Ervaringen/Meningen gastouderopvang?!

Verhuizen betekent dus nieuwe opvang voor mijn kleine prins Nayaro.
Voor degene die benieuwd zijn: lees in topic: wist ik dat / wij gaan verhuizen!
Ik ben benieuwd na ervaringen gastouderopvang?
Er zit er strx namelijk 1 in onze nieuwe straat, aardige vrouw … gemiddeld heeft ze 3 tot 4 kindjes rondlopen!

Nayaro zit nu op het kinderdagverblijf … strx in het nieuwe dorp kan hij daar ook weer heen. ( een nieuwe, want we verhuizen na een andere gemeente )
Er is namelijk op allebei meteen plek voor hem! Dus ik moet nu een keuze gaan maken!
Ben dus heel benieuwd na jullie ervaringen of meningen hierover?
Want ik vind de keuze echt heel moeilijk!
Nayaro vind het kinderdagverblijf heel leuk & gezellig , maar is heel vaak ziek! Misschien omdat er toch heel veel kindjes zijn met kleine virusjes etc?
Maar hoe zou hij een gastoudergezin vinden?!

Voor mij zou het natuurlijk makkelijk zijn dat je hem paar deuren verder kan weg brengen & ophalen … maar kvind het zo’n moeilijke keus!!!

Dus kom maar op met speculaties, meningen, ervaringen etc etc …
Ik hoop dat ik daardoor misschien toch wat dingen tegen elkaar af kan wegen!

Nayaro - Danil / 14 September 2008

Gewijzigd door - Preciousbaby op 19 Jan 2010 16:43:18

Gewijzigd door - Preciousbaby op 19 Jan 2010 19:40:45

Tja alles heeft zijn voor en nadelen.
Op de KDV leren en spelen ze heel veel en bij een gastouder misschien wanneer mevrouw aan het strijken is…ze kan immers gewoon haar huishouden tussendoor doen (niet dat dat verkeerd is, maar dat gaat wel van de aandachts-tijd af)

Pas geleden is er een topic geweest dat over gastouders ging en dat was niet zeer positief.
Op een KDV zijn meerdere mensen bij elkaar en die kunnen elkaar corrigeren, een gastouder is alleen en kan dus doen en laten wat ze wilt… dus een keer goed maar onterecht boos worden, instanties inschakelen zonder dat andere leidsters/gastouders hetzelfde kunnen beamen, ect.
Niet iedere gastouder hoeft zo te zijn natuurlijk maar je hebt er ook rotte appels tussen dus ben daar alert op.

Verder zou een gastouder mijn voorkeur hebben wanneer ik weet dat zolang mijn kinderen daar zijn er ook alleen tijd voor de kinderen is (of in ieder geval het grootste gedeelte van de tijd) en de gastouder op 1lijn met mij zit.

Mijn moeder is zelf gastouder en wat ik begrepen heb is dat gastouders een opleiding moeten gaan doen. Ze moeten hun SPW halen (mijn moeder moet dus weer naar school) en ze moeten hun kinder EHBO hebben. Ze zijn straks dus wel opgeleid. Alleen ze blijven alleen wat Jolan al zegt. Niet dat dit verkeerd is hoor, maar er is minder controle.

Op een kdv zijn er meerdere leidsters en er is meer controle. Een gastouder heeft in principe 1 keer per jaar een huiscontrole maar hoe het met de inspecties verder zit weet ik niet. Daar hoor ik mijn ma ook nooit over.

Ook is het zo dat de vergoeding voor een gastouder danig naar beneden gegaan zijn dus kijk dat ook even goed na. Het heeft dus beide zijn voor en nadelen. Overigens heb ik mijn kdv straks om de hoek dus ik begrijp wat je bedoeld

Groetjes,

Michèle

Voor mij persoonlijk zou de keuze niet zo moeilijk zijn. Als hij het toch naar zijn zin heeft op het KDV dan hou je het toch zo? Ik ben van mening dat het toch net iets professioneler aan toe gaat (ook al zitten er rotte appels tussen). Ze nemen ook meer de tijd voor de kindjes en leren ze ook het een en ander. Bij een gastouder heb ik daar niet zo’n idee van. Het is wat je zegt, ze kunnen tussendoor ook gaan strijken of wassen of weet ik wat. Maar ook hier zullen er vast hele goede tussenzitten.
Het gekke is dat ik altijd aan gastouderschap heb gedacht voordat Nick geboren werd. Maar toen we toch echt moesten beslissen zijn we voor de creche gegaan. En ik heb er geen spijt van want hij vindt het er ook ontzettend leuk. En hij ziet om de dag andere kindjes en ook wel eens andere leidsters. Lijkt me ook iets beter dan iedere keer dezelfde personen. Maar ja, dat is mijn mening…

