Het toppunt van schooien

Dat Eva weleens schooit om eten (voor de niet-Brabanders hier: schooien is bedelen) wist ik al, maar gisteren maakte mevrouw het erg bont. We gingen met z’n drietjes boodschappen doen. Ik struinde door de gangen, terwijl papa en Eva met haar mini-kar ergens anders liepen. Blijkt dat ze voor het kaas en het vlees, dat is bij ons één counter, bleef wachten. Want er lag geen kaas én geen vleesje. Ze is gewend dat er wat ligt en eerlijk gezegd gaf ik haar ook altijd wat als er iets lag, omdat het er natuurlijk voor ligt en soms proef ik zelf ook wel graag een nieuw soort kaas of vlees. Maar nu lag er niks en bleef ze echt staan wachten, terwijl ze vol verwachting keek naar de juffrouw achter de counter. Die zag dat kleine blonde kindje staan en vroeg: ‘Wil je iets lekkers?’ Er kwam éen ‘ja’ en ze kreeg worst. ‘Dank je wel’ is een woord dat ze nog niet kent en dus nog nooit gezegd heeft, dus ze liep zonder iets te zeggen weg. Ik vond mijn eigen kind zoooo aso! Ik begreep ook niet dat papa niet had ingegrepen! Hij vond het grappig en had het van een afstandje zien gebeuren, maar ik vind er niks grappigs aan. Ik wil NIET dat ze er zo van uitgaat dat ze iets krijgt! Dat voor die counter hangen gaat mij echt te ver.

Naast de AH zit de bakker en die was al dicht. Rende ze naar de deur, riep ze ‘koek’ en bleef ze pruilend voor de dichte deur staan. Maar de bakker vraagt altijd of ze koek wil en dat wil ze. Dus ze weet het…Laatst gingen we daarna brood eten en stopte ik het koekje in de tas voor later. Nou, ze trok de tas bijna uit mijn hand! Bij de ETOS rent ze meteen naar de beer met snoep, terwijl daar snoepjes liggen die ze niet lust, zoals drop. Laatst graaide ze met haar handje door alle snoep heen, wat ik heel erg vies vind!

Dat ze WELEENS wat krijgt vind ik prima, maar ze is het zo gewend dat ze al uit zichzelf gaat schooien. Dat moet ik NIET hebben! Ik heb papa GESOMMEERD dat hij voortaan moet ingrijpen en tegen Eva moet zeggen: ‘Kindjes die vragen worden overgeslagen’. Ze moet leren dat ze a) niet altijd iets krijgt, b) alleen iets mag aanpakken wat wordt aangeboden en c) dank je moet zeggen. Ik zei dat laatst ook bij de bakker, maar toen zei een man: ‘Ah joh, vragen staat vrij toch?’ Ja, maar niet op deze manier! Ik kan me er echt aan irriteren, ik vind het onbeleefd. Hoe leer ik haar dat schooien af?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie Third Birthday tickers

Afleren is simpel maar lastig. Vanaf nu niks meer geven en niks meer laten geven. Dus de bakker sommeren dat ze geen koekje meer krijgt en zelf niks meer geven (en zelf ook niks meer pakken) bij de appie. Maar das heel drastisch maar wel de enige manier als je er nu nog vanaf wil. Wat je zegt ze weet het en peuters zijn gewoontediertjes. Gelukkig heb ik dit met morgan eigenlijk nooit omdat ik domweg niet in winkels kom waar ze wat kan krijgen.

Groetjes,

Michèle

Ik sluit me aan bij Michèle. Nu even niets meer geven! Grenzen aangeven en blijven hanteren. Dan maar even een krijsend kind in de winkel. Je bent niet de enige moeder die daar last van heeft hoor

Wat wij altijd deden, was iets lekkers in de tas meenemen van huis voor als we klaar waren met boodschappen doen. Op de terugweg kreeg hij dan een lekker koekje (mits hij zich had gedragen in de winkel). Was hij echt niet gezellig in de winkel, dan kreeg hij niets. En dat had hij snel door Dat koekje werd al snel vervangen door bijv. een appel die we in de winkel kochten of een banaantje. Hij geniet daar nog steeds van (de appel wassen we dan wel even bij het klantentoilet )

Ennuh, volhouden tot ze er totaal geen interesse meer in heeft En ook: snel leren dank je wel te zeggen, want dat hebben ze snel genoeg geleerd hoor Ook thuis laten zeggen als ze een koekje krijgt ofzo. En niet eerder geven dan dat ze dank je wel heeft gezegd (of bijv. dank). Maar goed, dat is alleen van belang als je veel waarde hecht aan dank je wel zeggen denk ik. Wij vinden het wél belangrijk dat hij het zegt en ook tegen opa’s en oma’s als die iets voor hem meebrengen.

