#$%^#@ hulpverlening

Ik had mijn broertje half half beloofd niet meer te posten over hem maar ik moet ff mijn ei kwijt hoor. Zelf hij snapt dat nu wel. Hij is vandaag 1 april en nee het is geen grap na 6 maanden gedwongen opname zo op straat gezet door parnassia. Zes maanden geleden ging het volgens zijn vader helemaal fout en is hij gedwongen opgenomen. Hij weigerde medicatie en ging van kwaad tot erger. Er is uiteindelijk een gedwongen depot geweest, dit betekend in de volksmond platspuiten, en daarna ging het wel wat beter. Hij is voor de rechter geweest want dat moet bij een tbs opname (voor de leken tbs komt ook voor bij niet zware misdrijven en zo) en de rechter besliste dat hij minimaal 6 maanden moest blijven met eigenlijk de bedoeling dat ze dan vanuit daar een begeleid woonproject zouden regelen voor hem. Wat ze vanuit de zorginstelling er alleen niet bijvertelde was dat zijn onderhoudsdosis van 10mg te laag was en dat hij eigenlijk 20 moest slikken want dan zou hij ook beter behandelbaar zijn. Dit vertelde ze hem pas toen hij afgewezen was voor de kamer die vrijgekomen was. Ze vertelde hem en mijn moeder alleen maar dat hij lastig was en dat hij 1-4 (vandaag dus) op straat zou staan. Want hij was ook uitbehandeld. Alleen als hij naar 20 mg ging mocht ie blijven en konden ze hem behandelen. Dus mijn broertje stemde in. Alleen wilde ze hem ineens die 20 mg in depots gaan geven. Met andere woorden hij moest volledig gedrogeerd door het leven gaan en zij wilde geen last van hem hebben. Dat wilde hij natuurlijk niet dus daar stond ie vanmiddag om 15.00. Goddank mag hij een week bij zijn vader blijven en moet hij als de sodemieter zelf op zoek naar een kamer. We zijn nu bezig met antikraak en hopen dat daar iets is. Maar ik wordt zo kwaad als ik me bedenk dat ze hem 6 maanden hebben voorgelogen, niet behandeld en alleen maar plat hebben willen spuiten en dan op straat gooien als een stuk vuil. en mijn ma zei al maar dan staat ie hier onder 6 maanden weer. Oh ja zei zijn arts das heel goed mogelijk en dan is ie gewoon weer welkom. Echt wij zijn nog niet klaar met ze. Geloof me dit krijgt een staartje. Het is dat er te veel onschuldige slachtoffers vallen maar je zou er een bom in willen gooien. Kan wel janken weten jullie. Ik hoop dat hij snel wat vind en dat ie eindelijk tot rust kan gaan komen nu. En hopen dat ie zijn medicijnen blijft nemen natuurlijk. Ben al blij dat ie niet op straat zwerft. Mocht iemand in de omgeving van Den Haag wat weten. Hij moet eigenlijk een klein flatje hebben tegen een goedkope prijs want als hij een bemoeizuchtige hospita heeft wordt ie gek en met meer dan 4 personen in een ruimte kan hij op het moment nog niet zijn.

Groetjes,

Michèle

Dat is toch te belachelijk voor woorden!!!
Helaas weet ik inderdaad dat t zo gaat maar dat kan toch gewoon niet zeg!
Je kan pas terecht als het te laat is…

Van begeleid gaan wonen is nu helemaal geen sprake meer? Of staat ie op een wachtlijst oid?
En zijn er ook geen andere organisaties in de buurt die hem wel zouden willen/kunnen helpen?

