Even minder creatief als het gaat om bezighouden

Er is al een soortgelijke topic over geweest van mini-boy geloof ik, kan m zo gauw niet vinden.
Toen wist ik er heel goed een antwoord op maar nu dus even niet

Het is dus slecht weer de laatste tijd, en het is koud,
om lang buiten te zijn hebben zowel rico als ik nu geen zin in.
ons draadloos i’net is stuk dus er liggen kabels over de vloer, met als gevolg dat ik de box tussen de salon en tv tafel moet schuiven zodat hij niet in dat deel van de kamer kan komen aangezien hij dan geen moment rustig gaat spelen maar alleen aan kabels gaat liggen trekken.

Kleuren werkt ook niet meer want hij stopt het constant in zijn mond.
het enigste waar hij rustig van wordt is van dora kijken of een soortgelijke tekenfilm. ik kan hem moeilijk de hele dag voor de tv zetten.
hij kijkt nu wel iets vaker tv dan voorheen moet ik zeggen en daar ben ik al niet zo blij mee maar ik weet echt even niet hoe ik hem bezig moet houden.
hij kan zelf nog niet goed blokken bouwen en hij is het op den duur ook zat en verveeld zich dan weer. het is ook sneu om hem maar in een halve huiskamer te laten spelen, niet dat hij het heel erg vind, want hij gooit met zn ballen en sinds vorige week kan hij "voetballen"dat vind ie enig.
maar ik voel me er zo rot over dat hij weinig plaats heeft om te spelen nu.
het moet hier even allemaal anders ingericht worden (met een tv wandmeubel e.d. waar de kabels ACHTER kunnen waar ie dan niet bij kan)
maargoed als ik geld had voor draadloos i’net had ik dat ook wel voor een wandkast alhoewel ik daar wel voor aan het sparen ben.

ik weet dus eigenlijk even helemaal niet wat ik met rico kan gaan doen.
nu het kleuren tijdelijk van de baan is, en het naar buiten gaan ook.
boekjes lezen vond ie eerst heel leuk maar nu heeft ie de helft van zijn boekjes al kapot gescheurt en blijft maar “deedie!” roepen (baby–> stond in het boekje)
ik ga hem dus niet weer meer boekjes geven die dadelijk ook aan gruzelementen liggen.
het enigste wat hij wil is rondstappen in de kamer tegen een bal aan trappen en een beetje blokjes kijken en proberen in elkaar te zetten,
maargoed om DAT nu de hele dag te doen vind ik ook zo…tja…

iemand dus tips? op deze manier duren de dagen namelijk zo ontzettend lang ik wil ook iets leuks met hem doen maar weet even niet meer wat ik nog meer kan doen

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ik vind het met deze dagen met dat vieze weer ook steeds moeilijker om nog uitdagende dingen te bedenken, en ook Joey heeft het meeste wel gezien…
Somds, als ik het echt niet meer weet en Joey word echt vervelend van de verveling, dan gaan we samen spelen in de badkamer Alles er uit, zoals prullenbakje en weegschaal etc, en dan maar spetteren en met een bal rollen en de schuimrubber badfiguren op de tegels plakken terwijl we lekker schoon worden! Daar vermaken we ons zo een uur, maar echt millieubewust en is dat niet haha!

's avonds na het eten, als het buiten donker is, doen we thuis de gordijnen dicht en lampen uit, en dan houden we disco dat vind Joey helemaal geweldig, harde muziek, papa danst met Joey op de arm, en ik knipper met de lamp of ren achter papa en Joey aan, dan ligt hij echt in een deuk! hahaha! het is maar goed dat de gordijnen dicht zitten, want het zal er wel belachelijk uitzien!
Ik heb vandaag vingerverf gekocht dus dat gaan we morgen eens proberen, tekenen met krijt vind Joey niks meer aan…
Klinkt een beetje raar misschien omdat Joey een jongen is, maar samen met een pop spelen vind hij ook leuk, dan doen we de pop een luier om en geven we hem eten uit Joey’s bakje, mondje poetsen, en dan laat ik de pop met de lepel gooien en zeggen we samen met een wijzend vingertje dat de pop stout is en op moet houden met gooien… Joey vind het helemaal geweldig, al die herkenning van wat ik met hem doe, hij ligt steeds in een deuk
Verder de bekende dingen als rollen met een bal, puzzels maken, magneen op de koelkast plakken, en dan weer op de vaatwasser en weer terug… en al zijn speelgoed uit en weer in de kist en kast pakken… Elke dag hetzelfde, en elke dag leuk voor een keertje… daarna weer verveling en aan mama de taak om iets spectaculairs te bedenken

