Hoe wonen jullie?

@Michèle, 400euro voor 4 weken boodschappen?
Dat vind ik dan best wel weer veel…

Moet eerlijk zeggen dat ik niet heel erg oplet hoeveel ik meeneem, en er ook niet een vast budget voor heb.
Maar als ik zo even terugreken, kom ik echt niet hoger dan 50 á 60 euro per week! (verjaardagen enzo uitgezonderd dan natuurlijk he, dan ben je uiteraard altijd wat meer kwijt). Maar dan nog… das bijna de helft, en wij zijn met een persoontje meer!

Wij hadden best meer kunnen lenen maar dat wilde we niet.
We hebben voor onszelf zekerheid ingebouwd dat mocht ik zonder werk komen te zitten we de hypotheek e.d. nog makkelijk kunnen betalen.

Het geld dat ik verdien gaat meestal op aan kleertjes, uiteten en andere leuke dingen.

Ik ben ook altijd wel 100.- minstens kwijt hoor!
Daar zitten soms wel kleren en schoenen bij en soms kom ik gewoon op 150.- per week uit…maar dan ben ik wel de stad in geweest.
Boodschappen alleen zit ik meestal tussen de 80 en 100/110.- (vlees is duur en wasmiddel)

En wij hebben net als mamaH ons zo ingebouwd dat…mocht ik geen werk meer hebben of willen stoppen dat alles betaald kan worden door vriendlief.

Gr, Danielle

Ik had toen ik nog werkte, 550/600euro per maand voor boodschappen etc…
Ik ben mn baan kwijt geraakt, Chris idemdito… en nu heb ik nou… MAX 200/250 euro in de maand… een heeeeeeeeeeeeeeeel verschil. Maar ik redt het wel…
INCL. tanken, shag etc

Liefs, Melanie

550/600euro per maand?
Wat koop je daar allemaal voor dan???

Ok, shag hebben we hier niet dus dat scheelt natuurlijk al, en tanken doe ik normaal maar 1,5 - 2x per maand ofzo, maar die had ik dan ook niet meegerekend in mn 50/60 per week, en dingen als kleding enzo ook niet.
Nou is dat ook niet heel regelmatig bij mij… soms geef ik een paarhonderd euro in een week uit aan kleding voor allemaal, en dan zo weer een paar maanden niet of nauwelijks zeg maar.

Ik gok als ik tanken en kleding mereken, dat ik dan op ongeveer 330 per maand kom. En dan heb ik echt niet het idee dat ik heel zuinig doe…

Hoi allemaal,

wat een reakties op dit topic zeg, had ik echt niet verwacht!

@ Michele: neem aan dat jij vast bedrag pint per week, en daar de boodschappen van betaalt?
(je zegt vroeger pinde je te pas en te onpas)
Merk dat wij dit ook wel een beetje hebben hoor, vaak weten we niet eens waar het aan opgaat. Erg he!
Wij zouden dan ook echt veel meer kunnen sparen, en minder uitgeven.
Denk dat we dit binnenkort ook gaan doen, gewoon vast bedrag pinnen, en zien of je er mee uitkomt.
Ben meestal met ons viertjes rond de 75 euro per week gemiddeld kwijt.
Ga vaak naar de Aldi, Lidl toen, scheelt me veel te veel.
Vaak ben ik dan rond de 50 euro kwijt, maar moet voor bepaalde boodschappen, (zoals melk en andere producten) nog ff naar de AH. En dan zie je weer dingen die je niet echt nodig hebt, en ben je vaak ook zo weer 30 euro kwijt ofzo.
Maak tegenwoordig wel een boodschaplijstje, kunst is dan wel om je er aan te houden he!

We willen ooit nog wel verhuizen, dan zullen we het toch zuiniger aan moeten doen.
Bovendien komt bij dat ik echt heel veel van winkelen houdt, en vaak met kleding thuiskom, voor mezelf of voor de kids.
Vaak heb ik het echt niet nodig, maar kan de verleiding niet weerstaan, zo mooi vind ik het dan.

Ik ben ook liever gelukkiger met een iets minder duur huis, een leuk leven.
Niet ieder dubbeltje hoeven om te draaien, we zien het hier ook hoor,
vrienden die duur wonen, altijd over het salaris praten en pochen
(jij snapt wat ik bedoel WOEZEL?)
dus overdrijven hoe veel ze niet verdienen, en wat voor duren keet en auto ze wel niet hebben.
En dat ze ZOVEEL van belasting terugkrijgen en dat het weer tijd wordt voor de salarisverhoging.
Soms baal ik daar gewoon van, ik ben dan niet jaloers ofzo, gun het hen van harte
Maar 'tis niet leuke om iedere keer over het geld/ salaris/ etc… te praten…
Dan denk ik … wees blij dat je gezond bent, is het allerbelangrijkste in het leven.
Je kunt nog zoveel geld verdienen, je kunt het niet meenemen in je graf!

