Huilen op het kdv - dit gaat zo toch niet langer?

Nu Eva 2 is, is ze op het kdv naar een andere groep gegaan. Ze had daar 2x geoefend en dat ging perfect. Er zijn meerdere kindjes van haar groep mee verhuisd. Je zou zeggen dat het dan allemaal goed zou gaan, maar dat valt toch wat tegen.

In het begin vond ze het allemaal spannend en paste ze zich moeiteloos aan aan de groep. Ze was de baby’s ook ontgroeid en toe aan oudere kinderen. Maar als papa haar gaat halen 's avonds, ziet hij haar vaak met traanogen zitten en dan heeft ze gehuild. De leidsters zeggen dat ze het goed doet, maar in het schriftje staat dan ‘Eva huilde en vroeg om papa. Met een speen is ze gaan slapen’. Ze speelt volop, maar mist duidelijk haar lieve leidster die haar elke dag dat ze kwam meteen optilde en een kus gaf. Deze leidsters zijn wat zakelijker en minder knuffelig, terwijl Eva dat gewend is en misschien ook nodig heeft: even een knuffel of even op schoot. Bovendien valt het ons op dat er continu andere leidsters zijn, het is zelfs voor ons niet duidelijk wie nu haar vaste leidsters zijn, laat staan voor Eva zelf! Dat maakt haar volgens mij onzeker, ze weet niet op wie ze kan terugvallen als ze zich even verdrietig ofzo voelt.

Morgen gaan we dit even aankaarten, want het is niet fijn als je weet dat je kindje opeens huilt op het kdv. Terwijl ze vroeger geen oog had voor papa en meteen ging rennen en spelen. Ze gaat ook nog vaak even terug naar haar oude groep en zwaait dan naar die leuke leidster. Ik vind het ook niet goed dat we niet echt kennis hebben gemaakt met haar vaste leidsters, dus dat zeg ik ook even. Ik wil graag weer dat we Eva zien lachen als we haar ophalen, i.p.v. dat we haar bijna huilend op een moter zien zitten…Ze huilt ook als ze ziet dat andere kindjes worden opgehaald, dan is ze bang dat wij niet komen. Plus dan die angst voor de heks (zie andere topic). Dat maakt dat ze even niet helemaal onze Eef is.

Hebben jullie dat ook meegemaakt, dat zo’n groepswisseling stiekem toch veel impact op een kleintje heeft? Ook als je dat vooraf niet verwachtte? Eva speelt altijd overal en is wat dat betreft makkelijk! Straks ook nog een broertje erbij en dan in januari, samen met hem, naar een compleet ander kdv. Dat is allemaal veel voor zo’n vrouwtje!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Gewijzigd door - Rainbow op 22 Sep 2010 09:35:09

Ik heb er op zich geen ervaring mee, omdat Noa op een mini-kdv zit. Er zijn maar 15 kindjes, van 0 tot 3 jaar en ze zitten allemaal samen in 1 groep. Ze zal dus pas van “groep” veranderen als ze op 2,5 jaar naar school moet.
Maar ik kan het best begrijpen, want Noa is ook best aanhankelijk geworden bij één van de twee leidsters. Die tilt haar ook meteen op als ik haar afzet. Naar de andere leidster gaat ze eigenlijk nooit, waarschijnlijk ook omdat die minder knuffelig is.
Zoals je al zei, als het voor jullie zelfs niet echt duidelijk is wie nu de vaste leidster is, zal het voor Eva ook wel raar zijn dat het steeds iemand anders is. ik zou het dus ook even aankaarten.
Misschien gaat het binnen een weekje ofzo wat beter en heeft ze gewoon wat tijd nodig om aan te passen aan de nieuwe omgeving. Dat zou ik zelf als volwassene ook hebben denk ik, als ik uit mijn vertrouwde omgeving moet.
Dus ik denk dat het allemaal wel zal loslopen hoor. Maar het is natuurlijk niet leuk om te weten dat je kindje eventjes niet 100 procent op haar gemak is.

Lilypie Vierde Ticker

Lilypie Tweede Ticker

Aaah… je arme meisje! Wat rot om haar zo op te moeten halen.

Je zou denken dat de leidsters dit ook oppikken en haar even wat extra aandacht geven de eerste weken. Ik zou het zeker aankaarten. Raar ook dat ze iets anders zeggen dan er in het schrift staat. Ja, ik zou erw at van zeggen, of vragen wat ze ermee doen dat Eef van slag is.