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

@Snoekie, wat doe jij allemaal leuke dingen met Jeoy zeg! En dan die disco, gaaf! Kan jou het schelen hoe het er uitziet joh, ik zie je al rennen met een knipperlamp, als het maar lachen is! Volgens mij is het gezellig bij jullie en discoot Jessey stiekem mee in haar bedje!

@Inge, ik snap het helemaal hoor. Hier in de flat is het ook klein. Eva kan wel veel lopen en ze lijkt het allemaal prima te vinden, maar ik moet soms ook echt even denken wat we nu weer kunnen gaan doen. De middagen gaan snel, want ze slaapt lang, krijgt fruit en dan gaan we boodschappen doen en lekker TV kijken of spelen. Dan komt papa alweer thuis. Maar de ochtenden duren heel lang! Van 07.30-13.00 uur moet je je toch vermaken. In het oude huis lukte dat beter dan hier. Ik kan hier minder onder de voeten uit en heb ook niet altijd zin om te strijken ofzo. We gaan dan vaak even wandelen, of babyzwemmen op dinsdag. Dat breekt de tijd. Maar als ik elke dag met Eva zou zijn, zou ik heus ook weleens denken: wat nu? Vind je het niet leuk om te wandelen, ook als is het koud? Is wel lekker gezond! Of naar beesten in de buurt? Even naar de winkel? Naar een vriendin voor een bakkie koffie? Of naar je ouders? Ik zou toch proberen om er even uit te gaan, al is het maar kort, dan heeft Rico ook even wat anders en jij ook. Ik zou het anders ook niet weten. Ik ken het dus wel, dat gebrek aan ruimte (tijdelijk) en overal kabels, maar straks is het lente en kun je lekker naar buiten!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Oh ja ik herken het… Maar hier was het vooral omdat Jurian niks wilde… hij wilde niet in de box / wilde niet met speelgoed spelen / geen boekje lezen NIKS… Dat was echt een pittige periode omdat ik zelf ook nog steeds misselijk ben … en het er toen helemaal niet bij kon hebben…!!

Gelukkig hier nu juist erg gezellig… hij vermaakt zich prima in de box of buiten de box en ook de boekjes lezen kan hij nu zonder mama er heel de tijd bij moet zitten (hopelijk is dit geen fase maar voor altijd )

Wij gaan ook gerust om de dag bij iemand koffie leuten hoor of iemand komt bij ons… dat breekt de dag ook. Verder geen tips … sorry!

Maar ik denk dat jij er meer moeite mee heb dan Rico of lijkt dat maar zo…?

koffie leuten gaat niet want de meeste zijn werken en mijn ouders wonen kilometers verderop en ik heb geen auto
mijn fiets is kapot en daarbij fiets ik toch niet met rot weer.
ik ga met rico elke dag wel even naar het winkelcentrum maar ik voel me zelf toch al rot de laatste tijd en kan me zo moeilijk zetten tot dingen.
ik doe echt mijn best maar soms heb ik momenten van: pff even niet rico ik wil even niks doen.
vooral de laatste dagen omdat hij s’middags niet wil slapen (sprongetje)
schaam me er heel erg voor dat ik af en toe zoiets heb van: rico speel even alleen!
want hij rent constant op me af als ik even op de bank ga zitten en ik ben bang dat hij uit zijn enthousiastme nog es een doodsmak maakt
dus ik vlieg dan weer overeind om hem “op te vangen” voor het geval ie toch gaat vallen. is een reactie kan er niks aandoen
ik wil zomer!
wij gaan lekker op vakantie frankrijk in een huisje, en ik wil nu al weg
heb het gehad even in dit saaie land in deze saaie woonplaats in dit saaie huis.
zo dat is eruit

Gooi het er maar uit meis…

Ik ken je gevoel echt waar… je denkt je kindje te kort te doen… je kan niks/ heb nergens zin in en … wil rust… Helaas heb ik dat ook niet voor je… en kan het je ook niet geven… maar wil wel laten weten dat ik je niet de enigste ben met dit gevoel en dat de zomer hier ook van harte welkom is! Al hoewel het nu al langer licht is … ik ook meer energie / zin in iets krijg…

Misschien gember thee voor energie drinken?

