Onzin over Bisfenol A in flesjes

De angst die nu weer in de media wordt gestrooid over Bisfenol is volgens mij niet waar. Kijk hier maar welk bericht ik van Difrax kreeg over mijn vraag hierover. Zij maken die flessen in die kromme vorm enzo
Maja

Bisfenol A in babyflesje – mythes en feiten
Wat is het?
Bisfenol A is een stof die wordt gebruikt om policarbonaat te maken, een hard, transparant plastic materiaal. Van policarbonaat worden bijvoorbeeld flessen voor babyvoeding, zuivel en frisdrank gemaakt.
Bisfenol A wordt normaal gesproken tijdens de productie van policarbonaat of tijdens het harden van de coating omgezet in een onschadelijke chemische stof. Er is dan in het eindproduct nagenoeg geen Bisfenol A meer aanwezig. Het is echter mogelijk dat Bisfenol A onder invloed van bepaalde omstandigheden, zoals tijd, zuurgraad of ultraviolet licht, vrijkomt en in verpakte levensmiddelen terechtkomt. Dit proces heeft ‘migratie’ (bron: VWA, 20 dec 2005)

Waarom wordt Bisfenol A gebruikt in babyflessen?
Babyflessen worden gemaakt van policarbonaat, kunnen hergebruikt worden en zijn bestand tegen breken en hitte (bijv. uitkoken, afwasmachine of opwarmen in een magnetron of flessenwarmer). Policarbonaat wordt verwerkt in medische apparaten, papier, karton en verpakking voor levensmiddelen (frisdrankflessen etc.).

Waarom is er zoveel opheft over Bisfenol A?
Bisfenol A is een stof die ervan verdacht wordt in grotere hoeveelheden de hormoonhuishouding te kunnen verstoren.

Wat zijn wettelijke limieten voor Bisfenol A?
Omdat Bisfenol A schadelijk kan zijn voor de mens, heeft de Europese Unie een maximum gesteld aan de migratie van Bisfenol A uit kunststofverpakkingen naar levensmiddelen. Concreet houdt dit in dat uit de verpakking maximaal 0,6 miligram Bisfenol mag vrijkomen naar 1 kilo levensmiddel. (bron: VWA)

Is Bisfenol A schadelijk voor de gezondheid van kinderen?

NEE, er is absoluut geen reden tot ongerustheid:

• Internationaal wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat babyflesjes gemaakt van policarbonaat (volgens de huidige normen) veilig zijn voor kinderen. Het alternatief, babyflesjes gemaakt van glas, vormen juist een direct gevaar voor verwondingen (glasbreuken en- splinters).
  • Als Bisfenol A vrijkomt door migratie (alleen onder ongebruikelijke omstandigheden), dus niet door magnetronopwarming, wasmachine of uitkoken) dan wordt dit door het lichaam afgebroken binnen een dag en dus niet in het menselijke weefsel opgenomen.

Difrax reactie Vivienne van Eijkelenborg, Managing Director Difrax:

“ Difrax loopt al 40 jaar (sinds haar bestaan) voorop op het gebied van kennis en kunde van babyproducten. Veiligheid van onze producten staat voorop. Voor Difrax is maatschappelijk verantwoord ondernemen erg belangrijk en daarom hebben we een beleid ontwikkeld voor ons bedrijf EN onze leveranciers volgens het systeem van BSCI, dat heeft geresulteerd in een kwaliteitswaarborg van onze producten. Wij voldoen aan de Europese (CEN) en nationale (NEN) veiligheidsnormen voor babyproducten.

Ik ben zelf lid van de CEN commissie (Europees normalisatie Instituut) en dus ook op de hoogte van Europese en nationale ontwikkelingen op dit gebied. De ophef rond Bisfenol A ‘hype’ rond 2002 en gaf aanleiding tot breed internationaal onderzoek en veiligheid van deze stof in relatie tot levensmiddelen. Deze onderzoeken hebben aangetoond dat deze stof geen onveilige situatie oplevert voor kinderen volgens de huidige internationale normen. Godzijdank bestaan deze strakke richtlijnen voor babyproducten en ik kan met een gerust hart zeggen dat al onze producten voldoen aan de huidige normen. Naar aanleiding van alle ophef heeft de CEN zelfs een speciale limiet vastgesteld voor Bisfenol A in drinkgerei voor kinderen en deze norm is 20 keer zo streng als de huidige norm, waar we OOK aan voldoen.