Nora heeft officieel haar laatste dag bij de kleintjes vandaag, omdat ze morgen 2 wordt. Maar eigenlijk is ze al een paar weken min of meer over naar de grote kindjes, zoals ze dat noemt. Ze heeft wekenlang kunnen wennen en volgens de leidsters had ze dit ook wel nodig. Nou zitten de twee groepen daar naast elkaar, met een keukentje ertussen, waar alleen lage deurtjes voor zitten, dus het is vrij open en makkelijk heen en weer lopen als Nora nog even bij de kleintjes wilde horen. Misschien heeft Eva eigenlijk ook een aantal weken nodig waarin ze een beetje pendelt.
Vanaf dat ze kan lopen komt ze soms ook al bij de leidsters van de grote kindjes, omdat ze zo lekker kan knuffelen! Dus die kende ze voor die tijd ook wel een beetje. Persoonlijk ben ik heel blij met deze ‘natuurlijke’ aanpak van de overstap naar een volgende groep. Voor Nora werkt het ideaal. (tot nog toe…) Soms is het ook heel druk en dan neemt één van de leidsters Nora en twee andere jongere kindjes even mee naar de BSO, die erboven zit en waar vak niemand is (onder schooltijd). Dan komen ze even tot rust en kunnen daarna de grote weer wat beter aan.

Het is hun werk om die kindjes aan te voelen en waar nodig even extra aandacht te geven of uit de drukte halen. Dat mag je dan ook best van ze verwachten en ze zo nodig erop aanspreken.

liefs

Lilypie In verwachting Ticker

Oh, zielig! Heartbreaking, om haar zo te zien als je haar komt halen. Zeker aankaarten, absoluut en kennis maken met de leidsters. Hopelijk komt het met een beetje extra aandacht (mits ze die willen geven) allemaal goed. Erik geeft haar een dikke knuffel!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Wat ontzettend sneu voor Eva. Logisch dat je hier een heel slecht gevoel over hebt. Je wilt toch dat je kind het naar haar zin heeft en niet dat je haar betraand ophaald wetende dat ze gehuild heeft. Zo breng je je kind niet met een lekker gevoel weg.

Ik vind het eerlijk gezegd niet netjes van de leidsters dat ze daar niet even wat extra aandacht aan schenken. Ook al is Eva heel makkelijk, het is toch een hele stap om weer in een grotere groep te zitten.

Tim is eind juni natuurlijk 2 geworden en ging toen ook over naar de groep van 2 tot 4 jarige. Tim gaat 2 dagen per week naar de creche en hij heeft 2 weken gewent op de nieuwe groep. 1e keer tot half 11, 2e keer tot half 1, 3e keer tot half 4 en de 4e keer de hele dag. Dat doen ze standaard zo en dat vind ik erg netjes.

Tim was er wel aan toe om over te gaan, maar ik was toch wel even benieuwd hoe het zou gaan. Ondanks dat hij ook erg makkelijk is. Bij hem is het allemaal heel goed gegaan. Alleen tijdens de 3e wendag, toen hij er voor het eerst moest slapen moest hij huilen. En dat terwijl hij gewent is overal te slapen. Maar goed kan gebeuren, de leidster heeft toen een kwartiertje bij hem gezeten en toen is hij in slaap gevallen. Ik ben dus erg blij dat ze dit gedaan heeft, want daarna zijn er nooit meer problemen geweest en valt hij zo in slaap.

Jammer dat deze leidsters wat zakelijker zijn, want bij ons zijn ze juist op alle groepen heel closed met de kindjes. Lekker knuffelen en een kus als ze naar huis gaan. Nu is het niet erg als de leidsters van Eva zo niet zijn. Maar het is wel even fijn als ze wat extra aandacht aan de kindjes geven. Zeker als ze net nieuw zijn op een groep.

Ik zou het dus zeker morgen aankaarten en ik hoop dat ze hier wat mee gaan doen.

Dikke knuffel voor Eva.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Ik moet zeggen wij hebben dit probleem niet. Maar nou knuffelt de leidster van de peuters morgan net zo goed als leidster van de baby’s. Maar op het oude kdv hadden we dit wel met alle wisselingen toen. Ik hoop dat Eef snel een beetje haar draai vond.

Lastig dat ze straks naar een nieuw kdv moet, maar misschien kun je daar aankaarten dat Eef soms gewoon even een extra knuf nodig heeft. Heeft ze een favo knuf?? Misschien dat als ze straks naar de nieuwe gaat het helpt als ze die mee mag nemen. Gewoon even als steun.

