Hoe nu verder met zinderlijkheid

Wij zijn ergens in januari/februari, weet niet meer precies wanneer begonnnen met Tim op het potje te zetten. Gewoon geheel vrijblijvend en als hij niet wilde dan ook prima. Gewoon om hem rustig aan te laten wennen en hem te leren dat hij niet meer in zijn luier maar op het potje moet plassen. Dit ging al meteen goed en hij vond het prima, alleen deed hij bijna nooit wat. Heel af en toe eens toevallig een plasje of een poep. Soms 2 dagen achter elkaar 1 keer een plas, maar niet meer dan dat. Vlak na de geboorte van Daan zijn er 2 weken geweest dat hij er bijna niet op wilde. Ook prima, niks gedwongen.

Nu de laatste 3 weken gaat het ineens ontzettend goed. Zelf aangeven doet hij nog steeds niet, maar hij doet minimaal 3 keer op een dag een poep of plas. Gisteren zelfs 5 keer en ook 1 keer gepoept. Poepen doet hij net zo makkelijk als plassen. Het aantal momenten dat we hem op het potje zetten hebben we steeds meer uitgebreid. Tijdlang voor zijn middagslaap, na zijn middagslaap en s’avonds voor het slapen gaan. Nu sinds 1 week ook s’ochtends als hij uit bed komt en nu ook tussendoor als we er aan denken.

Mijn vraag is wat is nu de volgende stap? Wachten tot hij het zelf gaat aangeven en dan de luier weglaten. Of gewoon nu al de luier weglaten? Gisterenavond toen hij op bed lag riep hij ineens zelf dat hij moest plassen. Ik hem dus op het potje gezet, maar toen kwam er niks. 20 minuten later riep hij weer dat hij moest plassen. Ik dacht echt je bent de boel voor de gek aan het houden en je wilt gewoon niet slapen. Maar goed toch maar wel op het potje gezet en toen kwam er wel een plas. Zo ook vanavond weer, hij had voor het slapen gaan op het potje gezeten en toen kwam er niks. 10 minuten nadat hij op bed lag riep hij me en zei dat hij wilde plassen. Hup op het potje gezet en er kwam een plas. Ik had hem net aangekleed en toen zei hij dat hij een poep moest doen. Ik geloofde hem niet echt, ook omdat hij vanmorgen na het wakker worden al gepoept had op het potje. Maar goed toch maar erop gezet en er kwam idd een poep. Heb dus het idee dat hij er nu zelf wel steeds meer mee bezig is.

Het vervelende is trouwens wel dat hij 1 dag per week naar de creche gaat en daar nog nooit wat heeft gedaan. Sterker nog hij wilde daar niet eens op het potje. Nu gaat hij sinds vorige week woensdag daar wel naar het potje. Maar tot nu toe vorige week en gisteren de hele dag niks gedaan daar.

Voor de mama’s die heel rigoreus ineens hun kind geen luier om hebben gedaan de vraag hoe doen jullie dat als je weggaat? Ik weet bijv. dat bakmama dit gedaan heeft. Ik kan nu ineens wel zeggen ik doe geen luier meer om, maar wat doe je dan als je naar de supermarkt, bezoek etc moet? Ik zit er steeds meer aan te denken zijn luier weg te laten, maar ja dan denk ik zaterdag is het koniningendag dan willen we wel het centrum in. S’middags naar een verjaardag van vrienden waar we blijven barbequen. Tja dat zijn van die lastige dingen, morgen boodschappen doen. Kan toch niet een week niet meer naar buiten gaan.

Ik hoor graag of jullie tips hebben wat ik het beste kan doen.

Groetjes,
Sandra

Hoi Sandra,

ons jongste zoontje is ruim 3.5 en nog steeds niet zindelijk. Nog een half jaartje
en dan gaat ie naar de basisschool, en hoop dat ie dan echt zindelijk is hoor!

Nu was onze oudste ook pas met 3.5 zindelijk , maar wel gelijk dag en nacht he!
Wij proberen ook vaak de luier een middag af te doen, soms gaat het eventjes goed,
maar vaak is ie zo aan het spelen, vergeet ie alles en heeft een kletsnatte broek!