Mama die bij gemeente werkt: zo slecht heb je het dan toch niet?? Wordt altijd over de ambtenaren gezegd haha!!

Hier een mama die heel weinig verdiend , en er keihard voor moet werken…

Maar ik heb gelukkig een baan, dan maar ietsje minder

Gr. mama van 2 kids

dus de boodschappen alleen, valt best mee, het is gewoon al die extra’s

Hahaha, die ambtenaartjes hebben het zo slecht nog niet nee! Maar ik moet wel gewoon hard werken hoor, maak veel overuren, maar dat geloven mensen meestal niet. Dan zeggen ze dat dat komt doordat we zoveel uit het raam zitten te kijken en dat we het werk dus niet in onze gewone tijd kunnen doen, haha. Ach, dat vooroordeel bestaat al 100 jaar ofzo en dat zal altijd wel zo blijven. Ik vind het niet erg, haha.

Dat praten/pochen over geld vind ik verschrikkelijk! Ik hoor weleens iemand zeggen: ‘Wij hebben geld zat!’ Zoiets zeg je toch niet? Ik geloof echt dat mensen die écht geld zat hebben, niet over geld praten. De pochers zijn vooral uit op uiterlijke schijn en daar prik ik zo doorheen. Een lening hier een lening daar, allemaal maar omdat de buren óók een nieuwe auto hebben…erg toch? Wij hebben een Mazda. Een grote, maar dat ding is 11 jaar oud en rijden we gewoon op. Eigenlijk is 'ie lelijk en oud, haha, maar dat ding rijdt als een tierelier. Bij ons in de straat zijn er huizen waar twee (!) BMW’s op de oprit staan. Bij ons zijn het dus die ouwe bak (ok, zo ziet hij er niet uit, hij ziet er best ok uit) en mijn Fiat Panda! Ook niet echt een auto waarmee je in Bloemendaal gesignaleerd wilt worden als je van schone schijn houdt! Maar ik ben zielsgelukkig met dat ding!

Wij geven erg veel geld uit aan kleding dus en aan boodschappen, maar verder niet. We willen nu een markies aan het huis en dan denken we echt wel na over de prijs. We kopen niet zomaar een nieuwe TV met alles erop en eraan en ja, de laptop is kapot. Er kan zo een nieuwe komen, maar dat doen we niet. Want we hebben boven een stokoude computer en die doet het nog, dus waarom metéén iets nieuws kopen? Je raakt snel door je geld heen als je niet oplet. Wij sparen liever voor later, of voor als één van ons bv werkloos wordt. Logisch dat je dan op moet passen, zeker als je zoals Michele full-time werkt en dat geld wegvalt. Iemand zou liegen als 'ie zou zeggen dat 'ie daar niks van merkt…dat geloof ik niet. Stumpers die mensen die zo opscheppen, ik kan er echt kwaad over worden!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Leuk topic maar soms ook wel dubbel om het allemaal te lezen. Wij hebben het hier goed in ons huis … maar denk wel na voor elke dubbeltje dat ik uitgeef. Geleerd doordat manlief jaar werkeloos was. We hebben het niet slecht maar… als ik de kleren voor onze boys niet kreeg van bakmama dan zou ik niet heel goed weten waarvan dit te kopen? Of waarop nog te kunnen bezuinigen.

Tuurlijk kan je altijd nog iets minderen in je huis etc. Maar dat ze nu buiten kunnen spelen ipv op balkon geniet ik nog elke dag van…

Ex-vrienden van ons waren ook zo.
EEn hoop poeha, grote huizen laten bouwen en een dikke bak voor de deur.
Kijk eens, ik heb een neiuwe auto… Nee hoor, jij hebt helemaal niks. Het is de auto van je baas! Als jij je baan kwijt raakt, moet je je auto inleveren.

Wat is er over ons gelult zeg. Klein huis, oude auto, niet alleen maar merkkleding bla bla bla… Twee jaar geleden begon de crisis en waar werkte de meeste? Juist, in de bouw! Eén voor één raakte ze hun baan kwijt. Weg auto, elke cent omdraaien, dure spullen op MP aanbieden noem maar op.

En wij, wij hadden beide onze baan nog, ons huis zonder ons zorgen te hoeven maken, onze auto… Nee, ik geloof niet dat wij het zo verkeerd ten opzichte van hun gedaan hebben!

In die 400 euro zit Mervin zijn shag, luiers en alles wat we nodig hebben. Wij gaan een per week naar de markt voor alle groente en fruit en das A klasse en daar betaqal je iets meer voor. Maar wij kunnen misschien best met minder, maar gezien wij uit gezinnen komen waarbij er wel bezuinigd werd op eten hebben wij gezegd daqt nooit, dus 400 is voldoende voor ons.

