Frustraties over dingen weigeren

Ik heb het al een beetje aangekaart in een ander topic, maar ik wil het toch nog even kwijt. Ik ben soms licht gefrustreerd doordat Eva sommige dingen nog steeds niet doet. Bijvoorbeeld drinken uit een (tuit)beker. Dat weigert ze nog steeds, terwijl ik weet dat ze er wel uit kan drinken. Ze doet het namelijk op het kdv en ook thuis deed ze het een keer. Maar als ik 'm aanbied, wat ik afgelopen maanden TIG keer heb gedaan, smijt ze hem meestal boos weg en kruipt ze weg. Als ik haar sap dan uit de fles geef, pakt ze wel zelf de fles en gaat alles op. Ze heeft dus wel dorst! Ze doet dat ook als ik wil oefenen met een gewone Difrax beker. Ze drinkt twee slokjes en als ik dan zeg: ‘Goed zo schat!’ en hij meer wil laten drinken, draait ze haar hoofdje weg.

Fruit eten is ook al iets wat niet lukt. Ze heeft een keer een beetje nectarine op en een halve banaan, maar nu is het bal. Vandaag probeerde ik kiwi, maar ze gilde van ellende. Gisteren ging de banaan/mineola ook niet en ook de losse aardbeien, die ze eerst goed at, smeet ze op de grond. Gepureerd of in blokjes…ze weigert het te eten. Ik heb het vanmiddag kwaad weggezet, maar het kon haar geen moer schelen verder. Gisteren at ze Frutapura, dat lust ze dan wel, maar vandaag had ik geen zin om háár haar zin te geven en kon ze het doen met NIETS.

Wat moet ik hier nou mee? Ze is 1! Dat ze nog niet loopt vind ik totaal niet erg, maar zoiets simpels als uit een tuitbeker drinken moet ze wel kunnen. En fruit eten…ze moet gewoon geen vers fruit. Maar eens zal ze daar toch aan moeten? Ze mist hartstikke veel vitamine C als ze nooit meer fruit eet. Ik erger me er zelf aan en verlies mijn geduld. Dan kijkt ze me zo uitdagend aan en daar geef ik niet aan toe. Dan maar géén drinken, dan maar géén fruit…Maar ja, dan krijgt ze straks te weinig vocht! Ik vind het moeilijk om hiermee om te gaan.

Hoe krijg ik haar toch zover dat ze fruit gaat eten en uit de beker drinkt? Blijven aanbieden tot sint juttemis? Of aanbieden en het dan wegzetten? En dat geïrriteerd raken…hebben jullie dat ook weleens? Graag jullie tips en meningen, want ik word gek van dat uitdagende en weigerende gedrag!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ja wij worden ook regelmatig geirriteerd door dat soort gedrag.

De oplossing:
Aanbieden wat JIJ wilt dat zij gaat eten of drinken,
en verder niets.
Fruit: in een bakje/schaaltje lekker stukjes fruit op tafel zetten.
Maak er een leuk mengseltje van.

• partjes appel, hoef je echt niet te klein te maken.
  • stukjes banaan, ook dit: liever wat groter dan te klein.
  • druiven,
  • aardbeien,

gewoon lekker een fruitmixje van maken.
(Wordt teveel, maar wat je niet op haar bordje kwijt kan
eet je natuurlijk lekker zelf op.)

Op tafel zetten, en verder niets. niet aandringen, niet voeren.

Drinken: Ze wil geen tuitbeker? Dan maar niet.
Zet dan maar een beetje limonade (diksap) of gewoon water in
de oefenbeker op tafel, en ook hier: verder niets.
Als ze zin heeft in drinken gaat ze er wel op af.
Dan kun je even aankijken wat ze doet, en helpen indien nodig.

Ze wil gewoon meer zelf doen, geef haar ook die kans.
Daar leert ze heel veel van.

Te weinig vocht zal ze niet snel krijgen. Echt niet.
Enne, geen frutapura meer voorschotelen, want dat is natuurlijk
veel lekkerder (zoeter, gelijkmatiger) van smaak.

M.

quote:
Ik zou me niet zo zorgen maken wat betreft die tuitbeker. Je wil niet weten hoeveel moeders voor de show een tuitbeker mee hebben met wandelen en zo, en thuis het in een flesje doen! Misschien is ze er gewoon nog niet klaar voor!

Liefs wil

Tuitbeker is ook maar een tijdelijk iets.
Oefenen met een gewone beker is veel leuker, ook voor de kleintjes.
Hylke heeft ook nooit echt iets met die tuitbeker gedaan.
Thuis niet in elk geval, bij de oppas wel.

Oh, haal een pak rietjes (van die dikke buigrietjes),
en zet het bekertje klaar met een rietje er in.
Ga samen naar de winkel (Hema bijvoorbeeld), en laat haar zelf een
beker uitzoeken (kiezen uit 2).

En nogmaals, gewoon klaarzetten, en laten staan.
Ze komen er echt wel op af.
Hier staat regelmatig zowel een beker als een bakje fruit op tafel,
en daar kan hij dan zo lang over doen als hij wil.

M.

Hé, dat zijn tips waar ik iets aan heb! Bedankt! Maar eh…als het fruit lang staat, wordt het dan niet helemaal bruin? Ik wil het inderdaad dan maar laten voor wat het is, maar een appel die al lang staat vind ik ook wat vies…Of niet?

En hoe ga ik dat doen als we 's middags een keer weg gaan? gewoon daar vers schillen of gewoon vantevoren thuis klaarmaken en dan in een bakje? Hier wederom: ik vind het vies als het bruin uitslaat…

Nogmaals: Wil en vooral Marsel, bedankt voor de goede adviezen!

Oh, daar is een makkelijke oplossing voor.

In de supermarkt hebben ze (bij de bakspullen) van die flesjes citroensap.
Als je daar een beetje van over de stukjes appel doet,
proef je er niets van, en worden ze niet bruin.
Zelfde geldt voor banaan en peer.
Druiven en aardbeien gebeurt niet zoveel mee.

Als je weg gaat: lekker in een afsluitbaar bakje doen, ook met
een beetje citroensap, dan gaat het echt lang mee hoor.

En als het je toch te lang duurt: lekker samen zitten opeten.
Mama een stukje appel, Eva een stukje, …

M.

Jack drinkt wel uit een tuitbeker. Iets anders krijgt hij ook niet. Misschien dat de kleine meid je een beetje uitprobeert?
Is het een optie om een pakje drinken aan te bieden? Dat vind Jack ook heel interessant en gaat prima, ook handig voor onderweg.

Fruit is een beetje het zelfde verhaal denk ik. Ik zou het gewoon aanbieden, en neemt ze het niet dan maar niet. Niet iets anders aanbieden. Geen fruit, dan ook geen koekje is mijn regel maar gelukkig heb ik een fruit-verslaafd kind hier.

Het is frustrerend hoor, zeker als je weet dat ze wel degelijk uit een tuitbeker kan drinken en haar vitamientjes nodig heeft. Mijn ervaring is wel dat die ukkies je frustratie/ongeduld heel goed aanvoelen, dus eigenlijk zou je gewoon je schouders moeten ophalen…Maar dat is iets wat ik ook niet helemaal beheers hoor

Groetjes van Christa

@rainbow, hier wil de tuitbeker ook nog niet hoor En ik vind het drinken belangrijker dan waar het uitkomt (wat een dwaze zin )

Ben wel bezig met gewone beker en dat gaat wel redelijk maar indd en paar slokken en dan wil hij hem zelf vasthouden en omkiepen (dacht het dus niet he)

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Die tuitbeker duurde hier ook wat lang, dus had ik haar geleerd om uit een gewone beker te drinken, schijnt ook nog beter te zijn voor de taalontwikkeling.
Mijn kleine meid houdt superveel van fruit…maar (het geheim), ze wil het zelf eten! Ik mag een banaan of appel niet in kleine stukjes geven, dan eet ze het niet. Ze wil zelf stukjes eraf bijten. Misschien heb je er wat aan.
De mijne eet geen groente, terwijl ze dat als baby altijd deed. Daar maak ik me ook zorgen om. Maar ik krijg het er gewoon niet in. Alleen als ik het pureer, maar dat vind ik een beetje te ver gaan. In de soep eet ze de groente meestal wel, dus dat stelt me wel een beetje gerust.
Succes ermee.
Groetjes, Daniella

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Ik sluit me aam bij Marcel. Laat het haar zelf proberen inderdaad. Morgna is ook van het zelf doen en dat werkt perfect. Ik zet net in het andere topic die heeft hier gisteravond spruitjes lopen snaaien niet normaal. Gewldig vond ze ze, Maar ze waren wat harder gekookt (morgan is verzot op rauwe groente) en heel. Prakken moet zij ook niet.

Een tuit drinkt ze wel uit en heel goed. Ik hoorde alleen iets over tuitbekers waar ze aan moeten zuigen en andere niet. Vraag dat even na bij de drogist of zo want daar kan ook het euvel in zitten. Dat het er niet prettig uit komt of dat ze het er niet goed uit komt. Ik heb voor Morgna een Dr. Brown tuit en op het kdv zijn ze er ook weg van.

Enne ik laat me niet meer frustreren door der. Is niet goed voor mijn gezondheid en niet voor haar humeur. Wil ze neit eten, eet ze niet. Wil ze niet slapen klooit ze maar in der bed. Wil ze niet drinken drinkt ze niet. Overigens staat der tuit wel altijd in handbereik want in een keer leegdrinken doet ze ook niet. Maar ik ben de baas en niet zij en ik ga me niet gek laten maken door een dreumis. Deed ik wel tot ik door had dat dat alleen maar een sfeer verpester is. En tuurlijk zal Morgan mij ook uitproberen, maar ze merkt wel dat het geen zin heeft.

Groetjes,

Michèle

Vanochtend dronk ik Optimel en ze stond toch weer te bedelen. Dus ik liet haar uit mijn mok drinken en dat vond ze leuk. Maar ze wilde hem zelf pakken en tja, dat vond ik dan weer minder. Toen was het brullen. Ze kreeg weer een aardbei van mijn cracker en met een verwrongen gezichtje at ze die op.

Ik ga straks zo’n citroentje halen voor op het fruit en op de markt lekker verse dingen. En dan morgen (vandaag red ik niet, want we gaan met een vriendin de stad in) proberen wat ze doet met partjes appel…Ik ga proberen om me niet te ergeren, want dat heeft inderdaad géén nut!

rico drinkt ook niet uit een tuitbeker.
ik heb bij de etos (ze hebben de bekers ook bij het kruidvat) zo’n beker gekocht (denk dat ie van nuby is weet het niet zeker!) met zo’n rietje erin.
daar drinkt hij wel super goed uit maar gooit m wel op de grond als ie genoeg heeft gehad haha.
dus daar laat ik hem uit drinken.
hij drinkt opzich ook wel uit een oefenbeker maar ben daar eigenlijk even mee opgehouden omdat hij alles wil pakken en gooien.
1 tip, wil je echt gaan oefenen met een oefen beker, dan zou ik met water beginnen want voor je het weet zit alles onder de plak troep.

fruit vind rico ook niet veel aan. maar ik ben een ander soort fruit gaan geven wat dan weer wel werkte.
hopelijk gaat het met eva en die dingen snel goed ik snap wat je bedoeld en hoe het voelt als ze constant weigeren.
gelukkig gaat het nu iets beter hier maar ja dat is ook maar voor korte duur aangezien zn sprong weer bezig is

Merel heeft ook bijna niet uit een tuitbeker gedronken. Zij krijgt nu sap uit een gewone plastic beker (Ikea) met een rietje, die knip ik dan wel een stukje af. Ze vind het heel interessant. Als we weggaan is het ook handig. Ik heb van die pakjes Multivit. Rietje erin en drinken maar. Ik kan me voorstellen dat je haar niet zelf wil laten drinken, omdat dat te veel knoeit. Je kunt het ook met water proberen. Merel vind water uit haar fles helemaal niets. Maar als ik dan water drink, wil ze maar wat graag. Water is ook makkelijk schoon te maken.

Groetjes Natasja

Lilypie Tweede Ticker

hoi
ik heb Emma eens uit een rietje laten drinken, vond z geweldig!. Nu als ze iets uit een rietje krijgt drinkt ze veel meet als normaal! misschien een idee?
fruit idd zelf doen! is hier ook het sleutel woord. en soms maak ik een smootie (met melk/yogurt) en dan heel fijn gepureerd uit een fles, vindt ze ook lekker en handig voor onderweg! (kan zezelf ZONDER knoeien)

groetjes Gidget

[img]http://lilypie.com/pic/2009/09/08/GJ4Q.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1m.lilypie.com/Mmgfp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

