Fopspeen

Hallo

onze zoon is nu 7 mnd en ik heb sinds kort een fopspeen voor 6+ mnd met een groter en stugger zuiggedeelte. Hij gebruikt 'm alleen om af en toe in slaap te komen, maar nu wil hij die “grote” speen niet. Laatst huilde hij zo hard en toen heb ik de “kleine” speen weer gebruikt en die pakte hij wel en sliep binnen 2 min.

Herkent iemand dit? En toch gewoon de grotere speen proberen?
Heeft de kleine speen ook nog consequenties voor zijn gehemelte?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Petra

Hij moet er waarschijnlijk gewoon even aan wennen. Dat is met alles zo wat nieuw is. Heb je er wel een van hetzelfde merk? Dit is nl wel aan te raden, dan is het verschil het kleinste. Ook de vorm van de speen maakt uit. Had je kindje bijvoorbeeld eerst een kers en nu een dental speen, dan kan hij hem ook weigeren. Is wel beter om over te stappen op een grotere speen. Idd voor het gebit en omdat de mond van je kindje gewoon groter wordt en er ( erg kleine kans maar hij is er) de kans bestaat dat de speen in de mond van je kindje verdwijnt met alle gevolgen van dien als je een te kleine gebruikt.

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 08 Aug 2010 10:17:38

Bedankt voor je reactie. Ik heb de “kleine speen” weggelegd. Hij wil de grote nog steeds niet, maar goed. Maakt ook niet uit. Als hij 'm niet wil, ook goed, des te eerder is hij van zijn speen af

Toen Sarah 4 maanden was heb ik een 6 maanden bibi speen gekocht. Een oranje met Hup Holland Hup. Die waren alleen in 6+ en het wk zou beginnen als ze bijna 6 maanden zou zijn. Ik heb gevraagd aan de mevrouw van Prénatal (want daar gekocht) of dat kwaad kon, en ze zei dat het beter is ze iets groot te geven dan te klein. Als je dan toch een andere maat neemt.

Lilypie First Birthday tickers

ach meis dat is helemaal niet erg als je kind graag nog op zijn andere tut tut…(ja snap je m nog? haha tut tut)
dan lekker laten doen
Rico kreeg met 8 mnd pas een 6 mnd speen en met 15 mnd pas een 12 mnd speen.
hij vond die kleintjes ook veel fijner.
maar hij heeft van Difrax de combi speen van dady’s choice. die vind hij hoe dan ook prettiger dan een dental speentje

is het niet zo dat die van 6+ mnd steviger zijn dan die van de eerste maanden?

Iniedergeval als ik ze zo eens met elkaar vergelijk lijkt het me wel zo, je moet er natuurlijk rekening meehouden dat ze nu hele scherpe tandjes krijgen en dat ze gaan kauwen op de fopspeen. Natuurlijk de fopspeen goed blijven controleren op slijtage,…

mijn moeder zei dat als ze er teveel op kauwen en je hebt niet snel genoeg door dat hij vervangen moet worden dat dat zuigstuk eraf kan schieten door slijtage, bij het zuigen. Nou hoop ik natuurlijk dat dat niet zon vaart loopt en is van horen zeggen… Maar ik heb het wel in mijn achterhoofd geknoopt… Het laatste wat ik wil is een kindje dat stikt in een fopspeen.

ohja haha Jaantje…?
Rico die kreeg de speen echt niet los van het "schildpadje"
wel had hij toen hij 7 mnd was de kleine speen kapot gebeten in de zin van: er zat geen lucht meer in
toen vonden we het tijd voor een andere speen hahaha

Ik heb het even opgezocht, en op wikipedia staat een hele verklaring over te kleine spenen. Iets over tussen de tanden blijven zitten.
Snap het niet zo goed, want Sarah heeft nog geen tanden én geen speen meer, maar misschien dat een ander er wijs uit wordt.

@mamavanrico, Je moet niet alles wegwuiven met een lach hoor. Ik heb dus echt een kindje in miijn familie, (die is altijd wel behoorlijk groot en fors geweest voor zijn leeftijd) maar die heeft dus echt een keer de hele fopspeen, dus met 'schildpadje’en al in zijn mond gehad!!! Moeder hoorde ineens zo’n raar geluid door de babyfoon en is gaan kijken. Schrok zich wild natuurlijk. Dus die leeftijden staan er niet voor niks op. ALs het allemaal niet uit zou maken zou het er niet op staan. En een ongeluk zit in een klein hoekje dus better safe than sorry.

