Helemaal met je eens Sandra!
Groetjes,
M
Zo zie je maar Sandra je staat bovenaan de lijst van TOP moeders !!
Hier is het goed gegaan… meneer doet gewoon zijn mondje weer open. Gelukkig maar want papa is niet snel om te krijgen. Alternatief geven doen we niet. Gelukkig zijn we het daar wel overeens… en ook geen toetje als hij niet goed eet. Maar dwingen doet papa wel graag… en het stomme is dat Jurian daarna weer goed eet. Dus lijkt het of papa het van Jurian wint… of zie ik dat verkeerd?! Want dan is dwingen wel optie… !!! HELLUP!!
(ff korte reatie maar sta op het punt om weg te gaan… )
Dwingen is een optie, maar op de lange termijn ga je er weinig mee opschieten. Over het algemeen ‘winnen’ wij ouders het van die kleintjes als er een strijd zou zijn, want we halen ze weg als ze iets niet mogen en brengen ze naar bed als wij dat tijd vinden enz. Kindje kan daar weinig tegenin brengen, behalve boos worden dan.
Met eten is dat anders, het is een van de weinige gebieden waar hij/zij zn zin door kan drammen. Als je je mond niet open doet, gaat er geen eten in, klaar. Ik denk dat je moet voorkomen om een strijdpunt te maken van het eten omdat het voor niemand gezellig is. Bij ons is het echt een gezellig rustpunt voor mn zn drietjes. Als Nora beginjt te slaan naar de lepel, stoppen we even met aanbieden, proberen we het na een tijdje weer, doet ze het nog 1 of 2 keer, is het klaar met eten. Ze weigert nooit alles, moet ik zeggen. Ze eet altijd wel iets.
Wij hebben ervoor gekozen om wel een toetje te geven. Als ze weinig eet, krijgt ze wel wat minder. Maar ik wil niet dat ze het toetje als beloning ziet voor goed eten of als straf als ze het niet krijgt. Persoonlijk wil ik niet dat eten die rol krijgt. Ze krijgt niets vervangend als ze slecht eet, dus ik vind niet dat ik haar verwen, maar volgens mij werkt dit het beste. Voor Nora in ieder geval.
Het is in ieder geval herkenbaar voor veel ouders. En (schoon)ouders moeten zich aanpassen aan wat wij als ouders vinden, gelukkig doen Nora omas en opa dat. Ik vind het wel zo normaal. tuurlijk mag je een andere mening hebben, maar je respecteert hoe de ouders het willen, ja toch??
Wij hebbe hier 1 lijn in, niet willen eten is geen eten. Eten moet gezellig zijn en geen must en als ze niet wil dan niet. Ze heeft reserves genoeg.
Mijn schoonzus betihte me op Morgan’s verjaardag van kindermishandeling bijna omdat zij haar zoontje wel een fles pap geeft als alternatief. Ik zei dat ze niet moest zeiken omdat haar zoontje met bijna 2 jaar nog niet eens uit een tuit kon drinken en zij mij de les niet moest lezen over verwaarlozing. Ja dames dat was er ook meteen even uit.
Maar goed als Morgan dus slecht eet of niet dan krijgt ze wel yoghurt omdat ze haar calcium nodig heeft, maar daarna is het naar bed toe en geen alternatief. En gelukkig hebben wij daar geen strijd over.
Groetjes,
Michèle
Wat een gezellige schoonmoeders allemaal
Haha, heb ik ook weleens.
Bijvoorbeeld: Seth krijgt altijd fruit 's middgs om half 4/4 uur, maar zij had hem het pas om half 5 gegeven omdat ze op visite was enz.
Ik vind dat veel te laat, ivm zijn avondeten.
Hij heeft het gelukkig wel bijna helemaal opgegeten, maar als het nog een keer gebeurd dan zeg ik er wel wat van.
Enne… inderdaad: eten=eten en niet spelen!
Hier ook zo’n dilemma: Seth gaat sinds 2 dagen ineens niet meer goed slapen 's avonds (heeft hij heel lang niet meer gehad). Mama zegt: gewoon even laten huilen, even gaan kijken, even liedje zingen en wiegen, en weer in bed.
Papa zegt: Ik ga wel met hem op mijn arm lopen (desnoods een half uur) tot hij slaapt… of haal hem er even uit en speel met hem en daarna gaat hij weer naar bed.
Dit wil ik dus echt niet!! Dus hij komt er nu niet uit om te spelen. Hij moet gewoon leren dat hij gewoon moet gaan slapen. Maar papa gaatwel rustig een hele tijd met hem rondlopen tot hij slaapt… Gewoon omdat hij geen zin heeft in de avond een jankend kind en gewoon rust wil…
Tjaah… daar heb ik natuurlijk ook geen zin in, maar wil ook dat hij leert dat hij gewoon moet gaan slapen…
Pff… Wat een verhaal,m maar ook ik ben het weer even kwijt
Liefs, Anne
NOOIT ETEN DWINGEN!
en zeker geen ahndjes vast houden.
