Het discussie topic

bij deze kimmetje, wie nog wat kwijt moet kan dat hier doen

ik wil wel effe kwijt dat ik jullie best beschaafd vind… jullie lossen alles netjes op zonder gescheld en gedoe… hahah, geen puber perikelen meer

ben trots op die ikkebenners

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Heb ik iets gemist??

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

@Kimmetje: waarom zouden we moeten schelden, ik vond mezelf en bakmama wel 2 viswijven maar dat was niet scheldend bedoeld meer als grap uiteraard.
(alhoewel het wel klopte…snap je hem nog?)
fijn dat je trots bent! fijn dat je ons ook gewoon laat discussieren zonder iemand gelijk een ban op te leggen

@Michelle: ja een hele hoop in miniboys topic aankleding kinderkamer.
maargoed hahaha als je een hele avond de tijd hebt moet je het maar is doorlezen

@Bakmama:

als rico dat zou doen zou ik hem in de hoek zetten bij hem neerbukken en zeggen dat hij zich heel stout heeft gedragen (niet dat hij stout is want dat moet je in mijn ogen zo niet uitdrukken) en dat hij daar even mag afkoelen.
als ik vind dat hij eruit mag mag hij het desbetreffende kind een handje/kusje geven en sorry zeggen. als hij nog geen sorry kan zeggen (wat nog het geval is bij rico hij kan dat nog niet uitspreken) dan gewoon een handje/knuffel/kusje wat dan ook.
en beloven aan mama en dat kindje dat hij het niet meer doet (ik vraag: Beloof je dat je nu lief bent en niet meer dit of dat doet?)

@kimmetje, beschaafd he!!! maar goed, volwassen zijn hoort er ook bij dat je volwssen reageert en schelden is geen volwassen reactie!

@bakmama, die is goed, viva forum!! hahahaahahah, lig effe in een deuk!!hahahahaha

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

quote:
@Mirena,

eehmm zit jij in gedachten bij andere topics?? ze heet miremady

hahahahahahahahahahaa

@Bakmama: ooooh ja viva forum wat is dat daar erg zeg een hoop gebler en gescheld en gesneer. daar zijn wij nog niks bij
de 1 stelt een makkelijke vraag die daar een makkelijk antwoord op wil krijg je een hoop commentaar van hier tot tokio en weer terug bah bah…
en heb je nog gelezen wat ik schreef?

@Kimmetje: jee ja dat is lang geleden…mirema

Ik had vanavond een etentje met collega’s, dus ik had weer wat bij te lezen. Ben in ieder geval blij dat het goed wordt opgelost en ook ik doe mee met je groepshug hoor

Wil alleen nog wel even kwijt Mriek dat je wel even wat beter moet lezen

Je schreef dat ik het kiezen onzin en kul vond, maar dat is niet zo en dat heb ik ook nergens geschreven. Ik schreef juist in ieder berichtje dat iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. En dat niet iets goed of fout is, maar dat iedereen moet doen waarvan hij vind dat het goed is. En zoals ik al scheef laat ik Tim ook bepaald dingen kiezen. Ik vind alleen niet dat het van invloed is op zelfvertrouwen als je iemand dingen laat kiezen. En ook vind ik dat hij niet alles zelf hoeft te kiezen. En ik sommige dingen gewoon zelf wil bepalen en niet door mijn kind.

En bakmama ik had het hetzelfde aangepakt als jij. Mensen kunnen soms zo snel commentaar hebben dat je streng bent. Maar dan denken ze er niet bij na waarom je dit doet.

Groetjes,
Sandra

http://www.ikkeben.nl/go?4319

@Sandra: maar volgens mij vind niemand dat hun kind de regie in handen mag nemen (degene die deel namen aan de discussie dan he ik bedoel er zijn genoeg ouders die “schijt” hebben aan wat hun kind doet of wat niet) ik in ieder geval niet.
ik laat net als jij rico kiezen tussen kleine dingen.
en het is niet zo dat je nu ziet dat keuzes leren maken nu te zien is in de ontwikkeling.
het is meer dat als je een kind nooit leert kiezen en nooit laat kiezen dat het ook heel fout kan aflopen. Ik zal mijn en mijn vriends levensverhaal hier niet inzetten maar geloof me als ik zeg; (ik spreek nu even uit mijn eigen ervaring) dat doordat b.v. mn vader me nooit liet kiezen tussen dingen (vanaf vroeger af aan al niet hoor) en hij alles voor me bepaalde (wilde bepalen) ik JUIST de verkeerde kant op ben gegaan.
omdat “ik daar de persoon niet naar was” om je zo op te stellen.
ok hij is de ouder ik het kind, ik moet luisteren naar hem. maar hij is niet de baas over mij. en door mij alsmaar strak te houden en mij keuzes te ontnemen ging ik het op MIJN manier doen omdat ik die aanpak gewoon uitermate vervelend vind.

