Hoe nu verder met zinderlijkheid

hoi Sandra:
hier is het net zo hoor, vaak plast lindsey nog gewoon in d’r broekje en lijkt het idd dat ze er totaal geen moeite mee heeft en een enkele keer is ze op tijd met aangeven en zijn (nog net) op tijd bij de wc.
het is voor hun ook geen prioriteit merk ik, als ze aan het spelen o.i.d. is, dan is dat veel belangrijker dan naar de wc gaan.
wat ik blijf doen is wanneer ik zie dat ze aan het plassen is, is optillen en dan alsnog op de wc zetten, zodat ze de link in d’r koppie kan maken dat plassen/poepen ook echt op de wc moet. en dan nog is het een kwestie van tijd, bij de een is die link sneller gemaakt dan bij de ander.
poepen doet lindsey standaard in d’r luier, dit deed ze altijd al bij het wakker worden van d’r middagslaap dus dan is het ook niet erg, ik weet iig dat ze het niet expres ophoud ofzo.

liefs,
Rinske

Wat goed Ramona dat Rens voor het eerst op de wc gepoept heeft.

Rinske, fijn in ieder geval dat Tim niet de enige is die het niet aangeeft. Gisterenochtend heeft hij zoveel in zijn broek gedaan door het niet aan te geven. Na zijn middagslaap zijn we hem er dus zelf maar op gaan zetten, zonder dat hij het zei. Na zijn slaap deed hij meteen een plas op de wc. Toen een uur later er weer opgezet en weer een plas. Meteen daarna de uitdaging aangegaan een uur buiten te gaan lopen. Want we wilde er toch even uit. Gelukkig heeft hij toen niks in zijn broek gedaan. Toen we thuiskwamen weer op de wc en weer heeft hij geplast. Toen om kwart voor 7, voor het douchen weer op de wc en weer een plas. Vervolgens om half 8 voor het slapen gaan en toen kwam er weer een plas. Kortom niet zelf aangegeven, maar wel heel veel plasjes op de wc gedaan en niks in zijn broek.

Weet niet of dit de manier is, omdat hij het zelf nog niet aangeeft, maar het is in ieder geval een begin lijkt me. Het potje en de brilverkleiner hebben we gisteren tijdens zijn slaapje naar zolder gedaan. En hij plast ook gewoon prima op de grote wc zonder verkleiner. Hij houd zich zonder brilverkleiner prima op de wc vast.

Vanmorgen hebben we hem om half 8 toen hij wakker werd op de wc gezet. Meteen weer een plas gedaan. Vervolgens gaf hij zelf 10 minuten later aan dat hij moest poepen. Dat vond ik erg knap, want ik zette hem op de wc en meteen kwam er idd een poep. Vervolgens gaf hij niks meer zelf aan, dus om half 10 weer op de wc gezet en ook toen kwam er een plas.

Ik vind het wel lastig inschatten, want ja hoe vaak zet je hem op de wc. Om de hoeveel tijd doe jij dit Rinske?

@bakmama, geeft Jorg wel zelf aan dat hij naar de wc moet of zet jij hem er regelmatig op?

Groetjes,
Sandra

oh maar ik zet Lindsey idd ook op wat vaste tijden op de wc hoor, vaak lukt het niet maar soms ook wel. zeker zoals jij het zegt om het elk uur te doen vind ik een goed plan. ik zet ze nu met opstaan, na het ontbijt, voor de lunch (als het dan nog niet lukt dan ook na de lunch), na het middagslaapje en voor het slapen standaard op de wc en dan evt. tussendoor wanneer ik aan d’r zie dat ze moet plassen (ze gaat dan een beetje door d’r knietjes staan met 1 been omhoog haha wel erg grappig om te zien). en dan wil ze ook wel en vaak lukt het dan ook. maar elk uur is ook een goed plan.
dit doe ik nu sinds het weekend en dat werkt idd stukken beter dan het ze zelf aan te laten geven want ze heeft/had het zelf gewoon nog niet goed door dat het op de wc moet.
ach uiteindelijk komen we er wel haha

liefs,
Rinske

Bedankt voor jullie reactie Bakmama en Rinske. Ik besef idd nu hoe moeilijk het eigenlijk voor ze is hun plas op te houden. Bedankt voor je schema bakmama. Het is dus helemaal niet raar hem er zelf op te zetten terwijl hij het zelf niet aangeeft.

Het is vandaag echt heel goed gegaan.

