Hoezo beul! Weet je wat roken met je lichaam doet? Helemaal als je nog in de “groei” bent! Sorry, maar dan maar even een schrik reactie. Zo deed mijn pa dat ook met alcohol met mij. Biertje proberen? Ooohhh neem er maar meteen 5! Ziek joh! Zie hier het resultaat; ik rook en drink niet!
Het discussie topic
Over het roken heb ik weer een andere mening… Wij roken zelf ook hier… en ik vindt dat ik mn kinderen niet kan VERBIEDEN om te roken… Ik kan ze wel zeggen dat ik het liever niet heb, en dat het veel geld kost… willen ze het proberen doen ze het toch wel… dat geldt ook voor wiet proberen… ook dat hebben wij wel geprobeerd… wil Noah wiet roken als ie groot is? Prima… maar wel thuis… en je pakt niks van anderen aan… ook geen sigaret. dan haal ik het nog liever voor hem dan dat hij het van een ander aanpakt, want je weet nooit wat er in zit.
Daar zijn wij heel makkelijk in, en het is niet dat wij hem stimuleren om wiet te roken of om een sigaret te roken… maar proberen doen ze het wel… en dan heb ik het gewoon liever thuis dan op straat.
Liefs, Melanie
@bakmama, ik vind ook dat het veel overeenkomsten heeft met hoe we het allemaal blijkbaar al doen. En accentverschillen zullen er altijd zijn, prima toch?
Ik rook en ik drink niet, maar papa rookt wel. In zijn puberteit heeft hij ook geblowd en toen ik hem leerde kennen (ruim 11 jaar geleden, ik word oud!) was dat ook nog wel aan de orde. Verschrikkelijk vond ik dat, ik werd er heel verdrietig van. Oké, dat hij rookte vond ik vies, maar daar kon ik me nog overheen zetten. Maar blowen? Echt niet! Uiteindelijk is hij ermee gestopt, roken doet hij nog wel. Hij zou met roken stoppen tijdens de zwangerschap, maar niet gelukt. Tot op heden dus nog steeds niet gelukt. We zullen tegen Erik zeggen dat roken ongezond is en dat hij het beter niet kan doen, maar eigenlijk vind ik het hypocriet van papa dat hij nog rookt. Weet hij ook hoor, maar ja…stoppen is nog niet zo makkelijk. Hij rookt gelukkig alleen maar buiten (altijd al gedaan) dus echt last hebben Erik en ik er niet van (uiteraard ruikt hij niet naar viooltjes na het roken, maar goed…). Ik hoop van ganser harte dat Erik het nooit gaat doen, buitenshuis noch thuis. En blowen of ander drugsgebruik is wat mij betreft helemaal not done, laat ik hem daar niet op betrappen. Dan word ik toch misschien een strenge bitchy moeder die hem zo hard onder z’n kont zal trappen dat het nog wekenlang zeer doet
Groetjes,
M
@Bakmama: tja rico heeft geen andere broertjes of zusjes dus die ademen ook niets in nee even zonder gein, roken (gewoon sigaretten he) gebeurd hier nu ook gewoon buiten en wil hijlater een joint proberen prima maar dan wel thuis.
niet IN huis dat vooropgesteld.
Het is meer het vormen van je kind nu al he kijk ik zeg niet nu tegen rico: hier peukie?
hahaha nee nee… ik heb als kind vroeger alle kletjes bier uit de schuur leeggedronken. ik werd “dronken” en gooide alle fles voor aan straat kapot. mijn moeder schrok zich het leplazerus toen ze me hikkend aantrof
dus het uitproberen begint dan al hahahhaha.
enfin ik ben het helemaal met je eens.
boos worden doe ik niet. (denk ik) of misschien juist wel JUIST omdat ik weet wat het met je kan doen maar daar ga ik niet vanuit.
@Mriek:
begrijp me niet verkeerd, ik ben ook helemaal anti harddrugs alhoewel ik wel grappige tijden in mijn jeugd heb gekent daardoor. en ik heb daar absoluut geen spijt van, juist omdat ik hierdoor een ervaring rijker ben en de gevaren beter weet en ook weet waar ik op moet letten.