Ik zou vooral met mooi weer oefenen, lekker luier af en buiten spelen!
Zou het niet doen, als je weg gaat.

Ik hoop dat ons zoontje snel zindelijk wordt, we blijven gewoon oefenen.
In het een is gewoon laat, maar hij fietst nu al wel zonder zijwieltjes met 3 jaar
En daar was onze andere zoon met 5 weer laat in.
Ach het zal allemaal wel komen, maar je wilt het gewoon graag .

Succes
gr. mama van 2 kids

Hier nog zo’n mama die gewoon rigoreus geen luier meer aandoet

Bij de oudste ging het makkelijk. Als we hem (op de vaste tijden: voor en na het slapen, na het eten en voor het weggaan) op de wc zetten plaste en/of poepte hij gewoon, en wist ik dat we veilig wegkonden. In bed had hij nog wel een luier aan hoor, en op het kdv in het begin ook nog.

De jongste doet het niet op commando, hahaha. Dus bij haar hangt het er een beetje vanaf waar we naar toe gaan. Als ik op de fiets naar het strand ga ofzo, dan neem ik haar gewoon zonder luier mee. Doet ze dan een plasje is dat niet zo erg maar gaan we echt ergens naartoe, boodschappen doen ofzo, of als ik moet werken - zij gaat dan mee, maar ik heb dan geen tijd om heel de tijd achter haar aan naar de wc te lopen - doen we gewoon een luier aan.
Geeft ze dan zelf aan dat ze naar de wc moet (met rare kromme benen staan en BAH roepen ) dan is die luier natuurlijk ook zo uitgedaan, en zijn we te laat is het niet erg.
Het leek heel goed te gaan, maarrr vandaag dus helemaal niet!!! 10 natte onderbroekjes in 1 ochtend (en toen waren ze op) terwijl ze helemaal niet extreem veel had gedronken, en normaal nooit zoveel plast!
'smiddags moesten we na haar slaapje meteen weg. Dus toen gewoon luier aan gehad, die ook weer vol zat waar haalt ze al dat vocht vandaan???

Sandra ik zou van die broekluiertjes kopen, voor als je wegmoet. is snel naar beneden. Zou het niet gelijk helemaal doen. Doet hij het ook op de wc? want dat maakt het wel een stuk makkelijker, hoef je geen potje mee te zeulen

Want ik vind de manier waarop Suzsje het doet heel onduidelijk naar het kind toe, van dan wel en dan niet.
Maar goed dat is ieder zijn eigen manier/

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Ik heb het ook gedaan. Ik nam altijd het potje mee in de wagen, ook altijd 3 setjes kleding als ik weg ging. Ik melde het als ik bij iemand op bezoek ging. Elk uur vroeg ik of ze moest plassen, en ja ik heb wel eens een ongelukje meegemaakt, maar ik vind dat hier helemaal niet zo’n probleem, iedereen begrijpt het. Ze heeft zelfs een keer per ongeluk een plasjes gedaan in het ziekenhuis (ik schaamde me rot) maar de verpleegkundige die d’r toevallig bij stond zei; nee hoor zo moeten ze het leren, geen probleem, binnen 1 minuut was er een man van de schoonmaak. Totaal geen probleem. Ik vond het wel moeilijk als ik iemand ging opzoeken die tapijt had, dan maakte ik het bezoekje niet te lang, of ik stelde voor om in de tuin te zitten (en vertelde ook de reden) echt hoor, ik denk dat veel mensen het goed snappen. Tja school weet ik niet, misschien ook even inlichten. Hier werd haar dan wel een luier aangetrokken en elk uur op de toilet gezet. (Op school was ze het laatste zindelijk zeg maar) Ze was rond d’r 2de zindelijk overdag en rond d’r 2 jaar 4 maanden ook 's nachts, maar dat geeft wel onzettend veel inspanning gekost en weet niet of ik dat met een “nieuwe” baby erbij had gekunt, succes iig!

ik wil even reageren over plassen op schooltje…
bij mij hebben ze het advies gegeven omdat ook rico daar er niet op wilde dat ik hem daar een keertje op de wc zet voor ik weer nara huis ga en als ik hem op kom halen.
dat heeft met vertrouwen te maken. dit is wel iets heel engs voor ze om te doen, en zeker op een plaats als school waar het EN drukker is… en minder vertrouwd dan thuis… kan het wel is helpen als jij daar ook mee begint op school en niet de juffen. succes!

