Ervaring kraamtijd 2e kind

Ben benieuwd hoe jullie de kraamtijd van een 2e kindje hebben ervaren. Bij Tim had ik echt een superkraamhulp. Ze deed heel veel en ik mocht van haar mijn bed niet uit. Ben echt een weekje heerlijk verwent. Maar goed straks zal dat natuurlijk anders zijn, want dan loopt Tim hier nog rond. En ik hoor altijd dat ze er alleen voor jou en je baby zijn. Wat logisch is natuurlijk, maar goed dan zal je lijkt mij al snel weer op de been zijn voor je 2e kindje. Of zie ik dit verkeerd?

Groetjes,
Sandra

Nou volgens mij is het toch ook zo dat ze voor een evt ander kindje moeten zorgen hoor. Ja niet heel de dag entertainen natuurlijk maar evt naar PSZ brengen, eten geven enzo…
Ik zou dat belanrijker vinden dan dat mijn huis er tiptop uitzag. Mijn kraamhulp was ook echt een supermens. Die was heel de dag aan het poetsen.
Kijk ik vind het sanitair erg belangrijk; dat moet gewoon gebeuren. Maar verder houd ik het zelf ook goed bij dus als er dan een weekje niet gestoft word…

Ik ben ook heel benieuwd naar mijn komende kraamtijd. Gelukkig duurt het hier nog een flinke tijd…hihi.
Ik was vorige keer enkele dagen in het zkh gebleven omdat Jack nog in de gaten gehouden moest worden gehouden. Daarna heb ik thuis eigenlijk heel weinig op bed gelegen. Lag meer op de bank ofzo.
Gelukkig heb ik toen nog wel ( ook na die ziekenhuisdagen) volledige kraamhulp gehad. Dat was heel fijn.

[img]Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers[img]

Bij een eerste kindje moet je natuurlijk nog heel veel leren van de kraamhulp, wat betreft de verzorging van een baby (ik tenminste wel )
Dat heb je bij een tweede kindje niet, dat gaat allemaal vanzelf, dus heeft de kraamhulp veel meer tijd over om ook met je eerste kindje bezig te zijn.

Zo was het hier althans hoor.

Ik haalde 'smorgens zelf de jongste uit dr bedje om te voeden en verschonen, terwijl de kraamhulp dan de oudste hielp met eten, aankleden en naar school brengen.
Nou was die natuurlijk 4, dus was alleen even 'smorgens en eind van de middag thuis. Dus dat is misschien wel anders dan een peutertje dat er de hele dag is. Maar hier ging het in ieder geval super!

Misschien dat je het in het andere topic dus al las; ik had een top kraamhulp, die super overweg kon met mijn dochter! Die zat 's ochtends echt te wachten tot ze kwam!
Het is denk ik net wie je treft, en hoe je zelf bent. Mijn kraamhulp vond het heerlijk om te poetsen; ga je gang! En eten koken, vond ze ook leuk werk; Prima doet u maar
Kleuren/tekenen/blokken bouwen, deed ze ook allemaal met mijn dochter!
Fles maken deed ze ook, luiers verschonen (van de baby) en voor de rest deed ik veel zelf omtutten met de baby!
Met kraamvisite was ze ook ideaal; Thee zetten, beschuitjes smeren. En als dat klaar was ging ze vaak even 1 op 1 met mijn dochter spelen, en liet ze ons lekker bijkletsen met de visite!
In mijn kraamweek was het ook prachtig weer! Dus we zaten ook veel samen buiten! Ik heb nog steeds contact met haar, terwijl het inmiddels dus al bijna een half jaar geleden is

Ik had ook een super kraamhulp… zij heeft niet veel voor Noah gedaan, Omdat papa toen in de ziektewet zat, en dus Noah op zich heeft genomen.
Ik kan niet hele dagen in bed blijven liggen, hoe slecht ik me ook voel, dus ben ook wel beneden geweest om te eten, sigaret te roken, en eventjes voor de visite. daar kan niemand me toe dwingen.

De kraamhulp heeft me wel erg verwend hoor… zo heeft ze zelfs al onze was weg opgeruimd, en mn kast opgeruimd waar onze beddengoed in ligt… hahaha!

Sinds zij is geweest heb ik nu nog alles op de rit…
Maar normaal gesproken hoort ze ook voor je kind te zorgen, qua eten, psz…

Liefs, Melanie

Kun je nagaan Melanie, wij hebben een baby, geboren in de vakantie, pappa had vanaf het begin van de weeen vakantie, en toch was het de kraamhulp die voor ons kookte!
Ik heb beide keren niet een bed in huis gehad, en met de jongste ben ik 1 keer een middagje in bed geweest omdat we wel een hele slechte nacht hadden gehad. Mijn kraamhulp zei gelijk al; jij bent niet het type om in bed te liggen dus daar heeft ze ook niet op aangestuurd!
Ik kijk met de jongste echt terug op een heerlijk kraamweek! In tegenstelling tot mijn eerste kraamweek.

