Ervaringen/Meningen gastouderopvang?!

Ik maak zelf gebruik van een gastouderbureau. Mijn zoontje gaat 1 dag in de week naar mijn schoonmoeder die zelf kleuteleidster is en 1 1/2 dag in de week naar mijn zus die zelf ook 2 jongens heeft. Ik heb het altijd als prima ervaren.
Nu is het natuurlijk wel familie…ik weet niet hoe het zou zijn als ik de gastouder niet zou kennen.

Mijn zoontje krijgt de volste aandacht. Ik kan hem brengen als hij ziek is en mocht ik later zijn dan is het ook geen probleem.

Ik heb vroeger zelf stage gelopen op een KDV. Je had 2 leidster op 1 groep met 12 kinderen. Geloof me, sommige kinderen werden voorgetrokken op de rest.
Vonden ze je kind niet leuk dan werd er ook niet naar om gekeken.
Tuurlijk leren ze daar spelen, knutselen ed. Mijn zoontje gaat binnenkort daarom naar de peuterspeelzaal en spelen met andere kindjes doet hij nu ook…

@ Tippiewan …
Ja , kvind dat niet echt te vergelijken dan, als het familie is!
Familie zou ik natuurlijk veel meer vertrouwen als een nu nog 'onbekende’
En ik geloof inderdaad wel in het voortrekken etc, maar dat kan dus bij zo’n onbekende gastouder ook natuurlijk!

Het gaat mij meer om de verandering …
Wat jij ook zegt: je zoontje gaat nu na de peuterspeelzaal, en anders moet / willen we Nayaro ook na een peuterspeelzaal doen als we zouden kiezen voor de gasterouder, om hem toch die voorbereiding voor de basisschool te geven!
Dus dan is het én een nieuwe huis, nieuwe buurt, nieuwe opvang … is hij net gewend, kan hij weer wennen op een peuterspeelzaal!

Maargoed, kben er nog niet 100% uit hoor
Misschien dat ik toch nog voor de vrouw uit de straat kies, kmoet ff vragen hoe ver zij is met die diploma of ervaringscertificaten! hahaha

Nayaro - Danil / 14 September 2008

Mijn gastouder moet ook een certificaat halen. Omdat zij al veel ervaring heeft met kinderen mag zij dit doen via het zogenaamde ervaringstraject wat neerkomt op twee avonden cursus en een praktijkdag thuis. Voor haar stelt dit dus niet zoveel voor en ben er van overtuigt dat het wel goed komt wat dat betreft. Nou moet ik zeggen voor ons is het ook geen onbekende hoor, mijn man kent haar zo’n 20 jaar(heeft zelf nog kinderclub van haar gehad) dus neem aan dat ze haar uiterste best doet hoor omdat dit voor ons ook risicovol is. Vind het sowieso een domme regeling hoor. Veels te snel besloten allemaal. Weten nu pas wat de opleidng inhoudt die gevolgd moet worden. Maar goed mijn gastouder start in maart geloof ik dus ruim op tijd. Een ehbocursus voor kinderen had ze al want die stelde het gastouderburo hier ook verplicht.
groetjes ramona

@ tippiewan. Ik dacht dat familie via een GB niet meer mocht. Dat juist daardoor de gastouders zo de dupe geworden zijn.

Groetjes,

Michèle

Hoi,

Familie mag nog wel als je maar voldoet aan alle eisen. Dus je moeder of schoonmoeder zus enzv. moet op cursus. Als ze die behalen en hun huis voldoet mag je je kind bij familie onderbrengen. Met deze regel zijn ze er op uit dat ouders en schoonouders ammehoela ik ga niet weer op cursus en zo schoon je natuurlijk heel veel op. Daarnaast zullen en zijn er al veel malifide bedrijfjes van de markt verdwenen omdat ze veel meer administratie moeten voeren en daarbij moeten controleren of hun ouders wel naar cursus gaan en ook dingen aanbieden.
Ergens is er wat te zeggen deze regels maar het geeft je al ouder wel een hele verantwoordelijkheid als ze het niet halen dat je dan de belasting moet terug betalen. Wat ze echter vergeten is dat die ouders nou niet echt bepaald de tijd hebben gehad om een alternatief te zoeken en je vergeet de ouders die zeer flexibele opvang nodig hebben. Daarnaast gedijen niet alle kindjes op een kdv en is kleinschalige opvang beter.