Ik hoop maar dat er snel een oplossing gevonden wordt, iig vóórdat het weer misgaat.

nou ja dat weet ik niet, zij zeggen maar dat hij daar te slecht voor is maar steken geen poot uit om hem te helpen. Ik kwam toevallig op hun eigen site een stukje tegen over klachten bij onveilige situaties en ik zei al tegen mijn moeder kijk dit goed door want zij hebben meerdere keren met dit erbij een onveilige situatie voor hem gecreeerd. Nu eigelijk ook weer, hij is volop aan het puberen en het is maar te hopen dat als hij alleen woont dat ie zijn medicatie inneemt. Maar zoals het er nu naar uit ziet krijgt hij inderdaad het begeleid wonen ook niet meer. Hij wil het niet eens meer. Hij is zo teleurgesteld in ze.

Groetjes,

Michèle

ja ik schrik hier eigenlijk niet eens zo van. ik herken het ALLEMAAL. ik heb als minderjarige ook in een “kliniek” gezeten en ze gooide mij s’avonds eruit met 40 graden koorts omdat mijn vader zei: als jullie mijn dochter eerder op straat zetten dan de afgesproken datum en ze beland weer in de goot weet ik jullie te vinden.
dit was echt niet bedreigend bedoeld ofzo maar ja ik bedoel niks meer dan normaal toch dat je dat als vader zegt.
enfin daar stond ik dan. laaiend op mn vader en laaiend op hun (ja toen snapt ik hem niet nu inmiddels wel uiteraard, ben volwassen en kan nadenken…alles wat ik toen nog niet kon)
ik wil je als tip meegeven dat ik via het CIZ een woning heb gekregen
die werken samen met het GGZ
en ik weet ook niet of dat in den haag zit maar zij kunnen snel een woning regelen, mits je dan wel thuisbegeleiding krijgt minimaal 1 keer in de week.
ik hoop dat dat ook iets is wat ze bij jullie hebben.
heel veel sterkte meid enik begrijp je boosheid onwijs goed!

Hier kan ik echt zo kwaad om worden. Het zou gewoon niet moeten kunnen dat iemand zo op straat gezet word. En dat hij lastig zou zijn is een kutopmerking. Dan moet je niet in een tbsinstelling gaan werken, mensen komen daar niet omdat ze zo makkelijk zijn. Maar dan kun je ze evengoed met een beetje respect behandelen en met respect over ze praten. Ik kan me voorstellen dat je broertje erg teleurgesteld is en zo het vertrouwen in de hulpverlening helemaal kwijtraakt.
En voor de familie is het zo ook een hele zorg omdat je weet dat hij gewoon nog niet beter is.
Ik zou hier zeker een klacht over indienen.
Sterkte hiermee en ik hoop dat je broertje snel zijn plekje vind.

groetjes Ramona

Heeft hij voorwaardelijke TBS of een PIJ maatregel? Of is zijn voorwaardelijke omgezet in een gedwongen opname door het weigeren van medicatie in eerste instantie? Ik werk in een TBS-kliniek (nee niet Parnassia) . Dus ik ben wel benieuwd.
Behoorlijk kl*te voor je broertje maar ook zeker voor jullie als familie. Sterkte!!

Gewijzigd door - Simzoe op 02 Apr 2011 07:47:25

@ Simzoe hij is gedwongen opgenomen omdat hij een gevaar voor zichzelf zou zijn of zijn omgeving en de rechter heeft dat verlengd met eigenlijk de bedoeling jullie hebben 6 maanden om een woning te zoeken dus niet omdat hij nog gevaarlijk zou zijn. Wat hij overigens niet is alleen als hij boos wordt en gefrustreerd en dan kan hij een deur eruit slaan, maar ipv een woning te zoeken voor hem hebben ze hem alleen maar proberen te drogeren en toen hij dat weigerde hebben ze er alles aan gedaan om te zorgen dat ie weg kon. Hij mocht ook niet meteen zijn eigen dossier meenemen want ze moesten naar eigen zeggen eerst de persoonlijke opmerkingen van het personeel eruit halen om hun prive te beschermen en hij kan alleen een kopie krijgen maar daar moet hij dan wel voor betalen. Ik werd zo kwaad toen ik dat hoorde van mijn moeder. Ze spelen gewoon een spelletje met hem en met haar. Ik zei schakel de gemeente in en desnoods de media want hij is niet de enige “lastige” jongere die zo behandeld wordt.
@ Inge mijn moeder is al op alle manieren samen met Ypsilon (hulpgroep voor familie van schizofrenen) aan het kijken hoe ze hem kan helpen.