Bedankt voor jullie reacties. Zo te lezen doet de kraamhulp toch ook gewoon alles voor de oudste. Ben dan benieuwd, want om me heen hoor ik alleen maar andere verhalen.

@Christa wat heerlijk dat jij toch volledige kraamhulp kreeg ondanks dat je eerst in het ziekenhuis hebt gelegen. Ik heb ook in 3 dagen in het ziekenhuis gelegen vanwege keizersnede. Maar die 3 dagen gingen wel van mijn aantal kraamuren af.

Mijn kraamhulp heeft ook echt veel gedaan. Mijn man was wel thuis, maar die mocht niks doen. Alles blonk in huis en de wasmachine bleef maar draaien. Haha dat laatste hoefde van mij niet. Want ze zette de wasmachine aan, terwijl dat ding nog niet eens half vol zat. Maar goed verder heeft ze mij ook echt super verzorgd. Ik ben normaal het type niet dat hele dagen in bed blijft, maar toen de kraamhulp erop bleef aansturen had ik zoiets van het is idd wel erg lekker. Moest natuurlijk ook nog bijkomen van de keizersnede. Vaak kwam ik mijn bed uit als zij rond 15.00 uur weer wegging.

Deze keer gaat mijn man pas vrij nemen als de kraamhulp weg is. Tim is gelukkig erg makkelijk en speelt alleen. Dus daar maak ik me geen zorgen om. Meer dat hij ook aangekleed moet worden, luierverschoning, eten, drinken etc.

Groetjes,
Sandra

Hier was ik zelf al klaar (gedoucht etc ) voor om 8.00 de hulp voor de deur stond. Dit omdat ik dit zelf graag wilde en ik met manlief en de oudste wilde ontbijten voor papa zou gaan werken. Papa zorgde ervoor dat Jurian aangekleed was en omdat Jurian niks van de kraamhulp moest hebben is hij (bijna) hele week uitgeleend aan vrienden/familie etc. Voor hem veel beter … thuis was niet thuis voor hem > mama lag op bed, er kwam bezoek etc. Na de kraamtijd heeft papa vrij genomen en zijn we alles weer op de rit gaan zetten. Dit was mij ons allemaal een super ervaring.

Kraamhulp> best maar ook heerlijk als ze weer weggaan en jij je dingen weer kan doen zoals je gewend ben MIJN ERVARING!

Ps : ik weet 99% zeker dat een kraamhulp je oudste kind niet naar een psz etc mag brengen. Dit ivm met evt ongeval, niet rijden in ander mans auto etc. Hier ben je meen ik verplicht in om mantelzorgers oid te laten doen. Zou het persoonlijk ook niet willen dat ze met mijn kind de weg op zouden gaan… je kent ze helemaal niet … weet jij veel… tegenwoordig ?! Dan bel ik liever familie vrienden etc die dit voor mijn kindje en mij komen doen. Geeft mij meer rust en kindlief denk ook!

Miniboy daar zit wel wat in wat je zegt over wegbrengen met de auto en ongevallen ofzo.
Maar bij ons zit de PSZ in dezelfde straat als waar we wonen, dus echt 100 meter van het huis.
In dezelfde straat zit de winkel. Als ze dus even een boodschap gaat doen, en Jack mee zou nemen is dat hetzelfde verhaal. Ik zou ook niet 123 mijn kind aan een ander toevertrouwen, of eigenlijk helemaal niet. Hihi. Maar zeker niet in de auto!!!

[img]Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers[img]

Goh, ik verbaas me erover wat jullie kraamhulpen allemaal deden. De eerste leerde ons natuurlijk alles over Eva, maar deze hulpen (ik had er 2) hielden zich absoluut NIET met haar bezig. Ze verzorgden mij en Max, maar papa mocht Eva gewoon doen hoor. De eerste was heel leuk en verzette veel werk, de andere was iets slomer, maar die kreeg ook nog maar 7 uur ofzo. Zij hield ook niet van strijken. Ik ook niet, maar ik liet het haar toch mooi wel even doen. Dat is haar taak! Koken, boodschappen doen…alles deed papa. Zelf heb ik nauwelijks in bed gelegen. Ik had geen rust doordat Max zo enorm brulde. En dat werd later alleen maar erger…Ik was snel aangekleed enzo, maar ik moest van de hulp wel 's middags rusten. Dan sliep ik wel. Maar ik heb verder niet in bed gelegen. Ik hoopte dat dat me deze keer wél zou lukken, maar die rust werd me niet gegund. Ik heb ook niet echt van die tijd genoten, ergerde me alleen vaak omdat mijn hele keuken op zijn kop stond, zodat zij de Senseopads altijd konden vinden! Ik vond ze allebei aardig, vooral de eerste was echt leuk, maar ik was ook blij dat ze weg gingen. Mijn ervaring is dus dat je snel met je kindjes bezig gaat en niet echt tot rust komt. Maar dat is mijn ervaring he, ik hoop dat jij die rust wél krijgt!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Bij het intakegesprek dat ik een aantal weken geleden, zei de kraamzorg heel duidelijk dat de hulp er ook was voor de oudste. Ik weet niet in de zin van aankleden en alles, maar wel voor het eten zorgen, ven spelen en vermaken als ik voed, betrekken bij de verzorging van de baby. Dat noemde ze echt expliciet. Iedere instelling doet dit misschien anders, maar bij ons gaat het blijkbaar zo.

