Geen makkelijk kindje/er alleen voor staan

Hallo, mijn naam in Janet en onze zoon heet Owen.
Situatieschets: geen ouders of schoonouders in de nabije omgeving, weinig tot geen ondersteuning van omgeving. En een kindje van ruim 10 maand die snel moe is, nog steeds snel overprikkeld. Waardoor we niet kunnen doen wat we zouden willen…
ik zoek vrouwen/moeders die net als ik, het soms erg zwaar vinden.
De moeders in mijn omgeving hebben allemaal vrij makkelijke kinderen, dus daar kan ik me niet aan spiegelen.
Ik kan me zo voorstellen dat ik niet de enige ben die het soms erg zwaar vind allemaal.
Herkend iemand zich in dit verhaal of ken je iemand die een soortgelijke situatie heeft, ik zou graag in contact komen met die moeders.

Janet, mama van Owen

Snap je verhaal, maar het is niet altijd even fijn om gezinnen te treffen die het dus ‘makkelijk’ hebben…
Het laat je steeds weer zien dat het voor jou NIET zo is…
Voor moeders met kinderen met een beperking bestaan er ‘lotgenoten’ groepen…helaas voor zoiets als waar ik tegenaan loop niet echt.
En ik geef natuurlijk mijn mannetje niet zomaar mee aan iemand die ik net heb leren kennen bij de speeltuin, cb of waar dan ook

Janet, mama van Owen

Nou ik ben zo’n moeder. Al is mijn dochtertje al 3 jaar 3 maanden! Ik vind het moederschap zwaar. Ik woon niet in NL, maar in Malawi, daar komt mijn man vandaan; daardoor heb ik mijn familie dus verweg zitten, en zijn familie is niet echt “helpful” Verder werk ik full-time en mijn man ook, wij hebben gelukkig wel een hele lieve nanny (ze is heel lief, soms te lief) die op de kleine past als ik werk. Ik vind dat er vaak veel druk op me staat, en dat is voornamelijk omdat ik nog al perfectionistisch van aard ben, en daardoor moeilijk dingen loslaat en het gewoon laat gebeuren, over me heen laten komen. Ik ben het eerste jaar thuis geweest nadat mijn dochter geboren is en ik ben gillend gek geworden Ik houd ontzettend veel van haar, maar begijp heel goed wat je bedoelt, vandaar dat we nog niet over een tweede kindje nadenken!

Hey Janet,

Nou hier nog zo eentje hoor! Lars is mijn eerste kind en wordt 1 augustus een jaar. Het is van het begin af aan geen makkelijk kind geweest (eigenlijk tijdens de bevalling al niet als ik er zo op terugkijk want ze hebben hem er letterlijk uitgetrokken)
Mijn man werkt in de winter soms wel 80 uur in de week, in de zomer is het meestal 60 a 70 uur. Die is dus weinig thuis. Mijn moeder woont verder weg en mijn schoonmoeder, tja daar heb ik niet een hele diepe vertrouwensband mee. Ik sta er dus alleen voor.
Mensen in mijn omgeving hebben heerlijke, gezellige en makkelijke kindjes die ook nog eens veel slapen.
Lars is echter een ander geval, begrijp me niet verkeerd ik hou intens veel van mijn mannetje maar het is een nogal eigenwijs manneke dat gauw overprikkeld raakt en vaak mopperig is.
Aan de andere kant, er zijn ook dagen, je kent ze wel, die wel heel goed verlopen en dat het het liefste kind op de wereld is.
Ik werk ook nog niet, waarschijnlijk wordt dat in augustus wel zo dus ik verwacht dat ik dan op zulke dagen ook even bij kan tanken en mijn zinnen kan verzetten.
Ik vind de zorg voor mijn kind zwaar, heel zwaar. Na een bevalling from hell, een postnatale depressie en een kind wat kiss syndroom, koemelkallergie en een sterk karaktertje had/heeft kan ik niet zeggen dat het eerste jaar nou zo genieten was. Het is keihard werken met leuke momenten, niet meer en niet minder.
Maar als ik dat zeg, dan wordt dat over het algemeen niet zo gewaardeerd en ben ik een ondankbaar mens want ja er zijn ook mensen die geen kindjes kunnen krijgen en dat voelt niet leuk als mensen dat tegen je zeggen want ik ben heel dankbaar voor mijn kleine eigenwijze chagerijnige doerakje!

