Flink meningsverschil

Nou gisteren werd het cultuur verschil tussen mijn man en ik vrij duidelijk. Ik wil al een tijdje mijn leven iets opgooien, meer bij J zijn, wat minder verdienen, misschien naar een buitenwijk verhuizen waar de huren een stuk minder duur zijn, ons eigen huisje bouwen en zelf een heel aantal dingen opzetten. Ik dacht dat hij dus hetzelfde idee had, nou niet dus! Hij wil het liefste op deze voet doorgaan, hij zegt dat ik mijn werk maar gewoon moet doen, ookal vind ik er weinig aan en ga ik elke dag met een zuur gezicht naar mijn werk. Wij hebben mijn salaris nodig, dus ik moet wel iets doen, maar ik wil zo graag iets doen wat ik leuk vind. Ik heb zoveel ideeen echt waar, ik zie zoveel “gaten” in de markt waar ik iets mee kan en zodat ik de dingen kan doen die ik wil, maar mijn man denkt daar gewoon niet hetzelfde over. Hij wil niet dat ik meer verdien, want hier in Malawi moet je man voor je zorgen Maar goed, ik kan ook niet minder verdienen dan ik nu heb omdat we nu echt al geen luxe hebben en volgend jaar komt daar “eventueel” ook nog school bij van de kleine, oohhh en als klap op de vuurpijl, werd mij ook nog gezegd dat (omdat ik helemaal nog niet aan een volgende baby denk en eigenlijk ook geen meer wil krijgen) ik helemaal niet van kinderen houd, wel van J natuurlijk maar over het algemeen!!! Nou ja zeg!

Oeh auw zeker die laatste opmerking. Tja wij westerlingen (om he zo maar even te zeggen) zijn denk ik meer baas over eigen buik dan de vrouwen in Malawi. Zijn familie had waarschijnlijk wel verwacht dat er al meer kindjes zouden zijn denk ik??

Enne dat meer verdienen. Ik moet zeggen mijn ex wilde dat ook absoluut niet hoor dat ik meer verdiende, was ook echt een ego zaak alleen helaas niet onder het mom ik moet voor mijn vrouw zorgen (had ie het maar gedaan) maar meer van ik moet beter zijn dan jou. Mijn andere ex vond het prima en mer heeft er ook geen moeite mee. Ik ga nu waarschijnlijk een stap terug doen in salaris maar ik heb altijd meer verdiend dan hij in verhouding en dat vind ie prima.

Maar bij jullie ligt het wel gecompliceerder denk ik? Ik kan ook niet zeggen dat ik hem snap. Ik heb zoiets waar ligt het probleem dan?? Ik snap jou daar integen heel erg goed. Ik wil ook niets doen dat ik niet leuk vind en als ik een gat zie dat ik kan vullen dan gaan mijn handen jeuken. Enne jij kan ook niet even naar je ma of je zussen om te ‘klagen’. Ik kan alleen maar hopen dat jullie eruit komen en dat C niet zo kopig is en blijft. Oh ja hier kun en mag je wel klagen he

Groetjes,

Michèle

Ja michele, ik denk, gooi het er hier idd maar uit, anders bel ik iemand (zus of ma) maar goed die gaan op een gegeven moment ook denken; wat is die kerel een eikel. Is ie niet echt hoor, sommige dingen begrijp ik hem wel heel goed, maar soms! dan kan ik gewoon niet tot zijn hersenen doordringen.

Zijn moeder wil graag dat we veel meer kindjes krijgen (Wie gaat dat betalen?) Het liefste natuurlijk nog een jongen (?) Nou heb ik niets tegen jongens hoor, maar goed waarom moet het een jongen zijn? Als het een meisje is dan is het hier een soort van troostprijs, zo voelt het haast. Mijn man vind het helemaal niet erg en is dolverliefd op J, maar zo kijkt zijn fam er tegen aan.

En kijk ik wil ook niet meer verdienen dan hem, ik heb ook gezegd dat is toch ONS inkomen, daar worden we allebei beter van. Ik spendeer bijna al mijn geld an het huishouden, ben helemaal niet extravagant (nou misschien alleen met dingen voor J , soms!) Het gaat naar eten, vakantie, luxer leven, en ik deel altijd alles met hem net zo goed als hij dat met mij doet. Het mag van mij allemaal op een grote hoop hoor, of zelfs op een gezamelijke rekening, ik heeft er niets om. Maar goed cultuur verschil dus weer he!

