Groente uit potje of zelf maken?

Hallo allemaal,

Vandaag zijn we voor het eerst begonnen met groente geven op advies van het cb.
Nou de worteltjes van Olvarit vallen bij Anouk niet echt in de smaak!! Wat een vies bekkie trok ze hierbij. Hadden jullie dit ook? Is het verstandig om morgen weer worteltjes te proberen zodat ze aan de smaak kan wennen of toch maar een ander soort proberen?
Maken jullie trouwens de groentehap (met bijv. aardappeltjes) zelf of geven de meeste van jullie potjes? Fruit eet ze wel als de beste, dus aan het happen op zich zal het niet liggen.

Ben benieuwd hoe dit bij jullie is gegaan.
Grt, Sabine

Ook Senna vond worteltjes in het begin niks. Bloemkool vond ze het lekkerst van de potjes voor vanaf 4 maanden. Nu eet ze alles, van vis, tot vlees en van wortels tot broccoli. Senna vindt de groene groentes tot nu toe de lekkerste.
Ik zou switchen maar als ze bij alle groenten zo reageert dan kun je het beter een paar dagen gaan proberen. Hoor wel dat niet alle kindjes groenten even lekker vinden.

Verder gebruik ik tot nu toe meestal potjes, heb het 2 keer vers gedaan, maar potjes vindt ze net zo lekker en ik vind het wel erg makkelijk. Wij eten vaker iets anders als aardappels, dus dan is zo’n potje helemaal makkelijk.

Succes ermee en houd je videocamera/toestel bij de hand, kan leuke shots opleveren.

Groet Vanessa mama van Senna.

hoi hoi
ze moeten wel eerst even wennen hoor aan de smaak , fruit is lekker zoet en dit is weer een ander smaakje en warm!!!
die van mij trok ook een heel raar bekkie , maar nu (vr)eet ze als een bunker hahaha
ja ik maak alles vers (heb je die potjes wel eens zelf geproefd , neem nou een potje worteltjes en maak ze eens zelf , het lijkt niet eens op elkaar
ik word er zelf misselijk van bah bah bah maarja die kids vinden het lekker hihihi
dus ik kook een aardappeltje en gooi in die zelfde pan verse worteltjes of brocolie ,sperciboontjes ,bloemkool enz… heb je 1 heel klein pannetje , daarna door de staafmixer en je kindje leert meteen hoe het echt smaakt , zodat ze mee kunnen eten met het hele gezin
ik maak dat kleine pannetje alleen als wij iets eten wat zij niet mag!!!
en als ik echt weg moet en niet anders kan , neem ik een potje
maar goed dat moet ieder voor zich weten natuurlijk , alleen denk ik dat als ze meteen met de pot mee eten het veel makkelijkere eters worden!!!
(is ook voor elk kind anders)

groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 7 mnd

Ik ben een slechte moeder…
Wij eten nooit aardappelen, eigenlijk alleen maar pasta en ovenschotels,
dus eet Julia alleen maar potjes.
Geef haarwel eens een stukje van wat wij eten, als we eens asperges ofzo eten
en dan smikkelt ze er ook van, dus ik weet niet of het haar smaak echt beinvloed.

Maar desalnietemin, eet ze er graag van.
Vispotjes boven alles, bleeghh…

Succes

Liefs wendy

Bedankt voor jullie reacties. Had zelf ook maar bedacht om dan maar met groene groentes te beginnen. En inderdaad maar een aantal dagen achter elkaar zodat ze eraan kan wennen

Vandaag maar weer een nieuwe poging. Ik geef trouwens wel eerst een fles om ca. 15.00 uur en dan om 17.00 uur groente (volgens cb moest het andersom, maar ik heb zo’n boefje wat geen fles meer drinkt als ze wat anders heeft gehad).

Nog een vraagje: wij zijn ook gestart met rijstebloem door de eerste en de laatste fles (en ze poept nog steeds!), klopt het dat ze dan iets minder gaan drinken omdat het nu een voller gevoel geeft?

Misschien een domme vraag, maar waarom 2x per dag?
Ik geef er altijd 1.
Dan zou het best kunnen dat ze een voldaan gevoel heeft.

Ze gaan ook minder drinken omdat ze meer andere dingen krijgen.
Juul is nu 9 maanden en drinkt nog altijd 3 flessen per dag, maar de ene x meer dan de andere.

Liefs Wendy

Demi vond de wortel in het begin ook echt niet lekker (aan haar gezicht te zien dan ), maar even volhouden dan smikkelen ze het vanzelf op.
Ik geef ook potjes, maar wil het eigenlijk ook zelf maken, maar vind dat zo’n gedoe. Dan is het te dik, dan te dun. Wat een ellende, maar Nancy echt super dat je dat elke avond doet hoor. Moet ik eigenlijk ook doen, maar ja !

hihihi natasja dat te dik en te dun snap ik even niet???
ik kook gewoon een aardappel en een paar worteltjes en dan in de staaf mixer met een beetje groente nat , en ik zet het gelijk met ons eten op (als wij iets anders hebben) en dan is het tegelijk klaar , echt geen gedoe hoor , gooi het in 1 pannetje
ik vind die potjes altijd te dun en zo chemisch oranje (wortel dan)
en ik heb soms best nog brokjes erin zitten en daar gaat ze dan op kauwen , went ze gelijk aan stukje
maar nog maals ze worden allemaal groot met of zonder vers , potje ,borst , fles
het is maar net wat jij prettig vind en je kindje!!!
ik ben gewoon een vreselijke anti potje moeder hahahahahaha

Hoi Sabine,

Ze gaan met rijstebloem inderdaad iets minder drinken, dat zag ik toen bij Senna ook en logisch want het vult meer.
Ik zou er nog geen twee flessen mee vullen, gewoon eentje kiezen waarvan jij denkt dat zij het lekkerder vind.

Groet Vanessa mama van Senna.

Ik heb Jeske tot nu toe potjes gegeven. Maar ik wil wel vaker vers gaan maken.
Jeske krijgt rond half 5 een half potje en dan een halve fles.
en dan 's avonds een papfles. Gaat allemaal prima zo…

Meest handig is om dan maar rijstebloem in de fles van 19.00 uur te doen. Lekker gevuld buikje voor de nacht denk ik dan.
Het is altijd wel een beetje puzzelen om er weer een nieuw schema in te krijgen. Hebben jullie dat ook?
Het fruit moest eigenlijk 's morgens om ca. 10.00 uur, maar ja dan slaapt de dame nog. (fles 7.00 uur, 09.00 - 10.30 uur slapen). Ik geef haar dan maar eerst haar fles om 11.00 uur en dan krijgt ze tegen half 1 wat fruit voordat ze weer naar bed gaat. Om 15.00 uur doe ik hetzelfe, eerst fles en dan tegen 16.30 uur beetje groente. Maar het is natuurlijk zo dat de groente eerst moet en dan aanvullen met de fles of niet? Zodat uiteindelijk die fles wegvalt? Iemand ervaring hier mee?
Grt, Sabine

Hoi Thamar,

Wij zijn overgegaan van 5 naar 4 flessen zonder in de laatste fles rijstebloem te doen. Wel kreeg ze meer in de fles nl. 210 water + 7 schepjes voeding. Maar als je denkt dat ze de nacht niet doorhaalt, kun je natuurlijk altijd aan de laatste fles 1 of 2 schepjes rijstebloem toevoegen. Veel succes he, hopelijk lukt het dan kun je zelf ook weer eens lekker lang slapen!

Grt, Sabine

He Nancy, ik las in mijn topic over groente dat jij altijd zelf de warme hap maakte.
Complimentjes hoor, en ik wil dit goede voorbeeld maar eens gaan overnemen.
Wij zijn nu een aantal dagen bezig om Anouk te laten wennen aan de groente. Elke hap een vies bekkie, maar ze doet haar mondje toch wel weer open voor een nieuw hapje (dapper want het stinkt het potje uit vind ik).

Toch wil ik ook graag proberen zelf wat koken om dit te proberen. Kun je me zeggen hoeveel groente je bij 1 aardappel doet? Baby’s van 6 maanden mogen toch al groente met een aardappel erbij? Alvast bedankt voor je bericht.

Grt, Sabine

hee hallo
nou ik doe eigenlijk altijd maar wat , beetje dezelfde hoeveelheid als aardappel
ik schil een klein aardappeltje , en gooi daar wat groente bij
is wel leuk bij albert hein verkopen ze mini bloemkooltje en brocoli in een pakje
zooooooo schattig , of ik doe worteltjes ,spercibonen daarna door de staafmixer en ik zie altijd wel wat ze op eet , of ik stop zelf als ik denk dat ze genoeg heeft , maar meestal merk je het wel
om het wat smeuiger te maken giet ik niet al het water weg , dan is het lekkerder anders word het zo taai
maar sucses verzekerd!!!
hoor wel hoe het gegaan is

Ik zou wel eerst beginnen met alleen groente, zodat ze aan de smaak kunnun wennen, dan na een paar weekjes met aardappels/rijst/pasta erbij/
Op www.keukenkikker.nl staan ook leuke recepten.

Gr Sandra

Hallo dames,
Bedankt voor jullie reacties. Lijkt wel of ik opnieuw moet leren koken. !! ha ha
Zal voorlopig nog even doorgaan met alleen de groente geven en dan straks lekker versgekookt met een aardappel erbij.

Nog een vraagje: volgens het cb geef je eerst het fruit om 10.00 uur en daarna om bijv. 12.30 een fles. Voor de groente hetzelfde (om 15.00 uur en dan om 16.00/16.30 een fles)
Ik vind het alleen zo lastig om in schatten hoeveel ze dan nog moet drinken. Als ons meissie nl geen zin heeft stopt ze al na bij. 40 cc (terwijl ze maar 4 lepeltjes groente krijgt) Als ik het andersom doe, dus gewoon om bijv 11.00 uur een fles en daarna fruit, drinkt ze veel meer en lust ze ook nog het fruit erna.

Wat is wijsheid? Ik neem aan dat eerst het fruit/groentegedeelte zou moeten voor een fles, zodat het melk gedeelte steeds minder wordt? Maar ja, als ik haar haar zin laat doen drinkt ze alleen 's morgens en 's avonds melk!

Wat een verhaal he. Iemand advies?

ik geef haar de groente gelijk als wij eten
smorgens pap
tussendoor fruit
dan een fles (en naar bed)
tussendoor koekje-drinken(als ze wakker word)
rond half 4 fles
half 6 eten wij (en zij)
en om 19uur een fles en dan lekker naar bed
die van mij slaapt maar 1x per dag , dus dat is misschien ook anders??

hoi luna kreeg in het begin vaak potjes wou het wel zelf maken maar dat ging niet zo goed en luna vond het totaal niet lekker nu is ze negen maanden en ze eet gewoon met ons mee wij prakken niet meer maar gewoon stukjes en ze vindt het heerlijk soms krijgt ze nog een potje als we ergens anders eten of we eten iets wat zei nog niet kan eten dan doen we een potje.

luna die krijgt nog twee flesjes dit is haar schema
8 uur pap fles.
10 uur fruit met wat drinken.
12 uur broodje met melk
na het broodje op bed.
na het slapen wat drinken.
half vier een liga koekje en wat fruit met wat drinken.
half zes avond eten en als ik moet werken is het kwart over zes.
daaran in bad en dan om zeven uur nog een flesje van 200 cc
half acht op bed.
en bij ons werkt dit prima.

kua pascal en luna

Anouk slaapt nog 3 x ! per dag, is ook iets jonger (net 6 maand). Schema nu:
07.00 fles melk (slapen van 08.30 tot ± 10.30)
11.00 fles melk (slapen van 12.30 tot ± 15.00)
12.00 fruit
15.00 fles melk
16.30 4/5 lepeltjes groente (+ beetje diksap) (slaapt nog van 17.00 tot 18.00)
19.00 fles melk

Ik zie dat Chloe ook nog 4 flessen krijgt, dus blijf voorlopigmaar mooi op mijn schema. Zodra ze nu eerder wakker wordt 's morgens, geef ik haar dan wel eerst fruit en dan de fles. Qua groente blijf ik dan maar mooi op dit tijdstip.

Pascal, ik denk dat Luna al wat ouder is of niet, lees dat zij nog maar 2 flessen krijgt?

Bedankt voor jullie schema’s.

luna is 9 maanden volgens mijn cb zitten we nu goed met flessen