwangerschap Vitamine tabletten waar ijzer ook in zit.

Groetjes,
Sandra

Ik zou het niet doen, zeker als je er niet helemaal achter staat.
Mijn ijzergehalte was ook 6,9 en dat was prima.
Wel heb je extra ijzer nodig je gehele zwangerscshap, dus ik vroeg me af:Hoeveel ijzer zit er in de vitamine die je nu slikt?

Eventueel zou je de volgende keer nog kunnen vragen of de andere verloskundige het misschien nog een keer wil prikken? Of het nog even bij die verloskundige navragen?

Liefs, Anne

[img]http://lb3f.lilypie.com/fIPep1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” />

Inderdaad, ik zou het ook niet zomaar gaan slikken. Of nog een keer laten controleren door een ander of gewoon laten wezen.
Je kan eventueel ook nog roosvicee ferro erbij drinken. Is ook voor ijzertekort maar gewoon lekkere roosvicee

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

De enige reden die ik kan bedenken is dat je ijzergehalte wellicht na de bevalling nog lager is door het bloedverlies.
Ik had ook bij de controle van 30 weken een HB van 7,6 maar na de bevalling gedaald naar 4,8 en ondanks een ijzerinfuus in het zkh na 6 weken nog maar 5,6…
En je voelt je ZO slecht door ijzertekort, niet normaal!

Als jij je er niet prettig bij voelt moet je het niet doen. Ik nam tijdens mijn hele zwangerschap mama-vitamine en daar zit ook extra ijzer in. Mss is dat nog een optie?
Of even extra navragen bij je huisarts of eigen vlk …?

[img]Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers[img]

Ik zou ook geen ijzertabletten slikken bij een Hb van 6.9, de grens is niet voor niets 6.3… Heb je bij je verloskundige een telefonisch spreekuur waar je het even kan navragen of zo? Dan wel bij een andere verloskundige en niet bij degene die je had…

@Christa: om voor je bevalling al ijzertabletten te gaan slikken voor eventueel (veel) bloedverlies te compenseren lijkt mij niet zo nodig. Zelfs als je ijzertabletten slikt en je Hb is bv 8.0 kan je alsnog zoveel bloedverliezen tijdens je bevalling dat je eindigt met een Hb van 4.8… Zoals je ook zelf al zegt.
Dan zou iedere zwangere bij voorbaat al ijzer moeten gaan slikken, en dat heeft ook de nodige bijwerkingen…
Ik kan me voorstellen dat als je het hebt meegemaakt dat je er dan bij stilstaat hoor!

Gewijzigd door - MarMama op 17 Jan 2011 20:28:19

Ik vind het geen probleem om ijzertabletten te gaan slikken. Het is meer dat ik twijfel of het wel nodig vind. En ik ze niet wil gaan slikken, terwijl het niet nodig is. Ik slik al mijn hele zwangerschap Vitamine tabletten van Davitamon. Heb net even op de verpakking gekeken en daar staat op dat er 12 mg ijzer in zit en dat is 86% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Ik weet nog wel dat mijn HB gehalte bij Tim bijna 8 was. Na de bevalling ook erg laag door veel bloedverlies. Ik heb me toen heel naar gevoeld, maar meteen een bloedtransfusie gehad en toen was het weer goed. Geloof dat hij gezakt was naar 5 ofzo. Maar ja dat vind ik niet echt een reden om nu al heel veel ijzer te gaan slikken. Want ja je weet nooit vooraf hoe het na de bevalling zal gaan.

Groetjes,
Sandra

Ik denk inderdaad dat dat wel voldoende moet zijn.
Je hebt in deze fase van de zwangerschap ongeveer 19 mg ijzer per dag nodig, maar dat haal je ook uit brood, vlees, noten en een aantal groenten en natuurlijk appelstroop.
5 sneden volkorenbrood geven al 4,5 mg ijzer.

En vruchtensap (zoals sinaasappelsap) zorgt dat de ijzer beter opgenomen wordt. Thee en koffie zorgen ervoor dat het minder goed opgenomen wordt.

Dus 's ochtends 2 volkorenboterhammen, met appelstroop (6,2 mg ijzer) en een glas sinaasappelsap voor de opname en je zit geramt

Liefs, Anne

[img]http://lb3f.lilypie.com/fIPep1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” />

Bedankt voor je tips Anne.

Ik wissel mijn ontbijt altijd af met 1 boterham, 2 crackers of een schaaltje yohurt met muesli. Tussen de middag eet ik 3 boterhammen. Dus dan ga ik s’ochtends wat vaker brood eten en even wat appelstroop halen en dan moet het toch goed gaan komen

Groetjes,
Sandra

Gewijzigd door - Sandra1980 op 18 Jan 2011 10:17:32

Je kunt natuurlijk ook in de middag brood met appelstroop eten, met een glas jus d’orange hè?!
Werkt even goed

En, aan muesli zit ook vaak ijzer toegevoegd, moet je even op het pak kijken.

Liefs, Anne

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/fIPep1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - lalala op 18 Jan 2011 10:24:26

Ik zou ook voor Anne’s oplossing gaan! Gewoon wat voedsel eten wat “hoog” in ijzer is! Daarna kun je er altijd nog voor kiezen om voor ijzer tabletjes te gaan! Ik vond ze heel vervelend omdat ik ontzettende constipatie kreeg, dus ik heb ze naar 2 weken aan de kant geschoven! Hier krijgt iedere vrouw ze standaard de hele zwangerschap!

@Sandra: geen zuivelproducten eten bij ijzerrijke producten, want ook zuivelproducten remmen de opname van ijzer.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

ooooff roosvicee ferro? Voor als je het niet had gelezen? Dacht dat t zelf best een goeie tip was maar niemand reageert er op

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Dat wist ik niet Mriek. Ik drink zowel s’ochtends als s’middags een glas optimel bij mijn eten.

Bedankt voor de tip Goudvisje, ik heb dat nooit gedronken. Maar idd wel van gehoord dat dit veel ijzer bevat. Dan gaan we die ook even halen.

Hihi met al deze tips is straks mijn ijzergehalte weer veel te hoog!

Groetjes,
Sandra

Toen ik een paar maanden na de bevalling bloedarmoede had en ijzertabletten kreeg, kreeg ik dit als aandachtspunt mee. Dat zuivel dus ook de opname van ijzer in je bloed remt. Sindsdien drink ik ook nooit meer melk bij het eten, maar wel gewoon tussendoor. Bij het eten sindsdien sinaasappelsap.

Groetjes,
M

@Hanna: wil je een schouderklopje meid? Grapje hoor! Maar idd werkt Roosvicee Ferro wel goed ja, dus dat ook het proberen waard!

Nou de Roosvicee Ferro is in huis. Dus daar drink ik af en toe wel wat van en dan geen zuivel meer bij brood maar tussendoor. En iets vaker appelstroop op mijn brood. Verder vind ik het wel goed, aangezien ik me verder prima voel. Dit zou naar mijn mening wel weer genoeg moeten zijn.

Groetjes,
Sandra

Lijkt mij ook. Vind je die Ferro niet vies? Ik heb het toen ook geprobeerd, maar had het idee dat ik op spijkers aan het kauwen was.

Groetjes,
M

Het is niet ontzettend lekker, maar ik krijg het wel vrij makkelijk weg.

Groetjes,
Sandra

Bikkel!

Groetjes,
M

Groetjes,
Sandra