Even mijn hart luchten, mag dat?

Goeiemorgen allemaal,

Ik wil eens even mijn hart bij jullie luchten, mag dat? Ik ben namelijk heel benieuwd of mensen onderstaande herkennen!

Een maand of 2 geleden kregen wij een pakketje van de Blue Band met een boterhambordje en een begeleidende brief. “Gefeliciteerd! Uw kindje is nu acht maanden! Dat betekent dat uw kindje nu kan zitten en dus een boterham kan eten” of zoiets in die strekking…
Ook mensen om me heen die regelmatig vragen hoe het met Jeroen gaat en hoe oud hij al weer is: “9 maanden? Oh wat leuk, dat kan hij al zitten, begint hij te tijgeren enzo!”.
Nee dus. Jeroen kan nog niet zitten of tijgeren. Hij was een prematuurtje en je moet dus eigenlijk 2 maanden terug tellen.
En dan nog…hij is nu 10 maanden en hij zit nog steeds niet zelfstandig.
Ik vind dat wel eens moeilijk hoor.
Gisteren kregen we een brief bij de “wij jonge ouders” waarin stond: “gefeliciteerd, nog even en je kindje viert zijn eerste verjaardag!” (nouja, dat duurt nog 2 maanden) en er zat een speciale uitgave bij over “1 jaar”. En als je dat doorleest en doorbladert en bekijkt, zie je allemaal dreumesjes/peutertjes die allemaal stuk voor stuk veel verder zijn dan Jeroen. Ze zitten al, ze staan al (welliswaar zichzelf wel ergens aan vast houdend), beginnen te praten…
Ik ben best realistich genoeg om te weten dat je vooral niet moet vergelijken en dat het ene kind zich nu eenmaal sneller ontwikkelt dat de andere…en dat Jeroen nu eenmaal een moeilijkere start heeft gehad wat wellicht zorgt voor nog een iets tragere ontwikkeling etc etc, Ik ben er van overtuigd dat ook Jeroen echt wel groot wordt.
Maar toch steekt dat af en toe best een beetje. Vooral als je van die ongevraagde post krijgt als dat van de Blue Band. Uw kind is al zo oud en kan dus dit en dat al.
Herkennen jullie dit?

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

Ik kan wel begrijpen wat je bedoeld.

Het is vaak om je heen ook zo. Mensen die zeggen; mijn kind kan dit of dat al en de jouwe? Dan voel ik me wel eens schuldig zo van; nee dat kan Lisa nog niet.

Elk kind is anders en niet ieder kind is overal even ‘snel’ in.

Al je je kind goed vind ontwikkelen is er toch geen probleem. Lekker laten kletsen die Blue Band en stuur het anders gewoon terug.

En je hart luchten mag altijd!!

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & van uk nummer 2 (02-12-'04 uitgerekend).

Gelukkig kan je het zelf heel goed relativeren, dat blijkt wel uit het laatste stukje van je bericht.
Je moet inderdaad niet teveel vergelijken, want dan ga je enorm twijfelen en dat is volgens mij helemaal nergens voor nodig!
Hij is inderdaad nog maar 10 maanden en 2 maanden te vroeg geboren.

Maar ik snap wel goed wat je bedoeld.
Stephan begon trouwens pas met tijgeren toen hij 10 maanden was hoor, daarvoor kon hij niet voor- of achteruit.
Verder liep hij “pas” met 19 maanden.
Errug laat hoor (zal mij een worst wezen, hij rent nu harder dan menig ander kind ).
En o ja, praten…nou, dat verhaal ken je misschien wel een beetje.
Da’s het enige waar ik me zorgen om heb gemaakt, maar dat komt ook omdat zijn half-broer een spraakstoornis heeft.
Maar goed, Stephan begon dus pas “echt” met praten toen hij ruim 2,5 jaar was.
Nu kletst hij de oren van mijn hoofd!