Dat rietje heb ik ook al eens geprobeerd, maar daar snapte ze echt niets van? Geen succes helaas. Vandaag op het terras heeft ze, als een kleine baby, 200cc appelsap uit haar fles gedronken. Ze dronk wel zelf, die fles pakt ze dan tussen haar handjes vast en dat gaat goed. Maar ik vond het wel een lullig gezicht eigenlijk, zo’n kind van 1 dat aan een speen zit te drinken. Maar ach, ze dronk alles tot de laatste druppel op, dus daar was ik al blij om. Normaal let ik wel een beetje op met zoet sap, maar ze vindt appelsap nu eenmaal zalig en ach, ik zat ook aan de ijskoffie. Daarna nog een hapje slagroom, een taco-chip bij de Mexicaan en nog wat rijst gesnaaid van mama’s bonenschotel…ze heeft wel weer genoeg gehad vandaag. Ik had een potje fruit voor in de stad, maar dat weigerde ze ook. Ik denk dat het er toch mee te maken heeft dat ze zelf wil eten. Dat doet ze met brood ook en dat lukt erg goed. Proberen! Ze was verder heel lief vandaag. Ze gaf geen kick, zat keurig in haar wagen en sjanste met mensen toen we wat aan het drinken waren. En bij de Mexicaan zat ze te ‘kleuren’ met de potloden (er staan nu strepen op hun menukaart haha) en toen ze het beu was, ging ze staan in de kinderstoel!

Lef hoor dat je haar mee uit eten genomen hebt. Morgan is heel lief, maar verder dan het restaurant van de hema neem ik haar niet want ze wil altijd overal kruipen en als ze dat niet mag gaat ze gillen. Missschien als ze straks loopt maar nu nog niet.

Groetjes,

Michèle

quote:
Lef hoor dat je haar mee uit eten genomen hebt. Morgan is heel lief, maar verder dan het restaurant van de hema neem ik haar niet want ze wil altijd overal kruipen en als ze dat niet mag gaat ze gillen. Missschien als ze straks loopt maar nu nog niet.

Groetjes,

Michèle

Het leukste speeltje meenemen, en lekker afleiden als ze in
de kinderstoel zit. En zorgen dat je niet te lang bezig bent.
Dus niet 3 gangen, met tussenpozen van 20 minuten ofzo.
En rondkruipen is op zich ook geen probleem, als ze maar bij jullie
tafel blijft.

Pannenkoekenhuis/boot/… is leuk om mee te beginnen.

M.

Nou, eigenlijk vond ik het ook best spannend hoor. Kijk, toen ze nog piep was en sliep in de macxi cosi, was het geen probleem. Maar nu was het best vermoeiend en de hele tijd opletten. Eva ging ook in de stoel staan om te stunten en ze wilde ook kruipen. Dus had ik een soort grens gemaakt met stoelen, we waren de enigen boven in het restraurant en dat kon dus. Wat denk je? Kruipt ze gewoon onder de stoelen door! Weg was ze. Op zich niet zo erg, maar er waren overal op- en afstapjes en ik wilde natuurlijk niet dat ze in een ‘afgrond’ zou kukelen. Dus tig keer lopen en een spartelende Eva mee terug nemen naar de stoel. Wij hebben ook maar één gang genomen hoor en dat ging op zich goed. Maar meer gangen had ze ook niet getrokken. Echt ontspannen zit je dan niet. Ze had ook nog eens gepoept. Moest ik helemaal van boven naar beneden - je kon je kont niet keren - om naar de wc te gaan. Hebben ze geen aankleedkussen. Gelukkig had ik het aankleedmatje bij me van de luiertas, maar ze moest wel zo zielig op de wc-vloer liggen. Dat ging wel goed op zich. Jammer dat ze niet overal een tafeltje hebben met een kussen erop, of zo’n opklapbaar ding, dat is ideaal!

Ik ben het helemaal met je eens Rainbow maar ik lig hier helemaal in een deuk, ik zie je al helemaal bezig

Liefs Michelle

@ M. Ja dat bedacht ik me ook al pannenkoekhuis of zo om te beginnen, maar nu nog even niet

@ Rainbow. Dat werkt bij morgan ook niet die stoelen die loopt er namelijk mee weg. Gister heeft ze de kantine van de voetbal ook weer verbouwd.

Groetjes,

Michèle

Hier gaat er ook eentje met de stoelen vandoor.
Op het cb vorige week ook bergen speelgoed hebben ze daar maar nee gewoon de stoelen is veel leuker!!!
Gister bij de ha post hetzelfde

Liefs Michelle