Succes met je beslissing!

oh ja, en dat ze vaker ziek zijn is natuurlijk minder leuk maar ook goed om weerstand op te bouwen. Sommige kindjes gaan pas vanaf 3 of 4 jaar voor het eerst en zijn dan pas constant ziek…
Nick is ook vaak ziek geweest maar ik merk dat hij nu veel minder vatbaar wordt (terwijl er toch echt weer zieke kindjes zijn)

Bianca

Rens gaat naar een gastoudergezin en dat bevalt ons prima. Wij zijn niet tegen het kdv maar dit paste beter bij onze wensen. Nou moet ik zeggen dat wij een schat van een gastouder hebben met heel veel ervaring met kinderen(leesmoeder/overblijfmoeder/oppas bij de creche van de kerk/vakantiebijbelspelweek/jeugdclubs en tal van activiteiten op school) en haar eigen 4 kinderen zijn ook niet slecht terechtgekomen. Deze gastouder is ook heel actief met activiteiten. Ik weet niet precies hoeveel uur nayaro opvang nodig heeft? Het nadeel van een kinderdagverblijf zeker als het voor 4 a 5 dagen is vind ik toch wel dat die kindjes zich vaak minder goed alleen kunnen vermaken. Kan toeval zijn hoor maar dat is wat ik in mijn omgeving toch wel vaak zie. Een ander voordeel van gastouderopvang vind ik dat er meer ruimte is om aan te sluiten bij het schema van het kind. Rens mag zoveel en zo lang slapen wanneer dat hij wil en ook eten gebeurt op zijn tijden. Dat is voor een kdv toch lastig te realiseren in ivm de hoeveelheid kinderen. Voordeel vind ik ook(althans bij mijn gastouder dan) dat het vaak wel mogelijk is om een keer een dag te ruilen en dat de tijden ook nogal flexibel zijn. Meestal pikt mijn man Rens op maar die moet donderdags ook wel eens tot 19.30 werken en dan moet ik hem dus halen. ik werk donderdags tot 18.00 en het word 18.45 voor dat ik hem kan halen(kdv is hier om 18.30 dicht) dan heeft hij al lekker gegeten(kan gewoon bij een gastouder) en ik heb geen stress dat ik te laat ben voor het kdv. Wat betreft ziek zijn dat heeft Rens daar net zo goed hoor, daar zijn natuurlijk ook andere kinderen. Vervelend maar het hoort erbij. Anders krijgen ze dat als ze straks naar school toe gaan.

succes met je keuze en met je verhuizing.

groetjes Ramona

of dit nu gaat helpen met een beslissing… Als ik het verhaal lees van Ramona ga ik zelfs twijfelen over het KDV
Je moet denk ik gewoon mazzel hebben met een gastouder.

Bianca

Ik vind de keuze inderdaad heel moeilijk!
Omdat ik natuurlijk al ervaring heb met het KDV , en niet met Gastouders …
De vrouw die bij ons in de straat woont, is heel vriendelijk & gastvrij … maar dat is natuurlijk de 1e indruk …

Ik heb dat topic wat Jolan noemde proberen te vinden , maar kan hem niet terug vinden! Misschien kan Sje of Asje me helpen dat topic te vinden & daar dus de meningen te kunnen lezen?

Opzich zie ik Nayaro best na de Gastouder gaan … Er lopen daar ook 2 kindjes van Nayaro’s leeftijd dus hij heeft in iedergeval leeftijdgenootjes!
Inderdaad, ik loop ook wel een beetje tegen de sociale controle op , want op het KDV was er ook een JUF, die niet helemaal na behoren fuctioneerde!
( De meeste kennen het verhaal misschien nog wel, dat Nayaro zichzelf op zn hoofdje slaat … En dat ze daarop reageerde met: Lijkt net of hij altijd slaag thuis krijgt :S … kwam heel hard binnen! ) Die sociale controle vervalt bij een gastouder … maar ik heb zelf wel zoiets van … de vrouw komt op het 1e gezicht vertrouwend over … en eerst krijgen we nog een speelmiddag etc aangeboden zodat we elkaar beter kunnen leren kennen & ik Nayaro kan zien spelen met de kindjes!

Ik ben ook benieuwd na activiteiten, ziek zijn van de gastouder enzo, ruildagen …
Dus kmoet echt nog heel wat informeren.
En kben gewoon benieuwd naar meer ervaringen & meningen … dus wie het topic vindt, stuur de link even hih!

