Hoe verloopt het 'zindelijk worden proçes?'

Eva is erg geïnteresseerd in het potje en de WC. Dat gaat dus goed. Natuurlijk hoeft zij nog totaal niet zindelijk te zijn op haar leeftijd, maar ik vraag me af hoe kindjes de overstap maken van niet zindelijk zijn naar een beetje zindelijk zijn en dan naar helemaal zindelijk zijn. Vb: Eva WIL poepen en plassen op de po of de WC, maar er komt dan nog niks. Ze zegt ‘potje’ op het moment dat het al te laat is óf ze poept op het moment dat ze net van de WC af is…Ze kan nog niet goed ‘timen’ zeg maar. Ze heeft dus altijd nog poepluiers. Dat geeft niks, dat zeg ik ook tegen haar. Ik vind het al knap dat ze in haar hoofd bezig is met de po en de WC, maar hoe gaat het nu verder? Hoe worden kindjes uiteindelijk ‘definitief’ zindelijk? Is denk ik meer een vraag voor mama’s met oudere kindjes dan Eva?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Erik was ook al tijden (sinds het voorjaar ofzo) geïnteresseerd in naar het toilet gaan en wilde af en toe op het potje en op de wc. Er kwam nooit iets. Sinds vorige maand ineens wél; op het kdv begon het (zowel plassen als ook een keer poepen) en nu ook thuis plast hij steeds vaker op het potje. Vanmiddag bij m’n ouders zei 'ie dat 'ie moest plassen en opa ging met hem naar het toilet en meteen volgde een dikke plas.

Bij ons is Erik dus leidend; als hij zegt dat hij naar de wc moet, dan gaan we er met hem heen. Komt er niks, dan is het prima. Komt er wel iets, dan wordt 'ie de hemel ingeprezen. Ik verwacht dat het zich zo doorzet en dat hij steeds vaker iets op de wc zal doen en steeds minder vaak in z’n luier.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Wauw, wat goed hoe Erik het al doet Mriek! Eva is niet zo ver nog, maar dat komt wel. We moeten gewoon geduld hebben! Ik vind Erik wel COOL zo!

Ik vind hem ook heel stoer Rainbow En het ging dus allemaal vanzelf. Ik vind de bakmama-methode ook mooi klinken, maar weet nog niet of ik al die plasonderbroekjes al ga trekken

Groetjes,
M

bakmama, met 2,5 poepzindelijk, zat dat al die tijd dan nog in zn luiertje?
Celise is nu 22 maanden maar ze plast al 2 maanden bijna elke dag op de wc, maar vaak genoeg zegt ze niks en doet ze alles in de luier. Op het KDV deed ze helemaal niks.

Ik zit nu te denken of ik de methode van bakmama moet proberen maar weet dus echt niet zeker of ze t wel zal snappen, want ze heeft vaker in haar nakie geplast dat ze zag wat er gebeurde.

Hmmm, ik moet in januari weer gaan werken en dan kan ik niet steeds plasonderbroekjes wassen…En dan nog…ik weet het niet hoor…ik denk dat ik er het geduld niet voor kan opbrengen, van al dat wassen! Ze leren het er misschien wel het snelst door, zo van: een plasbroek is koud en nat…Ik hoop eigenlijk dat Eva het ‘op z’n Eriks’ gaat doen! Maar Bakmama, hoe zat dat dan met poep?

De methode van Bakmama ken ik en daar moet je je wel goed bij voelen. Ik bedoel; je moet tegen de troep kunnen zeg maar. Ik persoonlijk kan daar dus niet tegen ( niet dat ik vies ben van mijn eigen kind ofzo, en op mijn werk is verschonen van luiers, wel bij oudere mensen dan, ook orde van de dag), ik heb gewoon geen zin om elke keer te dweilen…

Jack toonde niet extreem veel interesse in het potje, hij ging wel altijd al met mij mee naar de wc. Op een gegeven moment ben ik hem op vaste momenten op het potje gaan zetten om te wennen. Na een week of 2, zonder resultaat , heb ik zindelijkheids-trainings-broekjes bij de Hema gekocht. Na 2 keer een klein beetje plas daar in had hij het door en gaf hij het gewoon heel de tijd zelf aan!
Dat is nu al meer dan een maand geleden en hij is nu overdag gewoon droog. Heeft alleen voor de nacht nog een luier om. Poepzindelijk is hij ook sinds een week of 2, daar had hij wel moeite mee hoor om het los te laten zeg maar.

