Huiluurtje wat doen jullie?

hoi allemaal,

Lieke heeft van 18.00 tot 19.00 uur een huiluurtje.
We lopen met haar rond, de wipstoel, de box, in bed laten niks lijkt te helpen ze huilt dan een uurtje tot aan de fles van 19.00uur en dan is het goed. de voeding hebben we al verhoogd.

wat doen jullie in zo’n huiluurtje met de kleine??
En bij hoeveel maanden gaat het over??

Verder is ze heel tevreden en slaapt ze goed. dus we mogen niet klagen, maar was gewoon benieuwd wat jullie dan doen.

groetjes gytha

Niet rond gaan sjouwen met die kleine mop. Dat huiluurtje hebben ze nodig om prikkels weg te huilen. Als je haar probeert te troosten, raakt ze die prikkels niet kwijt en huilt ze alleen maar op een later nog meer ongelegen tijdstip.

Bij een huiluurtje, gewoon lekker in haar bedje leggen, deur dicht en lekker naar beneden gaan tot het voorbij is. Je kunt af en toe gaan kijken of ze nog goed ligt en verder gewoon niks doen. Lekker haar gang laten gaan, hoe moeilijk dat vooral in het begin ook is. Als er verder niks aan de hand is (luier, krampjes, wat dan ook), went dat vanzelf.

Overigens hebben veel baby’s hun huiluurtje uitgerekend rond etenstijd. Heel typisch verschijnsel. Zal wel komen omdat ze eten ruiken.

Groetekes, Sje

hallo gytha,

wat ontzettend herkenbar wat je verteld. wij hadden precies hetzelfde met dana onze dochter. dit heeft geduurd tot ze 4mnd was!! erg lang zal je denken, maar hoe gek het ook klinkt het lijkt al weer zo lang geleden en hoort het vaak bij die kleintjes. wat sje je schreef is ook helemaal waar. wij dachten eerst ook mee rond lopen, maar hielp niet. wij legden har ook weg en maar laten huilen. heb er veel moeite mee gehad omdat je het zooooo zielig vind. maar als je alles voor je gevoel goed hebt gedaan en ze heeft alles gehad, fles, schone luier en geen krampjes of andere dingen, alles is prima dan gewoon laten huilen. echt het gaat over. suc6 ermee gr mamma natas

Bij beide kinderen heb ik de draagdoek veel gebruikt. Ze liggen dan lekker dicht tegen je aan en voelen zich lekker beschermd. Het is ook niet niks zo’n grote rare wereld voor die kleintjes. En inderdaad huilen hebben ze nodig. Dus als het huilen uit moeheid voortkomt in bed leggen. Anders gewoon lekker bij je houden.

Succes, … en het gaat gelukkig allemaal weer voorbij!

Hoi Gytha,

wij dachten ook dat Zoë een huiluurtje had, maar dat bleek gewoon honger te zijn. Ik gaf haar gewoon de fles een half uurtje eerder, 19.00 uur kon ze gewoon niet halen en nu nog vaak niet, ook al krijgt ze om 17.15 een vol potje groente.
Daarna is ze hartstikke tevreden.

Groetjes,
Inge

We namen Senna vaak op schoot en keken dan een boekje met haar.
Als het mooi weer was deden we ook nog wel eens een avondwandeling van 18.00-18.30 en dan had ze daarna nog een klein huil halfuurtje.
Ging inderdaad zo rond de 4 maanden over.

Groet Vanessa.

Hoi
Bij ons ging dat ook over toen ze een maand of 4 was.
Wij hebben ze ook niet alleen gelaten maar inderdaad met haar bezig geweest. Zingen, praten wiegen enz. Het gaat echt binnenkort over hoor.