Ik vind het onterecht dat nieuwkomers in de markt deze situatie aangrijpen om consumenten angst aan te jagen en hen over te halen om hun producten te kopen die ‘zogenaamd’ Bisfenol-vrij en dus veilig zijn. Zij vermarkten hun product door expliciet te refereren naar de normen waar wij vanzelfsprekend OOK aan voldoen. De consument mag en kan dat ook van ons verwachten. Ik vind deze ernstige vorm van angstmarketing niet integer. Wij willen consumenten echter eerlijk en open benaderen en geen fabeltjes de wereld insturen. Difrax wil niet ten koste van alles zoveel mogelijk volume draaien. Eerlijkheid en kwaliteit in woord en product tellen. Het welzijn van kinderen staat bij ons voorop. Dat blijkt ook uit onze maatschappelijke betrokkenheid door het ondersteunen van Goede Doelen voor kinderen”.

Beste Maja,

De tabaksindustrie is ook altijd heel positief geweest over roken, dat even als voorbeeld.
Difrax gebruikt bisfrenol een miljardenindustrie
Een fabrikant zal nooit zijn eigen produkt afvallen.
Maar nee bisfrenol is niet onschadelijk en moeders zouden er verstandig aan doen om bisfrenol vrije flesjes of gewoon glas te gebruiken.(dat is mijn bescheiden mening na het nalezen van dagen aan onderzoeken/opinies/kranten/forums)

Ik heb er ooit een stukje overgeschreven dat zal ik hier posten.
Voor de leek is het ingewikkelde materie om tot een oordeel te komen, en net zoals je geen paniek wil zaaien wil je ook je kind niet blootstelen aan onnodige gevaren.

Maar wat diferax schrijft zijn halve waarheden, er is namelijk ook een berg wetenschappelijk bewijs dt het wel schadelijk is.
Inmiddels is het in canada bijna verboden, is het in amerika opnieuw onder de loep door de FDA, en worden er in europa kamervragen over gesteld

BISFENOL A
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A
http://www.bisphenol-a.org/about/faq.html

Bisfenol A, we krijgen het allemaal binnen en bij vrijwel iedereen is het terug te vinden in de urine.
Vooral bij het verwarmen van plastic komt het vrij, en daarmee zijn onze babyfllesjes die in de magnetron gaan al enige tijd punt van discussie.

De kranten en de publieke opinie……
[/url]http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1066706.ece/
Stof_in_babyflesjes_wekt_verontrusting[/url]

http://www.trouw.nl/achtergrond/Dossiers/article1859398.ece/
Bisfenol_uit_plastic_flesjes_is_terug_in_verdachtenbank_.html

Twee toxicologen reageren op dezelde studie.
Professor Aalt Bast, toxicoloog aan de universiteit van Maastricht, ligt niet wakker van deze studie. „Ach, de receptor waar bisfenol zich aan zou binden, is zo promiscue, daar binden zoveel stoffen aan. Als dat het probleem is, ken ik nog wel meer verdachten.” Dat dierproeven de schadelijkheid van bisfenol hebben aangetoond, zegt hem niet zo veel. „Het adagium van de toxicologie is: de dosis bepaalt de giftigheid. Als je dieren maar genoeg van iets geeft, blijkt alles giftig, zelfs water of zuurstof.”
Zijn collega-toxicoloog, professor Martin van den Berg uit Utrecht, is voorzichtiger. Aanvankelijk haalde hij net als Bast zijn schouders op, maar nu hij de studie goed heeft bekeken, moet hij de Amerikanen gelijk geven. „Het zit methodologisch goed in elkaar. Ze hebben de uitkomsten voor allerlei storende factoren gecorrigeerd. Het zou niet fair zijn om het resultaat als een kip-ei-probleem terzijde te schuiven.”
Van den Berg vindt de link tussen bisfenol en diabetes plausibel, die met hartkwalen trouwens niet. „Maar dit is een duidelijk signaal, dat we snel verder moeten onderzoeken.”

http://www.kidsfeeling.nl/index.php/Waarschuwingen/
terug-naar-de-glazen-babyflessen.html

30 jaar geleden hing er in het biologielokaal van meneer Fallaux een poster met een afbeelding van een foetus in de baarmoeder. De tekst op de poster luidde: ‘Als we voor de economie ons vruchtwater zouden moeten vervuilen, dan vervuilden we dat ook
http://captkrik.nl/

De glazen flesjes lijken op hun retour ! koop nu aandelen in deze handel

Een greep uit de wetenschap
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/300/11/1303

http://www.pubmedcentral.nih.gov/
articlerender.fcgi?artid=1280330#b33-ehp0113-000926

http://endocrinedisruptors.missouri.edu/
pdfarticles/Bisphenol_A_References.doc

http://www.bisphenol-a.org/pdf/Dutch_Migration_Report_20051114.pdf

http://www.greenpeace.nl/campaigns/
giftige-stoffen-2/informatie-over-giftige-stoffe/
de-stoffen-waar-het-om-gaat/bisfenol-a

In Canada is het dus een toxische stof ,en in Amerika vind de FDA het ook al niet te kosjer meer, Europa wacht nog even af

Maar dan de Kamervragen
http://www.europarl.europa.eu/sides/
getDoc.do?pubRef=-//EP//
TEXT+WQ+E-2008-6070+0+DOC+XML+V0//NL

Het lijkt dan ook weer een klassiek dilemma voor de burger.