Groetjes,

Michèle

Ja, ik vind het ook zo zielig! Zeker omdat het zo’n vrolijk moppie is normaal en ze altijd zo enthousiast meedeed met bv muziek maken in de groep! Ze kon daar echt van genieten, of als ze weg gingen met de bolderkar. Dan vertelde ze thuis op haar manier dat ze in de kar weg waren geweest. Nu denk ik niet dat ze de hele dag huilt, maar ze heeft haar mindere momenten zeg maar. Vooral het slapen vindt ze niet fijn, omdat de oudere kindjes veel lawaai maken. Bij de vorige groep sliepen ze nog tegelijk en lag ze vaak met 1 of 2 ‘vriendinnen’ te keten voor ze gingen slapen. Vond ik altijd leuk om te horen. Ze mist gewoon de structuur en die is voor haar wel belangrijk. Het is natuurlijk wennen, maar ze deden een beetje alsof ze heel soepel de overgang maakte, terwijl dat in de praktijk niet zo blijkt te zijn. Ik heb dan liever dat ze eerlijk zeggen dat ze nog wat moeite heeft en dat ze zelf zeggen dat ze haar even net wat extra aandacht zullen geven tot ze gewend is. Nu brengen we haar niet met een heel goed gevoel weg. We kaarten het morgen aan en ik hoop dat ze snel weer met een lachend gezichtje rondhuppelt daar. Want ik zie haar niet graag zo en zo ken ik haar ook niet!

Dit doet me er opeens aan denken dat ze straks natuurlijk ook echt naar school gaat. De meeste kindjes vinden dat hartstikke leuk en Eva waarschijnlijk ook! Maar er zijn ook kindjes die gepest worden en altijd alleen zijn…Ik kan daar nu al om huilen, zo erg vind ik dat. Ik ben zelf nooit gepest, maar ik voelde als kind al dat ik op moest komen voor de zielige kinderen bij ons op school. Van mij mochten zij altijd meedoen met spelletjes. Ik weet niet waar dat vandaan kwam, dat ik dat zo erg vond? Ik hoop echt dat Eva en straks ook haar broertje volop vriendjes zullen krijgen en het naar hun zin zullen hebben, want mijn hart breekt al als ik weet dat Eva op het kdv soms huilt, laat staan als ze later alleen op het speelplein in een hoekje staat. Bah, daar wil ik niet aan denken! Sorry, emo-koetje…

Even over het slapen, gaan ze in deze groep niet allemaal tegelijk naar bed dan? Zoals ik in mijn vorige berichtje al had geschreven is Tim natuurlijk ook nu over op de groep van 2 tot 4 jaar, maar ze gaan allemaal tegelijk naar bed na de boterham.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Morgan slaapt wel moeilijker nu, maar dat is omdat ze nu op een strechtertje moet slapen in een slaapzak en mevrouw is de enige die dus de vrijheid ontdekt heeft en regelmatig zonder slaapzak beneden staat

Groetjes,

Michèle

Sorry, domme vraag misschien maar wat moet ik me bij een stretchertje voorstellen? Ik weet wel wat een stretcher is, maar daar vallen ze toch zo vanaf?

Bij ons slapen ze allemaal in een ledikant, ongeacht de leeftijd.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Ik heb ze niet gezien, maar volgens mij is het zoals wij denken dat het is. En ze vallen er niet vanaf. Sterker nog alle kindjes slapen alleen morgan dus niet of minder. Ze is nogal eens aan de wandel. Hoe het precies zit weet ik niet want ik heb het niet gezien nog.

Groetjes,

Michèle

Dat wordt thuis dus voorlopig nog in haar ledikant slapen

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Oh ja zeker. Zolang zij geen aanstalte maakt eruit te klimmen slaapt ze nog lekker in der ledikant. Ze gaat namelijk meteen over naar een groot bed (het oude bed van mijn broertje) dus dan is het allemaal zo masaal meteen. Thuis slaapt ze wel gewoon 1.5 a 2 uur nog. Maar ze slaapt wel lekker vlot nu 's avonds en ze is pas wakker als ik haar wakker maak

Groetjes,

Michèle

Goed dat je het aan gaat kaarten Rainbow!

Oeh, ik snap helemaal wat je bedoelt! heb het me ook altijd heel erg aangetrokken al kinderen werden gepest. Was zelf altijd bij de populairen om het zo te zeggen, maar ik heb NOOIT gepest en probeerde juist altijd extra aardig te zijn voor de kindjes die gepest werden. Naar eigenlijk, in elke klas is iemand wel de sjaak.

Ik kan ook wel janken als ik eraan denk dat Nora diegene zou zijn, dat gun je je kindje totaal niet. Laten we hopen dat Eef en Noor in dat opzicht als wij worden: niet gepest worden en zelf ook niet pesten.