En weet je wat het ergste is, je bent min of meer afhankelijk van parnassia op dit punt want particuliere hulpverlening is niet te betalen.

Groetjes,

Michèle

Gewijzigd door - Michèle op 02 Apr 2011 08:26:52

Jeetje meid, dit echt weer klote allemaal. En dan druk ik het nog zacht uit ook!

Je hoort dit zo vaak… Vreselijk!

En dat van zijn dossier, dat mag hij gewoon inzien hoor! Dat is zijn recht! En daar mogen ze niets uit verwijderen omdat het de mening is van personeel. Dan moeten ze dat niet in het dossier zetten! En betalen heb ik ook nog nooit van gehoord…
Misschien dat het voor een TBS anders ligt, maar in het ziekenhuis mag je je eigen dossier inzien en ook kopieën hebben, zonder te betalen.

Ik hoop voor jullie dat er snel een oplossing komt!
En je kan het ook altijd melden bij Radar en zo…

Wat een rotsituatie weer, meid! Het blijft gesodemieter met die instellingen, ken veel soortgelijke verhalen, helaas…

Weet helaas niks in de buurt wat vrij staat, ben er eerlijk gezegd ook een beetje uit. Zou inderdaad eens via Ad Hoc kijken (als dat nog bestaat). Komt hij niet in aanmerking voor een urgentieverklaring bij een gewone woningbouwvereniging?

liefs

Wat erg zeg Michèle, voor hem en voor jullie als familie. Bedoel je niet dat hij was opgenomen met een IBS, een inbewaringstelling? Ik heb geen idee waar je terecht kan voor huisvesting e.d., maar ik hoop dat jullie snel een oplossing hebben. Wat een zorgen! Sterkte.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

@ mriek die bedoelde ik inderdaad ook maar ik kon niet op de naam komen vandaar dat ik tbs van gemaakt heb. Maar het schiet zeker niet op nu. En Urgentie denk het niet, dat is echt zo’n ramp hier in Den Haag.

Groetjes,

Michèle

Hihi, ik dacht: ik help je even. Want met TBS lijkt het net alsof hij iets heel ergs heeft gedaan, terwijl hij ‘gewoon’ ziek is en er ook niets aan kan doen.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Ja daarom had ik al gezet tbs voor leken kan dit ook als je niks ernstigs gedaan hebt Maar het is gewoon kl*te. Ik kan heb ook niet helpen want dat geeft ook alleen maar problemen als ik hem in huis neem. Frustie hoor wel de ruimte maar niet de mogelijkheid. Denk dat ik meteen jeugdzorg op me dak krijg als ze weten dat ik met een klein kind een jojo schizo huisvest plus dat het voor morgan niet goed zou zijn.

Groetjes,

Michèle

ik weet het michele, het is ook niet normaal, schijt hulpverlening.
maar nogmaals geef het dan aan je moeder aan of ze ook iets kan uitzoeken over het CIZ. niet veel mensen weten dat namelijk!
ik hoop dat er snel wat voor hem komt… ik vind het gewoon ongelofelijk hoe ze mensen die hulp nodig hebben aan hun lot over laten.
achterlijk gedoe daarzo…

Ik zal het eens aan de vragen Inge, maar ze is nu zoveel aan het regelen en uitzoeken dat niet alles tot haar doordringt nu. Enne ik zei al wel ik vind het niet gek dat veel jonge schizofrenen zelfmoord plegen als ze allemaal zo behandeld worden. Eigenlijk zou er eens wat onderzoek naar gedaan moeten worden maar ja dat zal wel te veel kosten.

