Hoe vaak spelen in de week?

Eva zit nu een paar weken op school en dat gaat prima. Ze heeft echt haar plekje gevonden, dus dat is fijn. Ook geen huilbuien meer 's ochtends, ze parkeert haar fietsje en ze huppelt zelf naar de klas. De tweede week mocht ze meteen al gaan spelen bij een kindje uit haar klas en inmiddels is ze zelf bij 3 kindjes geweest en zijn er 2 hier geweest. Ze heeft ook al een vriendenboekje mee naar huis genomen.

Ik vind het allemaal prima hoor, al denk ik wel: begint dat afspreken nu al?? Ze heeft woensdag een feestje. Ik hoor als ik haar kom ophalen, allemaal kindjes aan elkaars moeders vragen of ze kunnen afspreken. Leuk dat dat bij Eva dus ook gebeurt, maar ik vraag me af hoe vaak je je kind ergens laat spelen? Ze zijn vrij op woensdag- en vrijdagmiddag, maar ik vind 1x in de week voor nu echt meeeeer dan genoeg. Zeker omdat het ook heel normaal is dat kindjes mee naar huis gaan en bij elkaar een boterham eten. Vorige week huppelde er opeens een meisje uit de klas mee naar ons. Ok dan, extra broodje is goed, maar wordt het allemaal niet wat veel zo? Hoe vaak gaan jullie kindjes (die net op school zitten) bij anderen spelen? Het zijn nu meer van die hap-snap afspraakjes, ze zijn denk ik nog erg klein om al echte vriendjes te hebben. Ik heb meer het idee dat het dan met die en dan weer met die is? Hoe ervaren jullie dat?

Ik haal Eva tegen half 3 weer op als ze om 12.15 uur mee naar huis is gegaan met een kindje uit haar klas, of anders speelt ze van 15.30-17.00 uur ofzo. Is lang genoeg lijkt me, het is allemaal al zo vermoeiend voor die mopjes! En ik wil haar zelf ook nog wel graag een keer zien!

Groetjes Rainbow

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Hier is het op het moment wisselend hoe vaak er afgesproken wordt, maar ik vind 2x per week maximaal. (de jongste heeft ook nog paardrijles, de oudste heeft dwarsfluitles en balletles en ze gaan ook nog een middag in de week naar opa en oma, dus het is al vol zat).

In de kleuterklas heb ik het gewoon maar laten gaan zoals het ging. Soms 3x per week, soms 1x, of soms ook niet. Ik ben vroeger erg gepest op de lagere school, dus ik vond en vind het persoonlijk belangrijk dat ze leuke contacten krijgen. Iets opbouwen.

En in die eerste periode maakte het me dus niet uit hoe vaak ze af wilden spreken. Ik was bang, als ik grenzen aan zou geven of vaak nee zou zeggen, dat mijn meisjes dan op een gegeven moment bekend stonden als “mag bijna nooit afspreken”. En daar wilde ik voor waken. Dus ik heb dat maar gewoon z’n gang laten gaan en dat is gewoon vanzelf goed gegaan.

Maar dat is dus iets heel persoonlijks wat bij mij onder dat litteken van vroeger zit.

Wat ik wel altijd doe, als ik niet wil dat ze 's middags afspreken, is 's ochtends bij het naar school brengen al aangeven dat ze die dag niet af kunnen spreken. Dat scheelt 's middags op het schoolplein een hoop discussie en onderhandelen.

Groetekes, Sje

Ok Sje, ik kan me voorstellen dat je wilt voorkomen dat jouw meisjes ook gepest worden en dat je dus wilt dat ze sociaal bezig zijn. Daar zit zeker wel wat in. Er is in de klas van Eva ook een kindje waarvan de moeder dat afspreken nog tegenhoudt en dat valt mensen dan toch op. Ik begrijp jouw keuze ook!

