Huishouden

Hallo dames,

Ik heb even een vraagje aan jullie; Hoe combineren jullie het huishouden met een kleine? En dan met name de niet standaard dingen zoals ramen lappen, deuren soppen e.d. Ik vind dit namelijk best lastig. Zelf werk ik drie dagen in de week van 09:00 tot 17.30 uur. Op woensdag en donderdag ben ik vrij. Ik doe wel de standaard dingen zoals wc’s, stoffen, zuigen. Dweilen doen we meestal op donderdagavond. Maar er zijn ook weken dat het me gewoon niet lukt. En moet het dus in de avonduren als meneertje slaapt. Maar het huishouden bestaat hier niet alleen uit. De badkamer probeer ik wekelijks maar lukt ook niet altijd. Er zijn namelijk weken dat als hij slaapt ik het wel eens heerlijk vind om dan zelf ook wat te ontspannen en lekker zitten en me er dus niet toe aan kan zetten. Of hij heeft een dwarse dag zeg maar. Ook 's avonds heb ik er niet zoveel zin in. Zijn er dames die dit herkennen? Hebben jullie echt een strak schema hiervoor? Of krijg je hier ook straks meer tijd voor?

Groetjes Danielle

Lilypie First Birthday tickers

toen ik ooit 1 kind had en twee honden… toen lukte het prima… ergens ben ik het
verloren … en ik mis het nog steeds niet…ik leef en jammer dan voor de mensen die hier komen in mijn chaos
ps schoon is subjectief maar echt vies zal je het hier niet aantreffen maar modelwoning type is ook heeel ver te zoeken…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Hahaha, ja hoor, heel herkenbaar !
Hier ook geen strakke schema’s, ik doe wat ik kan en wanneer ik er zin in heb. De was meestal s’avonds, vind ik niet zo erg om te doen.
De badkamer poets ik als de kids in bad zitten… (zonder chemische rommel natuurlijk) en de wc’s tussendoor. Ik probeer wel elke dag te stofzuigen maar ook dat haal ik niet altijd…
En weet je… zelf ontspannen is veel belangrijker dan een blinkend huis…
Groetjes Nancy

hoi
ik vond dat ook heel moeilijk toen emma klein was!
ik kwam ook nergens aan toe voor mijn gevoel. idd als zij sliep deed ik de “belangrijke dingen” even snel. maar strijken b.v. dat lukte echt niet!
als ze wat groter worden wordt het steeds makkelijker.
nu “helpt” emma me en is het dus veel makkelijker. als zij in bad zit, doe ik de badkamer.
als zij zit te kleuren of zo, stofzuig ik de beneden verdieping etc.
ramen lappen, dwijlen, de was etc daar helpt ze bij. en strijken doe ik als ze slaapt omdat ik heel; bang ben voor een ongeluk met het strijkijzer.

wat ik wel deed was iemand “inschakelen”, dus als mijn vriendmet haar ging wandelen dan kon ik de nodige dingen weer even doen. als ik een keer vroeg uit mijn werk was, deed ik het huishouden voordat ik emma van het KDV ging halen enz.
even bij oma… ik even schoonmaken enz.

succes!

Groetjes

Ik vind het belangrijker dat mijn kinderen tijd en aandacht krijgen, dat ze dagelijks een frisse neus halen en optijd op school komen, dan dat mijn huishouden tip top in orde is! Ik heb geen versmeerd huis, maar het is hier ook absoluut niet steriel! Afwassen, stofzuigen , dweilen en de wc’s doe ik eigenlijk dagelijks, meestal als de kids in bed liggen 's avonds, omdat dit overdag gewoon geen nut heeft, dan zou ik het 's avonds weer overnieuw moeten doen wil ik er nog een beetje relaxed bij zitten in een net huis

Maar dan die klusjes als badkamer, boven stofzuigen, koelkast schoonmaken en ramen lappen bijvoorbeeld, die doe ik als het nodig is, en dan bedoel ik; als het echt vies is! (hoewel ik de wastafel in de badkamer wel bijna dagelijsk even afneem)

Ik heb er, ondanks dat ik momenteel niet werk, overdag gewoon echt geen tijd voor! Twee kinderen maken elkaar zowat af als ik er even niet bij ben, en ze samen laten 'helpen’is geen optie, dan haal ik me nog veel meer werk op m’n hals!