Ik weet je wilt dolgraag dat je kindje goed eet, en dat voelen ze haarfijn aan!
Gewwon uitproberen is het en ze weten gewoon dat ze je er mee aan kunnen!
Hier niet eten ook geen toetje en of iets anders. Eten is eten eten ze niet dan niet.
En ik win elke keer de strijd hoor! Want ze gaan vanzelf weer eten
Groetjes Gytha
@ Anne, je hoeft Seth niet te laten huilen dat doen wij ook niet, maar Morgan komt er ook niet meer uit. Ja heel even op til ik haar uit bed troost haar en zeg dat ze lekker moet gaan slapen en dan gaat ze merendeel meteen slapen, zo niet lopen we misschien nog 3 keer heen en weer, maar eruit komen dat doen we niet. Slapen is slapen en niet spelen. Overigens kan kinderen in slaap laten vallen bij je en dan in bed leggen sneller leiden tot verlatingsangst omdat ze er vanuit gaan dat jij er ook bent als ze wakker worden. Dus dan maar even wat minder rust. Dit is en de leeftijd voor een sprong en om uit te gaan proberen.
Groetjes,
Michèle
Ja, ik ben bang dat het nu ook verlatingsangst is!
Zelfs als hij bijna slaapt als ik hem in bed leg, dan wordt hij wakker als ik weg loop, en gaat gelijk huilen.
Dus tjaah… dan is het dilemma, gelijk terug of even laten.
Maar hij blijft huilen, dan haal ik hem er even uit (blijf gewoon op zijn kamer) trost hem (hij is eignlijk gelijk stil als ik hem pak en zijn speen geef), en leg hem dan weer in bed, maar eigenlijk het moment dat ik hem neerleg begint hij alweer.
Als hij mijn handen vasthoudt terwijl hij in bed ligt, dan is het ook goed.
Maar de vraag is nu kan ik iets doen tegen die verlatingsangst (als het dat is)?
Het sprongetje heeft hij een week of twee geleden al gehad, en ik dacht eigenlijk dat die al afgelopen was! Ook zijn tweede tandje is nu zo goed ls door, dus dat kan het ook niet meer zijn…
Liefs, Anne
Oei Fem… zelf laten eten… mmm dat wordt wat … mmm moet er dan toch maar aan gaat geloven…
Oké papa mag deze topic ook even lezen… dan weet hij weer dat de mama’s het gaan winnen!
@Anne veel kiekeboe spelletjes spelen, dat wil wel is helpen en verder de tijd uitztten net als wij hebben moeten doen
Liefs Michelle
Inderdaad Anne kiekeboe spelen en af en toe gaan kijken en steeds iets langer tussen de tijd laten zitten. Zo weet hij dat je er nog bent maar geeft hem niet de gewenning dat je elke 10 min komt en kan het ook geen uitproberen worden en hij krijgt de tijd het te verwerken dat je wel weer komt maar dat het even duren kan. En ik weet niet of ze er iets van snappen maar ik vertel morgan altijd dat ze moet gaan slapen en dat pappa en mamma beneden zijn en dat we er morgen ook nog zijn en zo. En ik wordt ook nooit boos op der als ze niet slaapt in de zin dat ik mopper. Ik zeg wel dat het op een gegeven moment mooi geweest is of ik zeg niks meer en leg haar alleen maar weer neer. Maar Morgan is aan het uitproberen op het moment.
Groetjes,
Michèle
Onze kleine man weigert ook zijn avondeten regelmatig (momenteel bijna elke avond). Ik ben het volledig met iedereen eens dat je dan ook niet wat anders moet aanbieden en hij zoekt het dus maar uit. Hij krijgt van ons wel altijd een bekertje yoghurt, ongeacht of zijn eten op was of niet. Deze weigert hij echter ook regelmatig.
Jullie schrijven echter allemaal dat de kinderen met honger gewoon doorslapen, helaas is dat hier niet het geval. Gelukkig is hij dan weer snel te troosten met wat drinken, maar eigenlijk vind ik dat ook niet juist.
Nu zijn we toch aan het bedenken hoe we hem weer aan het eten krijgen. Ieder moment kan namelijk nummer 2 geboren worden en om dan twee krijsende kinderen 's nachts te hebben, vind ik niet zo’n fijn vooruitzicht.
Zelf laten eten, dachten we eerst, maar als je hem een lepel geeft gooit hij die direct door de kamer. Met zijn handjes eet hij soms wel iets, maar dan zeeeer kieskeurig (bijvoorbeeld alleen de krenten van de pannenkoek).
Heeft er nog iemand een tip, of wordt het toch negeren en wachten tot hij weer gaat eten. Bambix 's ochtends en brood 's middags gaan trouwens meestal gewoon goed.
Ik ben bang dat wachten en negeren de twee woorden zijn nu. Alternatieve bieden is niet de oplossing en als ik hoor dat hij zijn yoghurt ook weigert heb je kans dat hij dat ook niet wil. Ik heb helaas geen gouden tip voor je.
