Groente of fruit?

Morgan komt steeds sneller voor haar flessen. Ze had hem om 11 uur gehad en ze wilde hem daarna om 14.00 eigenlijk al hebben. Kon het rekken naar 15.00 maar langer niet. Ze drinkt op de dag 800 cc nu, de laatste fles waar ik haar zelf voor laat komen gaat op tot 180cc maar meestal is ze met 160cc al weer vertrokken. Ook ‘moest’ ze ineens om 5.30 eten in plaats van 6 uur of iets later.

Dus ik zit er hard over na te denken om toch maar met 4 maanden te beginnen met bijvoeding. Opstarten dus daarvan. Ze wordt 3 januari 4 maanden, kan ik dan al meteen beginnen??? En zo ja waarmee? Ik hoor van het cb groente, want dan hebben ze minder last van de darmen en als ze aan het zoete fruit gewend zouden zijn dan zou groente minder goed gaan. Of zeggen jullie toch eerst fruit. En kan ik al alles zelf maken wat ze hebben mogen of toch eerst potjes voor 4 maanden kopen??? En waar mag ik dan mee beginnen. Echt ik ben nog een leek op dit punt hoor. En dan weet ik niet eens of ze het lekker gaat vinden en wat mogen ze allemaal nog meer met 4 maanden???

Groetjes,

Michèle

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hi,

wij zijn begonnen met groente. (ook op advies van het cb) Als eerste dan een soort groente zeg maar. wij zijn begonnen met worteltjes, (Maar dat kan ook brocoli zijn of boontjes enz.) Die vinden de meeste wel lekker. of je met een potje of zelf maken begint, ligt aan jezelf. Wat jezelf fijner vindt, het kan in ieder geval allebei.

Wij zijn ook zo rond de vier maanden begonnen, ze groeide toen niet zo hard en het bureau adviseerde toen bijvoeding omdat daar calorien in zitten. De eerste paar keren vond ze het helemaal niks. Maar het is ook ineens heel anders natuurlijk, de structuur van de voeding maar ook het lepeltje zijn ze niet gewend. Wel grappig om te zien die gezichten die ze trekken.
Maar je zal zien ineens gaat het wel en zitten ze lekker te smullen.

succes in ieder geval!

Een lepeltje is ze al gewend. Ze krijgt de cinababy op een nuby lepeltje en dat vind ze het einde. Dus dat zal geen probleem zijn. Maar dan probeer ik eerst een potje omdat ze nog niet zoveel eten en dan daarna zelf. Anders zit ik twee maanden met ingevroren worteltjes en broccoli in de vriezer als ze het niks vind

Groetjes,

Michèle

Hoi hoi,

Ik heb mijn mening hierover al bij verschillende topics neer gezet, maar hier is ie dan nog een keer

Wij zijn begonnen met groente omdat dit idd “vriendelijker” voor de darmen is en een kleinere kans op allergisch reacties geeft. We zijn begonnen met telkens 3 dagen hetzelfde aanbieden, bij geen heftige reactie weer 3 dagen iets anders aanbieden etc etc. We zijn begonnen met Sperzieboontjes, worteltjes, pompoen, doperwtjes, brocolli. Toen dat goed ging, mochten we fruit proberen.(Quinty staat onder controle van kinderarts en dieetiste ivm koemelkallergie) Eerst banaan, appel en peer. En ook weer 3 keer hetzelfde aanbieden, reactie afwachten en dan weer etc etc.

Wij geven Quinty zowel Olvarit als zelf gemaakte “prak”. Moet zeggen dat ze Olvarit lekkerder vindt. Als ik het pureer is het iets grover van structuur en dat vindt madam niet altijd lekker

Maar probeer het maar gewoon eens met een hapje en kijk en vooral geniet van deze bijzondere ervaring voor Morgan Als ze het nog nix vindt, is geen probleem hoor. Quinty was pas 5 en halve maand toen we zijn begonnen, omdat zij niet eerder mocht starten.
Succes en laat ff weten wanneer je het eerste hapje hebt gegeven, ok?

[img]http://lilypie.com/pic/081009/l73P.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“60” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/CdX1p2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

Ik neem aan dat ik gewoon na 3 januari kan starten zeg maar. Want ik ben bang dat ik anders ineens om de drie uur met de flessen zit en dat gaat denk ik niet goed want dan heeft ze om 18.00 de laatste van die dag en ik weet niet of ze dat zou redden tot 6 uur de volgende morgen laat staan later. Ik kan wel naar om de vier uur gaan. Nu zit ik tussen de 4 en de 4,5 uur. Maar goed ik moet wel zeggen dat als ik niet lekker ben goed verkouden en zo dat ik ook twee keer zoveel honger heb. Maar goed we op dit momen kunnen we met 4 tot 4.5 uur af. En voor we het weten is het 3 januari.

Oh ja hoeveel mogen ze hebben?? Want ik heb een kind dat je dood kan voeren zeg maar. Ondanks dat het een ukkie is, kan ze eten en geeft ze niet aan dat ze vol zit. Ik weet dat er potjes zijn vanaf 4 maanden, mag ze dat al meteen helemaal hebben of bouwen we het op?? Want als ik zelf een prakje maak moet ik wel een maat weten zeg maar. Anders geef ik haar misschien te veel.

Groetjes,

Michèle

Hoi,

Ik zou niet méér geven dan de hoeveelheid in de vier-maandenpotjes. Tenslotte hebben ze op die leeftijd nog niet meer nodig dan dat. En verder helemaal eens met quinty’s mama, zo zijn we hier ook begonnen. De kleinste kans op allergische reacties op die manier. En dus ook met groente, dat schijnt ook beter te zijn zeggen ze…ben benieuwd!

Groetjes!

Oke dan begin ik eerst met potjes en dan bewaar ik de potjes om de maat te meten als ik zelf aan de slag ga. Heb je ook 5 maanden potjes of is het gewoon langzaam schakelen?? Enne wanneer begin ik?? Ik werk de hele week en om de creche er al mee op te zadelen want ik heb begrepen dat 's avonds geven niet zo goed is meteen toch??? Enne hoe vaak geef ik in het begin?? Gewoon elke dag of om de dag??

Wat vraag ik weer veel he…

Groetjes,

Michèle

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b1.lilypie.com/fYq3p1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - Michèle op 23 Dec 2008 18:35:25

Nee, er zijn geen vijf-maandenpotjes. Het gaat van vier naar zes…de ervaring hier leert dat hij pas vanaf zes maanden echt goed aan de groente ging en tot die tijd maar een beetje aan het aftasten was. Dus ik denk dat je het t/m vijf maanden moet kunnen doen met de vier-maandenpotjes.

Wat ik deed was eerst een paar lepeltjes laten proeven, ging dat goed dan de volgende dag iets meer, etc. En dan een paar dagen achter elkaar dezelfde soort en dan weer een nieuwe soort. Datgene wat over was, vroor ik in in zo’n ijsblokjeshouder. De volgende keer kon ik dan zo weer een paar ‘ijsblokjes’ ontdooien.

Ik zou beginnen in het weekend als je verder niet zelf kan geven. En dan eind ochtend of begin middag. Mocht Morgan er nou wel op reageren, is dat in ieder geval niet als ze 's avonds geacht wordt lekker te slapen…

Ja dat dacht ik ook. Maar dan kan ik alleen in het weekend en op maandag geven (dan is pappa dag), maar als het goed gaat kan ze het wel op de creche krijgen. Moet ik alleen een potje meegeven. Want volgens mij krijgen ze wel fruit maar geen groente daar. Wanneer ben je ook met fruit begonnen Mriek??

Groetjes,

Michèle

We zijn met fruit begonnen toen we alle smaakjes gehad hadden wat betreft de vier-maandenpotjes groente. Toen we wisten dat hij nergens op reageerde qua groente, zijn we de fruit erbij gaan doen. Op dezelfde manier opgebouwd als de groente.

Bij ons op de creche maken ze het fruit ook zelf en is het inbegrepen. De groente moeten we wel zelf meenemen, helaas…

De adviezen over groente en fruit verschillen echt per CB. Mijn vriendin heeft een dochtertje wat 5 dagen ouder is dan Tim maar zij gaven bij 4 maanden aan dat bijvoeden nog te vroeg was. Terwijl ik bij 4 maanden het advies kreeg om nu te gaan starten met bijvoeden. Ik moest beginnen met fruit, maar wij hebben het afgewisseld, dan weer een paar dagen groente en dan weer een paar dagen fruit. Misschien een idee voor jou om haar op de creche fruit te laten geven en op de dagen dat Morgan thuis is groente. En in het begin eten ze nog maar een paar lepeltjes. Maar het is wel goed om op die manier rustig aan een lepeltje te wennen. Zeker omdat ze nu nog niet zoveel hoeven te eten. En als ze er eenmaal aan gewent zijn dan moeten ze wat meer eten. Toen ik met 5,5 maand weer kwam moest ik en een groente hapje geven en een fruithapje. Wel gewoon 4 voedingen blijven geven. Volgens mij gaat er bij 7 maanden een fles af en beginnen de fruit en groente hapjes belangrijk te worden. Groente die ze mogen hebben zijn in ieder geval: worteltjes, sperziebonen, bruine bonen, bloemkool, broccoli, courgette.

Nu al wat proberen kan denk ik geen kwaad. Als ze het niks vind dan merk je het vanzelf wel. Alleen even goed in de gaten houden dat ze er geen darmkrampjes van gaat krijgen. Een potje is maar 24 uur houdbaar en ook vrij prijzig. Ik maak het dus gewoon vers en als ik het over heb doe ik het de vriezer in. Want in het begin eten ze maar een paar hapjes en dan vind ik het zonde om weg te gooien.

Ja dat kan ook afwisselen. En ik kan natuurlijk ook zelf meegeven naar de creche in een bakje op zich. Ik heb een blender staan dus wat dat betreft geen probleem. Moet alleen even kijken hoe ik zelf gemaakt opwarm want ik heb geen magnetron. Au bain marie, maar ik moet even iets vinden dat in de flessenwarmer kan. Potjes zijn geen probleem, maar goed ik heb nog even om er over na te denken.

Groetjes,

Michèle

Je kan de groente inderdaad ook gewoon meegeven, zodat ze het daar op kunnen warmen. Misschien een raar idee, maar je zou de groente ook in de flessenwarmer kunnen verwarmen. Als je het uit de vriezer haalt eerst laten ontdooien en dan in een flesje doen en dat in de flessenwarmer verwarmen. En dan daarna op een bordje doen. Of als je de groente in een zakje in de vriezer doet eruit halen en ontdooien en dan in het zakje laten zitten en in een pannetje water laten koken. Weet niet of het werkt, maar je zou het misschien kunnen proberen.

Groetjes,
Sandra

Ja dat is wel een idee. Ik heb nog avent flessen staan. Morgan drinkt uit een Dr. Brownfles, maar we zijn begonnen met avent, maar daar kan het zeker wel in. Op de creche hebben ze een magnetron.

Groetjes,

Michèle

Hier heb ik wel wat aan… !! super …

Op cb adviseerde ze mij eerst fruit te geven dan groente omdat fruit geen fles vervangt en groente (tzt) wel … maar fruit wil meneer niet… er beland meer in de prullenbak dan in zijn maagje! dus … na de feestdagen gaan we knoeien met groente!!

Ochtend of middag wat is de beste timing? heb begrepen dat je dit het beste kan geven rond je eigen etenstijd maar geldt dat ook als je nog moet starten met het groentehapje? of is dat alleen als ze heel potje op kunnen?

Ik denk als ik alles zo hoor mini-boy dat je dat het beste pas kunt gaan doen als ze geen last van de darmen hebben. Want anders lig je 's nachts met een gillend kind. Dus ik ga 's morgens dan wel 's middag starten. Wat het best uit komt, moeten we nog even kijken. Oh ja ik weet wel dat ze het eerste jaar geen koolsoorten mogen dus ook geen spruitjes.

Wij beginnen denk ik met worteltjes, dat geeft de leukste fotoeffecten denk ik

Groetjes,

Michèle

haha die gele snoet komt dan zeker wel op het forum

volgens mij heeft die van ons niet meer zoveel last van zijn darmen is natuurlijk nu ook al ruim 5 maanden dus moeten ze als het goed is zelf goed hun werk doen… tja als hij op zijn moeder lijkt is het levenslang darmprobleem…

Maar toch voor de zekerheid begin ik er ook smorgens mee… en later met fruit kan ik het altijd nog omgooien naar fruit ochtend en groente avond… !!

Volgend jaar gaan we het proberen he!! we houden elkaar op de hoogte…

Ha ha ha tuurlijk komt die snoet op het forum, met de al dan niet beledigde blik van pap, mam wat doen jullie mij aan…

En tuurlijk houd ik je op de hoogte. Is het al januari

Groetjes,

Michèle

zie hier iets staan over de flessenwarmer voor de groente… kan het potje niet zelf in de warmer? moet je het dan eerst in flesje doen?

als je bijv worteltjes maak voor de eerste had doe je dit dan alleen pureren of nog iets van smaak erbij? aardappeltjes niet toch? en … jus? of gewoon alleen groente koken (of potje) en pureren?

hoezo onzeker