en ik vind dat je meer bereikt met een open communicatie (en nu spreek ik op latere leefijd) een beetje vrijheid.
want er moet al genoeg in het leven. laat een kind kind zijn, ook haar/Zijn fouten en keuzes maken. want later hebben ze al genoeg verplichtingen.
nu spring ik van de hak naar de tak. ik denk niet meer helemaal helder over wat ik schrijf haha ben moe
pff ik zeg niks meer vandaag het gaat echt nergens over. als ik het zo terug lees denk ik: zal ik het wissen?

@Bakmama: volgens mij reageerde we tegelijkertijd, ik vroeg je of je nog gelezen had wat ik zou doen… ligt niet eens zo ver uit de buurtvan wat jij vind.
dat is dus niet streng. een ander opzettelijk pijn doen is niet tof en daar mag best een straf tegenover staan. dit valt niet onder het kopje : wanneer moet je een peuters gedrag negeren

je hoeft niks te wissen hoor… ik ken het, kimmies kamer werd wel opgeruimd, ben ondertussen bijna 38 en 4 kids verder, maar noooooooit zal ik het goed doen in de ogen van mijn pa en ruimt ie als het ware nog steeds mijn kamer voor me op

altijd zal hij voor mij en anderen Zijn vragen beantwoorden in Zijn woorden, en nooit denken goh

ze is al 38 en geen kind meer… nee hij ziet mij als een 8 jarige ofzo…

@Bakmama: nog iets, jij zei MireNa met een N het was in die tijd met een M een mirena is volgens mij een spiraaltje hahahaha

@Kimmetje: zo herkenbaar!
ik heb ook nog een voorbeeld;
ik heb als tiener onder bewindvoering gestaan door mijn ouders uitgevoerd zeg maar…
nu kwam ik er 2 jaar geleden achter (serieus!!) dat mijn vader de inzage nog niet had laten ontbinden! hij kon dus gewoon zien via zijn computer wat ik met mijn geld deed.
en hoe ik daarachter kwam:
hij zei eens tegen me: inge waarom heb jij 200 euro gepint en weer op rico’s rekening gestort?
ik zo: hoe weet jij dat nou? hij zo: ja ik kan dat zien
nou echt!! ik flipte zowat.
waar haalde hij het lef vandaan zo met mijn privacy om te gaan.
ik reageerde ook : ten eerste : waarom heb je dat niet ontbonden… ten 2e: waar haal jij het lef vandaag om je nog met mijn leven te bemoeien, om via deze weg toch je eigen te mengen in mijn leven hoe IK dingen doe en WAAROM ik dingen doe.
het gaat je geen snars aan waarom ik dat op rico’s rekening heb laten zetten.
(gewoon omdat ik dat voor rico had gespaard al die tijd maar daar had ik niet eens zin in om dat te verklaren ik ben hem geen verantwoording schuldig)

toch proberen vat te houden op je leven terwijl je volwassen bent en een volwassen leven hebt.
daar kan ik dus echt niet tegen!

Nou ik zal dat topic is gaan lezen Heb nog wel even tijd

@Bakmama
Miremady komt van de eerste letters van onze namen mi= Michelle re= Rene ma= Madelon en dy= Dylano

Liefs Michelle

Pff ben klaar

Ik heb me behoorlijk geergerd aan bepaalde uitspraken, maar dat doet er niet toe. Het kwam op mij over als ik doe het zo en ik doe het dus goed en de ander niet en dat las ik dus van meedere partijen