Rico zou het niet eens stiekem kunnen doen, ik prik daar zo doorheen. maar ik ben echt van mening dat door je kind dingen te gaan verbieden ze het juist gaan doen
als papa en mama het oke vinden dat ze iets uitproberen is het voor het kind al minder “leuk” dan het stiekem doen en de kans dat ze het dan uit zichzelf gaan laten is denk ik groter dan dat je er een big issue van gaat maken.
snapje? Het kan inderdaad dan NOG uit de hand lopen maar dan kunnen wij op tijd ingrijpen, dat kan niet als je kind geen zin meer heeft om thuis te komen en zo tegendraads wordt dat hij toch wel doet waar hij zin in heeft.
denk je nou echt dat ik naar het woord huisarrest luisterde? ik ging gewoon… door mijn vaders starre houding tegenover alles in de wereld wat maar slecht was werd ik het juist en ging ik er kei en kei hard tegenin.
hij is een eigewijze man, en dat stukje eigewijs… heb ik van hem. alleen ging ik er anders mee om, de andere richting juist.
over het drinken, papa dronk voorheen nog wel maar sinds een goed half jaar helemaal niets meer, zelfs niet op feestjes.
ik daarentegen drink over het algemeen helemaal niks, maar een wijntje op een feest sla ik niet altijd af. vaak ook wel maar ja soms vind ik het gezellig een wijntje.
wij roken overigens wel alle 2. Ik was gestopt tijdens de zwangerschap maar door een moment van zwakte weer begonnen. Papa vond mij een slapjanus
Gewijzigd door - MamavanRico op 10 Feb 2011 11:37:46
Gewijzigd door - MamavanRico op 10 Feb 2011 11:39:35
Ik zal heel eerlijk bekennen dat ik in beide zwangerschappen heb gerookt… bij Noah nog meer als voorheen, en bij Joël al iets minder…
Wij roken wel in de keuken… af en toe in de kamer, maar vaak echt in de keuken…
Liefs, Melanie
ja je hoeft niet te zeggen dat je niet hebt gerookt als dat wel zo is en dat je buiten rookt als je gewoon in de keuken staat
ik rook s’avonds als het koud is wel binnen in de huiskamer, maar wel met de achterdeur helemaal open (en die blijft die nacht ook gewoon open staan zodat het goed gelucht wordt)
alle deuren zijn verder dan dicht zodat het niet overal heentrekt.
maar ik vind het wel fijn om s’avonds in mijn rust voor de tv een peuk te roken.
maar nooit overdag als rico erbij is.
Toen Noah 6 weken was, heb ik gewoon weer in de kamer gerookt, wel met het raam open… Later gewoon in de kamer… visite of geen visite… en nu ook met Joël wel eens in de kamer hoor… Zoals nu… lekker op de laptop, Chris achter de pc… Joël in de box… Peukie erbij… WEL HET RAAM OPEN!!! ahahahaha…
Ach ja, zo heeft ieder zn ding natuurlijk…
Liefs, Melanie
hahaha melanie
heerlijk toch alles eruit kunnen zwieren zonder bang te zijn wat een ander ervan vind.
ik weet dat 9 van de 10 mensen hier het niet ok vinden om binnen te roken.
ja ik doet het wat ik al zei alleen als rico op bed ligt. maar op een verjaardag ofzo ga ik ze niet zeggen: je mag niet roken of ik neem rico niet meer mee.
daar begin ik niet aan.
Sorry, maar ik vind roken echt een walchelijke gewoonte en gelukkig denkt papa er ook zo over! Dus binnen ons gezin geen probleem, maar goed als je zelf wel rookt is het vreemd om het je kind te verbieden denk ik! En verder tja, zoals iemand het al zei; je neemt het zoals het komt!
‘Leuk’ om te horen dat er ook mensen zijn die ook door gerookt hebben!
Ik dus ook!
Na mijn verlof ben ik op mijn eerste werkdag weer heerlijk in het rookholletje gaan zitten met mijn collega’s.
De meesten begrepen er niks van, want ik was toch gestopt? haha niet dus hoor, ik rookte alleen snel buiten de pauze tijden om!