Laat je weten hoe ze reageerden op de creche?

PS nog 2 dagen en het is tijd voor een meldtopic…

Liefs

quote:

PS nog 2 dagen en het is tijd voor een meldtopic…

Liefs

Oh! Hij is er al! Had nog niet alles gelezen!

Haha ja ik was iets te ongeduldig

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

@Liske, Sandra had 'm inderdaad al geopend!

Bij ons hebben ze ook van die stretchers in grotere groepen. Het lijken wel een soort militaire veldbedjes, die ze zo overal neerzetten. Ik vond het helemaal niks eigenlijk, heel rommelig! Ik weet eigenlijk niet of ze tegelijk gaan slapen Sandra? Ik denk van wel, maar door die stretchers oogt het denk ik al snel druk?

Papa belde al om 9.00 uur, dat Eva alweer had gehuild. Ze was huppelend en gillend van blijdschap de hal ingerend. Toen ze met haar rugzakje de groep op kwam, zag ze meteen weer chaos en onbekende gezichten en klapte ze dicht. Er was een leidster die haar aankeek en ze kroop meteen achter papa’s benen. Die leidster valt dus blijkbaar niet in de smaak. Er stonden er twee achter een keukentje, om fruit te maken en twee zaten er aan tafel. Het was even: ‘Hé Eva!’ en dat was het. Toen moest mijn vriend zeggen: ‘Wil je lekker aan tafel gaan zitten?’ Toen was het huilen dus. Hij heeft gevraagd hoe het nou zit met die leidsters en invalkrachten en normaal gesproken heeft ze drie leidsters. Maar er lopen twee groepen parallel en dus ziet ze veel andere gezichten…Papa voelde zich best rot toen hij moest gaan werken en zou vanmiddag even vragen hoe het ging (hij werkt vlakbij). Hij vraagt vanavond ook weer hoe het is gegaan en gaat er dan toch even op door. Ze moet echt zo wennen! Ze mist de knuffels! Volgende week geef ik haar ‘beestje’ mee, zodat ze zich wel veilig voelt. Arm kindje!

Wat raar dat ze alleen maar he Eva roept en verder niks. Sowieso raar, maar al helemaal als ze weten dat Eva heel erg moet wennen. Dan loop je toch op zo’n kindje af als ze binnenkomt. Als ze tegen Eva gaan praten en haar bijv. uitnodigen om aan tafel te gaan zitten, dan komt dat op Eva al veel beter over. Dan dat ze haar alleen begroeten en vervolgens weer verder gaan waar ze gebleven zijn.

Hier vragen ze altijd aan de kindjes of alles goed is en zeggen ze dat ze het gezellig vinden dat ze er weer zijn. Tim rent altijd al snel de zaal in om te gaan spelen. Maar er zijn ook kindjes die dit niet willen en die worden dan altijd even op schoot genomen door een van de leidsters om rustig te wennen en die gaan daarna ook lekker spelen.

Ik zou er toch wel even op doorgaan als ik jullie was. Leg eerlijk uit hoe je je onder deze situatie voelt en dat Eva toch echt even wat extra aandacht nodig heeft om het vertrouwen van de leidsters te wekken.

Succes!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

@ Rainbow staan die bedjes in de groep? Bij ons hebben ze wel een apparte ruimte zodat de kindjes (in dit geval morgan) die niet slapen toch wat kunnen doen beneden.

Groetjes,

Michèle

We hebben net even gebeld. We kregen een meisje aan de lijn dat ook stage had gelopen op Eva’s oude groep; zij is heel leuk. Ze zei dat Eva wel weer een paar keer had gehuild, op momenten dat ze even niks te doen had, bv na het boterham eten. Dan besefte ze weer dat papa er niet was en was het huilen. Ze zei dat ze dan even getroost werd met haar speen. Maar die speen, daar was ze juist overdag min of meer vanaf! En nu komt 'ie uit nood weer tevoorschijn! Ik ga haar straks zelf even ophalen, voel ik meteen de sfeer in de groep.

Bij de vorige groep ging het zoals jij omschrijft Sandra. Meteen even op schoot, even vragen hoe het gaat. Dat vond Eef echt fijn. Ze voelt zich nu in de steek gelaten denk ik?

@Michele, ik weet niet waar de stretchers staan? Vorige keer zag ik ze echt overal staan, maar dat was de eerste keer dat wij kwamen en ik kan het me niet goed herinneren? Ik zal straks even kijken als ik Eef ga ophalen!