De een zegt het is toxisch , de ander zegt pas er mee op, de ander zegt niks aan de hand.
De wetenschap is verdeeld, de landen onderling zijn verdeeld.
De doorgewinterde anti-kwaker zou het allemaal wel een internet hetze kunnen vinden van een stel alterneuten alla de aspartaam hetze.
En een doorgewinterde healthfreak zou complot van de daken kunnen schreewen

Mijn boerenvertsand zegt: Als je warme koffie in een plastic bekertje giet dan wordt die lekker zacht , waar blijven dan die stoffen ? Drink nu eens 4 keer per dag koffie uit een bekertje 30 jaar lang, hoe groot zou mijn prostaat dan worden ?
Een prostaat is toch eigenlijk een klier die over de jaren kleiner wordt, Waarom is prostaat hypertrofie dan mannenkwaal nummer 1.
Waarom zou je eten in plastic willen opwarmen als er genoeg alternatieven zijn ?

Met vriendelijke groeten

Gewijzigd door - Tries op 22 May 2009 22:43:19

hummm ik zal zometeen eens bellen en vragen aan mijn vriend of hij dat kan onderzoeken, hij heeft heel veel contacten met profs. uit ziekenhuizen. Daar wil ik namelijk allemaal wel het fijne van weten.
Ik heb hier ook Difrax, Bebejou en Hi Flow flesjes staan en die gaan in de flesverwarmer.
Maar zou het ook niet zo zijn dat je bij een bepaald punt van hitte de stoffen vrijkomen. Kijk want hete koffie in een plastic bekertje is toch wat anders dan een flesje melk van een baby, dit is velen malen kouder.

Beste lolies,

Er zijn veel mensen die water in het flesje opwarmen in de magnetron.
Er zijn genoeg alternatieven, glas of bisfrenol vrije flesjes.
Er komt altijd wat bisfrenol vrij uit deze plastics het is bij iedereen aan te tonen in de urine.
Of de mate waarin we het innemen schadelijk is staat momenteel sterk ter discussie, wat zeker is is dat het niet in voeding normaal voorkomt en dat het argument “better safe then sorry” dan wel op gaat.
Het opwarmen van maaltijden in plastic bakjes gebeurt voor kinderen ook volop, niet zo mooi.
Grappig er is al 1 keer gereageerd op dit stukje, verder is er al 100 keer gereageerd op poepluiers, slecht slapen etc., de gemiddelde forum bezoeker is hier niet zo begaan met dit onderwerp.

groeten

Uit een onderzoek van de voedsel en waren autoriteit is onlangs uitgekomen dat bpa in babyflesjes absoluut geen kwaad kunnen. (komt bij mij wel wat geloofwaardiger over dan die onderzoeken waar jij het over hebt 2 bananen) De flesjes moeten echt zo lang en zo heet verwarmd worden voordat er wat vrijkomt. En dan nog kan het geen gevaar. Ik ga echt niet een glazen fles kopen, dat is pas levensgevaarlijk!!!

Ik blijf dus gewoon mij huidige difrax kromme flessen gebruiken. Zonder dat ik bang ben dat het niet veilig is

Liefs, Maja

ik kan eigelijk alleen maar zeggen pfffffffffff
wat een woorden waar ik de helft niet van begrijp…
neem eerlijk gezegt ook de moeite niet het te lezen.
ik heb de bfree fles waar het NIET in zit en verder boeit t me vrij weinig…
nouja dat is mijn mening

Gewijzigd door - Asje op 22 May 2009 22:43:02

Mee eens Inge!

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

fijn! ik was al bang dat ik boosaardig over kwam

Gewijzigd door - Asje op 22 May 2009 22:44:34

De meeste mensen willen niet weten dat ze hun kinderen vanwege het gemak systematisch aan het vergiftigen zijn. Bovendien heb je aan een vieze luier direct ongemak i.p.v. eventuele gezondheidsproblemen over 10 of 20 jaar. Nogal wiedes dat mensen die topics vaker bezoeken en nogal wiedes dat daarom die troep nog steeds in onze producten zit. Als je als jezelf rspecterend mens daar namelijk wat aan wil doen an moet je allerlei wetenschappelijke literatuur met moeilijke vaktaal doorworstelen. Bedrijven en overheden verspreiden daarbij ook nog eens allerlei tegenstrijdige berichten. Waarom zouden ze dat nou doen!?

Het mag allemaal niet te veel kosten, je zou als bedrijf toch maar je hele productielijn moeten aanpassen en je verantwoordelijkheid moeten erkennen in het toedienen van allerlei giftige stoffen aan kleine kinderen (en zoveel mogelijk van de rest van de mensheid) om er geld aan te verdienen.

Je gaat er niet direct dood aan en er zijn zoveel dingen die je niet mag binnenkrijgen, dus dit kan er best ook nog wel bij. FOUT DUS… Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de synergie (elkaar versterkende werking) van al die stoffen in onze omgeving en in ons voedsel. Nog nooit is de mens aan zoveel verschillende niet natuurlijke stoffen blootgesteld geweest, dan kun je d’r donder op zeggen dat daar schadelijke bij zitten.

Ik zeg dus: “Voorkomen wat je kunt en weet, want je krijgt toch wel genoeg troep binnen”. Kun je in ieder geval later tegen je kinderen zeggen dat je je best gedaan hebt als er strond aan de knikker is.

groet Marsman en suc6 in de rest van je leven.

Ik zeg pfffffffffff

Groetjes Michelle

Lilypie Kids birthday Ticker

Lilypie 1st Birthday Ticker

ik ook… jeetje zeg, er is ook altijd wel iets

Groetje Anouk

sorry hoor maar maak je nou een profiel aan alleen om dit erneer te zetten?:S:S
ten eerste heb ik de bfree fles dus die is zoiezo bisfenol A vrij.
maargoed, wat ik al eerder zei PFFFF
oh en ten 2e hoezo nou weer systematisch aan het vergiftigen,
dan moet je gewoon voortplanting afschaffen, want buitenlucht is al giftig als je het zo ver wil zoeken ivm uitlaat gassen e.d…e…d…e.d…enz enz enz enz enz

Gewijzigd door - Asje op 22 May 2009 22:45:29

AHhahaaa Inge! lach me slap, maar ben het helemaal met je eens!

Liefs

Gewijzigd door - Asje op 22 May 2009 22:46:22

Zucht.

Groetjes!

ik ook Kikie

Gewijzigd door - Asje op 22 May 2009 22:47:34

@maja69

quote:
Uit een onderzoek van de voedsel en waren autoriteit is onlangs uitgekomen dat bpa in babyflesjes absoluut geen kwaad kunnen. (komt bij mij wel wat geloofwaardiger over dan die onderzoeken waar jij het over hebt 2 bananen)

Humor, de onderzoeken die ik aanhaal komen van de JAMA (journal of the american medical association) dit is 1 van de meest gerenomeerde medische vakbladen ter wereld.
Verder is een land als canada waar het goedje verboden is ook wel een redelijke referentie.
Kortom ik zet canada,de FDA, en de JAMA in tegen jouw VWA… nog eens kiezen ?

Groeten

Verder beste forum bezoekers verder kan je je nog afvragen wat MAJA69 voor intenties heeft op dit forum ?

Het lijkt mij een soort verkapte reclame campagne voor bisfenolA houdende flessen.
Zou het zo banaal zijn dat MAJA69 (mooi gekozen nummer trouwens) bij diferax werkt ?

Voor ieder die zijn leven een plezier wil doen en het leek zijn wil ontsnappen is dit een mooi leestip
http://www.bol.com/nl/p/boeken/100-jaar-medische-leugens/1001004005493667/index.html

groeten

Gewijzigd door - Asje op 22 May 2009 22:33:24

nogmaals zucht dacht dat we het gehad hadden

Groetjes Michelle

Lilypie Kids birthday Ticker

Nogmaals zucht…

Groetjes!

Gelukkig, toch nog iemand die het begrepen heeft van het reclamepraatje waarmee dit topic begint. Voel jezelf nou niet meteen aangevallen je weet van jezelf toch wel of je gemakzuchtig bent. Wie de schoen past trekken hem aan.

Jahaa ik had alles netjes gelezen hoor en tja,… ik ben nou eenaal een man en kom meteen ter zake. Je kunt wel zien dat jullie dat hier niet gewend zijn.

Laten we over giftige lucht maar niet beginnen want het enige dat ik dan nog lees is: “zucht, pfffffffffffffff.
hadde we da nie al gehad”. Inderdaad een bepaald jorgon.

Hey… niet meteen aangevallen voelen he!?

Ook groetjes en veel liefs Marsman