Erg eigenlijk dat je dat dan doet, omdat je weet dat mensen er wat van gaan zeggen!
Maar in huis roken is hier uit den boze!
Bijkeuken/buiten! En in de jaren dat we hier wonen hebben we ook nooit een uitzondering gemaakt, ook niet toen we nog geen kinderen hadden!
Maar goed, deze dingen kun je inderdaad niet overal luid op roepen!
Oh bedenk ik me! Na beide bevallingen heb ik mijn vriend bij thuiskomst alles uit laten pakken, en de baby de jas uit e.d
Ik had een afspraak met de drempel (ja, daar waar ik mijn peukje altijd rook)
De eerste keer was ik na 5 dagen pas thuis vanwege de keizersnee, bij de tweede was ik dezelfde dag nog thuis, dus toen heb ik een opklapstoeltje bij de drempel gezet, en samen met de kraamhulp een sigaretje gerookt!
Gewijzigd door - Manderijn op 10 Feb 2011 13:07:13
quote:
Sorry, maar ik vind roken echt een walchelijke gewoonte en gelukkig denkt papa er ook zo over! Dus binnen ons gezin geen probleem, maar goed als je zelf wel rookt is het vreemd om het je kind te verbieden denk ik! En verder tja, zoals iemand het al zei; je neemt het zoals het komt!
weet je wat nou het grappigste is? ik vond dat ook toen ik gestopt was, en als je weer begint is het weer niet zo
Bij Noah vroeg de kraamhulp na de bevalling wat ik het aller liefste wou… nou dat was een peuk… neeeeeeeeeeeeeeee dat mocht niet… NOU WAT MAG NIET!! Niemand pakt me me sigaretje af, dus ben naar beneden gegaan om te roken…
Bij Joël boeide het me niet zoveel wat een ander dacht of zei… t is mijn huis en doe wat ik wil… ben niet naar beneden gegaan, maar we hebben 4slaapkamers waarvan 1 een waskamer/werkkamer is, en daar ben ik op bed gaan zitten ONDER HET RAAM, en heb daar heeeeeeeeeeeeeeeerlijk mn sigaretje gerookt…
@Inge: Het is heeeeeeeeerlijk dat je hier gewoon kunt zeggen wat je doet, zonder een scheef gezicht te krijgen…
Ook in de zwangerschappen dat ik rookte, zei niemand er wat van… want familie heeft hier zelf ook in de zwangerschap gerookt.
@Allemaal: Wij staan weer gekoppeld aan een huis, ik maak me zelf nog niet al te blij zoals de vorige keer dat we hem niet kregen… maar mochten we dat huis WEL krijgen, word er ook niet meer binnen gerookt… dan wil ik het echt lekker fris houden…
Liefs, Melanie
Tja, hier is het echt not done om zwanger te zijn en te roken, verder zijn ze bij ons allemaal erg verslavingsgevoelig dus ben ik nooit aan dat soort dingen begonnen, ook om die rede. Mijn moeder drinkt bijv ook sloten koffie! bah, dat heb ik ook niet in huis, drank ook weinig. Voor mijn man af en toe een biertje. maar ikzelf ook niet! En tijdens mijn zwangerschap was ik net een konijn, heb geen chipie of colaatje aangeraakt, vandaar dat ik totaal ook maar 8/9 kg was aangekomen en naar de geboorte op mijn ligtste gewicht in jaren was! Had ik dat maar doorgezet!
hier word ook gerookt en zelfs tijdens de zwangerschap heel af en toe eentje maar dat kwam omdat mijn jongste zwagertje was overleden en ja dat had ik toen af en toe echt nodig om me door die tijd doorheen te slepen.
en ook met de kraamverzorgster een sigarteje gerookt terwijl de kleine boven lag te slapen, daarna wel de deur open gooid om te luchten,
verder word er overdag niet binnen gerookt, alleen in de keuken met raam open en afzuiger aan.
savond geniet ik wel van een sigaretje op de bank maar ook dan voor het slapen de kamer door luchten
before you judge me, try hard to love me
Wat ben ik blij dat de baas een slot op het andere topic heeft gedaan…! Vond het er niet leuker op worden … Maar wil nog wel even meedoen met die groepshug!! Mag dat ??