Ook tegen mij (ons) werd weleens gezegd: goh, loopt hij nog niet los? etc. etc.
Ik vond dat in die zin vervelend omdat het mijn eerste kind is en ik op een gegeven moment echt even begon te twijfelen of het wel “normaal” was dat hij nog niet liep enzo.
Maar diep van binnen WIST ik gewoon dat hij er gewoon nog geen zin in had. Hij had overduidelijk zoiets van: ik zie het nut er niet van in want ik kom al kruipend toch wel waar ik zijn wil
Hij was trouwens ook “laat” met fietsen op een driewieler enzo.
Kon hij “pas” toen hij 3 jaar was. Daarvoor wist hij niet hoe hij de trappers moest laten ronddraaien met zijn voeten.
Is allemaal goedgekomen!

Hij was met zijn fijne motoriek gewoon veeeeel sneller als andere kinderen en met zijn grove motoriek (lopen, klimmen etc.) wat langzamer.
So be it!

Wat die ongewenste post betreft: ik denk dat ze uit gaan van de gemiddelde leeftijd waarop kinderen zitten enzo.
Maar irritant is het wel.
Ik kwam het ook vaak tegen in tijdschriften voor jonge ouders enzo.
Van die leuke “grafieken” met wanneer je kind dit en dat gaat doen (pffffff, sommige dingen kon hij al lang! En sommige dingen nog lang niet! )
Ik weet niet wat je eraan moet doen want je weet van tevoren nooit wat er in zo’n brief staat.
Het enige is proberen je er niet teveel van aan te trekken en lekker blijven geloven en vertrouwen op je eigen kleine mannetje dat zich er al zo dapper doorheen heeft geslagen, door die eerste 2 maanden van zijn leven!

Groetjes, mamma van Stephan (23 juni 2001)

he wat vervelend. Ik krijg wel eens het idee dat mensen het opgroeien van hun kind zien als een soort wedstrijd, eentje die je moet winnen. mijn kindje kan nu al… mijn kindje was heel snel met… en dan moet je daar heel trots op zijn.

Gek is dat, bijzonder is namelijk hoe snel die kleintjes dingen kunnen, en er word nogal wat verwacht.
Je kindje moet vanalles leren, in een totaal vreemde wereld. leren praten, lopen, zindelijk worden, dat zijn maar kleine dingen eigenlijk, als je kijkt hoe veel je kindje leert en doet.

Jouw kindje is twee maanden te vroeg geboren, dus hij heeft het eea in te halen. maar het gaat um lukken, niet “op tijd, volgens de norm”. maar als ie er aan toe is, als hij de mogelijkheden heeft, de kennis heeft vergaard. En dat lijkt mij precies het goede moment.

dus zet dat bordje maar in de kast zou ik zeggen, en haal het eruit als ie zijn boterhammetje gaat eten.

groet
Mo

Groet, Mo

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!!

Jeroen eet inmiddels al wel een boterham hoor, hij zit in de kinderstoel met zitverkleiners erin en dat gaat al best goed. Maar waar het mij omgaat is het principe. “Uw kindje is nu zo oud en kan dus dit al” Ze moeten er gewoon eens bij stil staan dat niet ieder kind even snel is qua ontwikkeling en dat zo’n opmerking dus soms best pijnlijk of frustrerend kan zijn.

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

Wat een droppie!!!

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & van uk nummer 2 (02-12-'04 uitgerekend).

O heerlijk zo`n ventje !
Je hebt groot gelijk hoor deze woorden hebben niks te maken met de verkoop van hun produkt. Kunnen ze ook anders aanpakken.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Nog steeds van die mooie, grote kijkers!
Wat een opvretertje zeg!

Groetjes, mamma van Stephan (23 juni 2001)

wat een leuke foto! haha, lachen hoor, zo lekker met zijn soepstengel. mooi kereltje.

hij is practisch gezien net zou oud als gioia, die is bijna 8 maanden, jeroen als je het te vroeg geboren meetelt ook toch?
en gioia kan ook zo lekker zitten met een soepstengel, ligt ze in de wipstoel op haar rug, anders ziet ze veel te veel, en voert ze onbedoeld dat hele ding aan onze hond.