Seth wil inderdaad ook niet naar de wc op school.
De juf heeft het weleens gevraagd, maar hij wil niet.
En ik ben ook weleens met hem geweest, maar hij wilde toen ook niet.

Wel gaat hij gewoon bij beide opa’s en oma’s op de wc (met brilverkleiner).

Ik moet zeggen dat ik het ook erg lastig vind!
In de vakantie hebben we hem een dagje zonder luier laten lopen, en toen heeft hij netjes 2x aangegeven dat hij moest plassen, maar erna werd hij weer ziek, en zijn we gestopt.

Ik zou ook graag beginnen met ‘de traning’, maar vind het lastig om dat hij vaak 4 dagen in de week bij oma is, en om die nu met de rotzooi op te zadelen…
Dus ik lees ook even mee, en misschien beginnen we dan wel als ik in de zomer thuis ben.
Nu zetten we hem gewoon een paar keer per dag op de wc, dan gaan we dat maar weer even structureel doen, want net heeft hij ook weer netjes geplast.

Maar ik kan me voorstellen dat je het lastig vindt Sandra!
Ik lees even mee verder.
Liefs, Anne

hier nu eigenlijk hetzelfde als bij bakmama we zitten nu op dag 3 en ze heeft nu zelf 2 keer aangegeven dat ze moest plassen (nouja ze zei ‘ikke poept’ haha) met weggaan krijgt ze nog wel een luier aan maar ik ga volgende week idd ook van die instapluiers halen, werkt toch makkelijker. en hier ook dezelfde reactie hoor als ze moet plassen terwijl ze toch d’r luier aanheeft, doet ze toch liever niet haha.

liefs,
Rinske

Hoi Sandra,
Zoals je misschien had gelezen is Minke net ( een paar weekjes nu) zindelijk. Wel slaapt ze nog met een luier 's nachts ( overdag probeer ik nu zonder en gaat heel goed).
Wat hier werkte is echt cold turkey geen luier meer aan. Samen met haar heb ik mooie onderbroekjes en hempjes gekocht en gezegd dat ze die nu aan mocht, omdat ze geen luier meer aanhoefde.
Ik merkte dat ze vaak in haar luier plaste en poepte uit gemak en dat ze dus echt even een "zetje"nodig had. Ze heeft in drie weken pas twee keer een ongelukje gehad en het gaat hartstikke goed. Ze was er dus echt wel aan toe, maar moest ook even ervaren dat je anders ( zonder luier) dus "nat"wordt. En dat vond ze niet fijn, dus dat leerde heeeel snel . Nu is ze er zelf heel trots op!
Wie weet heb je er wat aan.
groetjes!

Lilypie Second Birthday tickers

Oef, als ik dit allemaal zo lees, loopt Eva zwaar achter. Zij poept en plast nog volop in haar luier en ze heeft 0 interesse in het potje op het moment. Ze rent gewoon met een poepluier rond, maakt haar niks uit. Ik denk dat wij vaker moeten vragen of ze op het potje wil, want op dit moment zijn we er helemaal niet mee bezig eigenlijk, terwijl ze er de leeftijd voor heeft. Als ik het vraag, wil ze niet. Ze wil wel poep kijken enzo, dus ze is er wel mee bezig. Maar alles op zijn tijd! Ik ga haar alleen wel iets meer stimuleren…

Maar wij hebben ook een mijlpaal: Eva wil echt niet meer uit de fles drinken nu, want die zijn baby’s. Ook niet meer omdat Max dat wél mag. Ze drinkt nu alleen nog maar uit een bidon, een rietjesbeker of een gewone beker. Dat is alweer heel wat, dat zindelijk worden komt ook wel als ZIJ er zin in heeft! Zo werkt het bij haar nu eenmaal…OPEENS is ze ergens klaar mee, misschien ook wel met luiers???