In mijn vorige berichtje had hij om half 10 vanmorgen voor het laatst op de wc gezeten en een plas gedaan. Daarna hebben we hem niet uit onszelf op de wc gezet, om half 12 zei hij zelf ik moet plassen. Maar vervolgens plaste hij meteen daarna in zijn broek. Net iets te laat aangegeven dus. Maar dit is zijn enige ongelukje geweest vandaag.

Om half 2 hadden we hem zelf op de wc gezet en toen deed hij een plas. Daarna ging hij naar bed. Om 15.00 uur uit bed en meteen op de wc. Normaal doet hij altijd na zijn slaap een plas. Dit keer lukte het niet, nou prima dan niet. Maar vervolgens zei hij 10 minuten later zelf ik moet plassen. Ik had wel zoiets van hoe kan dat je bent net 10 minuten geleden geweest en toen lukte het niet. Maar goed toch op de wc gezet en toen kwam er keurig een plas. Weer 10 minuten later zei hij dat hij een poep moest doen. Weer op de wc gezet en er kwam idd al meteen een poep. Dus ja toch 2 keer op aangeven een plas en een poep gedaan.

Daarna toch met ze gaan wandelen in de hoop dat hij niks zou doen onderweg. En dat heeft hij niet gedaan. Om half 6 was het alweer 2 uur geleden dat hij voor het laatst naar de wc was geweest. Hem er dus weer op gezet en toen deed hij een flinke plas. Lijkt er dus op dat hij bewust alles heeft opgehouden, maar dat weet ik niet zeker. Vervolgens om kwart voor 7 voor het douchen op de wc en ook toen een plas. Toen om half 8 voor het slapen gaan voor de laatste keer en ook toen weer een plas. Op 1 ongelukje na dus alles op de wc gedaan, zij het dan vaker op ons aangeven dan op dat van hem. Maar toch hij heeft het al vaker aangegeven dan gisteren.

Ik zit alleen een beetje met woensdag. Dan gaat hij naar de creche. Heel jammer want eigenlijk wil ik nu doorzetten zonder luier. Maar ja zolang hij het zelf zo weinig aangeeft denk ik dat ik hem woensdag naar de creche een luier om moet doen. Maar ja liever doe ik dat natuurlijk niet.

Groetjes,
Sandra

he wat goed zeg, echt superknap hoor.
bij Lindsey gaat het echt zo snel niet haha

bij ons op de psz hebben ze al aangegeven gewoon met de training door te zetten zodat het daar ook gelijk routine is. ik weet niet hoe dat bij jullie geregeld is maar misschien kan je ze daar vandaag nog even over bellen en dan vragen hoe zij hiermee doorgaan.

liefs,
Rinske

Wat ontzettend goed van Tim!!
Ik zou gewoon even overleggen met de creche, want het zou jammer zijn als je donderdag weer van voor af aan moet beginnen.

Ook zij kunnen hem toch elk uur op de wc zetten.
Ook zindelijkheidstraining hoort er nu eenmaal bij.

Liefs, Anne

hoi hoi,

Ik ken je verhaal,
Bij Mijn dochter van 2 jaar wil het ook niet echt lukken.
als ik haar op de wc zet, zit ze een kwartier half uur om haar heen te kijken!
En plassen? nou ho maar.

Het is een tijdje wel goed gegaan,
maar ze vraagt zelf nog steeds om haar luier,
Ook heb ik gewoon geen luier aan gegeven, maarja alle plasjes in haar broek beland, en ze geeft het gewoon niet meer aan!

Ik blijf gewoon proberen met op de wc zetten,
Lukt het ben ik blij! als het niet lukt jammer dan.
het komt vanzelf wel goed hoor.

Groetjesss

Xandra

Top zeg! Stiekem ben ik een beetje jaloers Wij gaan beginnen met deze cold turkey-benadering in de zomervakantie, als we drie weken vrij zijn (mits Erik natuurlijk niet voor die tijd zindelijk is, maar dat zie ik eigenlijk niet gebeuren…meneertje vindt die luiers nog wel best).

Bij ons op het kdv passen ze zich aan aan de ouders, als die bezig zijn hun kind zindelijk te krijgen. Dus overleggen (desnoods vandaag al even bellen) en daar gewoon doorgaan.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Dag allemaal!