Doei
Bianca

ik weet nog wel dat ik het een rot periode vond. Geen tijd voor het avondeten en een kindje dat blijft huilen ondanks je goede bedoelingen.
volgens mij was mijn dochter er ook rond 4 a 5 maanden vanaf. het is echt even doorbijten maar er komt echt een eind aan!!!
onthoud dat goed!!!dat helpt.
wij probeerde eerst ons dochtertje in bed te stoppen en even laten huilen en als dat na 3 keer nog zo was haalde we haar uit bed en legde we haar in de box bij ons vlak bij de eettafel.(waar wij aan het eten waren).
als dat ook niet lukte dan hielde wij haar vast…
wij hadden het streven om haar de rust te geven maar door blijven huilen was bij ons geen optie na al onze pogingen. dit deden wij op deze manier dan elke dag. even doorzetten maar het hoort erbij.

bedankt voor jullie reacties!!!
gelukkig gaat het weer over!!

lieke is rond 16.30 moe en gaat dus naar bed om 17.30-18.00uur wakker en dan begint het huilen, ze is dan nog niet uitgeslapen met als gevolg dat ze savond’s snel moe is. ik laat ze meestal in bed maar het houdt dan niet op.

als ik ze eruit zou halen zou dat misschien een optie zijn.
maar volgens mij heeft ze dan nog niet voldoende geslapen.

groetjes gytha

Hoi Gytha,

Zoë heeft rond die tijd (het 3e slaapje) ook altijd maar kort geslapen en nog. Zelfs toen ze nog maar 2 maanden was, sliep ze rond die tijd maar een uur of anderhalf. Misschien toch gewoon eens proberen om de fles om half 7 te geven?

Groetjes,
Inge

Tom heeft op dit moment precies hetzelfde! Ik noem het alleen geen huilen maar krijsen. Heeft Lieke dit ook??
Ik laat hem even huilen en pak hem daarna lekker bij me. Meestal gaat het dan over ik vind alleen dat krijsen zo erg.
Groetjes Bibi

hoi bibi,

ja heeeel herkenbaar!
ook vanavond van 17.00-18.00 gekrijsttttttttt niet meer huilen als ik er naar toe ging was ze rustig en keek ze me tevreden aan, het is net of ze het weet he.
heb haar laten doen omdat ze ook erg moe was. is om 18.00 uur in slaap gevallen tot 19.00 heb haar eruit gehaald en flesje gegeven en lag om 20.00 er weer in en viel toen net als gewoonlijk heerlijk in slaap.
jengelen vindt ik ook niet erg maar dat krijsen je hoort het buiten!!! vreselijk!!
het rare is de rest van de dag slaapt ze echt super goed ook snacht’s slaapt ze door en moet ze smorgen’s echt wakker maken.

volgens mij heeft ze ook al minder slaap nodig eerst was ze een uurtje wakker en nu al bijna 2 uur. maar om 1630 is ze moe dus naar bed slaapt dan een half uurtje en dan begint de ellende hahaha
ik laat ze voortaan doen want als ik er heen ga kijkt ze me gewoon lachend aan, zo van dat heb ik weer voor elkaar!! hahahah die kleine ukkie.

maar ach als dat het enige is dan komen we dat uurtje ook wel door toch??
maar dat uur lijkt wel een halve dag hahaha

slaapt tom verder ook goed???

groetjes gytha

Hoi

Ik wil toch nog even zeggen dat ik echt van mening ben dat je je kindje niet alleen moet laten als ze zo aan het huilen zijn.
Ook al is er geen aanwijsbare rede voor hun gekrijs het is wel zo dat ze op dat moment gewoon even met zichzelf in de knoei zitten.
Als je ze dan helemaal alleen laat zullen ze zich nog rotter voelen en in de steek gelaten. Je kan ze inderdaad niet echt troosten maar je kan er wel voor ze zijn. Vooral als je in je achterhoofd houd dat het inderdaad snel weer overgaat toch. Het scheelt ook altijd als je leest dat ze dat bijna allemaal hebben gehad.

Bianca

Ze huilen in een huiluurtje prikkels weg en als je ermee gaat lopen sollen om te proberen die kleine mop te troosten, krijgen ze er alleen maar prikkels bij en dus huilen ze nog langer.