Misschien dat ik het niet snap omdat ik een vrouw ben en opgevoed ben in een vrouwenwereld (onze NL familie is heel erg strek door de sterke vrouwen) Als ik iets zou beginnen naast mijn werk dan heb ik gewoon helemaal geen tijd meer voor de kleine en dat was nu juist de bedoeling. Ik vind het heel moeilijk allemaal. Mijn man heeft een aantal zaakjes die heel goed gaan, nu doe ik eens een voorstel en dat word gewoon afgewimpeld, zo van; dat doen we nog wel een andere keer, maar ondertussen zit ik nog wel nogsteeds met dit werk dat me (naar mijnm mening) letterlijk ziek maak! Bah

Ook ik snap jou en hem minder, maar dat komt natuurlijk omdat wij uit dezelfde cultuur komen en hij uit een anderen. Is er echt geen zinnig gesprek met hem hierover te voeren? Dat los van cultuur, het erom gaat dat jullie allebei gelukkig zijn en als dat betekent dat jij je vleugels wilt uitslaan, dat dat dan moet kunnen? Moet je zien wat jij al hebt gedaan door in Malawi te gaan wonen, dan mag je toch op z’n minst proberen om daar zo gelukkig te zijn als mogelijk is? Ik doe het je niet na hoor, laat hem daar maar even goed van doordrongen raken. En die laatste opmerking; au. Probeer het van je af te laten glijden, hoe moeilijk misschien ook. Dikke knuffel!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

@ Mriek;
Tja we hebben een soortgelijk gesprek al wel eens gehad. Hij is best koppig en ik kan dat ook zijn
Hij ziet niet in waarom hij me “iets verschuldigd is” omdat ik heb “gekozen” hier te gaan wonen! Nou ten eerst is hij me niets verschuldigd, maar het is toch juist belangrijk dat je elkaar steunt, heb ik ook bij z’n keuzes gedaan en doe ik nog steeds. Nou ten tweede had ik niet echt een keuze om hier te komen. Ik was zwanger en verliefd wilde bij hem zijn en hij wilde niet naar NL, nou das had ik de keuze in Nl te blijven of hier naartoe te komen! (tja een keuze, het is maar hoe je er naar kijkt) Ik wil gewoon heel graag iets doen wat ik echt super leuk vind. We moeten nog maar eens goed gaan zitten

Nee, hij is je niets verschuldigd, maar als je een relatie hebt dan wil je toch dat de ander gelukkig is? Naar mijn idee, tenminste. En als jij gelukkiger wordt door andere dingen te gaan doen, dan zou hij dat toch moeten ondersteunen. Moeilijk hoor meis.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Ja, tijdens de lunch hadden we het er nog eens over, Zaterdag is Date night (hebben we na lang zeuren van mijn ingevoerd ) en dan gaan we lekker eten en naar de film, dus kunnen we het er nog eens goed over hebben!

Ik snap hem ook echt niet en jou volkomen. Cultuur of geen cultuur. Het gaat er toch inderdaad om dat je beiden gelukkig bent! En zo te lezen ben jij dat met dit werk absoluut niet! Waarom zou je dan geen ander werk mogen doen waar je wel gelukkig van word… Alleen door hun cultuur niet? Hij weet dat jij uit Nederland komt en dat jij er al alles aan doet om zijn cultuur na te leven, maar er zal toch altijd een beetje Nederlandse cultuur in je blijven zitten
Dat moet hij ook snappen
Maar het belangrijkste is gewoon dat niet alleen hij, maar ook jij gelukkig bent. Dus bespreek het nog maar even goed samen

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

@ malawimamajada tja een jongen is veilig stellen van de naam he. De legacy. Maar wat je zegt zal jouw boeien, maar helaas cultuur. Enne ik zou hem eens confronteren met hoe het zou zijn als het anderom was. Als hij wel naar Nederland was gekomen. Ik weet niet of hij een diploma heeft, maar zo niet zou hij als “domme allochtoon” ook alleen maar rotwerk doen en jij misschien wel wat je leuk zou vinden, zou hij misschien wat anders willen. En wat als jij dat niet goed zou vinden. En wat je zegt keuze. Hij had ook een keuze toch??? De keuze om met jou wat aan te gaan, dan is het ook zijn taak (om het even in zijn woorden te zeggen) om jou gelukkig te maken.

Groetjes,

Michèle

@ goudvisje; we gaan maar eens goed praten Zaterdag!

@ Michele; Ja, en die hele legacy gaat ook helemaal nergens over joh, who cares! Ja zij, maar kan me dus helemaal geen zak schelen, voor mij is een dochter geweldig juist omdat we zo’n sterke vrouwelijke lijn hebben en bij mijn man slaat het ook nergen op want zijn familie is matrilinear, dus dan zou het eigenlijk ook geen bal moeten uitmaken.

Mijn man is journalist (hij heeft hier een diploma voor, maar hij werkt al jaren als radio DJ, tv & radio producer) maar dan nog, hij zou de taal niet spreken (ookal weet ik dat hij het wel heel snel zou leren) en voor een Engels dagblad of TV omroep werken is ook zo makkelijk niet. Dus het zou voor hem ook niet ideaal zijn. Ik ga toch nog even goed zitten met deze materie.

@ malawimamajada daarom zei ik het ook, Hij kan daar wel zijn papieren hebben maar hier is dat niks en dan is de situatie omgedraaid. Ik weet dat uit ervaring van mensen die de oorlog ontvlucht zijn in servie en kossovo. Daar hadden ze goede functies een zelfs als arts maar hier waren ze niks.

Groetjes,

Michèle

Wat een ontzettend vervelende situatie. Ik heb helaas geen tips voor je, behalve alles wat al genoemd is. Ik zou zeker nog eens met je man gaan praten, want ik kan me heel goed voorstellen dat jij je ideeen en gedachten niet zomaar opzij wilt zetten, maar hier iets mee wilt doen.