Wel vind ik dat gastouderburo’s nieuwe ouders alleen gecertificeerde ouder moet aan bieden zodat hun in iedergeval de zekerheid hebben dat ze niet hoeven terug te betalen. Maar dat zal nog wel niet geheel haalbaar zijn.

groetjes
Maar goed de regel is er nu eenmaal.

lon106

Dank je Lon, het is duidelijk. En ja heeft zeker voordelen als alles gecertificeerd is wat je al zegt, maar er zou zeker meer tijd voor uitgetrokken mogen worden.

Groetjes,

Michèle

quote:
Dank je Lon, het is duidelijk. En ja heeft zeker voordelen als alles gecertificeerd is wat je al zegt, maar er zou zeker meer tijd voor uitgetrokken mogen worden.

Groetjes,

Michèle

Deze nieuwe regelgeving zat er toch al een poos aan te komen.
en als ze geen dichtbije datum stellen komt het er natuurlijk nooit van.

De gastouders die hun baar willen houden zullen echt wel hun best doen
om aan de eisen te voldoen.
De gastouders die dat teveel werk vinden, kunnen sowieso maar beter stoppen.
De gastouderbureau’s moeten nu veel beter opletten, controleren,
en de financiën regelen, en ook dat is positief, want scheelt een hoop gesjoemel.

Het gastouderbureau waar wij gebruik van maken geeft duidelijk aan
dat de gastouder bezig is met de certificering.
Sterker, ze neemt geen gastouders aan waarvan ze het idee heeft dat
dat toch niet gaat lukken.

Al met al ben ik niet bang voor die wijzigingen in de gastouderopvang.

Enne, wat betreft Crèches…
http://www.readmetro.com/show/en/MetroHolland/20100126/2/1/

M.

even een oud topic geopend. heb een vraagje. iemand in de buurt is zomaar ineens gastouder geworden van een baby. ik weet toevallig dat diegene geen opleiding heeft. Kan dat zomaar??? Wil er nog achter komen welk buro het nou is want ik kan het me niet voorstellen eigenlijk dat dit mogelijk is en mag.

Groetjes Bianca

Nu kan dit nog, maar per 1-1-11 moet je een opleiding hebben of de gastouder moet deze hebben wil je als ouder je vergoeding nog krijgen.

Groetjes,

Michèle

bedankt Michele wist ik niet. Echt belachelijk!! sorry hoor maar nu ik dit weet en ook weet wie dit nu als “baantje” erbij doet, zou ik mijn kind al helemaal nooit naar een gastouder doen.

Groetjes Bianca

Nog een kleine opmerking. Iemand zei dat kindjes die op kdv komen zichzelf vaak niet kunnen vermaken. Ik denk dat dit totaal niet gegrond is. Mij zoon komt al 3,5 jaar op een kdv en als iemand zichzelf kan vermaken…en zijn neefje komt er niet en zijn moeder kan hem de hele dag vermaken want hijzelf kan het niet. Op het KDV moeten ze ook gewoon zelf spelen, worden heel zelfstandig opgevoed, mogen zelf kiezen waar ze mee willen spelen, en dan lekker rommelen. ze moeten het ook zelf weer opruimen en doen gerichte opdrachtjes, knutselen, gaan buitenspelen, liedjes zingen, maken uitstapjes naar kboerderij en speeltuin. en dat ze vaste tijden eten en slapen vind ik ook heerlijk, want niets boven regelmaat. en met de baby’s passen ze zich wel aan, als kindje moe is gaat ie slapen en als ze eten wil prima. en mn zoon heeft altijd 2 dezelfde leidsters, die hem bijna net zogoe kennen als ik, en dan komt ie er maar 2dg. ik vind het een ware aanvulling zelfs. Hij speelt deze zomer al buiten in de poort, wordt al echt een zelfstandig individuutje.

x Floss