@ Rainbow niet om op te scheppen, maar ik zeg altijd tegen morgan dank je wel als ik haar iets geef en nu zegt ze zelf dank je wel als ze iets krijgt, Het is nog niet volledig dank je wel, maar wel begrijpbaar als dank je wel.

Groetjes,

Michèle

Goeie tips, dank je! Ik zeg ook altijd ‘dank je’ als Eva iets aan mij geeft. Als ze bv helpt met de vaatwasser uitruimen en me bestek aangeeft, zeg ik dus heel vaak ‘dank je’ achter elkaar. Ze zegt vaak ‘asj’ (alsjeblieft) i.p.v. ‘dank je’, maar dat snappen anderen natuurlijk niet! Ze heeft echt nooit ‘dank’ of ‘dank je’ gezegd en niet omdat ze dat niet wil volgens mij…Anders zou ze ook geen ‘asj’ zeggen? Maar ik vind het ook heel belangrijk dat ze ‘dank je wel’ zegt, dus ik vind het wel een goeie om haar pas iets te geven als ze iets in die trant gezegd heeft. HEROPVOEDEN noemen we dat, ik kan haar nu nog manieren bijbrengen!

Het is zo dat Eva er, al zeg ik het zelf, heel lief en onschuldig uitziet. Ze is klein, heeft een open gezichtje en dan die blonde haartjes…Ik merk dat mensen dan dus vaak denken: ‘Wat een lief meisje’ en dat ze heel netjes en timide is. Maar ondertussen is ze wel zo gehaaid dat ze gewoon verwacht iets te krijgen en is ze kwaad als ze niks krijgt. Achter dat lieve gezichtje schuilt best een pittig ding en ook zij moet leren dat niet alles om haar draait! Hetzelfde met speelgoed delen. Dat doet ze ook totaal niet. Gisteren pakte een jongetje bij de vk haar nep-boterham af. Nou, haar oogjes schoten vuur en ze riep: mij! Toen heb ik haar gauw duidelijk gemaakt dat het broodje niet van haar was, maar van de vk en dat iedereen er mee mag spelen. Toen gaf ze het mokkend af…Ja, ze moet wel leren hoe het hoort!

Ha ha ha je had morgan moeten zien bij mijn moeder met het speelgoed en haar neefje daar. Ik hoorde er alleen maar twee schreeuwen naar elkaar NEEEEE MIJN ik heb het 10 min aangehoord en er toen een einde aan gemaakt

Groetjes,

Michèle

Tja die winkels snappen er ook niks van. Laatst was ik ook bij een winkel en vroeg de aan Jurian of hij een snoepje wilde (pas daarna aan mij mag hij dat… ) en dan kan ik geen nee zeggen… Maar hij kreeg bijna een zak snoep ipv een snoepje. Tja dan grijp ik wel in en zeg nu mag je er 1 pakken de rest is voor vanmiddag… Dat vind hij prima.

Wel sneu soms als hij echt niks krijgt… dan kijkt hij ook zo vragend van … er ligt geen worst en de mevr zegt niks

Asj is wel een herkenbaar verhaal. Nora deed dat ook altijd, en wij wisten dat ze dank je bedoelde. Sinds een week zegt ze ook dankewoe () als ze iets krijgt of als ze ons nazegt. Ze heeft weer een grote sprong in praten gemaakt en pikt dankjewel nu dus mee. Niet dat ze het iedere keer zegt en tegen vreemden praten is ook altijd spannender natuurlijk.

Zou er niet te streng op zijn hoor! Hoort ook bij de ontwikkeling om het zich eigen te maken. Als je het goede voorbeeld geeft neemt ze het vanzelf wel over zou ik zeggen. Onze mopjes zijn wel ineens heel groot in hun doen en laten met dat gekletst en zelfstandig gedoe, maar eigenlijk zijn het nog kleine humpies van net/bijna 2 die nog heel veel moeten leren en niet alles in 1 keer kunnen opslaan.

Als Nora geen dankjewel zegt als ze iets krijgt, dan proberen we het altijd samen. Zo zien mensen dat we ermee bezig zijn en snapt zij steeds beter dat dat er wel bij hoort. Ik zou dus niet zoals Eva’s papa ook gewoon doorlopen, maar ik dwing haar ook niet het te zeggen voor ze het krijgt.

Ieder zn eigen methode natuurlijk, maar zo doen wij het!