En om nou tot in de late uurtjes door te gaan 's avonds, nee dankje, ik plof na twee uitgebreide bad enbedrituelen en drie kwartier alles weer ordelijk maken in keuken en woonkamer gebroken op de bank of achter de pc Dan is het mama-tijd en wil ik relaxen

Groetjes Anouk

Dat vond ik ook altijd lastig in te delen. Rens liet ik vaak meehelpen dan kreeg hij ook een stofdoekje of een stoffer en blik. Vond hij helemaal geweldig.Verder probeerde ik iig elke dag iets te doen. Zelf vind ik het iig belangrijk dat elke dag de boel opgeruimd is als ik naar bed ga en dat de vloeren en het aanrecht en de wc’s schoon zijn. Maar glimmend schoon is het hier niet. Tijd voor jezelf en aandacht voor je kind vind ik ook belangrijk.
Wij hebben trouwens de afspraak als we 's avonds geen verplichtingen hebben dat we dan samen even de boel opruimen en de vloer schoonmaken zodat we dan ook allebei nog iets aan onze avond hebben.
En als het huis echt ff een grote beurt nodig heeft dan doe ik dat vaak als mijn man ook vrij heeft en wat met de kids kan ondernemen en ik dan even lekker door kan werken.
En het helpt ook wel om de minder leuke dingen met iets leuks te combineren.
Zo strijk ik bv altijd als er een goede film op tv is.

Groetjes Ramona

Ik laat Luka ook vaak meehelpen met schoonmaken, vind hij geweldig!

Het is hier in huis ook echt niet spik en span altijd hoor, maar de nodige dingen worden met regelmaat gedaan. Hier een overzichtje:

Ik doe om de dag afstoffen rond 10.00 uur, dan gelijk daarna stofzuigen. Stofzuigen wel elke dag, we hebben drie katten, vandaar. Ik ruim dan ook gelijk het hoognodige op. Jenthe zit dan in het wippertje of ligt in de box. Luka helpt mee of gaat lekker alleen spelen.
Was vouwen samen met Luka, hij krijgt de theedoeken en is daar een half uur mee zoet. Of hij gaat spelen als hij geen zin heeft, Jenthe ligt dan in de box te spelen of te slapen. Zo doe ik ook gelijk iets samen met hem.

Afwassen doe ik als beide kids om 13.00 uur op bed liggen, we hebben helaas nog geen vaatwasser maar doen het lekker ouderwets met de hand!
Als dweilen nodig is doe ik dat ook als ze slapen.

Ik maak samen met Luka de groenten schoon en schil de aardappels, Jenthe zit er dan in het wippertje bij te kijken en mee te kletsen.

En voor Miss T, die de mannen mist :

Mijn man doet 's avonds de badkamer als hij doucht en voor we naar bed gaan doet een van ons het toilet. Dan gelijk het vaatdoekje van overdag de was in.
Ook lapt mijn man eens in de 2 weken de ramen, dat is gewoon echt niet mijn ding, zeg maar…

Zo gaat het vaak bij ons, maar er zijn ook dagen dat we het lekker op z’n beloop laten. Dat kan ook niet anders met kinderen. Ook al heb je er een of twee, maakt niet uit.
Als een ander zich aan mijn ‘rommel’ stoort, mogen ze het zelf gaan opruimen!
Maar ik heb tot nu toe nog geen klachten gehad…