Succes!

Groetjes,
Sandra

o ik snap je volkomen die cultuurverschillen blijven zo nu en dan de kop opsteken hoelang je ook getrouwd bent, maar des te meer reden dat wij nu een eigen cultuur hebben gecreeerd ook al begrijpt zijn familie dat niet altijd.
in zijn orignele cultuur mag een vrouw niet eens buitenshuis werken laat staan meer verdienen dan de man, maar mijn man heeft zoiets van als jij een baan kan krijgen waar jij je prettig bij voelt is het goed of je nou minder of meer verdient , want elke cent gaat naar een betere toekomst van onszelf en van de kids.
heeft hij geen toekomst dromen? misschien dat je daar op kan hameren om hem te laten inzien dat die toekomst dromen sneller uit kunnen komen als jij een betere baan kan krijgen, en vraag hem gewoon eens op de man af of jou geluk kwa werk en dan niet toedoet.

maar feit blijft dat cultuurverschillen altijd blijft maar zolang je er over kunt praten en onderhandelen kun je echt een cultuur creereren waar beiden in gelukkig zijn

before you judge me, try hard to love me

o enne ja een jongen is natuurlijk belangrijk om je erfenis veilig te stellen want een meid deelt daar niet in mee (of word het niet op die manier verdeeld in malawi)

@ michele dat is ook zo; daarom zou hij al nooit naar NL komen, maar ook omdat hij hier een soort van status heeft, zijn broer is minister van binnenlandse zaken en veiligheid. Hij heeft een hele goede carriere. Daarom vind ik eigenlijk dat ik niet echt een keuze had, wat prima is, ik vind het hier best fijn, maar dan moet dit toch gewoon even geregeld worden.

@ Sandra; bedankt, gaan we zeker nog goed voor zitten

@ mama van 3; we hebben al een redelijke cultuur binnen ons huis waar we beide mee kunnen leven, alleen op dit punt is hij vreselijk ouderwets. Ohhh en het veilig stellen van de erfenis gaat het hier niet om; jongens en meisjes worden (over het algemeen gelijk bedeeld) vaak word er voor de dames nog beter gezorgd (vanuit het ouderlijk huis) om er voor te zorgen dat ze minder afhankelijk zijn van een man. De vrouwen zijn hier degenen die de economie draaiend houden hoor, de meeste mannen gaan na betaaldag gewoon de kroeg in en zuipen de 1/2 van hun geld op. Overigens verschilt het per stam, maar mijn man is Yao; zij zijn matrilinear georienteerd; dit betekend dat als je een vrouw trouwd je over het algemeen nu bij die familie hoort, en in mijn man’s geval heeft hij het nog extra moeilijk. Ik ben het eerste kind (betekend alle verantwoordelijkheid van mijn gezin is voor mij is en daarmee ook voor hem omdat hij mijn man is en ook nog dat ik blank ben, dus hogere eisen stel dan misschien een vrouw van hier zou doen ) allemaal erg ingewikkeld dus; zou er een boek over moeten schrijven!

hij heeft het maar zwaar , krijg bijna medelij hahaha maar ja aan de andere kant kan hij het zichzelf wel makkelijker maken door jou je ding te laten doen.

o bij ons is het andersom, de dochters krijgen geen aandeel in de erfenis omdat het dan uit de familie gaat (gaat dan voornmalijk om grond) en zijn afhanklelijk van de schoonfamilie, hoe ouderwets ook hahah maar tegenwoordig lijkt het al te veranderen dankzij amerika die nu in kosovo is , dus over een jaar of wat zijn het de ladies die de broek aan hebben hahaha

hahahah ja mijn man is ook zo zielig, hahaahhahahah kom echt niet meer bij!

Ha ha ha inderdaad wat heeft hij het zwaar zeg. Maar ik snap dat je met de achtergrond die je man heeft hem niet even naar Nederland verkast, maar hij moet zich wel heel goed realiseren dat jij wel alles opgegeven hebt voor hem en dat hij niet zomaar kan zeggen jouw keuze want hoe had hij het gevonden als jij een andere keuze had gemaakt en nu met zijn kind in Nederland gewoond had en hij daar. Dus hij mag zeker om jouw geluk wel wat water bij de wijn doen hoor. Overigens wat zou hij doen als jij het gewoon zou doen?? Ook al is hij ‘tegen’ zeg maar??

Groetjes,

Michèle

Hahahah nou ik denk niet dat ik dat ga proberen michele, denk dat ie dan laaiend word, en begrijpelijk, want het is 1/2 inkomen weg, als hij ineens zou ophouden met werk geloof me maar dat ik goed pissig zou zijn. Maar geloof wel dat het in de laatste 24 uur tot hem is doorgedrongen dat het tijd word om weg te gaan hier. Het slurpt zoveel energie (vooral negatieve) en dat wil ik gewoon niet meer.

Hmm oh oke ja nee dat zou ik ook niks vinden. Maar als het tot hem doordringt ben je al een stap verder toch?

Groetjes,

Michèle