Groetjes Kim

Ik zit er een beetje tussenin denk ik

Ja, ik vind het moederschap soms zwaar, mijn oudste is ontdanks dat het mijn grote schat is, ook geen gemakkelijk kind, en ik sta er vaak alleen voor!

Maar eh… ik heb geen zin om daar zielig of moeilijk over te gaan doen en samen met andere moeders die dat hebben over te gaan klagen.
Het is zoals het is… en daar valt weinig aan te veranderen, dus zul je het moeten accepteren en er het beste van maken.
Tja mijn kind heeft wel een handicap, daar heb je inderdaad lotgenotencontact voor. Maar weet je waar dat vooral voor gebruikt wordt? Elkaar tips geven hoe je het leuker, en misschien wel makkelijker kunt maken.
Tuurlijk wordt er ook wel eens geklaagd, en dan wordt er even fijn een hart onder de riem gestoken. Maar dat kan hier ook!
Gewoon even een digitale knuffel doet al heel veel goeds. Ook door de mama’s die het NIET herkennen.

Hey Suzsje…
bedankt voor je reactie, begrijp me niet verkeerd. Het gaat me niet om het klagen…integendeel, het gaat mij er om dat je soms gewoon even met iemand wil praten die het soms ook zo beleefd. dat je weet dat je niet de enige bent.
En herkenning vind in wat je ondervind, niets meer en niets minder.
Goed van jou dat jij het op die manier kan en ziet en ga zo maar door…en die digitale knuffel is ook super!
Lieve groet, Janet

Janet, mama van Owen

Ik herken het voor een deel wel. Ik heb gelukkig wel mijn familie dicht bij wonen, echter niet vaak gebruik van gemaakt. Wel vaak langs gegaan om even de dag te breken.
Bo was vanaf de geboorte ook een pittig ventje, veel huilen. Bleek kiss syndroom te hebben, koemelkallergie en reflux. Heeft medicatie gekregen, en de goede melk, maar dat pittige karakter bleef wel, huilen was wat minder en was natuurlijk ook wel vrolijk , maar het bleef ene pittig ventje. Het eerste jaar vond ik echt pittig, en ik begreep niet hoe dit kwam, want mijn omgeving herkende dit bij hun kinderen niet. Begon al bijna bij mezelf te zoeken, dat het aan mij zou liggen. En toen werd hij 1, hij kon meer, ging kruipen, leerde uiteindelijk te lopen, en inmiddels is hij 2,5 en is het een super vrolijk mannetje, die natuurlijk wel een eigen wil heeft, maar echt zoveel makkelijker is, dan wat ik mijn omgeving hoor. die mensen hebben nu hun kind 2,5 is, het moeilijk, want de peuter pubertijd is aangebroken, en die kindjes maken daar optimaal gebruik van, halen soms de bloed onder de welbekende nagels vandaan, bij hun ouders.
dat herken ik dus weer niet. Nogmaals, Bo heeft echt zijn buien wel, heeft ook zijn driften, het blijft een peuter natuurlijk, maar lang n iet zo erg als in mijn omgeving.
Ik hoor en lees wel vaker dat kindjes die het eerste jaar echt pittig zijn, in de peuter pubertijd makkelijker zijn. en kindjes die het eerste jaar super makkelijk zijn, ware draakjes worden in de peuter pubertijd.
Het komt dus echt goed, en ergens tusen 1 en 1,5 ga je duidelijk verschil merken, echt waar!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Ik herken het niet wat betreft het lastig/moeilijk/zwaar vinden van het opvoeden. Ik word juist vaak aangekeken omdat het JUIST bij mij allemaal zo makkelijk gaat.
Kinderen de waterpokken? Niemand die ergens naar vraagt, want last hebben ze er toch niet van!
Mijn tantezeggers de waterpokken? Zo zielig, ze zitten er helemaal onder, en hebben er zo’n last van!

