Huiswerk


#1

mijn zoon van bijna 9 heeft regelmatig huiswerk en dat maken we dan ook samen op een rustig moment van de dag nu heeft hij vrijdag een spreekbeurt die hebben we ook samen gemaakt en die is hij nu kwijt overal gezocht geen idee waar die nu is
goed zeg ik eigen schuld nu maak je hem zelf maar ik heb je eenmaal geholpen doe dat geen tweedemaal heb nog meer dingen te doen
nog steeds is hij er niet mee begonnen en vrijdag moet hij hem houden
ik heb gister avond de spreekbeurt in elkaar gezet maar ben nu aan het twijfelen of ik het hem wel moet voorschotelen ik bedoel hij leert nu waarschijnlijk geen verantwoording af te leggen maar ja aan de andere kant vind ik het echt sneu als hij een onvoldoende krijgt

graag advies hiervoor

alvast bedankt
groetjes


#2

Aangezien mijn zoontje pas 16 maanden is heb ik hier nog niet mee te maken gehad. Maar mijn eerste gedachten als ik dit zo lees is dat ik de spreekbeurt niet voor hem zou gaan maken. Hij weet zelf dat de spreekbeurt kwijt is en jij hebt hem er meerdere malen aan herinnerd. Als jij het hem nu kant en klaar voorschoteld, weet hij de volgende keer dat het toch wel goedkomt omdat mama de spreekbeurt dan wel in elkaar zet. Hoe flauw en vervelend het ook voor hem is dat hij dan een onvoldoende krijgt. Hij leert er dan wel van en beseft meer wat de consequenties dan zijn.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers


#3

hoewel ik het dus wel al klaar heb liggen heb ik hem vannochtend gezegd dat hij maar uitstel moet vragen aan de juf en hopelijk krijgt hij dat en dan help ik hem van het weekeind nog even op gang komen maar als de juf zegt van je hebt genoeg tijd gehad heeft hij dus pech hij zei vannochtend zelf ook al als ik geen uitstel krijg word het wel een korte spreekbeurt haha ja maar ook een laag cijfer maar goed hij weet dus dat hij zelf verantwoordelijk is nu ik heb al 1 maal zijnhuiswerk gemaakt omdat hij toen ziek was en dus geen energie had om het te maken maar had idd het idee van ik kan niet aan de gang blijven dus we wachten het antwoord van de juf af


#4

Ik denk dat je het goed hebt aangepakt zoals je het nu hebt gedaan. Zo leert hij inderdaad verantwoordelijkheid te dragen voor zijn eigen daden. Hij zal er flink van schrikken, maar als je 9 bent, zijn de gevolgen van vergeten huiswerk nog wel te overzien.

En als het van het weekend weer aan de slag gaan wordt, hem inderdaad op weg helpen. Je bent er om hem te helpen, niet om hem te bedienen, zou ik zeggen.

Ben benieuwd wat de juf zei!

Liefs Liske

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers


#5

ja denk het ook wel vanochtend stond hij ook nog even snel huiswerk te maken wat hij gister meekreeg omdat hij het niet optijd afhad terwijl ik hem altijd vraag heb je nog huiswerk?? nee was het antwoord en dan vanochtend om 8.30 oeps ik moest dit nog maken nou ik wacht niet op je ik laat je broertje niet te laat komen voor jouw huiswerk … nou waren het maar twee zinnen maar toch


#6

je pakt het goed aan

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers


#7

Morgan heeft ook nog lang geen huiswerk, maar je doet het prima in mijn ogen. Ik had in het verleden een vriendin die echt al het huiswerk voor haar zoon deed. Toen ik vroeg wie er in de toekomst zijn eindexamen zou doen snapte ze me niet.

Nee hoor helpen is prima, maar ze moeten het zelf doen en kwijt raken is inderdaad ook een onderdeel van leren dat je verantwoord met je spullen om moet gaan.

Ik zou het net zo doen.

Groetjes,

Michèle


#8

nou hij heeft een week uitstel gekregen van de juf daar heeft hij dus mooi mazzel mee dus dat word dit weekeind geen speelafspraken maar werken hahaha

bedankt voor jullie reacties


#9

En jij alleen ter assistentie he en hem zelf laten werken

Groetjes,

Michèle


#10

jazeker hij mag het zelf doen ik wijs hem allee op websites waar hij informatie kan vinden en vertel wat ik weet maar hij houd het over zijn vaderland dus denk dat hij nu wel voldoende zelf kan invullen


#11

Ah ja dat is gesneden koek dan toch? Enne ja meer moet je ook niet doen, een kind kan inderdaad snel verdwalen op het net maar er inderdaad ook genoeg op vinden.

Groetjes,

Michèle


#12

Ik zou het ook zo aanpakken hoor en denk ook als ze 9 jaar zijn zullen ze toch geen onvoldoende krijgen voor hun spreekbeurt. Het is voor de meeste kinderen al een hele overwinning om voor de klas te staan.