Zelf vind ik het een moeilijke. Eva geeft nog niet echt aan dat ze zelf ook wil afspreken. De kindjes komen altijd naar haar zeg maar, ze neemt zelf nog niet zo in het initiatief. En zij heeft natuurlijk weleens driftbuien als ze oververmoeid raakt Al zijn die - klop klop - al twee weken verleden tijd! Zo heeft ieder zijn keuze! Moeilijk soms hoor! Ik ben altijd bang dat ik haar dan weer ’ overlaad’ met te veel dingen zeg maar…daar wil ik voor waken…in de herfstvakantie is trouwens nog gewoon, op dat feestje na dan, gewoon lekker thuis!

Groetjes Rainbow

hier is door de oudste weinig tot nooit gespeeld, de tweede wilde helemaal nooit en speelt nu pas sinds in gr 5 en dan heel weinig, bij alexander vragen ze wel maar die wil zelf absoluut nergens heen. dus aan mij heb je niks qua standaard…

wat ik zie is echt wel maximaal 2 keer per week en dan van 15.15 tot 16.30 voor die kleintjes

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Hier heb ik een meisje die wordt in dec 5 jaar. Zij speelt 2x in de week op de woe/vrij.
Niet door de weeks. Wij wonen achteraf dus dat wordt een heel gerij, en daarnaast ene hele dag school en dan nog eens tot 17u of 16.3 spelen vindt ik gewoon te veel. Ze ligt al rond 18.3 in bed en moet echt rond 17u eten anders krijg ik het er niet in.
Ik denk dat als ik in een woonwijk woonde het wel gauw zal doen, want dan kan ik het wel ff tot 16u ofzo…

Groetjes, Cora

noah wil het liefst elke dag wel ergens spelen…maar ik heb met hem afgesproken dat er door de weeks…behalve woensdag middag en vrijdag middag niet gespeeld word.
Ben zelf dan ook erg druk met het eten etc.

Woensdag middag en Vrijdag middag (niet eens elke week hoor) speelt ie wel ergens…
Ik haal hem dan ook vaak rond een uur of 3 half 4 op…als ie om 12.15uur mee gaat met dat kindje.
Lang genoeg…

En als er hier iemand speelt… vraag ik de moeder vaak even om nog een bakje koffie te komen drinken (mits ik diegene ook leuk vind)… Anders vraag ik ook de moeder om hem rond 3/half 4 op te halen.

Ik heb wel eens gehad, dat een kindje van 12.15 tot 5 uur bleef… nou dat is me echt te lang…dan gaan de jongens lopen etteren naar elkaar toe… en speel ik de agente… niks waard!

Liefs, Melanie

Leuke ontwikkeling hè? Maar inderdaad ook wel lastig als het gaat om die dingen die jij je afvraagt.

Erik heeft nu twee keer bij ons thuis gespeeld met twee jochies uit z’n klas en is één keer bij een meisje wezen spelen. Die eerste keren waren op de vrijdagmiddag en die andere keer op de maandagmiddag. Ik neem nooit kindjes mee naar huis voor een broodje, dat is ons moment en even rust.

Als ze 's middags vrij zijn, dan spreken we af rond 13.30 uur en dan spelen ze maximaal anderhalf uur/twee uur. Lang zat voor die kleintjes en wat Melanie ook zegt: als het langer duurt komt er het moment dat je steeds agentje moet spelen. Op de maandagmiddag spraken we af rond 15.30 uur (die moeder was met de auto en ik op de fiets, dus zij kon Erik niet meenemen) en haalde ik Erik om 17.00 uur weer op. Alle kindjes van school wonen hier in het dorp, dus het is ook geen probleem om je kind even te halen en brengen.

Ik vind twee keer spelen per week wel de max, zeker omdat school nog steeds heel vermoeiend is. Tegelijkertijd wil ik hem ook op sociaal gebied laten leren (want echte vriendschappen zijn in mijn beleving inderdaad nog niet aan de orde, het is bij ons nu nog meer hap-snap). Dus daarom de keuze voor max twee keer per week.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Aan mij heb je ook niets want Fabienne taalt er nog helemaal niet naar. Die vindt het fijn als ze thuis komt en lekker kan rommelen in haar eentje. Soms wordt ze wel gevraagd maar als het niet wederzijds is dan ga ik niets regelen.

Ik denk ook niet dat ze nu toe laat dat ik haar ergens achter laat … dan gaat ze gelijk in de paniek!?

@Esther: even off-topic, maar ik ben heel benieuwd hoe het met Fabienne gaat op school. Ik kan me herinneren dat het nog best spannend was hoe ze het zou vinden, de nieuwe omgeving etc.?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

@Mriek … de eerste weken waren erg wennen vor haar. Huilen, mij erg vasthouden maar de juf nam haar dan even op schoot. Gaf haar even de nodige aandacht. Op een bepaald moment was dit over. Is ze een paar dagen niet op school geweest dan is ze toch weer erg onzeker en wat angstig maar ze hersteld zich vlot.

De juf moet haar af en toe een zetje geven anders blijft ze in die onzekerheid/angst zitten en komt ze niet verder zoals mee doen aan bv de gymles.

Ik weet uit eigen ervaring dat als het vertrouwd is dan komt ze wel. Ze speelt dan ook het liefst met een enkel kindje, is die er niet dan trekt ze zich weer terug.

Eerlijk gezegd gaat het boven verwachting goed, ze is regelmatig enthousiast en praat over wat ze gedaan heeft en ja ik had wel zo mijn zorgen aangezien ik weet hoe ik zelf was. Is de juf niet zo erg ervaren dan kan zo’n type kind erg vastlopen. Deze juf is al rond de 60 dus heel erg ervaren!

Ik heb er alle vertrouwen in!

Ik zou zelf 1 keer per week aanhouden. Kan dan een keer gebeuren dat het 2 keer per week is, maar dat zou ik niet iedere week doen. Ik zie bij Tim dat school nog best veel energie kost en dat zal bij de meeste nog wel zo zijn. Hier zijn ze overigens alleen op woensdagmiddag vrij.

Tim is nu voor het eerst gevraagd om bij een jongetje uit zijn klas te komen spelen. Alleen wil hij dit zelf niet, maar toen ik vroeg of hij het wel leuk vond als het jongetje bij ons kwam spelen wilde hij dit wel. Dus aanstaande vrijdag gaan ze voor het eerst samen spelen bij ons thuis. Ben dus erg benieuwd hoe het gaat.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Leuk!!

Hier is dat helemaal nog niet zo… Is dat slecht teken? Andere uit klas ook niet vlgs mij. Maar jurian vraagt er zelf ook niet om…

Even een vraagje, hoe gaan julllie er mee om als een ouder aangeeft dat hun kindje graag een keer met je eigen wil spelen, maar als je vraagt aan je eigen kind of hij/zij dat leuk vind, het helemaal niet zitten omdat hij/zij de ander niet lief vind (bo zijn woorden) wat zeg je dan tegen de andere ouder?

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers

@woezel … ik zou eerlijk zeggen dat Bo niet met … wilt spelen. Je kan er wel een ander verhaal van maken maar ik denk dat deze situatie nog wel vaker voor zal komen en dan maak je je het onnodig moeilijk denk ik.

Bij Fabienne is een kindje in de klas die ws naar speciaal onderwijs gaat tzt. Het kindje heeft al langere tijd afwijkend gedrag en ze kan goed met bepaalde type kinderen maar niet met die van ons. Ik heb toen eerlijk tegen de moeder gezegd dat die 2 nu niet samen gaan. Wellicht tzt wel. Fabienne is niet assertief genoeg en laat zich bv duwen. Het andere kind zoekt duidelijk grenzen op en gaat er makkeljk over heen … dat is niet erg maar ik vind het wel een voorwaarde dat ze samen leuk kunnen spelen en ze het beide leuk vinden, niet dat ik elke minuut agent moet spelen.

