Eten Update (help even spuien hoor!)

Rico is flink met zijn eten aan het rommelen.
Hij wil weer helemaal niet eten en doet ook moeilijk over zijn melk drinken.
hij gooit het gelijk op de grond zodra het voor zn neus ligt.
of hij eet 2 hapjes en gooit het dan weg.
dan pak ik het af en geef hem een waarschuwing.
bij de 2e keer dat het gebeurd krijgt hij geen kaasje na het eten en bij de 3e keer krijgt hij uberhoudt niks meer.
zijn fruit hoefde meneer ook al niet.
Ik heb gezegt dat hij zoiezo geen kaasjes meer krijgt als hij zo doorgaat en dat hij na 1 waarschuwing zonder bord eten zit.
Gisterenavond wilde hij alleen eten als hij daarna een kaasje kreeg.
tja haha dat werkte wel, maar dan nog met moeite.
Hij is nog steeds wel goed op gewicht, maar dan vraag ik me weer af: hij is nooit al zo’n hele goede eter geweest (altijd maar de helft van alles) hoe zou het dan zijn als hij wel alles opeet wat hij mag hebben, dan zou hij te zwaar zijn!!! lijkt me een beetje raar… hij krijgt overdag ook niks overdreven, hij krijgt gewoon 2 bekers melk, (s’ochtends en s’middags) om 10 uur krijgt hij roosvicee , en om 3 uur krijgt hij dan ook nog een beker appelsap,
na het avondeten krijgt hij wat water en voor het slapen mag hij ook een paar slokjes hebben.
meer hoeft ie ook niet want ook daar laat hij sinds gisteren meer als de helft van staan.
ohja en een kleinigheidje krijgt hij ook s’middags, meestal is dit een kaasje, of een bisquitje.
maargoed we hebben echt al veel geprobeerd, het boeit hem werkelijk geen reet als ik zijn eten afpak.
dan zegt hij: goedzo! (!!!)

Gewijzigd door - MamavanRico op 20 Nov 2010 13:51:34

Gewijzigd door - MamavanRico op 20 Nov 2010 13:56:17

Haha moet lachen om dat laatste die slimmerik zegt`ie: “goedzo” dus eigenlijk heeft hij jou te pakken!
Tja vocht is het belangrijkste en zo te zien krijgt hij overdag ook voldoende voedsel. Je hebt bij volwassen mensen ook grote en kleine eters! Ik zou er geen punt van maken van dat gedrag en is een tijdje volledig negeren als hij na 2 happen niet meer hoeft gewoon zijn bord helemaal weg idd en verder niks alleen toetje meteen dat is een tijd volhouden en lekker aan tafel laten zitten kijken hoe jullie lekker aan het eten zijn. Misschien dat hij dan ineens denkt hé hoe kan dat ik kan mama niet meer klieren met eten want ze reageerd niet, en eet hij misschien voortaan wel weer goed zijn (halve) bordje leeg. Groetjes x

Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 18 Nov 2010 12:47:25

Lief van je dat je zegt van dat even negeren, maar meis, dit is al ruim een half jaar aan de gang en nu ben ik er zo klaar mee dat ik dit topic open
en tuurlijk kleine eter, maar een paar dagen terug b.v. had hij alleen 2 hapjes van zijn vlees gegeten. geen aardappels of geen groente!
het is echt niet dat hij geen honger heeft want hij lust zijn toetje maar al te graag.
dit ga ik overigens niet als strafmiddel gebruiken, het toetje ontnemen dus aan die tips heb ik niets. Een toetje is ook gewoon een onderdeel van zijn avond-eten, daar zitten ook bouwstoffen in die hij nodig heeft dus dat ga ik niet weglaten

Bij de meeste kindjes werkt negeren, bij sommige niet… dan zul je wat anders moeten bedenken
…en grote kans dat als je wat gevonden hebt wat werkt, dat het na een tijdje wéér niet goed is… blijven zoeken dus.

Tja hier hebben we ruim een jaar genegeerd, met als gevolg ook een jaar niet gegroeid en veel ziek.
Dat werdt natuurlijk te gek.

