Hoe grof geven jullie voedsel met 8 maanden?

Hoi Mama’s ,

Ik vraag me af hoe grof het voedsel mag zijn met 8 maanden, Potjes voor 8 maanden eet ze zonder problemen en ook een boterham gaat er goed in.
Nu snij ik van die boterham alle korsten af en snij dan de binnenkant in 85 stukjes haha ( nou ja, heel klein igg) Hoe groot mogen die stukjes zijn die ik in haar mond stop? En vanaf welke leeftijd laat je de korstjes aan de boterham? en dan het fruit, Hoe geven jullie bijvoorbeeld appel? Banaan kan je nog wel prakken, maar appel niet. Ik doe dat nogsteeds in de blender, dus vaak nogsteeds een papje. Beter raspen?

mama1980

Lilypie First Birthday tickers

appel doe ik ook nog in de blender. damian heeft liever geen beleg op zijn brood alleen wat boter. de korstjes laat ik eraan en dan geef ik de boterham gewoon in 3 stukjes en hij bijt eraf wat hij in een keer op kan. zijn groente geef ik als hij met ons mee eet gewoon zo. (sperciebonen en wortel) dat eet hij lekker uit de hand. witlof of dorperwtjes ofzo prak ik nog wel fijn en geef ik met de lepel want dat kan hij nog niet zo makkelijk pakken. probeer het eerst gewoon met het brood uit om de korstjes eraan te laten zitten en dan gewoon met fruit en groente proberen als dat goed gaat. zo hebben wij dat tenminste gedaan

Probleem is alleen dat ik haar echt moet ‘voeren’ Als ik een stukje boterham in haar mond stop, dan eet ze dat lekker op, maar zodra ik haar zelf een stukje van het bordje laat pakken gaat ze er alleen mee zitten spelen en verdwijnt er niks in het mondje, zelfde met fruit, groente en soms zelfs met liga. Gaat ze dit vanzelf doen?

mama1980

damian wel. eerste zat hij er ook alleen maar mee te spelen maar op een gegeven moment ging het perfect. het liefst doet hij nu alles zelf maar dat lukt tot grote frustratie van hem dus nog niet

Alleen het liga gaat hier uit het handje

Fruithapje maak ik gewoon fijn in de blender vind ik zelf ook lekker

Groentehapje probeer ik nu al wel wat stukjes toe te voegen door de groente fijn te malen en de aardappel in kleine blokjes eraan toe te voegen, maar hij trekt me dan toch een bedenkelijk gezicht.

Ik doe altijd een half plakje brood zonder korst in 8 stukjes, daarna probeer ik de korst ooknog in stukjes maar meestal heeft hij hier niet zoveel zin in Als ik het hier in het handje geef dan meestal gaat hij het uitvoerig bekijken en lekker verkruimelen met zijn handjes maar in zijn mondje,… Heb vandaag een halve krentenbol in zijn hand gestopt en die heeft hij wel gewoon opgesmikkeld, dus opzich hij kan het wel. Van die krentenbol maak ik geen gewoonte hoor, maar hij is vandaag 8 maand en vond hem dus een beetje jarig en daar hoort wat lekkers bij ^^

Onze dochter eet ook zelfstandig haar boterhammetje op. Ik heb de korstjes er van af het begin aan laten zitten. Verder snijd ik de boterham in zo’n 8 stukjes. Ik geef haar de stukjes wel 1 voor 1 aan in het handje, want anders wil ze ze allemaal tegelijk in haar mondje stoppen! Bij het groentehapje doe ik de aardappelen altijd prakken en laat deze steeds wat grover. Als ze dan te groot zijn, spuugt ze deze vanzelf uit en weet ik ongeveer de maat…

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Denk dat ik nu ook weleens over kan gaan op prakken ipv het groentehapje te mixen ^^ en veel moeite te doen om er stukjes in te laten zitten zoals in die potjes gromm geloof dat ik zelf tot mijn pubertijd mijn aardappelen en groente door elkaar heen geprakt heb ^^

hier ook moeite met 8 maanden potjes maar als papa van zijn eigen rijst een hapje geeft dan doet hij zijn mondje wagenwijd open! vind het zo vreemd! dat van hem smaakt precies hetzelfde maar toch wil het er niet in dus helaas zitten we nog vast aan kant en klare potjes want die zijn natuurlijk lekker papperig…

hey Jaantje onze kleintjes zijn op dezelfde dag geboren zie ik! leuk hoor

Boterham hoeft niet te klein. En de korstjes mogen gewoon blijven zitten.
Ze vinden het ook heerlijk om lekker een poos op een stuk korst te kluiven.