Heb met veel interesse dit topic (en andere over zindelijkheid) gelezen. Mijn dochter is er denk ik ook wel aan toe. Alleeeeen… het probleem is dat ze op dit moment weigert op het potje te gaan zitten! Ja het is een peuterpuberteit-geval. De wc vindt ze sowieso geen optie. Met poep en pies is ze al wat langer bezig en ze geeft regelmatig aan dat ze gaat poepen of plassen. Maar dat potje, nee.
Als het mooi weer is en ze loopt rond in haar blootje (strand of tuin) dan is het potje wel oké. Ze geeft dan soms aan dat ze wil plassen en dan accepteert ze het potje wel. Maar als ze haar kleren aan heeft wil ze niet op het potje.
Wat denken jullie: typisch geval voor Cold Turkye? Ik heb de komende dagen vrij dus zou het nu kunnen gaan doen. Of nog even wachten en het potje een tijdje uit zicht houden?
Misschien wil ík wel te graag.

Gewijzigd door - tamarah op 03 May 2011 14:05:39

Ik ga weer even de trotse moeder uithangen, want wat we vannacht mee hebben gemaakt had ik helemaal niet verwacht. Vannacht om half 3 riep Tim ineens mama ik moet plassen. We hoeven er nooit voor hem uit s’nachts, al vanaf de geboorte niet. Dus ik had altijd zoiets van die zal altijd wel heel vast slapen. Maar nu riep hij dus uit zichzelf dat hij moest plassen. Hij had trouwens wel gewoon een luier om. Dus ik heb op de wc gezet en hij deed meteen een plas. Hij zijn bed weer in en vervolgens 1,5 uur later riep hij weer mama ik moet plassen. Weer op de wc gezet en weer een plas. Daarna riep hij om 6 uur nog een keer dat hij moest plassen en weer een plas op de wc. Mama had dus een keer een onderbroken nacht, maar dat maakt me niet uit. Ben zo supertrots op hem. Vervolgens sliep hij wel uit tot kwart over 9. Tja wat wil je met 3 keer je bed uit.

Om kwart over 9 had ik hem op de wc gezet en weer deed hij een flinke plas. Tot 11.00 uur had hij nog niet aangegeven te willen plassen. Dus om 11 uur heb ik hem er zelf op gezet. Want daarna ging ik Daan de fles geven en omdat er al veel tijd tussen zat. Hij naar de wc en deed een plas. Vervolgens gaf hij 1,5 uur later, dus om kwart voor 1 zelf aan ik moet plassen. En idd op de wc weer een plas. Om kwart voor 2 wilde ik met hem naar boven om hem op bed te leggen. Maar de telefoon ging. Hij zegt ik ga alvast naar boven, dus ik zeg dat is goed. Kom ik na het tel. gesprek boven komt hij net van de wc af. Had hij zelf zijn broek en onderbroek uitgedaan en was op de wc gaan zitten en lag er zowel een poep als een plas.

Ben echt zo blij, dus na vannacht en deze ochtend heb ik zoiets van ik doe hem morgen geen luier om naar de creche. Hij heeft daar nog nooit iets gedaan, nou ja nooit 1 keertje. Maar goed nu gaat het hier zo goed dat ik het gewoon wil proberen. Mijn man brengt Tim altijd en ik haal hem weer op. Ik heb al zitten denken dat ze hem als hij na 1,5 uur nog niks zelf heeft aangegeven dat zij hem dan op de toilet moeten zetten. Geef wel een extra kledingsetje mee. Mocht het echt niet lukken dan maar een luier. Maar gewoon eerst dit proberen, wie weet gaat het heel goed.

De buurvrouw zei vanmorgen ook al je moet hem gewoon zonder luier laten gaan. Haar ene dochter is 4 en heeft ook op die creche gezeten. Zij zei dat ze dat ook deed toen haar dochtertje met zindelijkheid bezig was.

@bakmama, ja ik heb die luierbroekjes. Die gebruik ik voor zijn middagslaap en s’nachts krijgt hij nog wel een gewone luier om omdat daar voor mijn gevoel meer in gaat.

Groetjes,
Sandra

WAUW dat gaat hard zeg, kan me voorstellen dat je supertrots bent.
en ja ik zou het dan woensdag ook gewoon proberen, desnoods wat extra setjes kleding meegeven gewoon voor de zekerheid, maar het zou zonde zijn om dit te onderbreken met een dagje creche dalijk is hij er weer helemaal vanaf alleen maar door zo’n dagje creche, dat moeten we niet hebben natuurlijk.
echt super!!

