Hard gevallen en binnen 15 min beetje overgeven

Rico heeft eigenlijk nog nooit harde vallen gehad, dan doel ik op dat hij daardoor bulten of open wonden had gekregen. daarom weet ik even niet hoe of wat in dit geval…
Een half uur geleden stond hij op zijn potje (met deksel dicht) ik ahd hem er al een paar keer afgehaald, en na de 3e keer zei ik: rico je gaat dadelijk vallen ik wil niet meer dat je erop klimt.
dus ik had het weggezet en vervolgens ging hij toen ik dat ding wegzette ergens anders op staan en toen hij mij zag schrok hij omdat ik hem natuurlijk al gewaarschuwd had dat hij nergens op mocht klimmen.
hij wilde eraf stappen en viel naar voren, recht tegen de deur rand aan.
het werd na een paar minuten behoorlijk rood en je zag de lijn van de deur ineens zitten boven zijn wenkbrouw en onder zijn oog over zijn wang.
het werd ook flink rood en lichtelijk blauw.
heb dus meteen gekoelt, maar hij werd er na 3 a 5 minuten kriegel van en wilde niet meer.
toch even nog kunnen koelen (ongeveer 2 minuten)
en het was toen wat opgezet van de koelte denk ik of van de val ik weet het niet.
binnen 15 minuten na koelen gaf hij lichtelijk over.
nu is hij ontzettend druk… maar ik vraag me af moet ik nou de dokter bellen of moet ik een wekadvies toepassen (en zo ja hoe gaat dat precies in zijn werk?)
het is amper meer te zien nu alleen wat rood en een beetje blauwig maar het is niet dik geworden (gelukkig)
hij huilde ook niet lang ondanks dat hij echt heel hard viel… hij klom namelijk daarna meteen weer op iets, hardleers maar goed aangezien hij dus overgaf binnen 15 minuten weet ik even niet of het toevallig is… of dat ik er wat mee moet.

Gewijzigd door - MamavanRico op 21 Apr 2011 18:38:52

Meid wat een schrik! Ik zou gewoon even bellen voor overleg en bij twijfel wel wekadvies toepassen.
groetjes,
Wendy

ja ik moet zeggen ik schrok maar heel kort, want ik zag niks en hij huilde eigenlijk niet eens echt. dus ik was er gauw overheen zeg maar was meer even van: oef!
maar idd toen zag ik dat het meer kwaad had gedaan dan ik dacht en ja toen had ik wel zoiets van pff wat nu.
maar toch maar even bellen dan? heeft verder niet meer overgegeven ofzo.
je ziet die ader opi zn hoofd wel een beetje zitten nu

Bij hard vallen en niet huilen, moet je juist de huisarts bellen voor overleg.
Hard vallen en meteen hard huilen is meestal wel een goed teken. Maar niet huilen, en zeker met ook nog eens overgeven na een poosje, kan duiden op een hersenschudding en dan wordt bijv. een wekadvies door de huisarts gegeven.

Ik zou voor de zekerheid de huisartsenpost even bellen.

Groetekes, Sje

@Sje: ja hij jengelde wel even natuurlijk, en zo’n pijn vertrokken gezicht en wat gepiep maar echt lang doorhuilen niet, ik denk al bij al nog geen 10 seconden.
enfin, had even mn moeder gevraagd en ze zei inderdaad ook wekken maar ze wist niet hoelang dat moest en om de hoeveel tijd. zij meende dat het de eerste uren om het uur moest en daarna om de 2 a 3 uur. de eerste 12 uur na de val. maar of dat helemaal klopt…

hoi hoi, net wat Sje zegt echt even bellen hoor! Al is het maar om een wekadvies te krijgen.
Laat je weten wat ze zeggen?
Succes!
groetjes,
Wendy

Wekadvies is 24 uur elke 2 uur wakker maken en een vraag stellen die niet alleen met ja of nee beantwoord kan worden.