Alleen smorgens nog een natte luier hier dus, en dat ruim voor zijn 3e verjaardag; ik ben tevreden.
Het ging hier dus eigenlijk heeeeeeel snel ineens.

@Rainbow: “op z’n Erik’s”, die houden we erin!

Oh ja, die zindelijkheidsbroekjes van de hema! Dat vond ik inderdaad ook een goeie tip van Christa. Ik denk dat ik op jou lijk Christa, ik heb ook geen trek in veel ongelukjes en zo. Maar die broekjes zijn zeker het proberen nog waard!

Groetjes,
M

interesse gewekt, wat houden die broekjes in?

Die broekjes zijn net ( lelijke ) onderbroekjes. Van binnen is het badstof en van buiten plastic. Als een kind daar in plast lekt het dus niet direct door = geen rommel, maar het voelt wel smerig dus leren ze het gevoel van moeten plassen herkennen.
Bij ons werkte het dus als een tierelier.

Je kunt ze uitwassen in de wamachine, en kosten 3,50 per stuk. Ze vallen alleen MEGA dus hier broekjes in maat 62-68 ( en hij heeft maat 98-104 van kleding he…)

Ik ben er heeeeel tevreden over, hoewel ik ze dus maar 2 dagne gebruikt heb want toen was het niet meer nodig
Enne, ik heb geen aandelen bij de Hema.

Ook ik hou niet van dweilen. Sterker nog, de dweil kan ik niet eens gebruiken omdat die in een emmer hangt hier vanwege een lek in de keuken én in de bijkeuken! Maar dan nog…Ik vind plas op tegels of op de houten vloer niet zo erg, maar wel bv op de bank…En hoe weet je dan dat ze niet plast? Ieder z’n ding natuurlijk, maar ik ben er ook niet zo van…

Die broekjes ken ik Christa! Die moet je dus heeeel klein kopen? Ik zou zo 86-92 hebben gekocht, maar daar zou mijn kleine Eva dus wel 3x in kunnen? Haha, goed dat ik dat weet! Ik ga eens kijken, ik heb ze wel gezien…Wij hebben nog tijd genoeg, Eva is nog niet eens 2,5 he en ik vind dat ze het al goed doet…Het lijkt mij inderdaad wel moeilijker met poepen, dat schijnen kindjes toch eng te vinden, om dat los te laten…Die ongelukjes vind ik dan ook weer wat viezer…Maar dan hebben we dus een lading van die HEMA-broekjes!

Ja als ze het kunnen ophouden en de timing weten wanneer ze moeten dan hebben ze het gauw door hoor… Laatst was ik met Tobias bezig… (hij is 3) In de herfstvakantie gingen we volop oefenen…Ja soms werd ik wel een beetje wanhopig elke keer telaat met plassen en poepen maar op een dag had tie het door en vind tie nu plassen en poepen op de wc errug leuk…(vooral het doortrekken :D) Maar Tobias had ook wel interessen in de wc maar hij ging ook niets doen…Ze hebben nog het idee dat het eng is om iets los te laten wat van hun zelf is zoals poepen.

@ Rainbow, volgens mij zijn ze nog kleiner. Ik heb ze in de HEMA gepast bij Jony nou, mevrouw kan er in zwemmen :S

Ik heb Jony dagelijks gewoon zo’n broekje aan (luierbroekje) Ik zet haar op vaste tijdstippen op het potje, en ze geeft het ook duidelijk aan. Geen ongelukjes ze gebruikt er 1 per dag. S’nachts heeft ze een luier om, het broekje kan wat een “normale” luier aankan niet aan.
Ik heb haar 2 weken zonder luierbroekje laten lopen, en dan was het om de haverklap moest ze dan plassen (ze gaf het dan zelf aan) maar elke keer was haar onderbroekje + mailot nat, en daarnaast plaste ze nog op het potje. Door de kou moeten ze sneller plassen, en kunnen ze moeilijk droog houden.