Als Rico zich vermaakt dan is het toch prima. Je kunt niet iedere dag iets spectaculairs verzinnen. En kinderen vinden herhaling ook fijn.

Ik doe bijna iedere dag hetzelfde. Denk soms ook wel eens wat saai maar ja. Nick vermaakt zich en ik vind het wel prima. We gaan iedere dag naar buiten. Moet zoiezo omdat we een hond hebben. Heb er niet altijd zin in maar ik doe het wel. Is gezond he (ook voor jezelf)!
Toen er sneeuw lag heb ik Nick zijn emmertje met schepje en harkje uit de zandbak gehaald en hij kon zich prima vermaken met sneeuw harken en scheppen. Ook doe ik af en toe wat lauw water is zijn gietertje en dan gaat hij de plantjes buiten water geven. Van mij mag hij aankliederen hoor.Wij hebben de keuken aan de tuinkant dus ik kon mezelf ook bezighouden
Verder is er altijd wel was op te hangen en af te halen hier. Nick vindt het prachtig op zolder en ook geweldig om de wasknijpers aan te pakken of aan mij te geven (of in de wasmachine te doen ).
Iedere dag een wandelingetje naar het park en vaak ook nog wel eens een klein boodschapje halen bij de supermarkt hier vlakbij.
Smorgens mag hij even tv kijken. Hij heeft er nog niet echt interesse voor alleen de teletubbies en bumba wil hij voor blijven zitten. Ik heb dus vanmiddag een Bumba dvd gekocht Morgen even uitproberen…
Tussendoor is Nick in huis flink aan de wandel en bezig met zijn speelgoed in de speelhoek of met de hond aan het dollen (of met mama).

De dag gaat zo redelijk snel voorbij. Want tussendoor moet ook nog eens fruit gegeten worden en een boterham. Daar neem ik ook de tijd voor en rond 13.00 u is het bedtijd en dan slaapt hij ongeveer 2 uur, soms langer…

Groetjes Bianca

ja mini-boy zo voel ik me precies
fijn dat er iemand is die het begrijpt omdat je het zelf ook hebt (of gehad hebt)
gember thee? haha zal is proberen dankjewel…
ik zit nu elke dag aan 1 blikje energy drink maar goed daar wordt je ook niet vrolijk van haha.

@Benick: ja zoiets bedenk ik nog niet eens met een schepje in de sneeuw haha leuk idee trouwens
alleen wonen wij in een flat en ik wil weg hier

Oh ja sorry heb ik niet aan gedacht. Je hebt even geen tuin. Maar wel een (veilige) gallerij? Misschien kan hij daar eens rondrennen? Of kun je misschien een schommel in de deur hangen? Ik weet dat mijn ouders vroeger ook in een flat gewoont hebben toen mijn broer er al was. Dat deden ze toen ook.

En bij mij is de lente ook van harte welkom hoor. Ik ben dit weer en deze kou ook meer dan zat!

Groetjes Bianca

Hi inge,

Tis ook niks, dit weer! Ik ben zelf maar 1 dag alleen met Nora thuis, en dan vermaak ik me altijd wel, maar als je elke dag weer voor het dilemma staat: Wat moet ik vandaag weer doen? is het een ander verhaal.

Behalve de (halve) woonkamer, kun je em ook eens meenemen naar jullie slaapkamer of een studeerkamer ofzo. Als jij dan de was doet of iets dergelijks, heeft hij weer een andere omgeving om in te spelen. Nora loopt nou bijvoorbeeld hier in de studeerkamer rond te sjouwen met de voorraad pakken luiers en (hoe kan het ook anders) een paar schoenen dat ze niet meer past.