Nee ieder doet het op zijn eigen manier en ik zeg altijd, we doen het allemaal voor de eerste keer en fouten maken we allemaal Ook ik.
Zo weet ik intussen ook dat je als je 2 kinderen hebt vaak 2 verschillende opvoedmethodes gebruikt omdat ieder kind anders is en een andere aanpak nodig is.
Zo moest madelon geremd worden in der doen en laten en Dylano moet je juist ophemelen. Nu heb ik waarschijnlijk het geluk dat er 18 jaar tussen zit, zodat ik niet krijg maar bij hem/ haar doe je het zo. Zal op deze leeftijd misschien nog niet echt nodig zijn de verschillende aanpak maar over een jaar of 3 zeer zeker wel.
Madelon is niet streng opgevoed, maar wel met hele duidelijke regels en mama’s nee werd ook (en nu nog niet) een ja. Dat zegt ze nu ook al tegen Dylano, als mama nee zegt Dylano word het geen ja

Liefs Michelle

Nou poeh…de nieuwe topic is er van gekomen. Leuk, want ik was de draad ook kwijt in die andere. On topic blijven heeft een reden want als je later iets op wilt zoeken over bv je kind keuzes laten maken, dan kun je de topic niet vinden omdat hij oorspronkelijk over gezellige kinderkamertjes gaat. Daarbij is het ook 1 van de regels van ikkeben om zo dan overzichtelijk te kunnen blijven.

Zo dat was dat… Dan nu mijn idee over het wel of niet keuzes laten maken.

Ja ik denk dat het onzekere kindjes helpt om keuzes te laten maken. Ons dametje was wat onzeker en keuzes maken vond ze erg moeilijk. Dit hoort echter bij het leven en ik denk dat als ze het jong leert ze er later veel aan heeft. Dat klinkt heel serieus, maar we hebben het dan domweg over het zelf uitzoeken van kleren bv. Dan denk je natuurlijk, dat zal me iets fraais gaan worden. Nee, natuurlijk niet. Ze mocht zelf kleren kiezen uit dr kast, sloeg het echter nergens op dan zei ik bv, he meisje dat is een beetje gek eigenlijk dat rood met roze samen. Zullen we even kijken wat er beter bij past ? En ja hoor, altijd is dit goed gekomen. Zo nu en dan een compris leren sluiten is ook belangrijk. Nu is ze inmiddels bijna 8 en ziet zelf dat sommige combinaties wel kunnen en sommige niet en kan ik rustig zeggen, zoek zelf maar even iets wat je aan wilt. Maar afgezien daarvan kan ze nu wel zelf keuzes maken. Natuurlijk niet alleen door het kleren gedoe, dat was een voorbeeld. Als ze nu echt iets niet wil zal ze het niet doen ( of aantrekken hahaha ) en alhoewel sommige keuzes ook wel eens lastig zijn ( voor een kind ), kan ze ze meestal wel nemen. Bij de moeilijke dingen helpen we haar daarin natuurlijk. Onze jongste echter, die wil het gewoon zo. Nee, die trui niet, die wil ik aan. Als het echt niet kan dan zal ik hem uitleggen waarom en 9 van de 10 x komt dit goed, de 10 x laat ik hem dan ook in zijn waarde want ik vind dat kinderen ook recht hebben om hun mening of ideeen te hebben en deze ook serieus te nemen. Mits hij natuurlijk warm genoeg gekleed is bv in de winter. Want zijn oranje voetbalpakje met korte broek bv wil hij regelmatig aan, maar nee dat mag niet want die is nu te koud. Zijn nieuwste uitvinding "dan blijf ik toch binnen’. Oke, doe maar dan. Nu hij dan wel als hij naar buiten moet dan eerst andere kleren aan moet, begint ook hier verandering in te komen hahaha.

Dus ja, ik denk persoonlijk wel dat het maken van keuzes belangrijk is voor kinderen. En zeker omdat ze daarmee het gevoel krijgen dat hun mening daarmee ook serieus genomen wordt en er ook toe doet. Natuurlijk zal niet elk kind dit zo duidelijk nodig hebben want uiteraard zijn alle kinderen niet hetzelfde en niet elke ouder hetzelfde.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

quote:
Wil alleen nog wel even kwijt Mriek dat je wel even wat beter moet lezen

Je schreef dat ik het kiezen onzin en kul vond, maar dat is niet zo en dat heb ik ook nergens geschreven.

Groetjes,
Sandra

Volgens mij heb ik goed gelezen hoor Dit staat in een posting van jou van gisteren: “Maar ik vind het onzin dat een kind zelfvertrouwen opbouwd doordat hij ook inspraak heeft.” Of bedoel je dan iets anders?