Greetzz Cora

Verdorie wat doe ik nou toch verkeerd, Minke taalt er nog steeds niet naar en die is ouder dan Eva en net zo oud als Erik. Ik begin me nu wel achter mijn oren te krabben wat ik nu "moet"doen… ga het eens op het cb vragen als ik er weer ben volgende week… misschien moeten we toch wat meer gaan stimuleren…
Maarre: heel goed hoor van jullie peutertjes!

Gewoon eens kijken Linette of Minke op het potje of op het toilet wil. Erover beginnen en kijken hoe ze reageert. Meer kan je niet doen, denk ik?

Groetjes,
M

Hoi,

Heb met interesse jullie reacties gelezen. Wat ik me afvroeg is of jullie kinderen toen ze jonger waren al eerder een periode gehad hebben dat ze geinteresserd waren in het potje of de wc?
Iris (nu 16 maandan) plast al regelmatig op het potje. Sowieso iedere avond voordat ze in bad gaat. Het is nu al een week raak, iedere keer een plas. Ook vanochtend was het raak. Was al helemaal verbaasd…
Heeft het zin om het nu al te stimuleren of kan het nu nog helemaal niet?

Lilypie Second Birthday tickers

@mamariska, ik zou vooral doorgaan als ze het zelf niet vervelend vindt. Gewoon kijken of ze bijvoorbeeld ook 's ochtends na het opstaan op het potje wil. Je merkt snel genoeg wanneer ze niet wil en dan moet je ook stoppen. Niets forceren, gewoon proberen.

Groetjes,
M

ruben was eerst wel geintresseerd in potje, nu niet meer helaas… en hij gaat ook met ons mee naar wc…maarre verder komt ie niet!
heb al verkleinbril gehaald en het potje had ik al poosje maar die zet hij op zijn boofd en zegt dan… mama hoedje!
ik ga hem denk ik ook maar eens op wc zetten…kijken wat ie nu doet…
de vorige keer had ik hem op potje gezet(bloot) en toen was het brullen geblazen terwijl ie er met kleren aan gewoon op ging zitten…
ik lees in ieder geval mee…kan wel wat tips gebruiken!

groetjes karin

karin

sterker nog… vroeger werden kinderen sneller zindelijk doordat ze een katoenen luier droeger, dan vonden ze het sneller vies. opzich heel logisch maar goed of ze er dan echt aantoe zijn vraag ik me af?
ik hoorde laatst zelfs dat iemand een ander als tip gaf: gewoon een katoenen luier aandoen erin laten plassen en dan die billen maar kapot dan weten ze niet hoe gauw ze op het potje moeten plassen!
?!?!??!?!
niet normaal… dan maar wat later zindelijk denk ik dan tjee…

@Bakmama: ja dat is zo, maar 1 creme weet ik zeker dat had moeten helpen… tenminste voor 99%
en dat is een bariere creme van conveen. die wordt bij doorliggen gebruikt, en alle voorgeschreven zalfjes van de ha hielpen hier ook niet behalve dat, maar dat was door het ziekenhuis geadviseerd. goddank!

en geen zin om te dweilen haha ja dan staat je idd nogal wat te wachten, ik ben er al helemaal in thuis geweest mbt shadow, die moest zindelijk worden en die had GEEN pamper om om de urine op te vangen dat was dus zeker 4 keer per dag als het niet vaker was… dweilen.
en dan niet alleen de plek waar geplast was nee mevrouw banjerde er doorheen dus dan was het gelijk het hele huis dweilen (ofja huiskamer tot de keuken waar ze dan heen rende haha)
ik sta nergens meer van te kijken maar zovaak ik bij shadow heb moeten dweilen zovaak is dat niet bij rico dat geloof ik niet, hij snapt meer dan een hond… tenminste dag mag ik aannemen