Appel: in de blender of raspen is prima.
Af en toe een partje zo geven is ook erg leerzaam.

M.

ik doe alles nog in de blender behalve aardappel dat prak ik. De 6 maanden potjes gaan er goed in. Ik ben best wel bang dat hij stikt dus durf het niet groter te geven. Ik geef ook nog geen brood omdat ik dat eng vind. Liga af en toe maar dan moet ik het wel vasthouden anders gaan hij er helemaal in.

22-12-2009 colin geboren

Nou, na het lezen van de topic van boukje&sarah, blijf ik nog lekker even blenderen hoor !! Phoe wat eng.
@mama van colin: Brood lekker met boter en/of smeerkaar besmeren, korstjes eraf snijden en in heeeele kleine stukjes snijden. Gaat het vanzelf

mama1980

nou dat hebik geprobeerd, maar hij verslikt zich er toch iedere keer in.
Zal het van de week nog eens proberen

22-12-2009 colin geboren

quote:
hier ook moeite met 8 maanden potjes maar als papa van zijn eigen rijst een hapje geeft dan doet hij zijn mondje wagenwijd open! vind het zo vreemd! dat van hem smaakt precies hetzelfde maar toch wil het er niet in dus helaas zitten we nog vast aan kant en klare potjes want die zijn natuurlijk lekker papperig..

@ Mama Selma, jah ik weet het leuk toch volgens mij had ik het al een keer genoemd maar die topics stromen soms zo snel vol haha…

Wat ik me afvroeg waarom geef je 8 maanden potjes/kant en klaar als hij al wel met de pot wil meeeten? Als het toch hetzelfde is ^^ alleen waarschijnlijk niet gemengd of iets…

Gewijzigd door - Jaantje op 03 Aug 2010 22:25:59

Fruit word met de staafmixer fijn gemaakt. Alleen op een paar dagen inde week prak ik er wat banaan door heen dus dan zitten er wel wat stukjes in.

Groente en vlees pureer ik maar de aardappels prak ik dus in de avond hap zitten best wel al stukjes ook de rijst kan ze zo weg eten.

Potjes gebruik ik niet dus ik heb geen idee hoe grof die zijn gemaakt vanaf 6 of 8 maanden.

@Jaantje: dat is hier vaak het probleem. Wij eten voornamelijk Turkse gerechten met zout en kruiden, dus alles wat hij niet mag! Gorente eten we zelfs op een ongezonde manier we weten niet beter…vandaar waarschijnlijk dat hij ons eten wel lustmaar vind het fout om hem dit te laten eten nu hij zo jong is. heb liever dat hij gewoon gezond eet tot een bepaalde leeftijd en daarom maak ik zelf groentehapjes klaar maar die lust hij niet omdat het grof is…want olvarit potjes met groente gaan hier snel in…!

ow haha wat jammer dat hij dan nog niet kan meeeten, verdorrie is er iets wat hij lekker vind… Het scheelt wel als hij straks met de pot mee mag ben je zo van die potjes af… en weet je zeker dat hij het lekker vind.

Allerlei kruiderijen kun je rustig geven hoor!
Alleen zout moet je mee oppassen.

Dus misschien eens proberen met minder (of geen) zout te koken,
en wel de andere kruiden, dan kan hij wel mee-eten.

M.

ja ik heb zelf een hele voorraad in de vriezer dus, allemaal potjes met rijst,groente en vlees en aardappel, groente met vlees. maar deze lust hij dus niet. en in ons eten zit ook vet dat is veel te veel voor hem. ook moet ik dan apart koken voor hem zonder zout elke dag! hoe doen jullie dat dan? want later zout bij toevoegen kan niet bij onze recepten dat smaakt heel anders…of het smaakt niet

Vraag me dan af wat jullie iedere dag eten mamaselma dat dat veel te vet voor hem is? Als dat zo is, dan is het misschien een goede reden om zelf gezonder te gaan eten Je zal namelijk toch eens van de potjes af moeten.

Ik heb Tim altijd vers gegeven en als wij iets aten wat hij mocht eten at hij gewoon mee. Aten we iets wat hij nog niet kon eten dan gaf ik hem een portie groente uit de vriezer. Zout kun je ook later op aardappels en groente toevoegen. Kruiden hebben we Tim al snel aan laten wennen en dat ging altijd prima.

Groetjes,
Sandra