Groetjes,
Michèle
Nou ja de grootste giller is natuurlijk dat mijn schoonzus zelf eens nagekeken moet worden op het punt kinderverzorging. Ze is een verscrikking naar dat jochie.
Enne zo denk ik er ook over hoor met het toetje. Ik hbe een leuke slab voor Morgan bij het VSM boekje gekregen (kun je trouwens gratis aanvragen) ik eet pas als ik ook een toetje krijg staat er op. En ze hebben er ook 1 met Knoeeeiieeeeee (die heeft ze ook) en een met de tekst alsof jij altijd alles luste. En daar denk ik dan ook maar aan als ze moeilijk doet.
Groetjes,
Michèle
Oh ik hoor mijn schoonzus. Als ze maar niet met haar kind bezig hoeft te zijn. Mannetje is nu bijna 2 en moet nog steeds in de box anders vind ze hem lastig. Als ze weggaat en hij zit te spelen (mijn schoonmoeder past dan op) en hij kijkt niet op dan sart ze hem net zo lang voor het raam tot ie huilt en dan gaat ze weg. Dus mijn schoonmoeder zit met een jochie dat over ze toeren is en hij is helemaal uit zijn spel. Ze hadden ook zijn kado al gekocht 2 maanden terug en dat hadden in zijn zicht maar buiten zijn bereik gezet dus dat jochie werd helemaal gek. Ja zegt ze (en mijn zwager ook) zo leert ie gedult kweken. Hoe cru ben je dan???
En ja op www.purelijfkracht.nl kun je het boekje voor kinder VSM aanvragen en dan krijg je die slab erbij. Ze hebben er 4 dus welke je krijgt is afwachten. Ik heb er ook 1 naar me ma gestuurd. Dus als je er meer wil dan even oma’s inschakelen
Groetjes,
Michèle
Was er al bang voor dat we nog even verder kunnen prutsen met hem. Vanavond maar weer eens pasta proberen, pennes kan hij goed zelf eten met een vork. Wellicht heeft hij daar vandaag wel weer zin in.
Dat huilen bij het slapen gaan hebben wij hier ook af en toe. Ik laat hem meestal zo’n 5 minuten huilen en ga hem dan even troosten (zodat hij weer rustig ademhaalt), uitleggen dat het gewoon bedtijd is en wij beneden zijn. Dan meteen weer terugleggen en weggaan. Vaak gaat hij dan gewoon slapen.
Eh nee geloof het niet, maar ik wist niet dat er nog zo’n debiel als mijn schoonzus was.
Groetjes,
Michèle
Zo’n schoonzus heb ik gelukkig niet. Hoewel ze pas zwanger is van de eerste, dus je weet nooit Maar zoals ze tot nu toe met mijn manneke omgaat en haar ervaring op een KDV ga ik er niet vanuit dat ze van die rare dingen gaat doen.
Dit klinkt namelijk allemaal als kindje pesten, was dat kind wel gewenst? Ik begrijp dat je ze af en toe achter het behang zou willen plakken (ik wel in ieder geval), maar ze zijn ook regelmatig zo schattig en leuk
groet
Gwen
Geloof me Gwen zij vind niks leuk aan haar zoontje. Ze is wel dol op mijn dochter want daar wil ze als ze de kans krijgt de hele dag mee tutten en ze koopt heel veel kleren voor der als ik der de kans geef, maar dat wil ik niet. Niet dat ik Morgan niks gun, maar laat ze eerst maar eens naar de eigen zoon omkijken.
Ze wil nu een tweede, god behoede dat het lukt. Ik weet dat je niemand een kind mag ontzeggen, maar de manier waarop ze zoals jij het correct zegt haar zoontje pest en kleineert dat wil je niet nog een kindje aandoen. Oh en als het een meisje zou zijn zou ze helemaal niet meer naar het jochie omkijken.
Mijn zwager overigens doet niets aan deze praktijken want ze zorgt er natuurlijk wel voor dat hij er zo min mogelijk van meekrijgt en als hij het wel meekrijgt dat verzind ze wel een smoes of het intereseert hem niks.
Groetjes,
Michèle
Nouuuuuu, mijn ogen gaan echt zo als ik jullie verhalen lees Wil en Michele! Wat walgelijk! Ik moest eerlijk gezegd ook wel een beetje lachen, omdat zij dan voor het raam gaat staan, wat een zielepoot zeg. Wat je zegt, wat zou er gebeuren als ze een meisje zou krijgen? Arm kind! En dan dat ventje dat per dag 20 uur ofzo in bed MOET liggen…Ik moet eerlijk zeggen dat ik het soms ook best lekker vind als Eva overdag even slaapt, zodat ik mijn eigen dingen kan doen, maar zoveel uur, dat is niet normaal! En dat dat kindje dat ook doet! En met dat kado in het zicht, maar buiten bereik, dat is echt sarren. Zielige lui!
Groetjes Rainbow, trotse mama