Groetjes,

Michèle

ja weet je wat mijn mening daarover is?
een schizofreen heeft een gespleten persoonlijkheid…
als hij “zichzelf” is, dan is hij/zij sterk en vol moed. maar als hij/zij zijn/haar andere persoonlijkheid het als het ware overneemt de vooral depressieve en boze kant IS er mee om te gaan mits ze in die periode ook goed behandeld worden.
als mensen als het ggz /familie of wie dan ook ze net op dat moment een standje geven of een rot gevoel bezorgen of erger nog ze in de steek laten, maken ze de beslissing tot automutilatie, relschoppen en zelfs suicide soms wel, maar wel met hun andere persoonlijkheid en niet met hun echte eigen ik.
ik weet zeker dat de hulpverlening daar zijn/haar bijdrage in heeft. schuld? misschien deels, ik geloof niet met opzet maar ik denk dat ze de concequenties van hun nalatigheid niet overzien.
dat is wat ik denk hoor, wat ik regelmatig heb meegemaakt.

Gewijzigd door - MamavanRico op 02 Apr 2011 14:52:31

@ Inge lieverd waar jij het nu over het is meervoudig persoonlijkheids sudroom of DIS (Dissociatieve identiteitsstoornis) dan heb je te maken met een gespleten persoonlijheid. Dat kan er een zijn, maar meestal zijn het er meerdere. Mijn vaders vriendin heeft dat. Een schizofreen heeft maar 1 persoonlijkheid maar kan in een eigen wereld leven. Hoe verschilt per persoon, maar de bekenste symptomen zijn stemmen horen, dingen zien of horen die er niet zijn, paranoide verschijnselen, wantrouwen, slecht tegen grote druktes kunnen en bij slecht of geen gebruik van medicatie psygoses.

Groetjes,

Michèle

jeetje maar zo wordt schizofrenie wel vaak omschreven ook toen in die kliniek waar wij zaten.
maar ik zit net te googlen idd wat een verschil.
toch had een jongen bij ons op de groep schizofrenie.
hij had idd ook stemmen enzo. en was psychotisch maar hij kon ook ineens een heel ander persoon zijn.
over hem werd gezegt dat hij schizofreen was. maar nu ik het zo lees twijfel ik daar wel aan.
tjonge!

@Marmama: In de kliniek waar ik werk mogen patiënten ook niet zomaar hun dossier in zien. We hebben een intern dossier en een straf-en persoonsdossier wat officieel eigendom is van de rechtbank maar wat vaak bij de kliniek in beheer lag (gaat veranderen nu). Dat laatste dossier mogen ze nooit zelf inzien, maar het interne dossier wel. Maar dan alleen op aanvraag en dan wordt goed gekeken wat de patiënt wel en niet mag inzien en desnoods worden namen, quotes, adressen etc. verwijderd. Ook bij ons moeten ze officieel betalen als ze kopieën uit dat dossier willen.
Bij een IBS weet ik niet hoe dat werkt.

Misschien moet je eens rond gaan kijken op het internet bij verschillende RIBW’s (psychiatrisch begeleid wonen) en kijken welke aanmelding je daarvoor nodig hebt. Want dat kan soms verschillen.
Of bij verschillende GGZ’s. Ik weet dat bij GGzE (Eindhoven) veel mogelijkheden zijn. Misschien kun je daar eens naar toe bellen.

@Simzoe: er zal idd wel verschil tussen ziekenhuizen, psychiatrische instellingen en tbs instellingen met betrekking tot het verstrekken van informatie. Helaas heb ik tijdens mijn opleiding nooit in de psychiatrie stage gelopen…
Iig mogen we in het ziekenhuis niets verwijderen uit klinische en verpleegkundige dossiers, ook de persoonlijke meningen niet.
Maar het zal er ok mee te maken hebben dat mensen met een psychische aandoeningen tot andere dingen instaat zijn als ze lezen wat er over hen geschreven is.