liefs,
Rinske

Supergoed van Tim zeg. Zeker dat hij ook al zelf naar de wc is gegaan. Ik zou hem idd ook geen luier aandoen naar de creche. Wel extra kleding en vragen of ze hem even op de wc willen zetten tussendoor. Misschien is het een idee dat je man hem daar bij aankomst gelijk even op de wc zet, zodat het nieuwe er daar voor hem alvast af is.
Hier gaat het ook goed. Alleen bij de gastouder wilde hij niet op het potje. Thuis geeft hij het regelmatig aan en als hij dat een tijdje niet gedaan heeft en ik zet hem op het potje komt er 9 van de 10 keer ook een plas. Poepen gaat ook goed. Hij doet nog wel eens wat in z’n luier maar daar zit ik niet mee. Begreep sowieso dat hij voor een jongetje vrij vlot is. Luier uitdoen begin ik nu nog niet mee, ik wil hem eerst goed aan het potje laten wennen. Die luier uit komt straks wel als de rust hier weer een beetje weergekeerd is als de kleine geboren is.

groetjes Ramona

Jeetje Sandra, dat is echt supergoed! Hihi, helemaal gaaf dat hij zelf alvast op de wc ging zitten toen jij moest bellen. Wat een grote jongen wordt het al. Zucht. Ik wil ook! Nog even wachten tot de zomer

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Nou de rest van de middag is het gisteren goed gegaan. Na zijn middagslaap om 15.00 uur op de wc gezet en toen deed hij meteen een plas. Daarna naar de speeltuin gegaan en om 17.00 uur zelf op de wc gezet omdat hij nog niks had aangegeven en weer een plas. Om kwart voor 7 gingen we douchen en toen zei hij zelf dat hij moest plassen. Hij had alleen zijn knuffel in zijn handen, die wilde hij op de badrand zetten. Dat lukte niet, hij viel er 4 keer vanaf. Dat duurde dus net te lang, want daardoor stond hij op de tegels te plassen. Maar een klein beeetje, want toen heb ik hem snel op de wc gezet. Toen zei hij heel teleurgesteld. Ik heb op de vloer geplast. Dus ik uitgelegd dat het maar een klein beetje was en dat het heel goed was dat hij het zelf had aangegeven dat hij moest plassen. En dat de rest van het plasje wel in de wc lag. Toen keek hij gelukkig wel weer trots.

Om half 8 voor het slapen gaan heb ik hem nog een keer op de wc gezet en toen heeft hij geplast. Voor 9 uur heeft hij nog 2 keer zelf geroepen dat hij moest plassen. Beide keren kwam er een flinke plas. Vannacht niet meer geroepen, dus ik verwachte een volle plasluier. Maar zijn luier was nog helemaal droog.

Vandaag is hij zonder luier aan met 3 setjes extra kleding/ondergoed naar de creche. Ben zo benieuwd hoe het gaat. Het was geen enkel probleem dat hij geen luier meer aan had. Mijn man heeft het uitgelegd en ze gaan hem zelf op de wc zetten als hij niks aangeeft en te lang niks heeft gedaan. Sowieso hebben ze daar op bepaalde tijden plasrondes en gaat iedereen die wil op de wc/potje. Ze gaven wel aan dat als hij 2 of 3 keer in zijn broek geplast heeft hij dan wel een luier om krijgt. Tja dat begrijp ik dan ook wel weer. Ze gaf wel aan houd er rekening mee dat het hier niet zo goed gaat als thuis, omdat er hier veel meer drukte is en veel andere kindjes. Vaak is dat nog moeilijk voor kindjes die net uit de luiers zijn.

@Ramona wat goed dat het met Rens ook steeds beter gaat. Kan me goed voorstellen dat je hem nu niet zonder luier laat lopen zo vlak voor je bevalling. Dat is niet een tijdstip om daar mee te beginnen. Maar zoals je nu bezig bent met hem is al heel goed. Straks als jullie lekker in het rimte zitten mee beginnen.

@Mriek Dank je! Je zal zien hoe snel het strkas ook met Erik gaat. Je kan hem nu alvast op vaste tijdstippen op de wc/potje zetten. Zo kan hij eraan wennen en dan zal je zien hoe snel het gaat als hij straks geen luier meer aanheeft.