Indd vraag me net als miss T af, waar zijn de mannen hier in het verhaal?? Ik kan lichamelijk(helaas) niet veel en ik kan toch wel zeggen dat mijn huis opgeruimd en schoon is.

en dat is te danken aan manlief die ook nog minimaal 36 uur per week werkt. hij doet de grote klussen zoals badkamer en de ramen enzo. Nu wonen wij in een flat en dat scheelt wel met een gewoon huis.

ik moet zeggen ik doe vrij weinig als ik is nadenk

Liefs Michelle

Hier ook een man die wel helpt Vooral wasvouwen en opruimen!
Ideaal! Als je de was niet alle dagen hoeft te doen, scheelt dat een hoop!
En voor de rest wieber ik dingen gewoon tussendoor als de kinderen wat spelen hoor!
Als ik de ramen ga doen, spelen ze buiten!
Als ik de wc doe, slenteren ze ook wel in de buurt om!
Ik pak ook nog steeds lekker mijn rust als de kinderen op bed liggen!

Manderijn

Tot voor kort hadden we de luxe van iemand die bij ons 2 uurtjes in de week kwam poetsen. De ene week beneden en de andere week boven. En dan hielden mijn vriend en ik tussendoor alles bij: stofzuigen, wc’s, opruimen, ramen wassen etc.
We hebben daar toen voor gekozen zodat we de weekenden niet altijd bezig waren met poetsen, maar onze aandacht konden richten op de jongens.
Omdat we het geld nu toch wel goed zelf voor andere dingen kunnen gebruiken en zeker met alle stijgende kosten volgend jaar, heb ik haar afgezegd.
Nu doen we weer alles zelf.
Ik werk 24 uur per week, op maandag, dinsdag en donderdag. Op die dagen doen we niet veel. De was natuurlijk houd ik wel bij en we zorgen dat alles opgeruimd is, het fornuis en het aanrecht wordt na elke kookbeurt gedaan en het toilet houden we ook bij.
Op woensdag en vrijdag ben ik vrij en stofzuig ik beneden alles en dweil ik. Op een van die dagen strijk ik ook en doe ik boodschappen. In het weekend doen we samen de grote klussen en wat nog meer nodig is. Ik heb bijvoorbeeld zondagochtend de badkamer gepoetst, terwijl vriendlief de keuken sopte.
Op zaterdagochtend gaan de heren naar het voetbal en dan kan ik ook wat grotere klussen doen.
En verder probeer ik zoveel mogelijk van mijn gezin te genieten.

Ik heb voor mezelf een best strak schema wat betreft het huishouden. Dit vind ik voor mezelf prettig. Zo heb ik alles goed verspreid en heb ik nog voldoende tijd over om lekker met de kids of iets anders bezig te zijn. Dit werkt voor mij goed en zo is ons huis altijd schoon en netjes.

Op maandag en woensdag ben ik de hele dag aan het werk. Op dinsdag doe ik beide wc’s helemaal grondig en de ene week verschoon ik het bed van Tim en Daan en de andere week ons bed. Op donderdag stof en stofzuig ik de bovenverdieping en op vrijdag stof en stofzuig ik de benedenverdieping. Op zaterdagochtend dweilt mijn man de vloer en 1 keer in de 2 weken doet hij op dinsdagavond de badkamer helemaal grondig (ik sport altijd op dindsdagavond) Iedere woensdagavond sport mijn man en dan strijk ik altijd. Wassen draaien en opvouwen doe ik gewoon tussendoor. Maar als je dat gewoon bijhoud ben je daar ook niet lang mee bezig. Een wasje opvouwen is denk ik ook maar 10 minuutjes werk. Oh ja dan vergeet ik nog de zolderverdieping. Dat is de enige verdieping die ik niet iedere week stof en stofzuig. Meestal 1 keer per 2 a 3 weken.

Vanmorgen heb ik meteen het bed van Tim en Daan afgehaald en ook de wc’s zijn al gedaan. Zo weet ik dat ik de rest van de dag niks meer hoef te doen in huis, heerlijk

Groetjes,
Sandra

Hartelijk dank voor jullie reacties allemaal.

