Gewicht bemoeials!

Waarom moeten anderen altijd hun mening kwijt over je kindje.

Jade is met 5 mnd lang borstvoeding altijd flink geweest. Nu was ze de 2 voorlaatste keren op de cb met gewicht weer meer naar de middenlijn getrokken… de laatste keer dat ze er was zat ze weer op haar oude lijn. Kreeg ik de vraag waarom ze meer aangekomen was? Het cb is van papier naar computer gegaan en toevallig net toen Jade op gemiddeld gewicht zat, en zag dus een flink sprong in gewicht, terwijl DAT haar oorspronkelijke lijn is. Ze zeiden wel het is niet erg, maar let er een beetje op.

Nu begin ik van iedereen om me heen "commentaar"te krijgen dat ze best wel groot is (aan gewicht dus)… Waar bemoeid iedereen zich toch mee???
En dan ook commentaar geven terwijl ze haar net 2 koekjes en 2 snoepjes hebben gegeven, terwijl ik al heb gezegd dat het genoeg is geweest!!!
Bij ouders en schoonouders ook zo… die snappen niet dat ik wil dat ze 3 maaltijden krijgt en 2 tussendoortjes en dat het daarmee klaar is!!! Nee komkommer en tomaat is toch niet erg zeggen ze dan nee klopt maar het wel WEER een tussendoortje. Zij willen maar niet snappen dat ze niet de hele dag door hoeft te eten…

Sorry, moest het even van mij afschrijven, maar ik ga het voortaan schreeuwen!!! misschien dat ze mij dan begrijpen…

Groetjes Frauk

Goed zo, schreeuw het maar lekker van je af!

Mensen hebben altijd hun mening klaar en 9 van de 10 keer zijn ze niet bereid zich te verdiepen in de situatie en roepen maar wat. Sluit je er maar voor af. Als je zelf maar het beste voor hebt met je meisje, ja toch! En als ze op het CB zeggen dat je er een beetje op moet letten, nou daar hoef je je niet aangevallen door te voelen, want dat doe je dus al! Volgens mij pak je het gewoon goed aan en (schoon)familie moet je soms even goed laten weten dat JIJ bepaalt wat de regels zijn en dat je dat niet voor niets doet!

YOU GO GIRL!!

liefs

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Vervelend is dat he…als je iets duidelijk aangeeft, maar dat de omgeving (ouders, schoonouders etc) denkt…“ach kan best”. Ja natuurlijk kan best, maar niet als jij duidelijk aangeeft dat je het niet wilt…

Ik heb dat soms ook. We eten zeker 1 keer in de week bij mijn schoonouders. Heel gezellig, want de hele familie is dan bij elkaar. En mijn schoonvader vindt ook wel dat alles moet kunnen met eten. Ik ben ook heus niet zo moeilijk, maar als Dani zijn warm eten en een toetje heeft gehad dan hoeft het van mij niet dat hij dan ook gelijk een koekje krijgt (zeker niet als hij er zelf helemaal niet om vraagt) en ook vind ik dan dat hij niet ook nog heel veel hapjes toetje moet krijgen van ons. En het is allemaal lief bedoeld hoor en het zijn echt schatten van mensen, maar ik heb dan ook nee is nee. Ik wil dan niet overkomen als zo’n muts zijn die haar kindje niets wil geven, maar het houdt ergens op.

Oh zo herkenbaar. Niet van het CB maar van die tussendoortjes. Mijn schoonmoeder is ook zo. En dan het liefst alles tegelijk en wat ik niet wil. Niet met het logeren maar met het bezoek ervoor kreeg ze een bakje druifjes. Prima niks op tegen, maar ze was aan het scharrelen en komt 2 tellen later de keuken uit met een stroopkoek in der knuist, die is nog niet op of me schoonmoeder komt met een doosje rozijntjes en een pak lange vingers aanzetten. Toen hebben we beide ingegrepen want genoeg is genoeg. Met logeren afgelopen donderdag ook echt gezegd geen koeken anders dan haar nijntje koeken en niks overdreven veel. Gelukkig snapte ze het.

Groetjes,

Michèle

ahhhh mensen bemoeien zich altijd overal mee, het is toch nooit goed! Nu zijn ze te mager, dan weer te dik, nu heb je d’r te warm aangekleed, dan weer te koud! Ja doei!!! Ik word daar zo moe van, dat maak je toch zelf wel uit, daar ben je haar ouder voor! Gewoon duidelijk zeggen, ik ben hier de ouder en dit zijn mijn regels en jullie moeten je nergens mee bemoeien! Ook je ouders en schoonouders, zij hebben hun kans gehad!