Ik zou het heerlijk vinden dat er eens iemand was die zei; lekker joh dat het jou zo makkelijk af gaat! Maar goed, klagen hebben we dan altijd!

Hoop dat je iemand vind waar je kunt ventileren/spiegelen!

Manderijn

Ben heel benieuwd wat je bedoelt met :
Waardoor we niet kunnen doen wat we zouden willen… ? Niet negatief bedoelt hoor …maar hollandse nieuwschieirigheid. Bedoel je hier nl mee dat je met je kind keer weg wil ergens heen, of juist samen een keer weekend weg oid? Weet nl dat mijn fam dit ook altijd zo lekker vind om SAMEN een weekend weg te gaan … en ik vind dat echt een RAMP… ga NIET zonder mijn kinderen

Tuurlijk hier soms ook dagen (vooral de natte / donkere/ sombere regendagen…) zijn pittig. Maar ook die kan je gezellig maken met knutselen Ik probeer er altijd het positieve uit te halen ook omdat mijn man veel weg is… maar het vergt wel heel veel van je… ben soms gesloopt en toch HEEL DANKBAAR! Dit ook omdat er veel mensen/vrienden/familie zijn die geen kinderen kunnen krijgen… dan denk ik op zo’n dipmoment aan hen en kan ik bijna alles weer aan …

Woezel,
Wat een fijn vooruitzicht fijn ook om zo’n verhaal te lezen…bedankt!

Miniboy, wat ik bedoel met niet kunnen doen wat we willen…onze zoon is heel snel overprikkeld…na een uur is hij helemaal stuk!
Vreemde omgevingen neemt hij helemaal in zich op en we kunnen dan ook maar heel even naar de stad of ergens op visite…hij is net een spons, zuigt zich vol en moet dan weer veel slapen om het te verwerken…

Manderijn, ik kan me voorstellen dat het voor sommige vrouwen ook lastig is wanneer de rollen omgekeerd zijn en ik ga je zeggen: wat fijn voor je dat je kindje er zo weinig last van heeft…heerlijk! Ik gun het je van harte:D

Janet, mama van Owen

Dankje Janet, ik wou alleen maar zeggen; het is altijd goed dat je bij iemand kunt ventileren!
Ik was (op mijn schoonzus na) de enige met een kind, en waar moet je dan terecht? Ik heb echt heel leuke contacten opgedaan toen ik met mijn dochter begon met babyzwemmen.
Dus ik snap heel goed dat je iemand zoekt

Manderijn

Lief berichtje Mandarijn,
Ik ben geen klager en dat is ook niet mijn insteek, soms is het gewoon prettig dat je tegen iemand kan zeggen dat het even wat zwaarder is en dat je niet beoordeeld wordt of goed bedoelde adviezen krijgt die je zelf ook al had bedacht
Groetjess

Janet, mama van Owen

We leven natuurlijk ook in een maatschappij waar je niet zo alles meer mag zeggen lijkt het soms wel!
Mijn vriend gaat morgen met zijn vrienden en hun vriendinnen naar de TT nacht!
Ik kan niet mee, want ik heb geen oppas! En heel eerlijk gezegd; baal ik ontzettend!
Dat zei ik gister ook op het werk, nou dat ik dat durfde te zeggen! Want dat weet je dat zoiets niet zomaar meer kan als je kinderen hebt!
Neemt toch niet weg dat ik er van baal dat ik morgenavond thuis zit, en de rest lekker naar het concert van roel van velsen gaan!
En het mooie is, ik ga dus als bijna nooit meer weg! Vaak omdat ik juist vind dat alles niet meer hoeft nu! Maar als ik dan eens wat wil: Niks zeggen, want daar hoor je niet over te praten!

Manderijn

Eens maet Bakmama ook hoor! Ik ben inderdaad een makkelijke moeder, neem de kinderen ook overal mee naar toe, en heb ook 2 super makkelijke kinderen!

Manderijn

Bakmama,

iedereen gaat anders om met dingen dat ten eerste!
En je hoort mij niet klagen, ik ben alleen op zoek naar mensen die het ook zo ervaren als ik.
Dus als jij je niet geroepen voelt, dan ben ik niet op zoek naar jou, no hard feelings!