Het is bij mij ook niet vies maar ik zou best wel graag dat het wat schoner was soms. Dat je alles kan doen in twee dagen als je vrij bent maar dat lukt gewoon niet met een kleine. Niet als ik voor mezelf ook even wat rust wil hebben. Het zou ook wel in het weekend kunnen natuurlijk maar dan wil ik zo graag met het gezin doorbrengen door leuke dingen te doen zonder te denken aan het huishouden wat dan nog moet. Ja de was die gaat wel gewoon door natuurlijk maar dat doet de machine.

@ Miss T; Mijn partner helpt echt wel mee in het huishouden. Het is alleen dat hij somt denkt dat het met stofzuigen, dweilen en wc’s klaar is. Hij kookt elke dag omdat hij eerder thuis is dan ik. Ik ben pas om 18:00 uur thuis en ook omdat ik het zo niet heb op koken. Ik doe dan de kleine eten geven. Ik mag ook echt niet klagen dat mijn partner niks doet want dat is absoluut niet zo. Als ik vraag of hij de ramen wilt doen dan doet hij het ook wel hoor.

Er wordt elke dag gestoft en gezogen mede ook door twee katten. Dit doet mijn partner. Behalve op de dagen dat ik vrij ben, tenzij ik er niet aan toe kom dan doet hij het na zijn werk.

De was en strijken doe ik anders ben ik bang dat we allemaal nieuwe kleren moeten gaan kopen

@MarMama en Sandra1980; Ik wou dat ik dat kon zo strak schema voor het huishouden en me daar ook echt aanhouden. Ik heb er wel eens aan gedacht om het zo te gaan doen maar ik krijg het niet voor elkaar. Het einge wat wel elke week op een standaard dag wordt gedaan is strijken op maandagavond want dan zit manlief voetbal international te kijken en op donderdagavond dweilen.

Het valt op zich wel mee geloof ik maar als ik dan door het huis loop of zo dan zie ik telkens wel weer wat wat eigenlijk schoon moet. Misschien wil ik wel dat het blinkend is allemaal maar dat lukt me niet en daar baal ik van. Ook baal ik er dan van dat als ik twee dagen vrij ben het me gewoon echt niet lukt om soms alleen al te stofzuigen terwijl ik vrij en dat ik dan moet wachten op mijn partner. Eigenlijk dus controle houden en alles moet perfect. Iets wat ik mezelf dus opleg.

Nou een heel verhaal. Hopelijk begrijpen jullie het waar het bij mij wringt zeg maar

Groetjes en liefs Daniëlle

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/f77Fp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Jesper08 op 25 Oct 2011 12:10:09

Ik doe altijd alles gewoon wanneer de kids wakker zijn.
Joël neem ik mee naar boven, want die vind de stofzuiger wel heel interressant, en Noah zit dan beneden tv te kijken.
Zo kan ik toch nog boven alles even stoffen, zuigen en dweilen.
Ik moet zeggen dat dat pas gebeurt wanneer t nodig is.

Beneden doe ik elke dag, stoffen en zuigen.
Ook wanneer de kids er gewoon zijn.

Ik wil niet zeggen dat ik er een smeerboel van heb, maar super steriel is het niet.
Al had mijn moeder het graag anders gezien hier…
Maar er word gewoon geleeft, ik leef in mn huis, en ik leef niet om mn huis ALTIJD schoon te houden.

Liefs, Melanie

@Jesper08: ik heb voor mezelf dit schema moeten maken, anders kwam er gewoon niets van! Het stapelde zich maar op en dan wist ik, en mijn man, helemaal niet meer waar we moesten beginnen.
Ik moet wel erbij zeggen dat ik onregelmatig werk als verpleegkundige, dus ik ben vaak doordeweeks sowieso 's ochtends thuis als ik avonddienst heb. Dan kan je ook meer doen dan dat je doordeweeks overdag werkt.
Ik zie ook altijd wel wat dat nog gepoetst moet worden, maar ja, ik heb gewoon geen zin en geen tijd om de hele dag te poetsen!
Hier in huis kun je zien dat er geleefd word, met twee kinderen!