Succes met je kleine schooier! He, ik heb trek gekregen in zo’n opgerold plakje boterhamworst door dit verhaal!

liefs

Lilypie In verwachting Ticker

het is wel een ontiegelijke slimmerik die kleine hoor ! hihihi !
not amusing, maar wel een beetje… maar inderdaad nu is nog de tijd ze op te voeden… dus komop meid, trek die bakkert en ahmensen maar eens ff aan hun lurven !

@Sann, wat een stom mens bij de bakker zeg! Het zijn en blijven nu eenmaal kinderen en ja, die vragen gewoon ergens om. Moet je eens zien hoe mensen reageren als er ergens bv gratis cola wordt uitgedeeld, staan ze met z’n allen voor zo’n kar te dringen! Heel flauw van haar om dan echt zo te zeggen dat Nathan niks krijgt en zeker om een ander kindje wel wat te geven! Goed dat je hem vooraf instrueert, heeft 'ie ook meteen meer kans wél iets te krijgen!

We beginnen toch om Eva ‘dank je’ te leren zeggen, daar hecht ik wel waarde aan. En bij de AH pikt ze het soms ook wel als de kaas gewoon op is. Dan zegt ze ‘op’ en is het ‘Ja boef, het is op. Alle mensen hebben de kaas opgegeten’. Dat snapt ze dan wel. Ik ben vandaag lekker alleen naar de bakker gegaan, dat was een stuk makkelijker! En als ze toch weer ‘koek’ zegt als we er zijn, maak ik toch even duidelijk dat ze niet altijd wat krijgt…Zeker niet net voor lunch- of etenstijd!

Het is wat he, met die bakkers en winkels vol lekkere hartige hapjes!

Als rasechte Drent weet ik ook wat schooien betekent, wij gebruiken het woord hie ook hoor

Erik doet het ook wel. Roept als we de AH binnengaan dan ook direct: “Worstje!” Ik zeg wel dat hij het niet moet roepen en negeer het verder. Komen we toevallig bij de vleeswaren (we hoeven er niet altijd te zijn en ik ga er zeker niet heen als ik er niets hoef te kopen) en Erik krijgt het aangeboden, dan mag 'ie het van mij wel hebben. Het gebeurt ook vaak genoeg dat ze het niet vragen en dan vindt 'ie het ook best. Dus het is hier niet zo’n punt. Ik vind ‘dank je wel’ zeggen ook belangrijk en ik weet dat Erik het ook kan. Hij doet het thuis en bij opa en oma regelmatig als 'ie iets krijgt, maar tegen vreemden klapt 'ie dan nog wel vaak dicht. Het wordt dan zo’n ‘moetje’ en alle ogen zijn op hem gericht. Dus dan zeggen we het samen en dan vind ik het ook oké. Het komt uiteindelijk vanzelf wel, denk ik.

Groetjes,
M

haha, ik snap je helemaal.
en het is ook best wel herkenbaar.
hier is het zelfs zo dat aangezien rico de koekjes uit de winkel van de vrouw achter de kassa WEL wil dus ik DIE koekjes gekocht heb.
ik wilde hem vanmiddag dus zo’n koekje geven en hij zei: NEE!!!
Ik zo: oke dan niet. rico: KAASJE! oke prima een kaasje dan
stonden we daarna bij de kassa vroeg ie heel schattig: koekje?? KOEK!!! ik zo: rico nee dat doen we niet op die manier, als je het dan vraagt vraag het dan op een lieve manier aan mij ipv aan die vrouw.
doet ie: mmmmm (kusje bij hem) dus dat vrouwke was helemaal verkocht, vroeg ze me of hij een koekje mocht, ik zo: vooruit dan.
maar dat was hetzelfde koekje ik dacht, die eet ie toch niet op
enne wat doet ie? hij eet hem op! kleine bandiet en thuis vertikken om het koekje te eten.
maargoed. daarna stonden we dus bij het kruidvat, vroeg hij: koek!!
ik zo: nee rico jij krijgt geen koekjes meer, je hoeft er niet om te vragen en al helemaal niet als je zelf al een koekje op hebt net.
dus toen vroeg hij niets nee hij WEES!! en lachte uber schattig.
dat vrouwtje zei: mag hij een snoepje?
ik zo: nee hij heeft net gehad en we gaan niet schooien.
rico weet dat heel goed, dat hij aan mij WEL om iets mag vragen als hij lief is, en aan een vreemde niet.
vaak luisterd hij er wel naar maar vaak ook niet.