Dat topic zul je ook niet meer vinden, dat is verwijderd

Kijk gewoon waar je je het beste bij voeld. Je kunt naar de gastouder gaan en alsnog over stappen op het KDV. Of misschien een combinatie van het KDV en de gastouder??

Hoi.

Ik kan je alleen mijn overwegingen geven waarom ik heb gekozen voor een gastouder.

Je hebt met een persoon te maken.
Je kind ziet alleen die persoon en dus weet diegene ook alles over je kindje als die bij haar is.
Daarnaast vond ik het huiselijke heel belangrijk. Geborgenheid.
Het kleinschaligge ze mogen maar icl. eigen kids 4 of 6 kinderen hebben rondlopen. Afhankelijk welke regel het gastouder buro hanteerd.
Daarbbij vond ik het fijn dat ze binnen het gezin ook andere kinderen van verschillende leeftijden zag dus meer een gezin.
Afspraken maken gaat makkelijker als je maar met een persoon te maken heeft en niet met meerdere kleidsters daarbij zou mijn kindje ook meegaan boodschappen doen naar oma andere kindjes ophalen van school en zv en dat al met al vond ik beter dan hele dag op zelfde plek spelen en sorry beziggehouden worden.
Ook is de gastouder vaak flexibeler met ophalen en brengen je kan hun ook echt per uur betalen enzv.
Daarnaast kan een kindje dat ziek is maar niet super ziek in overleg makkelijker naar een gastouder dan naar een kdv.
Mijn Gastouder doet ook alles met mijn dochter knutselen spelletjes spelen kleuren buitenspelen enzv gewoon zoals thuis.
Dat gaf mij een veiliger gevoel meer geborgenheid.
Daarom heb ik al heel snel gekozen voor een gastouder en niet voor een kdv. Eigenlijk al op het moment dat ik zwanger was wist ik dat eigenlijk al dat het eerder een gastouder zou worden dan een kdv al.

Of ze minder vaak ziek zijn kan ik je niet zeggen. Binnen een gezin steek iedereen elkaar ook aan.

Maar je moet kiezen waar jij je het beste bij voelt. En wat het beste aansluit bij jou.

Groetjes

lon106

Wij maken momenteel gebruikt van een gastouder met kindjes… super leuk! Hij krijgt daar verdeelde aandacht en ook als hij iets niet mag gewoon straf. Ik kan het heel goed vinden met mijn gastouder moeder, ze heeft ook kindje van Jurian zijn leeftijd en die komt nu ook regelmatig bij mij…

Als Jurian 3 jaar is (dus jaar voor hij naar school gaat) wil ik hem naar een cress doen daar leert hij weer net nog wat meer… maar niet voor hij 3 jaar is omdat ik dit zo prima vind!

Je moet wel een klik hebben met je gastouder!

Nog even wat betreft ziek zijn van de gastouder bij mijn gastouderburo regelen ze vervanging als je dat wilt. Dit doen ze ook met vakanties. Ze maken bij mijn buro dan alleen gebruik van zeer ervaren gastouders dus niet iemand die het voor het eerst doet. omdat het toch wel een beetje vreemd voelt om je kindje dan zomaar ergens anders te brengen doen ze dat.
Mijn eerdere berichtje was zeker niet om het kdv af te kraken hoor als dat zo overgekomen is. Ben helemaal niet tegen het kdv, vind wel dat ze meer bij de schema’s van de kindjes moeten aanpassen en aan de wensen van de ouders. En wat kleinschaliger. maar dat is mijn mening en iedereen mag daar het zijne van denken toch. het leuke vind ik trouwens ook wel dat Rens erg geteld is op de leden van zijn gastgezin, als hij ze ziet is hij heel enthousiast. Wat betreft echt dingen leren gaat Rens ook idd van af een jaar of drie naar de creche denk ik. Dat is wel weer een voordeel van een kdv daar bieden ze de zelfde activiteiten aan als op de creche dus dan hoeft dat niet meer.
Verder denk ik dat het gewoon echt een persoonlijke keuze is. Er zijn ouders die belang hechten aan proffesionele opvang of die juist meer de huiselijkheid willen voor hun kind. Voor allebei is wat te zeggen vind ik.

groetjes Ramona

Eh misschien een domme vraag van mij maar een kdv is toch een creche??

Groetjes,

Michèle

Ik denk dat hier met creche de peuterspeelzaal word bedoeld. word vaak doorelkaar gehaald

Hoi,

Met creche bedoelt met de peuterspeelzaal. Vroeger heete de peuterspeelzaal creche en kdv gewoon opvang. in veel voornamelijk dorpen spreekt men nog van de creche.