@Melanie: mijn schoonmoeder zou het hier ook graag anders zien, die werkt bij mensen thuis als schoonmaakster. Ze heeft al een keer aangeboden om hier 1x per week te komen, toen heb ik gedaan alsof ik erg beledigd was ( was niet zo hoor, moest er erg om lachen!) en ze is er nooit meer over begonnen! Ik moet geen mensen in mijn huis die al mijn troep moeten opruimen, daar hou ik niet van!

Toevallig dat pippy vandaag een meewerkdag had, dus heb ik het hele huis gedaan, zij beneden op de bank met diego… en ikke stoffen en stofzuigen… daarna ben ik naar boven gegaan en heb ik… haar in bad gezet, voordeel is dat pip nu zelf in badje kan spelen en gewoon netjes blijft zitten (toen ze klein was, zette ik haar met een lege zak chips, kraakte leuk en een paar pollepels in haar bedje, en deed ik boven de boel… wat ik zelf vaak doe, maar ja daar heb ik ook weer mazzel bij, dan begin ik een half uur vroeger met werken, ik werk normaal tot half 5 dan dus tot 4 en dan kan ik nog ff snel ramen lappen, aan de binnenkant, want voor de buitenkant heb ik een ramenwasser, da ga ik nie doen… ik probeer na het eten de afwas weg te werken, en vaak stofzuigen we ff tussendoor…
ik doe het opzich bijna nooit tijdens haar slaapje, dat vind ik tijd voor mama om ff bij te komen, en ik ga saovnds ook niet nog eens aan me huishouden besteden, zo’n pietleut ben ik nie, dus dan maar ff een keer nie, savonds en middagtuktime, zijn hier heilig ! da’s ff tijd voor mezelf…
maar ja je zou een soort weekplanning kunnen maken,zodat het wat georganiseerder loopt… dan hou je misschien wat meer tijd over !

Pippy is geboren 17.07.2009

owh volgens mij zijn alle schoonmoeders hetzelfde, hier ook 1 die altijd wel wat te zeggen heeft over dit onderwerp. Ook al is bv in het huis alles super netjes en zo goed als steriel (omdat ik bv weet dat ze langskomen, ben ook niet gek, want ik heb geen zin in dat gezuer) dan is het wel de tuin dat gedaan moet worden (omdat er bv in die 2 kleine stukjes grond wat dan niet bestraat is wat onkruid staat, of dat bo buiten is wezen spelen waardoor over speelgoed ligt). Het is volgens mij nooit goed in de ogen van schoonmoeders!!!

een huis heb je zodat er in geleefd kan worden, het hoeft zeker niet steriel te zijn, maar gewoon netjes in de zin dat je niet bang hoeft te zijn dat je kind wat oploopt omdat hij naar de wc gaat, dat vind ik dan wel weer belangrijk. Dus dat soort dingen zijn altijd netjes bij ons. ik stofzuig iedere dag aan het einde van de dag, dus als iemand toevallig plots langs komt om 16:00, dan kan het best zijn dat de vloer erg vies is, door bv koekjes bakken, etc en het eten en drinken van Bo. Tja het is niet anders denk ik dan, zelfde geld voor het speelgoed, dat ligt dan ook op vele verschillende plekken. Het is niet anders denk ik dan maar!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Misschien is het toch nog niet eens zo slecht idee om een soort van weekplanning te maken zodat alles toch wel regelmatig gedaan wordt. Vooral de badkamer vind ik erg belangrijk dat dat echt 1 keer in de twee weken grondig wordt gedaan. Hier zal ik dus echt tijd voor moeten maken want wij hebben geen bad helaas. De wastafels en wc worden wel wekelijks grondig gedaan. Ramen lappen, deuren afnemen en keuken soppen bv kan wel als het echt moet. Alhoewel de ramen nu toch wel echt aan de beurt zijn. Dit dan toch maar op het lijstje voor morgen. Misschien moet ik ook niet alles in 1 dag willen Ben tenslotte wel twee dagen vrij. Dus verdelen Dit wordt dan wel even uitvogelen hoe en wanneer. Het meeste zal moeten wanneer hij wakker is, want als hij 's middags slaapt is het ook voor mama rust!