@ saro, Als wij een 1 ½ uur na het eten bij mijn schoonouders koffie krijgen, met wie wil een koekje menen ze ook dat Jade ook een koekje moet krijgen, terwijl ze dan met een uurtje weer in bed moet, terwijl als je duidelijk zegt nee want… dan vind ze het nog goed ook…zucht

Sterker nog mijn moeder heeft een keer gezegd: ja maar bij oma’s gelden andere regels en mag dat wel…er was toen niks aan de hand en heb daarom m’n mond gehouden, maar als zij denkt dat het zo werkt…moet ze maar naar ons komen en gaan wij niet meer naar hun toe (wat een ongeloofelijke brutaliteit!!!).

Maar goed… we zullen wel zien… Bedankt voor de reacties.

ik vind het ook te belachelijk voor woorden toen mijn oudste 9 maanden was was hij ook aan de grote kant kwa gewicht terwijl hij toen nog praktisch geen tussendoortjes kreeg volgens het cb werd het tijd om hem op dieet te zetten ik zat gewoon met een mond vol tanden maar heb dus nooit aan dit advies meegewerkt nu is hij bijna negen en is het ontzettend moeilijk om voor hem een passende broek te kopen en niet omdat hij te dik is integendeel alle broeken zakken van zijn kont af dus wat ik wil zeggen is laat ze lekker kletsen je weet zelf het beste wat ze allemaal binnekrijgt op een dag en ja de een komt sneller aan dan de ander so what

groetjes

oja herkenbaar hoor.
hier ook een oma die zegt dat daar andere regels gelden en dat ze daar oma’svoor zijn!
Ik vindt dit dus niet! als lieke een periode heeft dat ze slecht eet krijgt ze niks tussendoor en ook niet bij oma!
Laatst hoorde ik ze zeggen kom eens lieke lus je een snoepje? Niet tegen mama zeggen he? Ik hoorde het net omdat ik van toilet afkwam! nou toen brak mijn klomp! grrrrr wat was ik pissig en dat terwijl ik net gezegd had dat ze dat niet mocht! En dan zo achter mijn rug om? Nee dat kon er bij mij niet in! Maar dat heb ik ze ook wel duidelijk gemaakt.

Groetjes Gytha

en dan nog even over de vrijgevende oma´s wij hebben zon tante die hen graag de hele dag zien eten van koek tot patat met frikandellen en nu kans ik daar heel wijs advies over gaan geven maar dat zou niet kloppen want ik zeg er niets meer van eerder deed ik dat wel maar ik kreeg altijd te horen ze zitten nog in de groei en laat ze nu maar etc etc nu komen we dr ook niet veel meer dus die ene keer laat ik het dan ook maar zitten hoewel ik dr wel van baal want ik word dan wel weer als de boeman gezien als ik ze thuis wel iets weiger maar zoals ik al zei we komen er (gelukkig)niet al te vaak

groetjes

Ooo, mensen bemoeien zich inderdaad overal mee. Heel irritant. Als jij wil dat Jade niet te veel snoepjes eet, moeten anderen dat respecteren! En wat maakt het nou uit dat ze wat groter is? Ik vind het op de foto echt een stoer wijfie, zo in dat spijkerbroekje! En een kind op dieet zetten? Daar snap ik al helemaal niks van! Een vriendin van mijn moeder is ook oma en haar kleinzoon moest op dieet. Hij is 11 maanden! Bezopen! Kijk, wij als ouders kunnen wel opletten en ze niet 5x een tussendoortje eten, maar een dieet gaat wel ver. Terwijl veel kindjes pas na een paar jaar hun eigen figuur krijgen. Als je wat groter bent als kind, wil dat niet zeggen dat dat zo blijft. Raar. En wat dan nog? Het zou harstikke saai zijn als iedereen maat 34 had!

Eva geeft niet veel om tussendoortjes. Als ze al iets eet, is het een soepstengel. Al ging mijn zelfgebakken cake er ook wel in. Maar wij geven niet veel tussendoor. Niet omdat we bang zijn dat ze dik wordt, maar wel omdat we gewoon niet willen dat het zo’n snaaierd wordt. Of een zoetekauw. Oma en opa zijn ook geneigd om dingen door de vingers te zien, maar als ik zeg: ‘dat willen we niet’, dan geven ze ook iets gezonds. Gewoon blijven zeggen Frauk. En mensen hebben altijd wat te zaniken. Eerst was Eva te groot, toen weer te mollig, toen weer aan de kleine kant en nu zeuren mensen weer omdat ze niet loopt nog. Het is altijd wat en mensen hebben niks anders te zeggen. Ik zeg zelf nooit iets negatiefs over een kindje, want ze hebben allemaal wel iets moois of leuks en ik vind dat je dat moet benadrukken!