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Rens had een tijd geleden ook veel interesse in het potje en de wc. nu wat minder. Ik merk wel dat hij op een schone luier wacht om te poepen. Dat doet hij altijd 's ochtends. Ik had zo’n vermoeden dat hij het expres ophield dus heb ik hem een aantal keren langer laten doorlopen in z’n luier 's ochtends. Niet zo fris maar goed hij houd het dus echt op totdat hij een schone krijgt en lijkt dus echt wel te voelen dat hij moet. Daarna wil hij ook gelijk een schone luier dus hij vind het zelf ook niet zo prettig meer denk ik.
Ik moet zeggen dat ik er de laatste tijd ook niet zo mee bezig ben geweest omdat ik er even de puf niet voor heb. En je hoort ook vaak dat ze terugvallen als er een kleintje bijkomt.
Als de rust hier een beetje weergekeerd is wil ik een week plannen zonder afspraken zodat hij gewoon zonder luier kan lopen.
Zag dat ze bij de hema broekjes hebben met een plastic buitnkant. Denk dat ik er daar een paar van aanschaf voor als we toch weg moeten. Voor mijn gevoel lijken die dingen minder op een luier als zo’n wegwerpbroekje.

Groetjes Ramona

@Sandra
Hier hebben we het een beetje hetzelfde gedaan zoals jij het nu doet. Niet gelijk die koude billen methode
Wij hebben de luier steeds wat vaker weg gelaten op momenten waarop wij dachten: van nu tot dan is hij altijd droog, dus hup uit dat ding! Dat werd eerst in de ochtend tot aan zijn middagslaapje. (als we weg gingen kreeg hij nog wel een luierbroekje aan). Op een gegeven moment merkten we dat hij eigenlijk de hele dag droog bleef (op een paar druppeltjes na als hij heel nodig moest) en hebben we de luier helemaal weg gelaten. Nadat dit een paar weken goed ging, hebben we bij zijn middagslaapje ook de luier weg gelaten. En nu slaapt hij ook 's nachts zonder luier en hij is nog geen drie, dus ik vind dat een mooie prestatie :smiley:

Wat we wel een poos zijn blijven doen is een luier om als we weg moesten. Hij kon nl. van de spanning nog wel eens een keer in zijn broek plassen. Die luier gaf hier zekerheid zo van: als het mis gaat, geeft het niet! Op een gegeven moment zei hij zelf dat hij hem niet meer aan hoefde als we weg gingen.

Plassen op de speelzaal ging hier gelijk goed, maar misschien komt dit omdat wij hem overal altijd even lieten plassen als we ergens waren zodat hij wist waar de wc was. Zelfs als we maar een half uurtje weg waren om boodschappen te doen, zochten we een toilet op. Zo leerde hij toch dat hij wel altijd kon plassen als het nodig was.

Succes er mee!

Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips, hier kan ik zeker wat mee.

We zetten Tim altijd op het potje, maar we hebben wel een wc verkleiner naast de wc staan. Daar wil hij nooit op, maar de laatste paar dagen geeft hij telkens aan op de groote wc te willen. Dus dat is alweer een stap vooruit, we doen dan nog wel de brilverkleiner erop. Anders is de overgang voor mijn gevoel zo groot.
En ook daar poept en plast hij keurig als we hem erop zetten.

Ik heb net voor de grap zijn stickers eens geteld, maar we zitten nu al bijna op 100 stickers. Ik wil er dus toch voor gaan hem vanaf morgen zonder luier te laten lopen. Iedere keer is er iets waardoor je het wel kunt uitstellen. Want nu heb ik alweer zoiets van moeten we het wel doen,want woensdag gaat hij weer naar de creche. Maar goed dan moeten we dan maar een luier aandoen. Over 2 weken gaan we een weekendje weg, maar ik vind het te lang om daarna pas te proberen zijn luier weg te laten. Eerst dus maar eens kijken hoe het de komende dagen gaat.

@Inge, bedankt voor je tip. Maar sinds 2 weken gaat hij er zoals ik schreef wel naar de wc. Hij doet dan niks, maar dat is toch alweer een stap vooruit.

We hebben hem trouwens nog nooit ergens anders naar de wc laten gaan. Wel bij mijn ouders op het potje, maar verder nergens. Nu waren we vanmorgen in het dorp. Gingen we naar de V&D om Daan zijn fles te geven. Toen dacht ik ik ga eens kijken of hij hier naar de wc wil. Toen ik het vroeg wilde hij niet. Ook toen ik het uitlegde niet. Daarna ging papa naar de wc en die vroeg Tim mee. Papa hoefde niet, maar kijken of hij gewoon meewilde zonder iets te zeggen. Dat wilde hij wel en op de wc is hij er ook op gaan zitten. Hij deed alleen niets, maar goed ik vond het al goed van hem dat hij er toch op was gegaan. Hij was nog geen minuut terug met papa of hij zei zelf ik moet toch wel plassen. Papa meteen terug naar de wc en hij deed meteen een plas. Hoe trots kun je zijn, ik vond het zo goed van hem.

Net thuis voor zijn slaap heb ik hem weer op het potje gezet en toen deed hij een plas. Daarna hem op bed gelegd en ik was de kamer nog niet uit of hij zei ik moet weer plassen. Ik dacht dit is tijdrekken, want je hebt net geplast. Nog een keer gevraagd en hij zei dat hij moest. Ik dus naar de wc en toen deed hij meteen een poep. Straks naar barbeque van vrienden die hun verjaardag vieren. Daar dus maar een luier om en dan vanaf morgen niet meer.

Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes,
Sandra

Wat goed van Tim, Sandra. Dat kan snel gaan ineens. Succes met de luierloze dagen, ik ben benieuwd!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Goed van Tim zeg.
Rens heeft vandaag voor het eerst op het potje geplast. Hij was er zelfs uit z’n eigen op gaan zitten. was nogal onverwacht en niet zo’n heel fris verhaal maar wel grappig.
Ik was buiten een bank aan het afsoppen toen Rens de emmer water te pakken kreeg en over zichzelf heen leegkieperde. Daarna dook hij direct de zandbak in dus die zag er natuurlijk niet uit. Dus gelijk maar onder de arm genomen en naar de douche gebracht. Toen ik z’n pamper afdeed kwam ik er achter dat hij gepoept had en ik had geen doekjes bij de hand. Dus ging ik snel doekjes halen maar toen had rens z’n halve luier al over het badmeubel uitgesmeerd. Bleehhhhhhhhh. Wil ik z’n billen afdoen zegt hij dat hij moet plassen op de wc en mocht ik z’n billen niet schoonmaken. Maar ik wilde niet dat hij zo met z’n vieze gat op het toilet zou gaan want dan kon ik nog meer poetsen.
Pakte hij zelf z’n potje en deed zomaar een plas. Ben echt trots op m’n ventje.

groetjes Ramona

Bedankt Mriek en Ramona. Ben ook erg benieuwd hoe hij het gaat doen en of hij al snel zelf gaat aangeven dat hij moet plassen. Vanmiddag dus die verjaardag en daar hebben we hem ook 1 keer op de wc gezet. En hij deed meteen een plas, echt zo goed van hem. Hij zit heel goed op een gewone wc, dus dat gaat we thuis ook maar gewoon doen. Makkelijker dan een potje of een brilverkleiner.

Pff stom he, maar ben wel een beetje zenuwachtig hoe hij erop gaat reageren dat hij geen luier meer aankrijgt.

Wat goed Ramona dat Rens voor het eerst op het potje heeft geplast!