Wat ik wel vind dat ze tegenwoordig wel heel veel huiswerk hebben hoor.
Dewi zit in groep 6 maar die heeft iedere maandag topo toets, woensdag dictee, donderdag rekentoets en dan komt er tussendoor nog af en toe gescheidenis en woordenschat tussendoor. Ohja en spreekbeurt en werkstuk komt ook nog dit jaar PFFFF

Je zou er bijna je baan voor op moeten zeggen om als ouder dit allemaal in de gaten te houden en te overhoren hihih. Gelukkig leert ze makkelijk maar toch vind het af en toe een beetje doorslaan hoor. Deze school staat er wel om bekend dat ze de lat erg hoog hebben liggen en dat is ook wel een pre voor straks op het voortgezet.

Maar ik vertik het gewoon om in de herfstvakantie huiswerk te laten maken. Ze hebben vakantie hoor!!! Zoals je merkt zit nogal hoog hier hihih.

Succes met de spreekbeurt hoor. Heb er hier nog 1 over de eekhoorn liggen die ik je kan mailen hoor.

Bianca


#13

mama van dewi en nanik
haha ja ik denk dat mijn zoon daar heel blij mee zou zijn maar laten we dat maar niet doen
idd vind ook dat hij wel erg veel krijgt vorig jaar kreeg hij nog bijna niks mee en nu ineens hele stapels en naast zijn gewone huiswerk krijgt hij ook regelmatig extra werk mee ivb met de nederlandse taal had het er laatst met mijn zus over uit amsterdam haar zoon zit ook in groep 6 en daar krijgen ze standaard geen huiswerk mee nou lekker!! maar ja dan krijgt hij het op de middelbare school wel zwaar ineens dus het heeft zijn voor en nadelen

trouwens maak jij gebruik van een beloningsysteem? ik sinds kort wel want hij kreeg niet van al te hoge cijfers dus toen had ik gezegd van als je een 10 krijgt krijg je een zak snoep nou de tienen vliegen hier binnen en mijn geld uit mijn zak hahahah maar hoe lang zal ik daarmee doorgaan want ik wil eigelijk dat hij voor zichzelf leert en niet voor de snoep alhoewel het dus wel goed werkt

groetjes


#14

Ik heb er weinig ervaring mee, maar ik zou hem niet een zak snoep geven als beloning.
Misschien na zoveel goede cijfers een leuk kado, of bij een goed rapport wat geld.
Maar een zak snoep is zo slecht! En speelgoed heeft hij ook nog langer iets aan.
Liefs, Anne


#15

dat is idd misschien een beter idee met een aantal 10 een cadeautje krijgen tis in ieder geval beter voor de tanden haha ik zal het is met hem erover hebben misschien vind hij dat ook wel leuker zon zak is natuurlijk vrij snel leeg maar een spel voor de wii ofzo heeft hij dan meer aan bedankt voor de tip

groetjes


#16

Ik maak geen gebruik van een beloningssysteem omdat Dewi altijd goede cijfers haalt en vanzichzelf heel ijverig is.

Zolang het werkt is het toch prima en inderdaad een kadotje na een paar goede cijfers of een euro werkt vaak ook goed hoor.

Ik vind ook dat je ze niet teveel hoeft te belonen voor iets wat er gewoon bij hoort. Iedereen moet zijn best op school doen en als het dan een 6 is of een 10 dat maakt niet uit zolang ze maar hun best hebben gedaan.

Ik hoorde van de week een moeder zeggen tegen haar dochter dat als ze haar cito goed zou maken ze een nieuwe fiets zou krijgen. Stel je voor dat ze het niet goed doet, zou ze hem dan niet krijgen.

Ze krijgt wel wat voor haar rapport maar verder niet hoor.

Bianca


#17

Oh je moet ze de kost geven Bianca die dan inderdaad niks kopen voor ze omdat ze beter moeten presteren ook al kunnen ze dat niet. Waarom denk je dat er al zoveel kinderen met burn out klachten lopen.

Groetjes,

Michèle


#18

hoi

ja maar ik laat hem ook duidelijk merken dat ik met een 7 8 ook super trots ben
en als het minder is dan leg ik daar ook verder geen druk op ofzo ach volgende keer beter het is niet zo van je moet… doe je best en we zien wel hoever je komt maar lukt het wel dan verdien je ook iets extra´s

groetjes


#19

ja is toch verschrikkleijk om je kinderen zo onder druk te zetten.

Ik vind wel dat je het in de gaten moet houden hoe ze het doen en daarin moet sturen maar ik vind het ook zo belangrijk dat ze het naar hun zin hebben, dat ze leuke dingen doen en plezier maken.

Ze moeten nog zo lang leren en als je ze dan nu al laat stressen kan er nooit veel van terecht komen lijkt mij.


#20

Ik vind dat je het goed opgelost hebt hoor! Hij zal toch moeten leren zorgvuldig met zijn spullen om te moeten gaan en verantwoording af leggen tegen de juf als iets fout is gelopen. Gelukkig heeft hij een lieve juf die hem uitstel heeft gegeven.
En nu zul je zien dat al hij zijn spreekbeurd opnieuw in elkaar heeft gezet, hij of jij ergens zijn ‘oude’ spreekbeurd tegen komt.

Mijn ouders gebruikte voorheen een soort van beloningsmethode. Als ik mijn huiswerk af had mocht ik naar de manage naar mijn verzorgpony, als mijn huiswerk niet af was moest ik thuisblijven…nou dat thuisblijven was een mega straf en alleen in die tijd had ik mijn huiswerk netjes af…hihi