Nu hebben we iets dat al een tijdje werkt:

Een lijstje gemaakt van wat hij allemaal wél lust, aan de hand van de ‘schijf van 5’: En dan kiezen we elke dag dingen die daarin staan, zodat hij uit alle 5 de vakken iets binnen heeft. Het lijkt dan soms of hij heel weinig eet, maar krijgt toch lekker wel vitamientjes en bouwstoffen binnen.
Bij Rico zou je bijv. zo’n lijstje kunnen maken met foto’s.
En dat je hem dus elke dag te eten geeft van wat op het lijstje staat.

1. Groente en fruit
    Belangrijk vanwege: vitamines, zoals vitamine C en foliumzuur, mineralen zoals kalium, vezels en bioactieve stoffen.
  • Hiervan lust hij: rode kool, sla, rauwe wortel, tomaat, appel(moes), banaan, kiwi, druiven.
  1. Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
    Belangrijk vanwege: koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen zoals ijzer.
  • Hiervan lust hij: bruine boterhammen (vaak gewoon droog), droge aardappels, macaroni met wat ketchup
  1. Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
    Belangrijk vanwege: eiwit, mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitamines en visvetzuren.
  • Hiervan lust hij: Melk, yoghurt, vla, kaas, plakje ham, soms een heel klein stukje karbonade (maar dat deelt hij heel graag met zijn kleine zusje… ), ei
  1. Vetten en olie
    Belangrijk vanwege: vitamine A, D en E en essentiële vetzuren.
  • Dit zit in de boter op de boterhammen, en in kaas of anders wel in de koekjes o.i.d. die hij tussendoor nog wel eens krijgt.
  1. Dranken
    Belangrijk vanwege: water
  • Hij lust: vrijwel alle dranken, maar deze moeten wel op vaste tijden worden verplicht.

Lilypie - Personal picture" border=0>Lilypie Kids Birthday tickers" border=0>

Lilypie - Personal picture" border=0>Lilypie Second Birthday tickers" border=0>

@Suzsje: wow bedankt! wat een lijst dat helpt al enorm, want ik wist niet eens wat er allemaal in de schijf van 5 zat hahaha.
oke maar met foto’s, maar hoe pak ik dat dan aan? want of hij het nou wel of niet lust… broodkorstjes lust hij zoiezo NIET.
oh enne idd we hadden iets gevonden: dreigen met zijn kaas.
ik weet het maar dit moest echt uiteindelijk… Dus geen brood? geen kaas daarna (hij is DOL op kaas) dus op den duur at hij dagenlang gewoon zijn brood op (en niet alleen het beleg) omdat hij dan een kaasje kreeg.
nouja dat werkte heel goed…maar nu dus niet meer. net wat je zegt.

Naja… als hij geen broodkorstjes lust, maak je een foto van een boterham zonder korstjes

Wij zijn dus van het negatieve (niet eten, niks lusten) afgestapt. En puur en alleen richten op wat hij wél lust.
Tja en nog komt het regelmatig voor dat hij niet of hel weinig eet. Nou ja, dan is het pech. Dwingen helpt toch niet.
Dan maak ik me ook niet meer zo druk, de volgende dag weer een kans. (en hij eet tegenwoordig dus vaker wél als niet )

Het helpt ook om niet teveel op het bordje te scheppen, dat maakt het onoverzichtelijk. Als je van alles een klein beetje opschept, kan hij altijd nog meer bij vragen. Als hij het overzicht kwijt is is de kans groter dat hij helemaal niks eet…

Lilypie - Personal picture" border=0>Lilypie Kids Birthday tickers" border=0>

Lilypie - Personal picture" border=0>Lilypie Second Birthday tickers" border=0>

heel goed , dat van het niet op het negatieve … ! wijze les !