Althans, dat wekadvies kreeg mijn zus een paar maanden geleden van de huisarts toen haar jongste uit het bovenste bedje op het kdv gevallen was (leidster vergeten hekje ervoor te schuiven…aj…).

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 21 Apr 2011 20:38:58

ik bel ze dadelijk nog wel een keer sta constant in de wacht met: er zijn 5 wachtende voor u.
en dan wacht ik al ruim 10 minuten en dan nog steeds zijn er 5 wachtende voor me. ik bel over 'n half uur nog wel een keer.

even over dat reageren.
ik krijg rico sowiezo altijd moeilijk wakker. en als ik m dan wakker heb gaat hij alleen maar huilen
die geeft echt geen antwoord op mijn vragen.
heb hem net dus ook even wakker gemaakt omdat ik dacht dat het om het uur moest
maar hij ging alleen maar zachtjes snikken en wat huilen, verder was hij enorm aan het knikkebollen en als ik dan vroeg waar is poehbeer, zei hij niks ook als ik vroeg: wie ben ik? zegt hij niks. hij valt gewoon elke keer weer terug in slaap.
maar goed dat doet hij volgens mij nooit als ik hem wakker maar s’avonds (heb m vaker wakker moeten maken omdat hij ziek was en ik dan even wat drinken moest bijgeven en meestal vroeg ik dan ook gewoon dingen of zei zachtjes dingen snapje) dus hoe weet ik nou of dit goed is of niet. is gaan huilen ook niet tekenen genoeg dat hij wel wakker is?
ja ik snap dat het gaat of er niks beschadigd is maar als hij eenmaal slaapt kan ik hem echt niets vragen hoor…
ik bel zo nogmaals

Gewijzigd door - MamavanRico op 21 Apr 2011 20:47:52

Niet om je bang te maken natuurlijk want grote kans dat er inderdaad niks aan de hand is, maar daar is dus het wekadvies voor: kijken hoe zo’n kleine man reageert.

En juist dat vrijwel niet reageren kan in sommige gevallen duiden op evt. extra schade na een val. Maar zoals je al schrijft: hoe weet je nou wanneer hij goed genoeg reageert. Als een kind heel diep slaapt, is het nou eenmaal heel moeilijk om contact te krijgen.

Groetekes, Sje

nou ze zeggen dat als hij echt niet goed genoeg wakker te krijgen is in de zin dat hij antwoord geeft omdat ie dat normaal ook niet heeft dat hij in ieder geval wel moet huilen en van zijn bed naar de deur moet kunnen lopen.
ja alsof hij daar zin in heeft zei ik. en toen zeiden ze dat hij dan maar aan de hand mee moet lopen en zn hand loslaten of hij zelfstandig kan staan.
als er echt wat aan de hand zou zijn zouden zijn hersenen ook een seintje naar het lichaam geven van zwakte, dus dat hij in elkaar zakt.
hij moet dus op zn minst wel zelfstandig kunnen staan. en inderdaad huilen.
want ik gaf heel duidelijk aan dat hij normaal ook niet reageerd als ik hem wakker moet maken.
enfin… ze zeiden nu om de anderhalve uur en als ik zelf ging slapen (vanaf 12 uur ja dan lig ik er al in) om de 3 uur. dit aan de hand van hoe zijn “verwonding” eruit ziet. als een kind een bult heeft of een open wond is het om het uur. maar rico heeft een rode streep. ze zeiden dat de kans groter was dat dit van de afdruk van de deur kwam (het sier randje rondom het glas… ben ik even blij dat hij niet 2 cm naar links viel dan was hij zeker door het glas gevallen is namelijk enkel glas!) want anders zou het blauw moeten zijn met een paars/rode streep erin oid.
mocht er wat zijn kon ik naar de spoed lijn bellen en dan meteen doorgeschakeld worden ipv de wacht.
dat wordt een rot nacht dus hier

Ai dat wordt een slechte nacht inderdaad!
Ik hoop dat het allemaal voor niks is, en dat Rico morgen weer gewoon helemaal het mannetje is!