Hoe dan ook: leuk, een nieuw discussietopic! Kimmetje, kan je deze niet vastpinnen bovenaan? En ook ik ben trots op ons, beschaafde vrouwen als wij zijn. Haha!

En Bakmama, heb jij die link nog gelezen? Ben wel nieuwsgierig naar wat je ervan vindt.

Waar mijn naam vandaan komt? Heel simpel; ik was in een grijs verleden actief op internet onder een andere naam dan m’n eigen (nl. Marieke). Die heb ik een beetje verbasterd voor dit forum en daar is dus Mriek uit gekomen. Heeft geen enkele link met mij, dus niet heel boeiend denk ik

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

@bakmama: ik doelde eigenlijk op mijn aanpak als rico een stoel onder iemand vandaan zou trekken
maargoed dit antwoord wilde ik ook wel horen. ik snap je hoor helemaal, maar die vriendschappelijke band waarjij over praat had ik wel met mijn moeder en ik vertelde haar daarom ook veel meer dan mijn vader.
als mijn vader nou vroeger had gezegt: wil jij een blowtje uitproberen? prima maar dan wel hier in huis.
dan zou ik daar vroeger niet stiekem over gedaan hebben.
als kinderen dan zo nodig wat willen uitproberen (en sommige kinderen hebben dat nou eenmaal…lees: veel kinderen zeker tegenwoordig) dan mara binnen in huis en niet hangend op straat.
wij voeden rico zo op: mocht hijw at willen doen: prima; in huis. onder ons toezicht. want wij zijn ouders en dus verantwoordelijk. dan kun je er nog een rem op zetten en niet als ze het op straat stiekem doen onder het mom van: elkaar opbutsen ook dit en dat te proberen en nog een beetje meer"
rico mag ons alles vertellen. zonder dat wij boos worden. Wij zullen hem wel onze ervaring vertellen. want op gebied van “moeilijke kinderen” zijn wij echt wel ervaringsdeskundige. Gelukkig zijn wij volwasssen geworden en dat stukje achter ons gelaten al heel lang geleden.
Maar snap je mijn punt? hij zal veel eerder wat van me aannemen omdat ik weet waar ik over praat en dat hij zich mede daarom vrij voelt om “alles” met ons te delen dan dat als ik hem te strak zou houden. en dan meegenomen dat hij onze genen heeft dus vast ook wel het 1 en het ander zou willen uitproberen later (hoeft niet hoor maar je houdt het in je achterhoofd) en misschien zelfs ook wel een lastige puber zou kunnen zijn (en ook dat hoeft niet eens) dan ga ik liever de open band met hem aan dan de "te strenge, “veel” ontnemende moeder waar hij dan toch tegenin gaat. want of je het nou leuk vind of niet. als ze dadelijk op de middelbare school zitten en vrienden krijgen waarvan ze het interesanter vinden om nara te luisteren dan naar hun ouders heb je in mijn ogen meer succes met de communicatie als je er zelf voor open staat dan dat je niks van dat alles wil weten.
ahoewel ik liever ook niet zie dat hij dingen gaat uitfreten. Maar het is niet altijd te voorkomen, dan liever goedschiks. snap je dat bedoelde ik meer met dat kwaadschiks. of je je kind dan nou wel of niet in de hand hebt… mijn pa had me niet in de hand omdat hij me zo strak hield. en wat ik al zei vrienden krijgen later een grote invloed op je kind. (niet altijd net wat voor persoon je bent) ja … druk ik me nu goed en duidelijk uit zonder dat je denkt: goh die heeft dr kind niet in de hand? het is meer dat je probeerd te voorkomen dat je je kind “op den duur!!” niet meer altijd in de hand kunt houden omdat ze je toch een beetje los gaan laten op die leeftijd. (niet nu al later dus)

Hihhi ja dit vind ik dan wel grappig, want ik zou mijn kind nooit willen laten roken, en hoop dat ze het nooit gaat doen. Als ik haar “betrap” dan doe ik wat mijn pa deed, en laat ik haar een heel pakje op roken, dat ze zo ziek word dat ze het nooit meer doet. Dit deed mijn pa met mij en ik was 3 dagen doodziek, en zwaar aan de diaree. hihihih

Wij hebben beide longziekte in de familie (asthma, longemp, en COPD), en gelukkig vind de malawiaanse gemeenschap roken ook niet heel acceptabel! Als ze wiet wil proberen bak ik wel een cake of muffins, maar bij mij word niet gerookt!