Even mijn hart luchten, mag dat?

quote:
Goeiemorgen allemaal,

Ik wil eens even mijn hart bij jullie luchten, mag dat? Ik ben namelijk heel benieuwd of mensen onderstaande herkennen!

Een maand of 2 geleden kregen wij een pakketje van de Blue Band met een boterhambordje en een begeleidende brief. “Gefeliciteerd! Uw kindje is nu acht maanden! Dat betekent dat uw kindje nu kan zitten en dus een boterham kan eten” of zoiets in die strekking…
Ook mensen om me heen die regelmatig vragen hoe het met Jeroen gaat en hoe oud hij al weer is: “9 maanden? Oh wat leuk, dat kan hij al zitten, begint hij te tijgeren enzo!”.
Nee dus. Jeroen kan nog niet zitten of tijgeren. Hij was een prematuurtje en je moet dus eigenlijk 2 maanden terug tellen.
En dan nog…hij is nu 10 maanden en hij zit nog steeds niet zelfstandig.
Ik vind dat wel eens moeilijk hoor.
Gisteren kregen we een brief bij de “wij jonge ouders” waarin stond: “gefeliciteerd, nog even en je kindje viert zijn eerste verjaardag!” (nouja, dat duurt nog 2 maanden) en er zat een speciale uitgave bij over “1 jaar”. En als je dat doorleest en doorbladert en bekijkt, zie je allemaal dreumesjes/peutertjes die allemaal stuk voor stuk veel verder zijn dan Jeroen. Ze zitten al, ze staan al (welliswaar zichzelf wel ergens aan vast houdend), beginnen te praten…
Ik ben best realistich genoeg om te weten dat je vooral niet moet vergelijken en dat het ene kind zich nu eenmaal sneller ontwikkelt dat de andere…en dat Jeroen nu eenmaal een moeilijkere start heeft gehad wat wellicht zorgt voor nog een iets tragere ontwikkeling etc etc, Ik ben er van overtuigd dat ook Jeroen echt wel groot wordt.
Maar toch steekt dat af en toe best een beetje. Vooral als je van die ongevraagde post krijgt als dat van de Blue Band. Uw kind is al zo oud en kan dus dit en dat al.
Herkennen jullie dit?

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

M.Sloot-van der Poel

quote:
Ik kan wel begrijpen wat je bedoeld.

Het is vaak om je heen ook zo. Mensen die zeggen; mijn kind kan dit of dat al en de jouwe? Dan voel ik me wel eens schuldig zo van; nee dat kan Lisa nog niet.

Elk kind is anders en niet ieder kind is overal even ‘snel’ in.

Al je je kind goed vind ontwikkelen is er toch geen probleem. Lekker laten kletsen die Blue Band en stuur het anders gewoon terug.

En je hart luchten mag altijd!!

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & van uk nummer 2 (02-12-'04 uitgerekend).

M.Sloot-van der Poel

Volgens mij is jouw tekst weggevallen, Monique!