Maar Inge, als Rico verder gezond is en zich goed ontwikkeld, waarom moet hij dan méér eten? Hij krijgt aangeboden wat hij mag hebben en hij eet wat hij nodig heeft. Dat regelt zich lichamelijk echt wel hoor, hij zal nemen wat hij nodig heeft. Zo lang hij genoeg vocht binnen krijgt en dus goed groeit, zou ik me niet te druk maken.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

@Suszje: ja haha dat is een goede van die foto

@Mriek: omdat het steeds erger wordt, eerst at hij nog wel een beetje, maar nu eet hij b.v. alleen s’ochtends een boterham (zonder korst) en drinkt zijn melk op.
fruit eet hij niet meer, Middageten drinkt hij 2 slokjes melk en dat was het.
hij pakt hooguit een stukje vlees van zn boterham maar meer hoeft hij ook niet.
s’avonds eet hij 9 van de 10 keer helemaal niets, of een paar hapjes.
zelfs pasta wat hij eerst heel graag at moet ie niet meer.
het enigste wat hij dus eet is zn toetje.
en soms 1 of 2 hapjes avond eten.
dit is sinds een week zo. voor die tijd at hij wel weer een tijd goed ivm dat kaasje wat hij achteraf kreeg. dit werkt nu dus niet meer.
daarom vind ik het niet tof, snapje omdat dit de verkeerde kant opgaat.

@Suszje: ik heb het overzichtelijk neergelegd net tijdens het eten.
pff hij at alleen zijn vlees op
de rest gooide hij zo over de grond heen! Hij heeft al ruim een week geen groenten gegeten!

Hmm die Rico laat zich niet zomaar foppen!

Zijn er geen groenten die hij erg lekker vind, of op een bepaalde manier klaargemaakt?
(zo is die van mij bijv. helemaal dol op rode kool met appelmoes … maar vandaag hadden we dat uit een potje ipv vers - wist hij niet hoor - maar smaakt toch anders. Grr! hij heeft t dus niet opgegeten!)

En een tip van mijn IPT-er: als tussendoortje groente geven in plaats van een koekje of snoep. Bijv. van die kleine snoeptomaatjes, of een rauwe wortel in reepjes (of in krulletjes: met de kaasschaaf, ziet er leuk uit!) gesneden.

nou hij vond sperzieboontjes erg lekker, al vanaf zn eerste groentehapje die 4+ dingen. nu spuugt hij ze telkens uit of hij gooit er meteen mee.
ook vond hij broccolie lekker maar nu zijn dat ineens bomen?! (en nee hij heeft nog nooit sesamstraat gekeken)
Rode kool lust ik zelf echt niet daar gruwel ik van… maar kan voor hem wel is een potje proberen alhoewel ik het somber inzie aangezien hij alles niet eet wat niet vast aan elkaar zit. ofja rode kool misschien wel… maar rode bieten niet, net als prei of die draadjes die wel is aan boontjes zitten, daar walgt hij van.
enne tomaat vind hij trouwens wel heerlijk! dat doe ik dus nu op zijn boterham, sandwitchspread met tomaat ofzoiets. maar dat vond hij ook heerlijk en ook dat sinds een week gooit hij weg.
hij krijgt ook pindakaas wat ie lekker vond maar ook dat is ineens niks aan.
zelfs chocopasta wat ik uit wanhoop heb gegeven moet ie niet hebben.
wel smeerkaas trouwens… misschien dat maar weer gaan smeren.
kijken hoelang hij dat nog lekker vind
pff vind het niet leuk zo. zn toetje ging er wel weer goed in vanavond. maarja hij had alleen een paar stukjes spek gegeten en dat was het.

Vindt Rico lasange lekker? Zo ja maken en dan lekker veel verse groente erin doen en heel klein snijden. Jesse heeft een tijdje ook slecht gegeten. Lasange ging toen wel aardig en hij had niet door dat er heel veel verse klein gesneden groente in zat

Liefs

ja lasagne vind hij heerlijk en dat ging er een paar weken geleden ook goed in… maar ik kan toch niet elke dag lasagne maken?
ik zit gewoon te denken om zijn groente te pureren, maar dat moet ook niet de bedoeling zijn wel?