maarre idd schooien… is dat brabants ja? (ik weet niet beter)
je doet het prima hoor, ik zeg ook tegen rijco (wat ie allang weet) dat rico net voor of net na het eten geen koekje mag krijgen in de winkel.
en al zeker niet als hij er dwingend om vraagt.

quote:
We beginnen toch om Eva 'dank je' te leren zeggen, daar hecht ik wel waarde aan. Groetjes Rainbow, trotse mama

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook heel belangrijk dat er alsjeblieft en dankjewel wordt gezegd en er word niet gebedeld bij ons (doet Nora ook niet). We zijn er dus wel mee bezig, maar niet al te dwingend. Net wat Mriek zegt, bij vreemden is het soms spannend en dan doen we het samen, het komt vanzelf wel. Ander wordt het naar mijn idee ook weer een strijdpunt, terwijl dat nog niet nodig is denk ik.

Nou scheelt het ook dat Nora nooit iets vraagt of eist in de winkel. Soms krijgt ze iets en dan is ze blij verrast. Meestal krijgt ze gewoon niks! Laatst kreeg ik op de markt wel een banaan mee voor Nora! Terwijl ik appels kocht. Das lief toch? Ze heeft em thuis opgegeten.

liefs

@Liske: wij doen het een beetje zo:
rico krijgt het koekje en dan zeg ik tegen rico; zeg maar: dank je wel!"
en rico zegt dan: hmmmm!!!
haha
maar goed dankjewel zeggen is ook best moeilijk, en het woord heeft meer lettergrepen dan 2 dus ik verwacht niet dat rico dat nu al heel goed kan zeggen hij bedoeld het goed
maar we zeggen het zo vaak als het nodig is voor, zodat hij het ooit oppikt en het zelf kan zeggen…
en schooien ach het kan altijd een keer gebeuren
rico weet waar hij het moet doen. maar waar wij komen wordt soms ook niet aan ons gevraagd of hij wel een koekje mag (Ze zouden het heel zachtjes moeten vragen buiten bereik van rico om haha) maar als ze vragen aan rico: heee wil jij een lekker koekje?!
en ik zeg dan, vraag het volgende keer aan mij ipv aan hem, hij bepaald niet of hije en koekje krijgt maar ik.
dan kijken ze me aan alsof ik mega streng ben…tja so be it

Ja, dat komt wel een beetje overeen met hoe wij het aanpakken denk ik. Bij ons in de Randstad is het misschien niet zo ingeburgerd om kinderen overal wat te gaven. Nou scheelt het waarschijnlijk ook dat ik mn brood niet bij de bakker haal, maar bij de supermarkt. Want als ik met Nora bij de bakker ben, krijgt ze vaak een kwart eierkoek aangeboden. Ze vragen het dan trouwens wel aan mij, niet aan haar.

Als je overal iets krijgt, ga je het op een gegeven moment ook verwachten natuurlijk als je 2 bent. Das bij ons dus niet zo.

liefs

hier krijgen ze altijd een snoepje bij de kassa en als ze hem niet krijgen is het mopperen geblazen maar erom vragen doen ze niet wel blijven kijken naar de kassiere om met de ogen te zeggen vergeet u niet iets hahaha

gister waren we op de markt eerst broodjes halen kreeg zoonlief een bolletje hij nam een hapje en we wilde door lopen legt hij zijn broodje weer terug dus ik zeg die mag je houden hoor!!! hahaha snel maar weer gepakt daarna groente daar kreeg die een mandarijn dat eet hij nooit nu stak hij hem met schil en al in zijn mond hahaha toen vlees werd er een plakje worst aangeboden maar mama vond het wel goed zo hoor
ik hoop dat hij er niet aan gaat wennen hihii

before you judge me, try hard to love me

2 mamma van 3 jongens scheelt jouw weer een lunch toch

Groetjes,

Michèle

hahaha ja das waar

before you judge me, try hard to love me

Ik heb vandaag weer een paar keer het woord ‘dank je’ geprobeerd, maar ze pikt het niet op! Ach ja, een lachje is dan ook goed. Maar inderdaad slaat Eva ook snel dicht als anderen iets aan haar vragen, is toch soms best eng. En ze praat ook niet op commando, dus als ik zeg: ‘Zeg maar dank je wel’ dan doet ze het niet. Ach, komt vanzelf wel! Voorlopig mijd ik de bakker met haar!

Tim zegt sinds een paar weken dank u als hij iets krijgt. Zelfs tegen vreemde zegt hij het altijd. Ik vind het echt zo schattig als hij het zegt. Maar idd dwingen kun je het niet Rainbow, gewoon blijven proberen en ze gaat het vanzelf wel oppikken.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker