Wisten jullie dat in de meeste babyflessen een gevaarlijke hormoonverstorende stof zit?
Nee? Ik ook niet tot afgelopen week.
Het blijktdat in de heldere plastic flesjes een giftige stof zit, genaamd Bisphenol A.
Dit is een hormoonverstorende stof die vrijkomt als de fles warm wordt, dus ook wanneer je de melk opwarmt. Dit gevaarlijke stofje komt in de melk en wordt dus opgedronken door je baby. Dit stofje blijft in het lichaam van je kindje en heeft een hormoonverstorede werking. Dat kan allerlei gevaarlijke ziektes veroorzaken op later leeftijd, zelfs borstkanker. Verschrikkelijk!
Hoe herken je zo een fles? Het flesje is doorzichtig en helder van kleur. Het plasticsoort heet Polycarbonaat. Bijna alle flessen van de bekende merken zijn vandit plastic en hebben deze giftige stof. Het is ongeloofelijk, maar waar. In Canada en Amerika zijn deze flessen verboden. zie ook www.newbornfree.com
voor meer informatie.
Ik heb dit gevraagd bij het consultatiebureau. Zij wisten ervan, maar vertelden dat het gevaarlijke stofje geen gevaar is omdat het binnen de normen valt. In America en Canada hebbne ze andere normen. Vreemd, zijn de kinderen daar anders?
Gifstoffen in babyflesjes
Hier is al eens een hele topic over geweest, ik kan hem helaas niet zo snel terug vinden. Misschien weet iemand anders die te vinden ?
Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!
Hier… heel ver weg lol
http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=11974
Heel gek, maar de zoekfunctie reageerde niet op “gif” “babyfles” “gifstoffen” etc etc etc.
Gewijzigd door - Marlala op 14 Dec 2009 10:43:24
Ik zou me geen moment in paniek laten maken door dit soort berichtgeving. Je moest eens weten wat er allemaal in de lucht zit die we inademen. Dan haal je liever geen adem meer.
Zolang het binnen de normen valt en door allerlei strenge keuringen is gekomen, gebruik ik het gewoon.
Ik vraag me af in hoeverre dit soort berichten in de media gevoed wordt door borstvoedings-goeroes.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 14 Dec 2009 11:22:28
Inderdaad, duidelijk weer zo’n bericht om mama’s die geen borstvoeding hebben gegeven, zoals ik, een rotgevoel te geven. Ik leg dit soort berichten gewoon naast me neer hoor. Ik weet dat sommige flessen deze stof niet hebben, waaronder die van Bibi geloof ik. Hoe het met andere flessen zit weet ik niet, maar ik denk dat het wel mee zal vallen. Het is eenzelfde soort bericht als dat bericht over borstkanker en deo’s. Als je alles moet geloven, gaan we morgen allemaal dood, want alles is slecht. De ene keer mag dit niet, de andere keer dat niet. Ik weet het allemaal niet zo. Eva drinkt nog steeds soms uit een fles en ik ga daar ook gewoon mee door hoor! Wat Sje ook zegt, inademen van vieze lucht lijkt me veel slechter en je houdt je kind daarom ook niet binnen!
Groetjes Rainbow, trotse mama
Ik zie dat het gevoelig ligt, maar ik kan me best voorstellen dat mensen zich zorgen maken en tja lucht moet je inademen, daarin heb je geen keuze, maar misschien kunnen mensen hierdoor wel een keuze maken om andere flessen aan te schaffen.
Ooohh hoop zo dat ik niet onder de noemer borstvoedings-goeroe val, Sje!
Malawimama, tuurlijk val je niet onder borstvoedingsgoeroe. Haha!
Maar je snapt waarschijnlijk wel hoe ik het bedoel. Borstvoedingsgoeroes zullen heel diep gaan zoeken om flesvoeding zo oninteressant mogelijk te maken en giftige stoffen in flesjes is dan natuurlijk een fantastisch item!
Terwijl er overal niet-lichaamseigen stoffen in zitten. Iemand die uitgezocht heeft wat er allemaal in de verfstoffen zit van speelgoed wat onze kleine moppen voortdurend in hun mond stoppen? Nee waarschijnlijk niet, maar daar maakt niemand zich druk om.
Dus daarom vind ik dit soort paniekberichten altijd zo vergezocht. Als het echt slecht was, kwam het echt niet op de markt denk ik altijd maar.
Als ik me door elk vreemd stofje wat mijn kinderen binnen krijgen van slag moet laten brengen, sluit me dan maar op in een psychiatrische inrichting want dan heb ik geen leven meer.
Groetekes, Sje
Sje, Ik snap wat je bedoelt, maar daarintegen vind ik dat ik ook geinformeerd moet worden over verf op speelgoed etc. Tja en natuurlijk is alles potentieel schadelijk en is dat niet okay, maar je wil toch zoveel mogelijk proberen te voorkomen als dat in je macht ligt.
En vergeet ook de geschiedenis niet, eerst was het alleen borstvoeding, daarna was flesvoeding heel normaal en als je borstvoeding gaf was je ouderwets want er moest gewerkt worden en er was soms bijna geen verlof, als we nu eens iedereen een keuze laten maken voor zichzelf met goede voorlichting en daarbij de voor en nadelen eens goed duidelijk maken. Kies je voor borstvoeding, prima, kies je voor flesvoeding ook prima!
(Ik heb juist veel gezeur gehad toen ik in Nederland was over borstvoeding in het openbaar, dat vond ik dus weer nergens op slaan)
Wat een materie he!
Fijne dag!
Kijk en dat is nou het hele eieren eten. Mensen keuzes laten maken en geen keuzes opdringen. Ik heb wel eens verteld hier dat ik uitgescholden werd door een klant bij de ETOS omdat ik mijn dochter borstvoeding onthield.
Ik heb geen keuze, ik kan geen borstvoeding geven, maar mensen die deze keuze wel hebben, moeten deze ook kunnen maken. Tuurlijk snap ik best dat bv gepromoot wordt, maar das wat anders dan door je strot geschoven krijgen. Enne dat over die flessen als het echt zo schadelijk is dan staat het wel bij de productwaarschuwingen.
Groetjes,
Michèle