Verder kan ik soms wel bot en fel reageren maar … is toch beetje mijn karakter … ben geen poesje om zonder handschoenen beet te pakken … Als ik het dan later terug lees denk ik ‘meis dat had je ook wel anders kunnen zeggen’. Dus probeer ik aan te werken… maar dat lukt niet van ene op andere dag!
Opvoeden blijft erg moeilijk. Ik kom uit groot gezin, veel dingen mochten niet. IK ging stiekem op onderzoek uit… Met als resultaat: nu veel verdriet dat ik mijn ouders zoveel pijn heb gedaan. Hier wil ik meezeggen dat je dit pas weet als je zelf oud en redelijk wijs genoeg ben. Daarom wil ik heel graag (samen met manlief) dat we altijd alles open en eerlijk bespreken. Dat je ondanks dat ze iets verkeerd doen de weg altijd openhoudt. (ooit een topic geweest hier over homo’s). Zou dit vreselijk vinden ook ivm ons geloof … maar zal mijn kind NOOIT de deur uitsturen! Praten is het motto. En ik geloof zeker dat dit heel erg belangrijk is.
Mijn (en manliefs) wens is: dat wat er ook gebeurd de kinderen weten dat we er ALTIJD voor ze willen/zullen zijn!
Wat is zal doen als ze stiekem iets doen… heel hard slikken maar dan erover praten. Niet straffen of boos worden … maar wel laten merken wat ik / wij ervan vinden. Ze moeten het ook zelf ondervinden … en ik kan ze niet (net als nu) in een hoekje op de gang zetten …
@Inge, het was een grapje hè? Mijn oergevoel is die trap onder z’n kont geven, maar uiteindelijk zal ik heus met hem gaan praten als hij iets blijkt te hebben gedaan zoals bv. blowen. Wat dat betreft zijn we het helemaal eens. Maar om op voorhand al te zeggen: ze gaan het hoe dan ook willen proberen en dan maar liever thuis…nee. Ik heb het nooit willen proberen, dus waarom zou dat bij Erik wel gaan gebeuren? Ik weet absoluut waar ik op moet letten en zal het heus doorhebben als hij het doet, maar ga het hem niet heel gemakkelijk maken om het maar lekker te gaan uitproberen als hij dat wil, snap je?
Groetjes,
M
En ik maar denken dat ik overal heel vriendelijk was geweest en nergens het woord onzin had gebruikt. Sorry, je hebt helemaal gelijk. Het klinkt ook meteen wel erg bot als zo’n woord er tussen staat toen ik het net teruglas. Maar zo heb ik het niet bedoeld. Zoals je kunt lezen laat ik Tim ook in sommige dingen kiezen en dat gaat ook goed. Alleen ben ik van mening en misschien heb ik het mis dat het niet zoveel zelfvertrouwen geeft als je kind dingen zelf laten doen en daar complimentjes voor geven. Broodbeleg laat ik hem zoals ik zei wel kiezen, maar kleding bijv. weer niet. Wel net als bakmama als hij om een bepaald kledingstuk vraagt wat niet in de was zit. Dan doe ik hem dat aan en ga ik niet zelf iets anders kiezen. Maar het gebeurd niet vaak dat hij hier om vraagt. Ik wil gewoon in bepaalde situaties zelf de hand hebben in een keuze.
@bakmama ik schreef idd in een eerder berichtje dat ik hem liet kiezen met broodbeleg. En dat de eerst dan gezond mag zijn en de 2e ongezond. Maar volgens mij doen veel mama’s dat ook zo.
Groetjes,
Sandra
even een kort berichtje aan Mriek
: haha ik zei ook niet dat ze dat allemaal zouden doen
ik schreef ook vaak " " ertussem
daarmee bedoel ik veel kinderen
zeker ind e maatschapij hoe die nu is.
snapje?
heb even geen tijd om eenlang verhaal te typen
alhoewel ik wel zin heb om vanalles te schrijven haha… maar rico knuffelt mn rug op dit moment en wil aandacht
ach ik ben overal voor in vandaag
happy days!!