Hier zou zo’n wekadvies dus ook echt niet helpen. Zoonlief is echt niet aanspreekbaar, en kan ook echt niet op zn benen staan als ie 'savonds wakker gemaakt wordt. (als er niks aan de hand is dus. Hij is nog nooit echt ernstig gevallen dat we hem moesten wekken).

Mijn zoon heeft 4 maanden geleden in het ziekenhuis gelegen omdat hij ook was gevallen. Hij was smiddags gevallen, maar begon s avonds hevig over te geven. S avonds naar de huisartsenpost en doorgestuurd naar het ziekenhuis en moesten blijven.

Precies 2 weken later viel hij nog een keer, ditmaal voorover. Wij weer bellen en kregen wekadvies, gewoon thuis ook al had hij niet overgegeven. Dus na een harde klap gewoon wekadvies opvolgen.
En als ze erbij overgeven de dokter bellen, meestal mag je thuisblijven, alleen in ons geval moesten we naar het ziekenhuis omdat hij achter elkaar bleef overgeven.

Dat wordt inderdaad een vervelende nacht. Maar meissie, je kunt niet zuinig genoeg zijn op die kleine man. Het kost je een nacht maar dat is uiteindelijk wel beter voor je gemoedsrust.

Alle sterkte.

Groetekes, Sje

nee inderdaad rico heeft 1 keer heel weinig maar toch…overgegeven. wij hoefde ook niet meteen te komen, maar ze geven automatisch een wekadvies als een kind over heeft gegeven hoe weinig ook…na een val.
ook geven ze altijd een wekadvies als een kind een verwonding heeft aan het hoofd.
we hadden wel moeten komen als hij bleef overgeven maar goed dat was niet het geval.
hij zei ook dat het een wekadvies eigenlijk niet altijd nodig is, daarom is het ook een advies. een arts kan niet altijd beoordelen of het nodig is, of we nou wel of niet gekomen waren. daarom hebben zij gewoon de regel dat bij de dingen die ik net noemde gewoon een wekadvies in te zetten.
als er dan wat loos is kun je uiteraard altijd komen.
waar ik dan wel bang voor was: wat nou als ik hem wakker maak en het dan ok is maar anderhalf uur later niet en ik maak hem dan pas een uur later wakker nadat het niet goed ging snapje?
wat dan!
ik bedoel in een minuut of paar minuten kan veel gebeuren.
maargoed in dit geval ben ik niet zo bang hiervoor.
ik heb hem net wakker gemaakt. ik had een paaas ei molen met kwast en verf vast zovan: hee rico wat gaan wij morgen doen samen?
en hij sloeg het zo uit mn hand zovan; ga toch weg mens.
ik wilde hem laten lopen. en zette hem op koude ondergrond, hij reageerde meteen door zijn voeten op te tillen om op mij te kunnen "klimmen"
vervolgens is hij naar bed toe gerend (jawel gerend haha) en kroop zelf onder zijn dekens en sliep METEEN.
meteen die ogen dicht zovan; toedels. vond het toch wel sneu…

@Suszje: nee wat ik al zei je hoort vaak dat kindjes dat hebben dat ze zo naar vallen rond de periode dat ze net kunnen lopen.
of kinderen die wat drukker zijn (ja rico is gigantisch druk. maar is nog nooit zo hard gevallen als vandaag. en al bij al viel het nog mee als ik andere kinderen soms zie lopen en verhalen hoor… maar toch het was wel erg zielig en ik schrok toch wel lichtelijk moet ik zeggen) kijk rico valt wel vaker, maar altijd op zn knieen, en soms valt hij ook gruwelijk hard hoor maar altijd vangt hij zichzelf op met zn armen of idd wat ik zei dat hij op zn knieen valt.
maar goed als jij op een kruk staat en jij wil eraf stappen maar je zet je been bijna in de split om eraf te gaan dan kukel je als kleine man naar voren.
en het was lullig dat die deur daar zat… maargoed anderzijds hij had ook door het glas kunnen vallen. dus ben ik dankbaar… dat die sierrand eromheen zat.

Hi mama van Rico,

wil je ook veel sterkte toewensen aankomende nacht,
maar idd het is het beste en ach een nachtje is nog te overzien,
toch??

Veel succes!
gr. mama van 2 kids

@mamavan2kids: als je eens wist hoe slecht en weinig ik uberhoudt al sliep de laatste maanden en de laatste weken al bijna nauwelijks… is dit voor mij echt best wel een big deal.
ik ben expres nu aan het opblijven, dat ik hem dadelijk voor een 3e keer wek dus… maar ik val echt bijna in slaap nu. mijn ogen doen pijn.
wie heeft er red bull? ga ik een nachtje doorzakken denk ik
nee ik ga over 10 minuten nog een keer naar m toe. en dan maar ik hem om 2 uur wakker. als alles oke met m is wordt ie zelf ook wel weer een keer of 4 wakker vanacht (wat dus de laatste weken elke nacht zo is. zn fantasie begint op te spelen en hij is bang voor de grote ei die bij dora voor is gekomen hmmzzz…) en anders wordt ik daarna gewoon weer om half 5 wakker en daarna is het weer opstaan tijd.
truste dames

Goedemorgen mama van Rico,

hoop dat het allemaal goed gedaan is met Rico,
en dat je zelf nog wel een aantal uren geslapen hebt.

Vraagje: konden jullie vanacht niet om en om eruit gaan,
(je man en jij: weet natuurlijk niet of dit mogelijk is )

Helaas weet ik er zelf alles van dat je weken, maanden jaren niet kunt doorslapen
Bij ons de jongste komt nl. nog IEDERE nacht er uit, dan wordt ie wakker
vaak sturen we hem terug en dan slaapt hij weer in.
Maar de eerste 2.5 jaar van zijn leventje, moesten we er wel 3 tot 4 x per nacht uit.
SLOPEND is dat…
Dan kan ik me voorstellen dat dit voor jou/jullie ook heftig moet zijn.
Op een gegeven moment trek je het gewoon niet meer, en ga je afreageren op de ander, en tja da’s niet altijd goed voor de relatie

Als het weer wat beter wordt, kun je Rico niet een nachtje uit logeren doen?Dan kunnen jullie weer beetje bijtanken…

Veel succes, we horen het nog wel

Gr.

Het is goed gegaan vanacht, hij wilde er alleen al wel om 6:15 uit. papa moest er toch uit dus die heeft hem meegenomen enzo en kon ik nog even blijven liggen. Toen papa de deur uit ging (8 uur) heeft ie mij geroepen en ja nu zit ik dus hier haha. hij geeft overal nu netjes antwoord op: wie ligt daar opde stoel? "shadow"
wat is er op tv?: de eekhoorns. Wat heeft papa op je boterham gedaan? “worstenbroodje” (= boterhamworst hahaha)
dus alles is goed met hem! wel een streep boven zijn wenkbrouw (bij zn wang is weggetrokken) dus hij overleeft het wel

@mamavan2kids: om even op je vraag terug te komen van het eruit gaan: normaal kan mijn vriend er wel uit, ofja niet elke dag maar vaak wel maar dat was dus nu het geval niet omdat hij zelf heel vroeg op moest en ik ben gewoon thuis vandaag overdag dus vandaar. en over het uit logeren doen. helaas kampen wij met Familie priveomstandigheden (niet wij met zn 3tjes hoor) waardoor het uit logeren gaan op dit moment geen optie is.

Gewijzigd door - MamavanRico op 22 Apr 2011 08:27:33

Fijn dat het goed gegaan is.

Groetekes, Sje

inderdaad sje, en ik zit nu steeds naar die deur te kijken: daar moet echt dubbel glas in komen. het scheelde echt een cm of anderhalf of hij kwam daartegen aan. en aangezien het heel zwak glas is… tjonge. gevaarlijke deur