Onze dochter is ook gewoon naar de peuterspeelzaal geweest. ik vond dat niet meer dan logisch eerlijk gezegd. Voorbereiding op school. Maar als ze op een kdv had gezeten had dat inderdaad niet gehoeven.

Groetjes,

lon106

Ah oke ik snap hem weer

Groetjes,

Michèle

Even een update:
Ik denk dat ik de keuze heb gemaakt, ben er nog niet 100% zeker over!
Maar tot nu toe, heb ik zelf het beste gevoel bij toch het kinderdagverblijf.
Ook omdat Nayaro dit nu al gewend is, en verhuizen opzich al een hele grote omslag geeft voor zo’n kleintje!!

Maar waar mn reden ook op gebaseerd zijn de nieuwe regels omtrent gastouderopvangs. Als deze de diploma/certificaten niet haalt moet je alle kinderopvangtoeslag terug betalen! Had namelijk een informatie pakket aangevraagd, en kreeg dus brochures thuis. Nou dat terug betalen als de gastouder dus niet geregistreerd kan worden voor 2011, word er wel 10x in benoemd. Het word je echt op je hart gedrukt, en kheb dus geen zin om na deze veranderingen en drukke periode mezelf constant weer af te moeten vragen of de gastouder wel aan de regels kan voldoen. Want het is nogal wat terug in de schoolbanken na zoveel jaren gewoon lekker met kinderen werken!

Dus zoals het er nu voor staat, ga ik toch gewoon voor de kinderopvang!
Dan hoeft Nayaro daarna de verandering na de Creche ook niet te hebben, want het volgt elkaar nu ff allemaal snel op! Zou die net echt goed gewend zyn bij de gastouder, vinde we een stukje schoolvoorbereiding weer belangrijk, begint het ‘wennen’ weer opnieuw.

Baal alleen wel dat het KDV toch een half uur lopen is! Maargoed, de fiets is ook een optie!
Met kerst hebben ze ingebroken in onze schuur, dus fietsen + kinderstoeltje weg!
Maar krijg hoogstwaarschijnlijk van mn ouders een nieuwe fiets, dus dat is heel lief … aangezien ik dat ff niet belangrijk vind ivm kosten verhuizing.

Komt goed

Dat is inderdaad wat ik bedoelde met kosten veranderen met gast ouder, ik wist alleen even niet meer welke het precies waren. Enne de argumenten die jij aandraagt zijn heel reeel. Ik zou persoonlijk op basis van wat jij zegt ook voor het kdv kiezen.

Groetjes,

Michèle

Ik maak zelf gebruik van een gastouderbureau. Mijn zoontje gaat 1 dag in de week naar mijn schoonmoeder die zelf kleuteleidster is en 1 1/2 dag in de week naar mijn zus die zelf ook 2 jongens heeft. Ik heb het altijd als prima ervaren.
Nu is het natuurlijk wel familie…ik weet niet hoe het zou zijn als ik de gastouder niet zou kennen.

Mijn zoontje krijgt de volste aandacht. Ik kan hem brengen als hij ziek is en mocht ik later zijn dan is het ook geen probleem.

Ik heb vroeger zelf stage gelopen op een KDV. Je had 2 leidster op 1 groep met 12 kinderen. Geloof me, sommige kinderen werden voorgetrokken op de rest.
Vonden ze je kind niet leuk dan werd er ook niet naar om gekeken.
Tuurlijk leren ze daar spelen, knutselen ed. Mijn zoontje gaat binnenkort daarom naar de peuterspeelzaal en spelen met andere kindjes doet hij nu ook…

Ik maak zelf gebruik van een gastouderbureau. Mijn zoontje gaat 1 dag in de week naar mijn schoonmoeder die zelf kleuteleidster is en 1 1/2 dag in de week naar mijn zus die zelf ook 2 jongens heeft. Ik heb het altijd als prima ervaren.
Nu is het natuurlijk wel familie…ik weet niet hoe het zou zijn als ik de gastouder niet zou kennen.

Mijn zoontje krijgt de volste aandacht. Ik kan hem brengen als hij ziek is en mocht ik later zijn dan is het ook geen probleem.

Ik heb vroeger zelf stage gelopen op een KDV. Je had 2 leidster op 1 groep met 12 kinderen. Geloof me, sommige kinderen werden voorgetrokken op de rest.
Vonden ze je kind niet leuk dan werd er ook niet naar om gekeken.
Tuurlijk leren ze daar spelen, knutselen ed. Mijn zoontje gaat binnenkort daarom naar de peuterspeelzaal en spelen met andere kindjes doet hij nu ook…