Groetjes Rainbow, trotse mama

oooooh echt he! wordt er doodziek van.
"wat is het toch hollands glorie, hij is wel flink he!"
denkj bij mn eigen hou je kop toch dicht!
ja ik schreeuw het ook lekker van me af, heerlijk!

en soms moet 1 en dezelfde persoon het ELKE keer weer zeggen als ze rico ziet GRRR.

rico is niet dik, lekker mannetje
net als alle kleintjes hier!
laat ze maar lekker kletsen.
maar het is gruwelijk irritant
ze snappen niet dat ze ons daar mee kwetsen.

hetzelfde als dat jonge moeder gedoe.
ben je hoogzwanger, zit je te wachten ind e wachtkamer in het ziekenhuis.
zegt zo’n oude oma van 'n jaar of 70 tegen dr dochter van 50 "nou die is jong moeder! is toch neit normaal!“
en ik weër"en jou dochter oud moeder, dat is zeker wel normaal?”
(en dan te bedenken dat die 2 hooguit 20 jaar schelen:S:S)

Het is ongeloofelijk wat mensen kunnen zeggen, zonder erbij na te denken. Meestal overvalt het mij, maar vanaf nu ga ik mij erop instellen dat als mensen commentaar geven ik IETS terug ga zeggen, al is het maar “waar bemoei jij je mee?”. GRRR

Groetjes Frauk

Ja, zo heb ik er nog wel 1:

Mijn schoonmoeder praat altijd voor Seth, daar kan ik echt zo geirriteerd vn worden!!
Voorbeeld: Ik ga Seth naar bed brengen, en zeg tegen hem dat hij maar lekker 2 uur moet gaan slapen (doet hij bijna nooit, maar zou nou eens lekker zijn), En dan zegt zij: Nee, mam, dat ga ik lekker toch niet doen, gewoon een half uur…
GRRR… Ik kan me daar echt kwaad om maken, en zo veel vaker…
Als ik zeg dat hij iets moet doen, of netjes moet eten oid, dan zegt zij: Nou, mam… dat doe ik lekker toch niet…

Zo… pfff… dat lucht ook even op om het te spuien!!
Liefs, Anne

Lilypie First Birthday tickers

Anne! Wat vreeeeeeselijk irritant! Ik kan me voorstellen dat je daar doodziek van wordt! Ben het helemaal met je eens! ‘Mama, ik snap niet dat jij het zo irritant vindt dat oma voor mij praat!’ ARGH!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Herkenbaar, maar ik heb dan kleine meiden (hebben nu maatje 86-92 en wegen een kilo of 10 en de ander een kilo of 12-13)
Ach ik trek me niks meer aan van het commentaar dat ze klein zijn. Ze zijn klein geboren, ik ben niet groot en meer dan eten geven kan ik ook niet.
Ik krijg volgens mij al sneller commentaar/opmerkingen omdat het een tweeling is. Ik kon me heel vaak er aan storen, maar nu begint het te wennen en hoor ik sommige dingen niet meer of vertel ik voor de 20.000ste keer hetzelfde.

Opa’s en oma’s willen ze nog wel eens graag verwennen. Vooral mijn schoonmoeder had er een handje aan. Maar nadat ik met regelmaat ‘nee’ gezegt heb, vraagt ze nu of ze chocola of een spekje of een koekje of of mogen. Als ik nee zeg, bied ze iets anders aan, als ik nee zeg en daar achteraan; ze moeten dadelijk nog eten, vraagt ze er niet meer om.
Mijn ouders en zus heb ik ook ‘afgericht’. De meiden hadden soms het ene nog niet op of het andere werd alweer uit de kast getrokken. Ik heb op een gegeven moment gezegt; stop er toch mee om de meiden vol te stoppen met van alles en nog wat. Ze mogen ook best een moment niet eten en als ze iets krijgen hoeft dat niet altijd snoepjes of koekjes te zijn, geef ze dan wat fruit, dat vinden ze ook lekker.
Nu neemt mijn vader ze wel eens mee naar de bakker en dan komen de meiden thuis ieder met een halve krentenbol. :smiley:

En mijn vriend…duikt ook makkelijk de kast met koekjes en snoepjes in voor de meiden. Smorgens krijgen ze meestal van hem geen boterham, maar eten ze samen koude knakworstjes gevolgd door een koekje.
Vandaag dus even niet. Eerst brood, smiddags voor het slapen gaan brood en vanavond gewoon hun avondeten. Nou ik heb de aantal keren dat ik ‘koekje’, ‘chips’ en ‘snoepje’ gehoord heb niet geteld, maar ik zou met gemak boven de 100keer uitgekomen zijn.
Ik heb al vaker gezegt; smeer de kinderen een boterham, maar dat gebeurd alleen als we geen knakworstjes of koekjes in huis hebben.

Er zou een verbod voor snoep gevende opa’s en oma’s moeten zijn
Hahaha

Ik herken het helemaal
Ik heb altijd “ruzie” met mn schoonmoeder (die overigens heeeeeel dik is, maar dat terzijde en eet als een bouwvakker)
Met 6 maanden wou ze m al lange vingers geven Hou op zeg
De andere neefjes en nichtjes gaan altijd prop vol naar huis en eten dan thuis niet meer Heb me heilig voor genomen dat me dat niet gaat gebeuren
Van het weekend vond ze me weer vervelend Maar das maar jammer dan
Aanbod van 1,5 uur bezoek
1 banaan, koekje, chocolademelk, toastjes, chips en een zakje snoep als we weg gaan
Hij heeft een kopje thee gedronken en een klein koekje erbij Maar dat is wel poot stijf houden Heel vermoeiend
En wat het CB betreft Lekker laten kletsen Als ze gezond is en gooed eet en niet teveel e groente met ze

Groetjes
Linda

Mama van Bjorn 15-08-08

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers

@ Anne dat heeft mijn schoonmoeder 1 keer geprobeerd toen heb ik in mijn meest hinderlijke kinderstemmetje gezegd dat Morgan daar helemaal horrendol van wordt en dat mamma beslist wat moet. Ze is er meteen mee gestopt. Ze praat alleen soms in een achterlijk stemmetje tegen Morgan maar die kijkt haar dan alleen maar aan van spoort niet

Groetjes,

Michèle

Echt om moe van te worden al die mensen die zo zeuren over het gewicht. Tim heeft de eerste paar maanden ook borstvoeding gekregen. Ik kolfde alles af, maar toen Tim met 2 maanden naar het ziekenhuis moest was hij volgens de kinderarts ook te zwaar. Ik moest hem op dieet zetten zei ze letterlijk, wat dus betekende minder melk geven. Nou echt niet dat ik dit gedaan heb. Een dag later moest ik naar het CB en die zeiden dat zijn gewicht keurig in verhouding met zijn lengte was. Hoe bedoel je raar. Je zou toch denken dat beide er hetzelfde over moeten denken.

Zolang je van je zelf weet dat je ze niet volpropt met eten maar veelal gezonde dingen eet, geen zorgen maken. Ik heb me er op een gegeven moment voor afgesloten en nu wordt het ook niet meer geroepen. Maar toen hij baby was ook heel veel opmerkingen als echt hollands welvaren en je kan wel zien dat hij goed eet. Pff kunnen mensen zich niet ergens anders mee bemoeien.

En verder snap ik ook niet wat opa’s en oma’s er nu leuk aan vinden hun kind vol te stoppen met andere dingen. Als Tim rozijntjes krijgt zie je hem helemaal stralen. Dus waarom zou ik hem dan nu al allerlei andere dingen geven. Straks kan hij dat nog lang genoeg eten.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Sandra 1980, heel vreemd, hier zijn ze namelijk voor “feeding on demand” Ze zeggen dat je je kind nooit kan overvullen met borstvoeding, jammer dat er zo vaak tegenstrijdige info word gegeven!

Ik vond het idd ook raar. Borstvoeding rechtstreeks lukte niet, dus daaorm kolfde ik alles af. En ik had zoiets van als ik wel rechtstreeks borstvoeding zou geven had ik ook niet geweten hoeveel hij binnenkreeg en had ik hem toch ook niet op dieet kunnen zetten. Ik ging dus gewoon door met voeding op verzoek alhoewel ik toch blij was met de opmerking van het CB de volgende dag dat zijn gewicht en lengte keurig in verhouding waren. Hij lag precies 1 lijn boven het gemiddelde met beide en dat is nu nog steeds zo.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker