JA!!! Dat probleem heb ik met mijn eerste gehad. Ik heb hem in totaal anderhalf jaar bv gegeven. De hoeveelheid voeding is het niet dus een lactatiekundige levert je niets op. Ze is nl al 10 maanden en haalt al voldoende voedingstoffen uit de vaste voeding.
Wat ik zelf heb gedaan nadat ik echt zo moe was dat ik wist dat er echt iets moest gebeuren is het volgende. Mijn zoontje was 9 maanden en sliep ook erg slecht. Zowel overdag als 's nachts. Hij dronk nog steeds een keer of 6/8. Veel te vaak natuurlijk voor zijn leeftijd. Een speen wilde hij ook niet. Op het laatst lag hij bij ons in bed en vond hij ieder uur een slokje ook leuk. Achteraf heb ik begrepen dat hij nooit geleerd had om zelf in te slapen. Wist ik veel!!! Dat had mij nog nooit iemand verteld. Maar afijn. Eerst zijn we met de nachten begonnen. Hij werd zo’n 3/5 keer per nacht wakker in zijn eigen bedje.
Je begint met de eerste keer wakker worden in de avond. Dan laat je haat huilen. Echt waar. Je moet even testen in de praktijk wat bij jou meisje het beste werkt. Of om de 5/10/15 minuten ernaartoe gaan of na ieder half uur of helemaal niet. [Bij mijn zoontje had het geen zin om te gaan hij werd er alleen maar kwader van. Bij mijn dochtertje, 8 mnd., werkt het wel om na 5/10 minuten te gaan. Zij pakt wel (!) een speen en dat scheelt!] De eerste keer kan het heel lang duren. Bij ons 1 uur en 3 kwartier. Wij buikpijn, tandpijn enz. Vreselijk, maar het is de enige oplossing als ze op die leeftijd zijn. Als die eerste keer wakker worden goed gaat ga je door met de andere tijdstippen. Als laatste dan het inslapen. Geef haar de borst maar leg haar niet wakker in bed. Verschoon haar bijvoorbeeld nog even na het drinken of doe haar dan pas een pyamaatje aan. Wat ook kan is beginnen met het inslapen. Maar dat is maar net wat je zelf het ‘prettigste’ lijkt. Zeg maar, het minst vervelend. Na een week zul je merken dat al een stuk beter gaat en na een maand of drie is het er helemaal ingesleten en heb je een kind dat slaapt als een roosje. Echt waar.
Ik zie het bij mijn zoontje. Inmiddels drie jaar. Wij hebben na die toestand nooit meer problemen met slapen gehad. Hij heeft echt moeten leren slapen. Ik wist echt niet dat baby’s dat moesten leren. Bij mij dochtertje, 8 mnd, was ik gelukkig veel beter voorbereid. Inmiddels had ik ook het boek van Ria Blom, Rust en Regelmaat, gelezen. Dat scheelt een hoop. Sinds 3 weken slaapt zij van s’avonds tot s’ochtends door en ze drinkt nog maar 4 keer per etmaal. Zij heeft dan ook van kleins af aan leren slapen. Natuurlijk slaapt ook zij soms moeilijk in en moet ze even huilen. Maar soms hebben kinderen dat ook even nodig om alle indrukken te verwerken.
Nou, ik wil je veel sterkte toewensen, want makkelijk is het niet. Tja, sommige mensen kunnen gewoon niet zo goed tegen huilen, krijsen, schreeuwen enzo. Dus hebben we mooi pech met die huilende baby’s Heerlijk als ze iets groter zijn!
Veel succes en hou vol!!!
P.S.: Kijk bij het eerste huiltje op de klok en beslis van tevoren hoe lang je haar laat huilen.