Groetjes,
Sandra

dus als ik het goed begrijp zijn de meeste ervaringen positief mbt elijk cold turkey geem uier meer aan? ik wil na deze reeks nachtdienstene r ook aan beginenn. bo heeft nu toch met enig regelmaat dat hij aangeeft ook op de wc te willen (komt allen niets) en hij is er op zich al een tijdje mee bezig. Geeft al een tijdje aan dat hij heeft gepoept en zo. we hebben het toen wel geprobeerd, maar toen wou hij niet graag op de wc en op het potje bleef hij de hele dag mee spelen / zitten, dus dat werd hem ook niet. heb het toen even (ook uit laksigheid) op een lager pitje gezet, maar ik denk dat ook hij er wel aan toe is. enige punt is, hij heeft al een hemd en boxer, dus ik kan hem daar niet mee paaien. Wel met stickers, en dat hij bv na 10 stickers voor een paar euro een kado mag uitzoeken? en daarna na 20 sticjter en daarna na 40 etcetc? of werkt een dergelijk systeem niet? ben dus wel van plan om dan vanaf vrijdag hem in de boxer beneden rond te laten lopen, en dan op vaste tijden (en momenten dat hij het aangeeft, hem op de wc te zetten (ook een beetje hopend dat hij net als Jorg het ook vies vind een natte onderbroek)dan maar een extra wasje, amar als hij het binnen een week of 2 door heeft, dan zijn we mooi van die luiers af!!!

Overigens, gisteren iemand nog kassa gezien? Kruidvat luiers kwamen als beste uit de bus!!! maar goed, als je je kind zindelijk wil hebben, heb je daar niks aan!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Goed dat tim ook op de verjaardag geplast heeft. Kan me voorstellen dat een vreemde wc een beetje eng is voor die kleintjes.
Vanochtend toen rens uit bed kwam wilde hij niet op het potje dus dat heb ik maar ff gelaten voor wat het is.
Vanmiddag heb ik hem toch maar ff op bed gelegd want hij was nog hartstikke moe van gisteren. Heb hem gevraagd of dat hij nog plassen moest en weer deed hij netjes een plasje op het potje. Vanmiddag moet ik ook naar een verjaardag en dan ga ik gelijk maar proberen of hij daar ook op de wc wil. thuis zit hij ook regelmatig met of zonder verkleiner op de wc dus dat is hij wel gewend maar tot nu toe heeft hij nog niet in de wc geplast.
@Woezel Rens draagt ook al lang een hemd en een boxer. Dus die kan ik ook niet gebruiken als beloning. met stickers ben ik nog niet begonnen dat bewaar ik nog even als laatste redmiddel zeg maar. Als hij op de pot heeft geplast dan gaan we samen het plasje uitzwaaien en mag hij doortrekken. Dan doen we even high five en een boks en dat vind Rens al helemaal geweldig.
Mij bevallen de kruidvat luiers idd prima. Wij waren begonnen met pampers maar daar krijgt Rens uitslag van en hij lekte er mee door. Met kruidvatluiers nooit problemen gehad. Wel andere merken geprobeerd tussendoor maar die bevielen mij toch minder. Alhoewel die van de c1000 zijn ook best goed maar daar kom ik niet zo vaak. Maar ons buurjongetje lekt juist weer door met kruidvatluiers en bij hem werken de pampers juist weer prima. Zal ook wel een beetje aan de lichaamsbouw liggen denk ik.

groetjes ramona

Helaas gaat het niet zo goed als dat ik stiekem gehoopt had. Al zijn plasjes zijn in zijn broek beland en hij heeft zelf geen een keer aangegeven dat hij moest plassen.

Hij werd al later dan normaal wakker, kwart voor 9. Meteen op de wc gezet (nu hij gisteren 2 keer bij vreemden op de wc heeft gezeten willen we vanaf nu ook thuis de wc gebruiken en niet meer het potje). Hij deed ook meteen een plas. Daarna net als bakmama uitgelegd dat hij geen luier meer omkrijgt en dat hij vanaf nu aan moet geven als hij moet plassen/poepen zodat we naar de wc kunnen gaan. Hij draagt al boxers en hemden, dus die optie kunnen wij ook niet gebruiken.

Om 10.00 uur wilde hij buiten spelen, dus wij vragen moet je nog plassen. Hij zei nee, dus hij de tuin in. Nog geen 2 minuten later had hij geplast in de tuin. Het lijkt mij dus dat hij het ook al voelde toen ik het vroeg.