@ Mama van 2 jongens ja ik pin dat bedrag en verder niks, ik heb dus een ouderwetste huishoudportomonee

Groetjes,

Michèle

@mama van 2 kids, ik snap precies wat je bedoeld!!! Ik ken die mensen ook , alleen maar pochen en pochen. Hoe jij het zegt, verwoord je het precies goed.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

@Michele, persoonlijk vind ik het erg knap van je, en idd ms moet ik dit
ook maar eens gaan doen, zou ons echt schelen.

Gr. mama van 2kids

Hier heeft het echt heel veel gescheeld en weet je als je dan een keer wat extra’s doet is het niet erg, maar wij hebben nooit meer dat we aan het einde van de maand de statiegeldflessen in moeten leveren, bij wijze van.

Groetjes,

Michèle

ik vind het echt veel wat jullie allemaal hebben, als ik kon werken kon ik ook meer uitgeven, nu draai ik elk dubbeltje om hoor. maar misschien komt dat ook omdat ik rico best erg verwen. kijk ik houdt er wel rekening mee of we genoeg eten en drinken kunnen kopen, maar als ik zeker weet dat dat lukt (wat toch wel zo is hoor) geef ik rico ook elke maand wel een aantal dingen (terwijl zn kast uitpuilt haha) ik shop voor mezelf hooguit 1 keer per jaar. mijn partner eigenlijk ook die geeft er sowieso al best weinig om.

@ Inge dat deed ik ook, maar daar ben ik echt mee gestopt.
Ik kwam op een gegeven moment haar kamer binnen en mijn ma was onverwachts gekomen en ik zeg ik heb een verassing voor je. Oh zegt se heel ongeintereseerd krijg ik weer een kadootje, en toen dacht ik oke nu heft ze genoeg gehad.

Groetjes,

Michèle

Als wij minder te besteden zouden hebben, zou ik er ook voor kiezen om dingen aan Eva en Max te geven. Dan koop ik zelf wel minder. Als ik zou moeten kiezen tussen een broek voor mezelf of een schoolreisje voor Eva, dan is de keuze makkelijk.

Hihihi Inge, volgens mij heeft Rico inderdaad superveel, maar het is toch leuk om nog wat extra’s te kopen? Doe ik ook, terwijl ze ook al heel veel hebben (veel gekregen trouwens). Nu wil ik een rode Teletubbie voor Max, omdat hij nu rood in zijn kamer heeft…hihi, zo verzin je elk keer wel wat he?

Ik wil voor mezelf ook contant geld gaan pinnen voor kleding. Dat werkt wel, want op is dan echt op. Nu heb ik echt totaal geen inzicht en denk ik dat het wel meevalt. Laatst had mijn vriend alleen opgeteld wat we in de eerste 3 maanden van dit jaar uit hadden gegeven aan kleding voor ons vieren en dat was een bedrag met een getal en 3 nullen! Dat was echt van de gekke, al hadden Eva en Max allebei wel een hele nieuwe collectie nodig…maar dan nog! Maar ja, wat is je budget dan he? Mijn vriend geeft niet veel om nieuwe kleding, net als de man van Bakmama doet hij jaaaaren met zijn kleding, maar ik vind het budget al gauw te laag, hihihi. Kunnen jullie me een beetje een richtlijn geven?

Zie net de reactie pas van Michele en inderdaad, als Eva zo reageert, zou ik ook even niks meer geven. Een echt cadeautje geef ik ook niet vaak aan Eef, maar soms bv een disco van de Jumbo ofzo, zo’n gratis ding en daar is ze dan toch wel blij mee. Maar echt dure dingen komen er alleen met sinterklaas en verjaardagen, anders wordt het te gewoon. Voor tussendoor zijn het gratis dingen of prullen van 3,- ofzo.

@ Rainbow ook daar ben ik even mee gestopt want duur of goedkoop het werd een gewoonte.

Enne budget. Hmm als ik nu alles zo moet vervangen voor morgan denk dat ik op 300 euro uitkom. Maar das alles, basics kleding, ondergoed, sokken. Voor mezelf pin ik ook vaak een vast bedrag, meestal omdat ik op de markt shop, maar dan is het max 150 eur en dan kom ik vaak nog met geld thuis.

Groetjes,

Michèle

@Michele haha rico reageerd nog niet zo (gelukkig… of juist niet??)
maargoed bij ons is het ALTIJD zo dat ik zowaar blut ben aan het eind van de mnd.
ik vind het knap als mensen met een laag inkomen wat overhouden. maar ik merk ook wel dat als ik meer krijg ik alsnog bijna blut ben en als ik minder heb ik niet eerder blut ben dan een paar dagen voordat ik weer centjes krijg zeg maar snapje? niet dat we dan geen eten hebben hoor haha dat is er dan tochwel maar gewoon dan is het geld wel op.
sparen wat is dat… zoiets moet je denk ik in het begin van de mnd doen als je geld krijgt. gelijk iets apart zetten. je maakt vaak op wat je hebt (onbewust)

@Rainbow: dat is ook helemaal niet erg, maar hij wordt zo verwend en speelt ernauwelijks mee haha