Groet, Mo

Nou de meiden hebben de woorden al uit mijn mond genomen. Het kan vervelend zijn als je constant wordt geconfronteerd met de aanname dat je kind bepaalde dingen kan omdat ie een bepaalde leeftijd heeft. Gelukkig lees ik dat je zelf ook beseft dat je geen enkel kind en zeker geen prematuurtje kunt vergelijken.

En, ooooh, wat een mooi schatje!!!

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

oke neem nu de andere kant, onze sofie, is groot en grof gebouwd, ziet eruit als 5 maarja draagt een luier(niet zo heel erg raar als je 3.4 jaar bent) maar ooh die blikken en opmerkingen die ik naar mijn hoofd krijg, jeetje die dochter van jou kan ook geen fatsoenlijk antwoord geven… enne moet dat nu nog zo’n grote meid en dan nog in de luier???//???

maar ik kan me voorstellen, jouw zoon in in leeftijd misschien wel aan het gemiddelde toe maar , jou kind in dit geval nog niet grrr gemiddeldes…

groetjes Kim, mama van

en

Hoi Kim
Ja dat is inderdaad ook vreselijk; eigenlijk hetzelfde principe maar dan andersom… laat ieder kind zich maar lekker ontwikkelen zoals hij/zij het doet, in zijn/haar eigen tempo en op zijn/haar eigen manier…dan komt alles goed! En dat scheelt de mama’s dan weer een heleboel irritaties / frustraties (en de papa’s niet te vergeten, alhoewel Remco hier dus een stuk nuchterder in staat dan ik…).

Nog even een heel andere vraag ik zie hier op het forum zoveel leuke “leeftijdladdertjes” (ik weet even niet hoe ik ze noemen moet; die vrolijke balkjes die de leeftijd van je kind aangeven)hoe maak je die?? :smiley:

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

Hoi Sonja,

Dat zijn “Banners”.
Er is een (actieve) topic over nu.
Daar vind je meer info.
Succes!

Groetjes, mamma van Stephan

P.S. wat een leuk woord er voor! “Leeftijds laddertjes”
Die van mij komt dus van www.tickercentral.com Daar kan je hem zelf samenstellen.
Maar er zijn nog meer sites hoor!
De namen van die sites staan bovenaan de banners.

Gewijzigd door - Bieb op 13 Oct 2004 21:37:14

sonja, ga naar www.tickercentral.com registreer je en dan ka je zo’n ding zel maken… binnenkort hoop ik ze zelf aan te kunnen bieden

groetjes Kim, mama van

en

Wat leuk zeg, die banners…

ff testen…

a href=“http://www.tickercentral.com”>

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

hmmm daar gaat iets niet helemaal goed…
zo dan???

img border=“0” src=“http://www.tickercentral.com/view/d33/1”>

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

nee dus…

[link=http://www.tickercentral.com][/link]

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

Oh help ik maak het alleen maar erger??

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

nou ik vindt dat je een lekker ventje heb hoor, en laat de mensen maar kletsen. hij komt er wel, maar ik snapje verhaal mensen oordelen te gauw. de ene kind is snel en de andere niet nou en wat maakt het uit laat ze maar lekker kletsen

groetjes marielle mama van tanja

ik snap ook dat het pijnlijk is.
niet ieder kind ontwikkeld zich volgens het normale. (wat is normaal)
Alessandro vond ik ook vrij laat in die zin hoor. hij kruipt ook pas net voor zijn eerste verjaardag. hij staat nu wel langs tafels en zo… maargoed je kan het toch niet afdwingen.

maar ik ben het met je eens dat mensen soms wel eens kortzichtig en ondoordacht kunnen reageren op dingen.