Ik heb het al een beetje aangekaart in een ander topic, maar ik wil het toch nog even kwijt. Ik ben soms licht gefrustreerd doordat Eva sommige dingen nog steeds niet doet. Bijvoorbeeld drinken uit een (tuit)beker. Dat weigert ze nog steeds, terwijl ik weet dat ze er wel uit kan drinken. Ze doet het namelijk op het kdv en ook thuis deed ze het een keer. Maar als ik 'm aanbied, wat ik afgelopen maanden TIG keer heb gedaan, smijt ze hem meestal boos weg en kruipt ze weg. Als ik haar sap dan uit de fles geef, pakt ze wel zelf de fles en gaat alles op. Ze heeft dus wel dorst! Ze doet dat ook als ik wil oefenen met een gewone Difrax beker. Ze drinkt twee slokjes en als ik dan zeg: ‘Goed zo schat!’ en hij meer wil laten drinken, draait ze haar hoofdje weg.
Fruit eten is ook al iets wat niet lukt. Ze heeft een keer een beetje nectarine op en een halve banaan, maar nu is het bal. Vandaag probeerde ik kiwi, maar ze gilde van ellende. Gisteren ging de banaan/mineola ook niet en ook de losse aardbeien, die ze eerst goed at, smeet ze op de grond. Gepureerd of in blokjes…ze weigert het te eten. Ik heb het vanmiddag kwaad weggezet, maar het kon haar geen moer schelen verder. Gisteren at ze Frutapura, dat lust ze dan wel, maar vandaag had ik geen zin om háár haar zin te geven en kon ze het doen met NIETS.
Wat moet ik hier nou mee? Ze is 1! Dat ze nog niet loopt vind ik totaal niet erg, maar zoiets simpels als uit een tuitbeker drinken moet ze wel kunnen. En fruit eten…ze moet gewoon geen vers fruit. Maar eens zal ze daar toch aan moeten? Ze mist hartstikke veel vitamine C als ze nooit meer fruit eet. Ik erger me er zelf aan en verlies mijn geduld. Dan kijkt ze me zo uitdagend aan en daar geef ik niet aan toe. Dan maar géén drinken, dan maar géén fruit…Maar ja, dan krijgt ze straks te weinig vocht! Ik vind het moeilijk om hiermee om te gaan.
Hoe krijg ik haar toch zover dat ze fruit gaat eten en uit de beker drinkt? Blijven aanbieden tot sint juttemis? Of aanbieden en het dan wegzetten? En dat geïrriteerd raken…hebben jullie dat ook weleens? Graag jullie tips en meningen, want ik word gek van dat uitdagende en weigerende gedrag!
Groetjes Rainbow, trotse mama