Overprikkeld merk je aan het feit dat hij snel moe is, in zijn ogen wrijft, het niet meer trekt!
Tot voor kort, spuugde hij altijd wanneer hij weer heel moe was, tegenwoordig doen we hem op tijd zijn bedje in en nu spuugt hij niet meer.
Ik heb Owen ook naar veel dingen mee genomen, maar dat is er nu gewoon even niet meer bij. Langzaam opbouwen, steeds een beetje.

Ik zal het je sterker vertellen, een vriendin probeerde me ook steeds een hart onder de riem te steken en stelde ook van alles voor (haar dochter is een dag ouder dan Owen), maar toen ze een keer op kwam passen zag zij met haar eigen ogen dat hij heel snel moe was. Dus…dat dan.

Verder geniet ik natuurlijk echt wel van mijn kleine schat, het is een heerlijk mannetje, die ook echt zijn vrolijke momenten heeft!

Janet, mama van Owen

Ach weetje Bakmama, het is ook niet dat ik nu een hele avond op de bank zit te mokken hoor!
En ik had ook niet graag gewild dat mijn vriend had gezegd dat hij dan ook wel thuis zou blijven. Maar het is inderdaad voor de anderen zo veel makkelijker zonder kinderen!
Wij zijn voor komende zaterdag uitgenodigd voor een verjaardag, om vervolgens een bericht te krijgen dat ze liever hebben dat we niet komen! Ze wonen klein, en wij zijn toch wel met z’n vieren!
Maar mijn vriend mocht wel komen… }

Manderijn

Mandarijn, woon jij in Assen dan???
Of in de omgeving…
En tja, ik ga op zich ook weinig weg, maar heb daar ook niet echt behoefte voor…en ja, ik vind dat je naast moeder zijn ook nog gewoon mens bent, die het zo af en toe nodig heeft om even aan zichzelf te denken
Ik dans 1x in de week lekker de dingen van me af en voel me als herboren…(dat doe ik voor sport) en verder tja, zorgen voor zoonlief en werken…

(moet er bij vermelden misschien dat ik een korte spanningsboog heb, kan niet zoveel dragen als een gemiddeld mens…en ja, daar heb ik jarenlang voor therapie gevolgd!)

Janet, mama van Owen

quote:
Ach weetje Bakmama, het is ook niet dat ik nu een hele avond op de bank zit te mokken hoor! En ik had ook niet graag gewild dat mijn vriend had gezegd dat hij dan ook wel thuis zou blijven. Maar het is inderdaad voor de anderen zo veel makkelijker zonder kinderen! Wij zijn voor komende zaterdag uitgenodigd voor een verjaardag, om vervolgens een bericht te krijgen dat ze liever hebben dat we niet komen! Ze wonen klein, en wij zijn toch wel met z'n vieren! Maar mijn vriend mocht wel komen... }

Manderijn

En gaat je vriend??? Mijn vriend zou dan solidair zijn met mij en gewoon niet gaan…da’s wel heel lief!!

Janet, mama van Owen

Ja wij wonen in de buurt van assen! 20 minuten rijden ongeveer!
En hij zou zo zeggen dat ie dan thuis blijft, maar dat wil ik niet hoor! Lekker gaan! Hij gaat elk jaar, dus zou hij niet met zijn vrienden gaan, ging hij wel alleen!

Manderijn

quote:
Ja wij wonen in de buurt van assen! 20 minuten rijden ongeveer! En hij zou zo zeggen dat ie dan thuis blijft, maar dat wil ik niet hoor! Lekker gaan! Hij gaat elk jaar, dus zou hij niet met zijn vrienden gaan, ging hij wel alleen!

Manderijn

Wat een kleine wereld hé…ik ben geboren in Assen en we zijn op mijn 17e verhuisd naar Oldenzaal.
Enne ik bedoelde eigenlijk de verjaardag, dat ie de TT niet wil missen dat snap ik geheel
Is die verjaardag van vrienden van jullie of…

Janet, mama van Owen