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

ik wuif niks weg met een lach ik vond het gewoon grappig dat rico hem kapot had gebeten dat er geen lucht meer in zat en dat hij niet snapte dat hij niet kon tutten. Mag ik toch best grappig vinden?
die leeftijden heeft puur met de vorm en de hardheid van de speen te maken niet met dat hij anders eerder los gaat zitten. een 12 mnd speen zit echt niet “vaster” in het schildpadje dan een 6 mnd speen, dat gaat puur over het kapot bijten van de speen.
Als een kind de speen in zn mond krijgt (los van het schildpadje) dan is de speen gewoon niet op tijd vervangen, dat heeft niets te maken met leeftijd van het kind

Gewijzigd door - MamavanRico op 09 Aug 2010 11:40:46

Trouwens haha als ik hem de kleinere speen geeft heeft hij naardetijd van die rode deuken in zijn wangen zitten van het harde zuigen ^^ zo sneu…

Bij difrax hebben ze zelfs speciale fopspenen extra strong en massief etc. voor babies die het snel kapot bijten, want dat is ook niet goed he had het ook niet perse over losschieten van het schildje dan wel dat door slijtage het topje van de speen zelf kon afschieten dus dan heb je nog een gedeelte van de speen aan het schild zitten… Aangezien Rico hem al kan kapotbijten haha deugniet, had hij hem netzogoed aan twee kanten kunnen kapot bijten als je het niet gezien had en dat had in zijn keel terecht kunnen komen. Maar om op het topic terug te komen het kan misschien niet zo heelveel kwaad om de ene nog even te houden maar zou het wel in de gaten houden en overgaan als de tandjes doorkomen zoiezo afentoe vervangen.

Vond ik met google:

10 Tips

1. Neem de speen nooit in je eigen mond
    Stop een speen nooit in je eigen mond om hem -schoon- te maken. Spoel het ding af onder de kraan. In je eigen mond zitten bacteriën die o.a. cariës veroorzaken (streptococcus mutans). Je kind wordt er niet ziek van, maar de gevoeligheid voor tandbederf wordt verhoogd. De bacteriën vallen het glazuur aan zodra de eerste tandjes komen.

2. Kook de speen regelmatig uit
    Probeer uitwisseling van speeksel tussen je kind en anderen zoveel mogelijk te voorkomen. In het kinderdagverblijf vliegen speentjes nog wel eens van mond tot mond. Ook liggen ze er veel op de grond. Blijf in dat geval de speen regelmatig uitkoken.

3. Koop regelmatig een nieuwe speen
Bezuinig niet op spenen en koop regelmatig een nieuwe. Grotere kinderen ontwikkelen enorme zuigkracht. Het komt dan voor dat ze de speen van het schildje trekken of kauwen. Trek zo nu en dan even flink aan het speentje om te kijken of het niet verzwakt is door slijtage of bijten.

1. Kies de speen niet te groot
    Een lange speen raakt de huig, waardoor je baby gemakkelijker braakt. Kies de speen dus niet te groot.

2. Denk aan de ring
    Een speen zonder ring is handig voor het slapen, en eentje mét ring voor buiten (omdat je hem ergens aan vast kunt maken).

3. Haal de speen uit de mond tijdens het slapen
    Laat je kind inslapen met een speen, maar haal hem uit zijn mond zodra hij slaapt. Duw lichtjes tegen de onderkaak zodat hij zijn mondje sluit. Als dat niet lukt, doordat de baby dan toch weer zijn duim pakt, wacht er dan nog even mee en probeer het later nog eens.

4. Wees voorzichtig met speenkoorden
    Wees voorzichtig met touwtjes en kettingen aan de fopspeen. Ze kunnen gevaarlijk zijn. Zorg in ieder geval dat er geen touwtjes liggen in het bedje. Gebruik dan een speen zonder ring, zodat je kind zich niet aan de ring beschadigt. En doe zeker geen touwtje in de ventilatiegaten van het schildje. Die gaten voorkomen namelijk dat je kind zou stikken wanneer het de fopspeen met schild en al in zijn mond stopt.

5. Leg meerdere speentjes in bed
    Leg bij een grotere baby die zelf kan pakken, meerdere spenen in het bedje naast het kussen, zodat je kind er gemakkelijk eentje vindt als het wakker wordt.

6. Neem de speen niet mee naar buiten
    Wen het kind eraan dat het speentje niet mee naar buiten gaat. Als hij buiten is, is een speen iets wat alleen in een noodgeval gegeven kan worden (extreme moeheid). Een speen is voor thuis, voor binnen. En het liefst nog specifieker: voor het slapen gaan, of op rozige momenten zoals vlak na het eten bij de tv, of na het bad en tijdens het wachten tot het eten klaar is.