@mini-boy, nee hoor is helemaal geen slecht teken. Komt vanzelf wel. Tim taalt er ook niet naar, al noemt hij een paar kindjes uit zijn klas wel zijn vriendjes. Hij heeft uit zichzelf nog niet gevraagd of hij met iemand mag spelen. Het is dat nu een jongetje gevraagd heeft om met hem te spelen.

@woezel, als Bo niet met het jongetje wil spelen dan zou ik dat gewoon eerlijk tegen de ouder zeggen. Je kan wel een smoes bedenken, maar als het dan weer gevraagd wordt dan moet je weer wat bedenken. Het is ook sneu Bo met het jongetje te laten spelen terwijl hij het eigenlijk niet wil. Zou niet letterlijk zeggen dat Bo het jongetje niet lief vind. Maar gewoon dat je het Bo gevraagd hebt en dat hij het niet wilt. En dat je het dan niet tegen zijn zin in wilt doen. Wie weet veranderd Bo later wel van gedachte en wil hij dan wel met het jongetje spelen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Blij te lezen dat het dus niet gek is als je kind nog niet taalt naar het spelen met andere kindjes thuis en hir dus zelf niet mee komt.
Fabienne noemt ook wel andere namen uit har klas die zgn haar vriendjes zijn. Het zijn zo’n 4 favorieten !!
Wil ze met een kindje spelen thuis dan vind ik dat prima maar mag ze daar zelf mee komen. Het valt me wel op dat er enkele moeders zijn die elke middag druk hun best doen een vriendje mee te nemen naar huis of ze te brengen elders.
Alsof dit een must is ??

Dat wordt dus eerlijk zijn… Ik zal inderdaad niet zeggen dat Bo dat niet wil omdat hij de ander niet lief vind, maar des al niet te min vind ik het wel moeilijk om te zeggen dat Bo het niet wil, maar tegen zijn zin in gaan wil ik ook niet.

Bo speelt trouwens wel vaker bij iemand thuis. Hij heeft nu 3 kindjes, zijn neefje, een stief zoontje van een goede vriendin en een vriendje op het kdv die hier vlak bij woont, waar hij toch wel 1 keer in de twee weken een keer mee speelt, thuis of bij het andere kindje thuis. en de ene keer ben ik er bij, en de andere keer ga ik na een kopje thee naar huis en dan haal ik hem later op. Ik geloof dat Bo nogal vroeg is met dit soort dingen Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen op de basisschool, hij kent daar nog geen kindjes, dus we zullen zien…

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers

@Esther: wat fijn dat het boven verwachting gaat! Pak van je hart, natuurlijk. Een hele drempel die genomen is!

@Woezel: eerlijk zeggen dat je het Bo hebt gevraagd en dat Bo het niet wil. Vriendschap kan je niet afdwingen.

Groetjes,
M

Eva vraagt er ze,f ook niet om, het zijn meestal andere kindjes die bij haar willen spelen. Vorige week ging ze naar een kindje dat alleen thuis wil spelen, ook goed. Je moet als ouder wel naar je kind kijken, het spelen moet leuk zijn, dus @Woezel gewoon eerlijk zeggen! Ik vraag ook altijd eerst aan Eva of ze wel met die of die wil spelen, zodat ik weet dat ze het echt wil. Ik vind het zeker geen must, 2x per week spelen. Het is voor jezelf ook best druk als er een kindje komt. Ik bedoel, ik heb vorige week een hele tijd in een ‘restaurant’ gezeten en de dames maakten maar ‘pizza’s en ijsjes’ voor me! Was niet erg, maar het hoeft niet urenlang! Maar alleen spelen was best moeilijk soms, ik moest ze toch wat sturen af en toe. Eva heeft nu een ‘vriendinnetje’ dat net als zij dol is op kleuren en knutselen. K3 aan en freubelen maar…dat is ideaal! Iedereen tevreden!

Groetjes Rainbow

@Rainbow: herkenbaar dat het hard werken is als er een kindje komt spelen

Groetjes,
M