Nee niet elke dag, maar 1 keer in de week toch wel? Heeft hij iig één keer in de week goed gegeten

Liefs

haha ja dat is waar, Alleen lust manlief geen lasagne, dus dan moet hij maar wat anders eten. Soms is hij hyken en dan maak ik altijd lasagne klaar en bakken we cakejes en dat soort dingen. dat is dan echt echt een mama rico dagje.
ho we bakken ook wel is cakejes als papa er wel is hoor anders is 't ook zo sneu dat papa niet kan snoepen hahaha.
maargoed… ik snap alleen niet waarom hij niet wil eten. Ik bedoel het begon een half jaar geleden, toen at hij nog wel redelijk maar gewoon minder en begon toen te gooien met korstjes. toen ging het even goed met die kaasjes en nu is het echt best wel erg.
ik legde het Mriek ook uit, vandaar dat hij zijn gezonde gewicht gewoon gehouden heeft, maar nu de laatste week is het gewoon erger en erger aan het worden.
Ook het s’middags slapen wil hij niet meer. ik bied het hem wel aan telkens, en ik begin me langzamerhand af te vragen waarom ik hem nog in bed leg. Als ik vraag of hij wil slapen zegt hij ja, en wrijft door zijn ogen en trekt aan zn oortjes. maar zo gauw zn hoofd het matras raakt breekt de hel los en springt hij zijn ledikant bijna doormidden Dat ding kraakt al gigantisch inmiddels.
Ik wil hem eigenlijk gewoon daarin houden tot het echt niet meer gaat, en dan overleggen in een peuterbed omdat ik nu nog in de medische molen zit, en ik wil eerst duidelijkheid over wat er met mij aan de hand is, en als ik er dan eventueel iets mee kan doen (en snel!) dan ben ik ook niet meer zo moe.
maar als het iets is waar ik maar mee moet leren leven, dan is dat zo maar dan kan ik het accepteren en dan is je doorzettingsvermogen ook een stuk groter.

Pffff hij maakt het je niet makkelijk he!
Niet opgeven hoor! Het komt echt wel weer.

Hahah weet je wat ik laatst met de jongste heb gedaan? Zij zat steeds dr eten uit dr mond te halen en weg te gooien. En dan idd wel toetje eten
Toen heb ik steeds een hapje eten (alles door elkaar geprakt werkt bij haar dan weer het best… pff moet t iedereen naar de zin maken hahah) op de lepel gedaan, en daar bovenop een kwakje van dr toetje. En lekker dat ze dat vond! Hahaha gekke meid! Maar ze had dus uiteindelijk wel met smaak dr bordje leeg + toetje

hahaha, ja dat is een goeie, weet je hoe ik het deed? ik zette het toetje neer, en deed net alsof ik hem een hap van het toetje gaf terwijl het eigenlijk stamppot was.
dat had hij door en spuugde het uit, en wilde vervolgens EN geen warm eten meer EN geen toetje}
hij knijpt dan zijn ogen stijfdicht en slaat zijn handen voor zijn mond.
nou dat wil ook wat zeggen he?

Hé mamavanRico,

nou meid ik heb ook niet gezegd dat je het toetje moet weglaten en als strafmidel moet gebruiken juist niet! Dat wilde ik even kwijt aangezien je zegt niets te hebben aan mijn tips. Vind ik een beetje ongelukkig uitgedrukt.

Ook geen idee dat het al een half jaar aan de gang is, `t was goed bedoeld.

Succes grtjs.

Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 19 Nov 2010 12:43:01

@Ghris-hartje joaquin: neeeee dat bedoelde ik niet!
het was meer een toevoeging, omdat sommige wel is zeggen: dan maar geen toetje geven dan leert hij het wel. het was meer een opmerking niet een antwoord op jou berichtje!
En tuurlijk heb ik wel iets aan je tips van samen eten en negeren, maar aangezien dit al een half jaar aan de gang is zijn wij het negeren al voorbij. Jij komt nog niet zolang op ikkeben en hebt waarschijnlijk het topic niet eens gezien die ik toendertijd starte, vandaar die opmerking snapje?