Wat was ik trots toen Eva eindelijk kon staan. En nog natuurlijk. Maar…het heeft alweer een bijgevolg dat ik minder vind…Eva durft nog niet goed terug naar beneden als ze bijvoorbeeld in bed staat. Ze laat zich heel soms vallen, maar dat gaat niet zonder een zekere angst. Ze is bang om zich te bezeren. Aan tafel laat ze zich al helemaal niet vallen. Op zich niet erg, maar het betekent wel dat wij haar steeds terug op haar billetjes moeten zetten. Ze geeft dan met jengelen aan dat ze terug in de zithouding wil.
Voordat ze kon staan, ging ze 's ochtends lekker in bed wat rommelen. Ze zat dan met Mascha te spelen of ze zat gewoon rond te kijken. Nu gaat ze meteen staan en ja, dat speelt en kijkt niet altijd lekker. Terug durft ze niet en dan gaat ze dus jengelen/dreinen. Zo van: ‘Mama, ik ben wakker en ik sta maar ik wil zitten!’ Ik ben nogal een slaapkop en heb moeite met vroeg opstaan. Half 8 was voor mij in het weekend al best drama, maar het was te doen. Maar nu begint ze vaak rond half 7-kwart voor 7 al wakker te jengelen. Voorheen was ze ook zo vroeg wakker, maar dan merkten we dat niet omdat ze dan zat te spelen.
Ik ben nu al een paar keer gaan lopen om haar op haar kontje terug te zetten. Ik geef dan wat te spelen, een knuffel, maar binnen no-time staat ze weer. Er zit dan niets anders op dan ook maar opstaan en mee naar beneden te gaan. Ik wil namelijk NIET dat ze speelgoed mee in bed krijgt, omdat ze dan niet meer weet dat haar bed is om in te slapen en niet om in te spelen. Maar ik baal er een beetje van, omdat ze echt gaat huilen en ik er dan toch uit ga om haar te helpen.
Doe jullie kindjes dit ook? Of laten die zich stoer vallen als ze niet meer willen staan? En hebben jullie tips hoe ik haar nog even rustig kan houden als het echt (te) vroeg is? Ik wil graag tot half 8 slapen (luxe voor sommigen hier) en papa ook! En zeker dus op zondag…
Groetjes Rainbow, trotse mama