Daarna wilde hij weer binnen spelen en toen volgende de 3e keer. Hij lag op zijn buik met autootjes te spelen en ineens zegt hij ik heb een vieze broek. Papa dus vragen moet je poepen. Ja zegt hij dus mijn man snel met hem naar de wc. Daar deed hij een flinke poep op de wc en een plas. Maar er zat ook al een deel poep in zijn broek. Toch stickers gegeven, omdat hij op de wc nog gepoept en geplast had.

Daarna tijdens het spelen weer een keer geplast en vervolgens tijdens het eten nog een keer.

We hebben niet laten blijken dat we boos waren ofzo, maar rustig uitgelegd dat zijn plas wel op de wc had gemoeten etc. Maar het lijkt hem tot nu toe ook niets te doen dat hij het in zijn broek doet. Ik had gehoopt dat hij het vies zou vinden ofzo, maar dat lijkt niet het geval te zijn.

Na het eten op bed gelegd en toen nog wel op de wc gezet. Hij vroeg hier niet om, maar dit doen we standaard. En toen heeft hij wel geplast. Terwijl ik net bezig was met mijn verhaal riep hij of hij uit bed mocht. Ik zei nee en toen riep die slimmerik ik moet plassen. Volgens mij dus gewoon een manier om even zijn bed uit te mogen. Maar goed toch aan toegegeven en toen deed hij wel een plas op de wc. Maar er zat ook al een plas in zijn luiers en daar heeft hij dus niet om geroepen. Ik had namelijk gezegd bij het slapen gaan, omdat je nu gaat slapen krijg je een luier om. Maar je mag altijd roepen als je moet plassen/poepen.

Er zijn dus nu al 5 onderbroekjes en gewone broeken de was in gegaan. Dat vind ik niet erg, maar ik hoop dat het hem iets meer gaat doen. Of komt dit later nog?

@woezel, wij geven hem geen kadootje. Wel een sticker na iedere plas en poep op de wc/potje. Daar is hij helemaal gelukkig mee, dus dat vind ik zo wel prima.

Meteen zoals we het nu doen, voelde voor ons niet goed. Dus daarom hebben we hem eerst rustig aan het potje laten wennen. Vervolgens op vaste tijden op het potje en toen hij opeens wel ging plassen/poepen dit even volgehouden en hem toen steeds vaker op het potje gezet. En nu het zo goed gaat en hij 2 keer bij andere is geweest en 2 keer iets deed dus nu zonder luier.

Het is niet het einde van de wereld, maar ik moet zeggen dat ik het wel jammer vind dat we met dit lekkere weer niet even kunnen gaan wandelen ofzo. Nu zit je toch aan huis gebonden. En ik wil nu niet opgegeven door nu al weg te gaan met een luier om.

Hoop dat het morgen beter gaat.

Wordt vervolgd!

Groetjes,
Sandra

Groetjes,
Sandra

Toch goed van Tim hoor dat hij toch een paar keer naar de wc is geweest vandaag.
Rens heeft net voor het eerst op de wc gepoept. Was wel nadat ik hem gevraagd had of hij naar de wc moest. Hij zei van nee maar 2 tellen later wilde hij toch. Gelukkig vond hij dat niet eng want veel kinderen schijnen poepen eng te vinden.
Probeer hem nu wel regelmatig op het potje/de wc te zetten maar ik ga hem nu nog niet zonder luier laten lopen. Dat komt straks wel als de rust hier weer een beetje weergekeerd is als de kleine er is. Of hij moet zelf eerder aangeven dat hij geen luier meer wil. Ik hou er wel rekening mee dat hij terugvalt als de kleine er is. En bovendien heb ik nu echt niet de puf om constant te moeten dweilen. Heb hem wel uitgelegd dat hij geen luier meer aan hoeft als hij al z’n plasjes op de wc doet, dat papa en mama dat ook doen en dat die dus ook geen luier aan hoeven. Voorlopig laat ik het dus nog maar een beetje van hem afhangen maar ik hoop hem deze zomer wel zindelijk te hebben.

groetjes ramona