Verder zou ik inderdaad proberen elke dag even lekker naar buiten te gaan. En dan doe je een keer niet het winkelentrum, maar loopt je de andere kant op.

in ieder geval veel succes en ik hoop met je mee dat het snel lente wordt!

liefs

nou wij hebben geen studeerkamer ofzoiets dergelijks
ik heb nu de huiskamerdeur naar de hal open gezet, de hond in de keuken gedaan en die deur ook gesloten,
zijn slaapkamer deur open gemaakt nu kan ie dus naar zijn slaapkamer en de hal op om ook daar wat te rommelen.
hopelijk heeft ie dan wat meer ruimte…
onze slaapkamer is niet echt een optie want aangezien we heel klein wonen hebben we ook een hoek in de slaapkamer waar we dingen zoals de strijkijzer e.d. neer moeten zetten en als hij die dingen omver trekt… nou daar moet ik niet aan denken.

Heey,

Wat ontzettend naar dat je je zo voelt!!
Ik herken het (jammergenoeg) wel, en heb ook betere en slechtere dagen.
Misschien heb ik nog een tip om Rico bezig te houden?:
-Samen de was doen, en dan gewoon Rico een berg was geven en in de wasmachine laten doen, en er weer uit halen (of droger), je kan er zelf eventueel bij gaan zitten met een boekje, kan je hem wel in de gaten houden en ontspannen.
-Verder is hier de duplo helemaal hot!
Samen een boerderij bouwen en daarne speelt hij er zelf verder mee.
-Hij heeft ook een loopfietsje waarmee hij de kamer rond racet.
-Het idee van de pop vind ik ook erg leuk!
Seth heeft ook een pop en misschien Rico ook wel?
-Verder kan je hem ook natuurlijk gebruiken om jou te helpen afstoffen.
-Hier helpt het btw ook als er een lekke rmuziekje voor Seth opstaat(lees: K3), dan lijkt hij soms in trance te spelen
-Probeer je er verder toe te zetten dat je in ieder geval 1x met hem naar buiten gaat. Is voor jullie allebei erg lekker en (ondanks dat het veel energie kan kosten om je ertoe te zetten) kan het je ook energie geven.
Laat Rico lekker zelf scharrelen (kinderboerderij/speeltuintje/met een bal op een grasveldje), en je bent zo een half/uur verder. Gewoon goed aankleden en mee voetballen bijv.

Uhm… Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Probeer er ook met Rijco over te praten he dat je je zo voelt!
En verder kan het ook helpen om evenwichtig te eten (oeh… klinkt eng), maar gewoon 3 maaltijden en 3 tussendoortjes, redelijk gezond, of 6 kleine maaltijden.
Sterkte meid!
En spuien mag!
Liefs, Anne

haha dat is lief lalala

nou rico is doodsbang voor poppen
weet niet hoe dat komt, sinds hij mijn moeders vroegere pop heeft gezien (vroeger hadden zen og van die enge ogen enzo haha) is hij er doodsbang van.
op het cb voelde hij zich ook niet op zijn gemak omdat er 2 bedjes stonden met poppen erin.
ik vind het wel lollig maar erg zielig natuurlijk, dus zal maar geen pop kopen
hij vind het gewoon erg leuk om met de bal te spelen en vanalles te zoeken en dat naar me toe te brengen.
opzich is dat nog wel een leuk spelletje
ik had hem laatst een doekje gegeven om mee af te stoffen maar hij stopt het alleen maar in zijn mond.
ook had ik stapelbekertjes gepakt (2 of 3)
en stopte daaronder een speelgoed poes in zeg maar die van de duplo doos (vanaf 1.5 jaar) dan ga ik ze verwisselen en dan vind ie dat leuk om te kijken waar die poes in zat.
maar dat houdt ie effe vol maar en dan boeit het hem niks meer.
toen hadi k een portomonnee met oude pasjes erin, aan hem gegeven
dat vond ie ook best effe leuk. maar ja op den duur zit je weer: en nu.
het weer is nu brak hier, hij slaapt gelukkig nog wel dus hij krijgtn u even niks mee van de donkere wolken.
jammer wel want net begon het weer even lichter te worden.
had gehoopt dat het licht zou blijven zodat we toch even naar buiten konden.
wilde ook een puzzle gaan halen met 4 stukjes erin, om te kijken of hij dat leuk vind.
maar alles wat ik aankaart dat boeit hem niet, hij gaat liever zijn eigen weg

quote:

maar alles wat ik aankaart dat boeit hem niet, hij gaat liever zijn eigen weg

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/100127/Fpre.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“88” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/pmh5p1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Sorry maar dat lijkt me juist super … een kindje dat lekker zijn eigen weg gaat … zijn eigen fantasie volgt en dus niet heel de dag aan mama’s rokken/broek hangt…

ja maar dat is het hem nou juist
hij gaat zn eigen gang, letterlijk dus. hij doet dus ook dingen waarvan ik het niet hebben wil
hij luisterd dan sinds kort best goed naar me als ik zeg nee, maar dan wil ik m gewoon afleiden met wat anders snapje.
het is OF dat, dat ik m af moet leiden of hij gaat zn positieve eigen weg, met de bal rond lopen ofzo.
maarja en wat ik zei, nogmaals dat is het hem nou juist, DAT maakt dat ik me een minder betrokken moeder voel als hij zijn eigen weg wil gaan en ik dus ook mijn eigen weg moet gaan.
voelt niet fijn

Ik begrijp je helemaal mamavanrico.
Ik weet het soms ook echt even niet meer. Nu heb ik ook het geluk dat Thoby best een tijdje ‘alleen’ kan spelen en ik hem dus niet de hele tijd bezig hoef te houden maar ook daar voel ik me schuldig over.

Ik heb vaak het gevoel dat ik hem te veel, te vaak alleen laat spelen.
Ik probeer leuke dingen met hem te doen maar dat is vaak maar een paar minuten leuk voor hem en dan weet ik het echt niet meer.

Wat ik nu probeer te doen is hem dan maar alleen te laten spelen alleen ga ik er dan gewoon bij zitten op de grond en zeg dingen zoals…oohh jaa goed zo! mooi hoor!
En ondertussen zap ik een beetje rond op tv…en dan na een paar minuten roep ik nog eens een keer…goed zo jongen! En dan komt hij meteen helemaal over me heen kruipen. We lachen dan even samen doen een beetje gek en dan speelt hij weer verder.
Op deze manier heb ik toch het gevoel dat ik gezellig met hem bezig ben zonder dat het zo…geforceerd is.

Wat Thoby trouwens geweldig vind is verstoppertje! Dit doe ik elke dag wel een paar keer met hem. Ik verstop me (niet te moeilijk natuurlijk) en roep dan…Thoby…is waar mamaaaa?
Nou, dan begint hij al te schateren en komt mij dan zoeken om vervolgens lachend en gillend weg te rennen als hij me gevonden heeft. Super leuk!
Maar ja…das wederom 5 min leuk en dan??? Pffff

Wat we nog meer doen is:

Op de vensterbank staan en naar de vogels kijken en op het raam slaan (en kwijlen)
Auto’s tegen elkaar botsen.
Mama al zijn speelgoed opruimen en Thoby het er allemaal weer uit halen.
Boven op het grote bed lekker wild spelen, ik rol hem dan vrij hard om en om en om. Vind hij super!
Magneten op de koelkast plakken.
Samen dansen op leuke kinderliedjes.
Samen zingen.

Ook ik kan niet wachten tot het beter weer wordt! Lekker op de fiets naar het park en samen spelen in de zon op het zachte gras! hmmmm!

Nog even volhouden meid!

Groetjes Margot

Ik snap wat je bedoelt. En tegelijkertijd: je hoeft niet altijd je kind bezig te houden. Laat 'm maar lekker zelf aanklooien, hij moet ook leren dat de wereld niet altijd alleen om hem draait. Snap je wat ik bedoel? Ook voor als 'ie ouder is, dat 'ie dan weet dat soms andere dingen ook belangrijk zijn en dat hij niet altijd op z’n wenken bediend wordt. Dat 'ie zich af en toe verveelt, dat is helemaal niet erg.