Groetjes,
Sandra

Zo Tim gaat echt goed. Kan me voorstellen dat je het spannend vind nu op de creche. Rens wil nog nergens anders op het potje/wc. Toch nog een beetje spannend denk ik voor hem.
Maandag moet hij weer naar de creche en dan vraag ik wel of hij mee mag met de plasrondes.
Trouwens vanochtend moest ik een paar instanties bellen om dingen te regelen en daar liep rens steeds door heen te tetteren. Dus ben heel even op de gang gaan zitten. Toen ik terug kwam in de kamer was meneer zelf op het potje gaan zitten om te poepen. Hij liep weliswaar alleen in z’n pyamashirt en z’n pamper dus hij hoefde zich niet zelf uit te kleden maar ik vind het toch goed van hem.
"s nachts geeft hij nog niets aan dus vanochtend had hij wel een volle plasluier.
Super van tim dat hij het ook aangeeft als hij op bed ligt. Die gaat echt als een speer.
Rens z’n luier laat ik idd overdag nog even aan. Sowieso gemakzucht van mezelf om dat ik er nu echt even niet de fut voor heb om contstant te kunnen dweilen. Ik ben ook een beetje bang dat als hij een terugval krijgt als de baby geboren is(wat je vaak hoort) dat het dan zo’n teleurstelling voor hem is dat hij weer een pamper om moet. Maar ik moet zeggen dat de pampers overdag nagenoeg droog blijven. Alleen met buitenspelen niet altijd maar dan vergeet ik ook om een tussendoor nog een keer te laten plassen. Maar ik ben al heel blij dat het nu thuis zo goed gaat.

groetjes Ramona

Net weer een plas en een poep op het potje terwijl k net lekker zat te ikkebennen. Ik laat hem denk ik vandaag maar lekker in z’n pamper rondlopen binnen het is hier toch niet koud en het is wel zo handig. Rens was een puzzeltje aan het maken en z’n potje stond daar in de buurt. Had helemaal niet in de gaten dat hij er zelf op was gaan zitten. iep hij mama klaar, mama vegen.
gaat echt goed dus vandaag, de pamper is vanaf vanochtend nog steeds droog.

groetjes ramona

Wat super Ramona dat hij uitzichzelf op het potje is gaan zitten en ook wat deed. Hij zal het vast straks heel goed doen als hij geen luier meer aanheeft. Je hoort idd vaker dat kindjes een terugval hebben als er net een baby geboren is. En als je net bevallen bent heb je hoe lullig het ook klinkt misschien niet echt tijd om hem telkens tijdig op de wc te krijgen. Gewoon lekker met luier aan en dan wel doorgaan zoals je nu doet en dan gaat het straks zonder luier alleen maar sneller.

Tim is weer terug van de creche en hij vind het erg moeilijk daar naar de wc te gaan. De hele ochtend hebben ze geprobeerd hem op de wc te zetten, maar hij wilde niet. Positieve was wel dat hij het niet in zijn broek deed. Pas om 12 uur ging hij en toen deed hij een flinke plas. Hij had het dus ontzettend lang opgehouden, want hij was thuis om half 8 voor het laatst geweest.

S’middags wilde hij ook niet naar de wc en is hij ook niet geweest. Om half 5 kwam ik hem ophalen en toen had hij net in zijn broek geplast. Maar ja toen had hij het dus ook al erg lang volgehouden. Dus ja op zich maar 1 natte broek, dus hij houd het wel bewust op. Maar ja aan de andere kant, dat is ook niet de bedoeling. We waren een kwartiertje thuis toen kwam hij naar me toe ik moet plassen. Ik hem op de wc gezet en toen deed hij een plas en een poep.

Hij gaat maar 1 dag naar de creche, dus de juf zei al als hij een paar dagen achter elkaar komt zou hij makkelijker wennen aan de wc daar. Maar goed wie weet dat hij het volgende week beter durft. Dan zijn we toch alweer een week verder. We zijn tenslotte nu pas sinds zondag bezig. Vond het alweer goed dat hij net aangaf te moeten plassen.

Groetjes,
Sandra

Goed van Tim hoor Sandra. Toc knap dat hij het zo lang kan ophouden ondanks dat het niet de bedoeling is. Kan me ook wel voorstellen dat het een beetje eng is voor die kleintjes. Een vreemde wc en dan niet je eigen papa en mama in de buurt om je te helpen. Maar goed dat zal vanzelf ook wel komen hoor.

groetjes ramona

vandaag is rens bij de gastouder geweest. Ik had aan haar gevraagd of ze hem ook af en toe op het potje wilde zetten. Ging hartstikke goed, hij heeft zelfs de hele dag zonder pamper gelopen en is heel de dag droog gebleven. Soms gaf hij zelf aan dat hij moest en als het erg lang duurt moet je hem er wel ff aan herinneren. Maar het gaat heel goed dus. Morgen laat ik hem toch weer zonder pamper lopen.

groetjes Ramona