Gelukkig hoor ik mijn schoonmoeder er nooit over, terwijl ze zelf wel een poetsmiep is Haar huis is echt blinkend schoon altijd en dat ze terwijl ze 4 dagen oppast op de kleinkinderen. 1 dag bij ons en drie dagen bij haar dochter.

Liefs

Lilypie First Birthday tickers

Een woord; bijhouden, bijhouden, bijhouden. Ja ik heb makkelijk praten, heb een fantastische nanny die mijn huis bijhoud, maar heb het ook tijden alleen gedaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd 's avonds nog even door het huis ren, als ik J in bad doe ik meteen met azijn de bedkamer uit doe (douche, wasbak, vensterbank, spiegel etc.) Als ik eet spoel ik daarna meteen mijn spullen af zodat het niet vast"plakt" en doe ik de afwas als J ligt te slapen. Het is echt heel erg, maar zelfs als ik op de toilet zit probeer ik even de toilet netjes achter te laten, toiletrollen aanvullen, mandje met maandverband en tampons etc, hahahah Ja ik ben echt erg.) Een keer in de maand doe ik J’s kamertje helemaal, alle knuffels uitzoeken/ wassen, puzzels bij elkaar rapen etc. Dat vind ze zelf trouwens ook heel leuk! Daar ben ik dan ongeveer een uur of 4 mee bezig, maar dan doe ik het ook helemaal! Tot het afdoen van muren, ramen, tot uitzoeken van kapotte elastiekjes en haarspeldjes! Gewoon even helemaal geordend! Hoe ik het in NL ga doen weet ik echt nog niet! dat zien we dan wel weer, maar ik hou van een opgeruimd huis en ik laat J ook altijd al haar spulletjes opruimen!

hoi
Even om terug te komen op de mannen.
wi hadden hier een strak schema gemaakt met ook een verdeling voor hem en mij, maar dat liep zo in de soep en als hij dan iets niet deed was mijn reactie, nou dan doe ik “mijn” ding ook niet (flauw he?).
Nu doen we gewoon wat nodig en aan de buurt is. Hij pakt ook regelmatig na het eten even de stofzuiger. of hij sopt de keuken meteen als hij de vaatwasser in heeft geruimd (dat deot hij elke dag!!jaja) en verder werkt hij een stuk meer, en ziet hij een stuk minder vuil. dus vind ik het ook niet zo erg. als we bijvoorbeeld visite krijgen of een feestje zorgt hij altijd dat het er picobello uit ziet (hij is meer van de schone schijn )
Eigenlijk is onze verdeling nu prima, ik doe het meeste en hij vult aan als hij mekt dat het nodig is.
ik ben benieuwd hoe het straks zal gaan als er weer een kleintje bij is… dan zal ik zijn hulp wel weer veel meer nodig hebben. helaas gaat hij over 2 maanden een ander functie vervullen op z’n werk waardoor hij waarschijnlijk nog meer uren gaat maken… maar goed zien we dan wel!

groetjes!

Niet alles gelezen, alleen toe te voegen; Hulde aan mijn schoonmoeder! Ze past en op… en maakt schoon… en kookt… en doet de was (tot het opruimen in de kast aan toe)
Haha! Bijhouden is inderdaad het sleutelwoord denk ik ook

Manderijn