Wij zijn ergens in januari/februari, weet niet meer precies wanneer begonnnen met Tim op het potje te zetten. Gewoon geheel vrijblijvend en als hij niet wilde dan ook prima. Gewoon om hem rustig aan te laten wennen en hem te leren dat hij niet meer in zijn luier maar op het potje moet plassen. Dit ging al meteen goed en hij vond het prima, alleen deed hij bijna nooit wat. Heel af en toe eens toevallig een plasje of een poep. Soms 2 dagen achter elkaar 1 keer een plas, maar niet meer dan dat. Vlak na de geboorte van Daan zijn er 2 weken geweest dat hij er bijna niet op wilde. Ook prima, niks gedwongen.
Nu de laatste 3 weken gaat het ineens ontzettend goed. Zelf aangeven doet hij nog steeds niet, maar hij doet minimaal 3 keer op een dag een poep of plas. Gisteren zelfs 5 keer en ook 1 keer gepoept. Poepen doet hij net zo makkelijk als plassen. Het aantal momenten dat we hem op het potje zetten hebben we steeds meer uitgebreid. Tijdlang voor zijn middagslaap, na zijn middagslaap en s’avonds voor het slapen gaan. Nu sinds 1 week ook s’ochtends als hij uit bed komt en nu ook tussendoor als we er aan denken.
Mijn vraag is wat is nu de volgende stap? Wachten tot hij het zelf gaat aangeven en dan de luier weglaten. Of gewoon nu al de luier weglaten? Gisterenavond toen hij op bed lag riep hij ineens zelf dat hij moest plassen. Ik hem dus op het potje gezet, maar toen kwam er niks. 20 minuten later riep hij weer dat hij moest plassen. Ik dacht echt je bent de boel voor de gek aan het houden en je wilt gewoon niet slapen. Maar goed toch maar wel op het potje gezet en toen kwam er wel een plas. Zo ook vanavond weer, hij had voor het slapen gaan op het potje gezeten en toen kwam er niks. 10 minuten nadat hij op bed lag riep hij me en zei dat hij wilde plassen. Hup op het potje gezet en er kwam een plas. Ik had hem net aangekleed en toen zei hij dat hij een poep moest doen. Ik geloofde hem niet echt, ook omdat hij vanmorgen na het wakker worden al gepoept had op het potje. Maar goed toch maar erop gezet en er kwam idd een poep. Heb dus het idee dat hij er nu zelf wel steeds meer mee bezig is.
Het vervelende is trouwens wel dat hij 1 dag per week naar de creche gaat en daar nog nooit wat heeft gedaan. Sterker nog hij wilde daar niet eens op het potje. Nu gaat hij sinds vorige week woensdag daar wel naar het potje. Maar tot nu toe vorige week en gisteren de hele dag niks gedaan daar.
Voor de mama’s die heel rigoreus ineens hun kind geen luier om hebben gedaan de vraag hoe doen jullie dat als je weggaat? Ik weet bijv. dat bakmama dit gedaan heeft. Ik kan nu ineens wel zeggen ik doe geen luier meer om, maar wat doe je dan als je naar de supermarkt, bezoek etc moet? Ik zit er steeds meer aan te denken zijn luier weg te laten, maar ja dan denk ik zaterdag is het koniningendag dan willen we wel het centrum in. S’middags naar een verjaardag van vrienden waar we blijven barbequen. Tja dat zijn van die lastige dingen, morgen boodschappen doen. Kan toch niet een week niet meer naar buiten gaan.
Ik hoor graag of jullie tips hebben wat ik het beste kan doen.
Groetjes,
Sandra