Ze willen in dat huiluurtje juist liever alleen zijn.

Bekijk het eens vanuit jezelf. Als je een hele drukke dag of periode achter de rug hebt en je wilt even helemaal relaxen, ga je lekker een uurtje in het ligbad liggen ofzo. Hoe zou je het dan vinden als er iemand in de badkamer maar om je heen bleef dartelen?

Of als je even je dag niet hebt, hoe vind je het dan als er continue, hoe goed bedoeld ook, iemand aan je vraagt hoe het met je gaat en dat die persoon steeds maar over je rug wrijft om je te troosten, terwijl je zelf ook niet eens weet waarom je je dag niet hebt? Word je toch doodnerveus van? Je wilt met rust gelaten worden.

En zo moet je dat huiluurtje zien! Ze willen even helemaal niemand horen of zien, ook mama niet!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 22 Aug 2007 22:11:43

Ja sje,

zo zie ik het ook lieke is ook een prikkelbaar kindje, als ik er heen ga om haar te troosten en dan weer weg ga gaat ze nog harder huilen!!!
dus ik blijf er nog weg en echt na dat uurtje is het over, en slaapt ze.
en de rest van de dag is het een voorbeeldig kindje hahahah

kan me ook best voorstellen omdat ze zo prikkelbaar is wat ze op het cb zeggen dat ze die prikkels van de dag moet verwerken!!! als ik bij haar ben wordt ze alleen onrustiger of begint te lachen en als ik weg ga lijkt het wel of het uur weer opnieuw begint. hahahaha

dus helemaal mee eens.

groetjes gytha

Kijk, wij begrijpen mekaar!

En jij begrijpt Lieke! En Lieke vindt jou een toffe mama omdat je haar begrijpt!

Goed bezig!

Groetekes, Sje

Het klinkt ( leest ) allemaal heel aannemelijk, maar hoe weet je dat het huiluurtje niet verward wordt met honger ? Wij geven eens in de drie uur een voeding maar soms komt Amy een uur eerder. Dan denk ik weleens : oh, het is een huiluurtje. Terwijl als ik eerder de voeding geef ook het huilen stopt. Dan was het toch honger die haar deed huilen ? Ik vind het soms zo moeilijk. Ze zeggen weleens dat je als moeder aan het huiltje van je kleintje hoort wat er loos is maar dat maakt mij soms heel onzeker want ik hoor echt niet aan haar huiltje of het de honger, een huiluurtje of pijn is wat haar doet huilen. Hebben jullie daar ideeen over hoe je dat beter kunt aanvoelen / horen ? Tips zijn zeer welkom.

Groetjes van Miranda

Ik vond dat huilen om honger altijd steeds erger en harder werd, tot krijsen. Het huiluurtje is meer zeurend huilen zonder dat het steeds erger werd.

Groetekes, Sje

hoi miranda,

ja moeilijk he maar in een huiluurtje huilen ze anders als bij honger. teminste lieke
lieke jengelt echt als ze honger heeft en maakt dan smakkende geluiden en doet haar handjes in de mond. dat doet ze tijdens zo’n uurtje niet.
en echt raar dat het na het uurtje echt over is en de rest van de dag huilt ze bijna nooit!! maar ook ik vindt huilen moeilijk te onderscheiden

groetjes gytha

Ja Gytha verder slaapt Tom goed hoor. De ene keer 1 a 1,5 uur en vandaag ineens 3 uur aan een stuk. Gisteren naar het kinderdagverblijf geweest en ik denk dat hij al zijn prikkels even weg slaapt. Daar slaapt hij trouwens 2 uur achter elkaar, grappig he! Daar was ik zo onzeker over.

Ja, hopen dat het uurtje steeds minder word, want leuk is het niet. Tom heeft het eens in de vier dagen dan moet het er even uit lijkt wel.
Ik denk soms ook weleens dat het honger is. Is voor Tom 200cc en dan 5 keer genoeg?? Volgens mij wel!

Groetjes Bibi