7. Respecteer de magische grens
    Zorg ervoor dat je kind uiterlijk vóór z’n 6e verjaardag van de speen af is.

Bronnen:

Tandartsplein.nl
Stichting Wiegedood
Kind en Gezin (Vlaanderen)

Justine Pardoen
redactie@ouders.nl

Dylano kreeg zelfs de massieve van difrax kapotgebeten in de tijd dat hij kiezen kreeg. Had hij gewoon een stuk in zijn hand terwijl er iedere dag gecontroleerd werd

Nu heeft hij weer gewoon de bibi van 12 plus en dat gt weer goed. In de tijd dat ze tanden krijgen moet je gewoon extra allert zijn op de spenen, ik had er weken bij a hij er 5 kapott beet Die stuggere gaan ze nog makkelijker op bijten.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

@Jaantje: ik doelde ook niet op jou, mama1980 dacht dat ik er lollig over deed, daar doelde ik meer op
enne precies net wat je schreef als je een speen niet tijdig vervangt is de kans groot dat hij door verslijting los schiet en in de keel terecht komt.
daarom zei ik al; dan zal de speen niet tijdig zijn vervangen, want alleen door de speen opzich kapot te bijten schiet dat ding niet los, dat zit echt heel goed vast.

weet ik Maar ik dacht toch even wat dieper op het onderwerp in te gaan leer ik zelf ook weer wat bij en misschien de andere mamas ook ^^. Zo stop ik altijd de fopspeen in mijn mond om hem even schoon te maken :blush: aan de andere kant zo bouwen ze weerstand op toch? Zou het echt zoveel kwaad kunnen?

ja ik doe dat ook! hahaa altijd eerst in mijn mond
omdat er ook stof in de lucht hangt en dat weer op dat tuitje komt te zitten (ja ik weet het de helft zal wel tussen mijn oren zitten hahaha!) en dan pas krijgt rico hem.

Deed ik ook… altijd.
Klinkt wel logisch als je het zo leest.
Ik denk ook dat ze weerstand opbouwen zo.
Sarah is ook nog nooit ziek geweest. Maar dat zal wel geluk zijn.

Toen Muriel net geboren was en nog op de couveuse afdeling lag en ze een speentje kreeg toen stopte papa hem ook eerst in zijn mond maar daar werd gelijk wat van gezegd door de arts die er bij stond dat dat niet goed was om te doen. Inderdaad omdat jij hele andere bacterien in je eigen mond hebt. Wij hebben het nooit meer gedaan en hoeft nu ook niet meer want ze gebruikt al maanden geen fopspeen meer gelukkig.

oh rico wel het was of duimen of tutten op een fopspeen, dan kies ik liever de fopspeen, duimen is veel moeilijker af te leren.
maar goed Rico is inmiddels oud zat dat ik die tut in mn mond mag stoppen voordat hij m krijgt
en hij tut alleen als hij slaapt

haha ja nou ja ik doe hem ook niet standaard eerst in mijn mond hoor, maar als hij naast zijn bedje op de vloer is gevallen natuurlijk wel! hup en weer in de mond doorslapen jij, als ik eerst naar de keuken loopt is hij klaarwakker! Als hij buiten zou vallen of op vieze openbare vloeren dan zou ik hem wel onder de kraan houden als het mogelijk is…,

Maar als je buiten bent en je hebt geen kraan in de buurt?? dan zou ik hem toch eerst ff wat oppoetsen met een doekje en in mijn eigen mond stoppen voordat ik hem in zijn mond stop hoor liever zelf ziek dan hij ziek!!! en om met een huilend kind te zeulen omdat de fopspeen vies kan wezen…

Maar het klinkt heel logisch ja met die bacteriën, maar aan de andere kant als je hun de hele leven behoed voor alle bacteriën komt het ook niet goed en je kan ze er toch niet voor beschermen want die fopspeen gaat op het kdv van de een naar de ander als je neit oppast, ik ben een keer thuisgekomen met 2 fopspenen! omdat heelveel dezelfde hadden welke is nou van wie! Of dat ze met mijn zoontje aankwamen met een fopspeen in zijn mond en dat ik keek van hmm maar die heb ik niet meegegeven ik heb nu een gele omdat haha niemand hem die heeft, het was zon fopspeen met I(L)mama haha die geef ik niet meer mee omdat ze hum verwarden.

En laatst met babyzwemen lag er een andere baby naast hem pakt zo de fopspeen uit Dmitrys mond en stopt hem in zijn eigen, nee is niet van jouw fopspeen terug naar dim, pakt hem zo weer terug, brutale babies ^^

Je kan het niet tegenhouden het gebeurd toch wel.

och nee gadver, ik was die hele speen schoon als hij buiten op de grond heeft gelegen. dadelijk heeft er net een hond op die plek geplast ofzo gadver!