Ik snap waarom het voor mij makkelijker praten is misschien. Ik zit natuurlijk niet elke dag thuis met Erik, ik ben ook eerlijk over het feit dat ik blij ben met m’n baan en dat ik die 24 uur per week dan dus even geen mama hoef te zijn.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

@ Ilovemyboy:
ja precies dat je dat gaat denken dat je dat rot vind dat ie alleen moet spelen terwijl ie het zelf wel best vind haha.
en idd erbij zitten en ondertussen je eigen ding doen doe ik dus ook,
wist alleen niet of ik de enigste erin was en voelde me daar juist een beetje apart over.

wel grappig dat verstoppertje he,
rico doet dat graag terwijl ik m gewoon zie
in de box of in zn bedje ja slaat nergens op haha maar hij doet dan net alsof ie “verdwenen” is.
Hij vind het ook grappig als papa doet alsof ie m gaat pakken, dan gaat ie hard gillend wegrennen en daarna draait ie zich om, ziet dat papa nog gewoon op de bank zit ofzo, en dan grijnst hij breeduit

@Mriek. ik snap wat je wil zeggen met je werk,
maar dat is juist denk ik ergens ook wel goed,
af en toe wat afstand van je kind nemen.
ik denk dat het ook goed zal zijn voor mij als rico straks naar de peuterspeelzaal gaat, datj e ook weer even je eigen ding doet zonder je elke keer met je kind te moeten bemoeien snapje wat ik wil zeggen? niet dat ik dat vervelend vind om me met hem bezig te houden maar af en toe gewoon alleen ik en mijn ding doen… snapje of zeg ik nu iets stoms?

Ik wist niet dat je niet werkte, mamavanRico. Maar dat is inderdaad zwaar om hele dagen met je kind bezig te zijn. Ik vind de 20 uur die ik werk ook af en toe een verademing. Eerst voelde ik me daar schuldig over maar toch vind ik het fijn om ook even ergens anders te zijn en onder de mensen.
Dus ik begrijp jouw opmerking over je eigen ding hebben heel goed. Is logisch toch en dat is helemaal niet vreemd.
Die peuterspeelzaal is zowel goed voor Rico als jezelf. Kom je ook een beetje tot rust.
Als ik hele dagen thuis zou zijn dan zou ik Nick ook naar de peuterspeelzaal doen en niet alleen voor mezelf.
Ik was de afgelopen 2 weken thuis want ik had spit. En Nick ging gewoon naar de creche. En dat is echt wel even prettig hoor.

Succes ermee en laat Rico lekker zijn eigen gang gaan. Of je laat hem een uurtje zijn gang gaan en dan doe je weer wat samen en dan weer apart…

Groetjes Bianca

hmm…ja dat is ook wel weer zo
weet je wat ik eigenlijk zo grappig vind nu ik erover nadenk?
ik modder maar wat aan eigenlijk,
ik DOE echt maar wat.
eigenlijk is dat juist positief want ik ben nogal een controlefreak.
freak klinkt ook weer zo “te” maar dat is het m ook weer niet helemaal eigenlijk…
ik hou gewoon graag controle over bepaalde situaties, laat ik het daar maar op houden dus niet bij alles hoor maar je snapt me wel…
en dan vind ik het toch grappig dat ik eigenlijk (in tegenstelling tot toen ie net geboren was totdat hij 1 jaar was) helemaal niks meer echt plan zoals eerst.
ik geef m alleen redelijk op vaste tijden eten en hij gaat op een vaste tijd de nacht in.
s’middags zie ik wel hoelaat ik m op bed leg, dat is maar net hoe hij het hebben wil maar meestal is dat ook rond kwart voor 1.
de rest wat ik doe met hem tja ik doe maar wat, ik probeer dan dit, dan dat weer. dan laat ik hem zijn gang gaan, dan weer een keer niet.
ik doe dat ook een beetje hoe het mij uitkomt en dat vind ik dan weer minder.
Ik wil hem ergens gewoon teveel aandacht geven, maar dat is voor mezelf weer niet zo goed snapje? dus dan probeer ik het wel wat te wisselen, en als ik te moe ben dan kijkt ie maar een keer langer tv als ie niet op de grond wil spelen of constant lastig is. en de dag daarna kijkt ie dan maar een keer bijna geen tv of helemaal niet. ik probeer gewoon maar wat uit en ik hoop dan dat dat werkt voor ons beide.
dat is alleen nadelig in de zin: dat ik niet weet wat nou eigenlijk gewerkt heeft"
omdat ik het telkens anders aanpak.
zo zit er voor mezelf niet echt duidelijkheid in.
hem zelf maakt het weinig uit of ik nou wel of niet mee speel.
gek is dat eigenlijk…