Mn man kan in het onderwijs niet zomaar een week vakantie opnemen, dus wanneer hij er is, is nog maar te bezien. Hij heeft 2 dagen verlof na mn bevalling die hij zelf mag kiezen wanneer hij die neemt als het maar binnen 4 wkn na de bevalling is. Dus stel de kleine wordt op de uitegrekende datum geboren, dan heeft hij net een week vakantie voor de boeg en kan hij de andere dagen erachteraan plakken. Hoe dat precies gaat lopen moeten we maar even zien. Verder is mn schoonmoeder hier elke woensdag om te helpen en komt mn moeder als de hulp weer weg is voor een aantal dagen.

Ben verder vooral heel benieuwd! Ik laat het maar weer over me heen komen en hoop dat het genieten wordt!

Liefs!

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Hier wilde de hulp wel spelen hoor met Jurian etc. Maar Jurian wilde niet …
Vandaar de fam ingeschakeld, maar hem wel bewust thuis in eigen bedje snachts laten slapen. Zodoende weet hij dat nachthuilen bij baby erbij hoort … en wordt hij er toch bij betrokken…

*Sandra mijn mail met adres nog gehad? succes he… al verlof!?

Ik heb vanmiddag de intake met de kraamzorg gehad. Ze gaf duidelijk aan dat de hulp er ook voor Merel en mijn vriend was, om weer een ritme te krijgen met z’n vieren.

De kraamhulpen van onze organisatie gaan tegenwoordig mee met de verloskundige als je een poliklinische bevalling wilt. Als je daarna naar huis mag, gaat ze ook gelijk mee om je te installeren. Dat vind ik wel leuk, dus ik hoop dat alles tot en het einde toe goed gaat.

Groetjes Natasja

Onze kraamhulp bij Luka was echt een superlieve vrouw!
Toen ik thuis was gekomen uit het ziekenhuis om 11.00 uur 's ochtend stond ze meteen voor de deur.
Ze besprak met ons wat we wilde en waar we het meest bij geholpen wilde worden, in ons geval was dat Luka en de borstvoeding. De rest wilde mijn man wel doen. Ze respecteerde dat helemaal, wel werd iedere dag geevalueerd of het nog allemaal naar wens ging.
Mijn man ging af en toe op stap, boodschappen doen, gewoon wandelen en ook naar de sauna omdat hij niet stil kan zitten vanwege concentratiestoornis. Hij kan er dan ook niet tegen als er continu op zijn vingers gekeken word, maar daar kon ze heel goed mee omgaan. Ze liet hem lekker gaan.
Aangezien de borstvoeding super ging en Luka het onwijs goed deed heeft ze ook nog veel gepoetsd en de was gedaan, toch wel lekker hoor…

Ik kan ook niet in bed blijven liggen en voelde me ook onwijs goed, dus ik zat er gewoon bij op de bank en keek er naar, zullen we maar zeggen… Super vrouw!

Dus hebben we bij het kraamzorgbureau aangegeven dat we haar weer wilde hebben, en zij belde toevallig vandaag zelf op dat ze bij ons komt! Vincden we toch erg prettig, helemaal voor mijn man…

Wat jammer Rainbow dat jij het niet getroffen hebt met je kraamhulp. Gelukkig zo te lezen zijn jullie ervaringen ook alleen maar postief. Ook dus met een 2e, dus ik ben benieuwd. Ga het in ieder geval nog vragen bij de intake, maar die heb je hier pas 4 weken voor je uitgerekende datum. Wel snel dus Liske en Kringeldingetje dat jullie die een paar weken geleden al gehad hebben.

@Mini-boy, wat jammer dat Jurian niet met de hulp wilde spelen. Gelukkig speelt Tim gewoon alleen, dus dat zal wel goedkomen. Het voelt voor mij namelijk niet goed om hem meteen de 1e week al de hele week van huis te houden. Niet aanvallend bedoeld hoor, want als het niet anders is dan is het niet anders. Maar wil hem eigenlijk gewoon thuishouden. Op die ene dag na dan dat hij altijd naar de creche gaat.

Ik heb je mail ontvangen mini-boy, ik ga je morgen een mail terugsturen.

@marmama, wat leuk dat je nu al de garantie hebt dat je dezelfde kraamhulp hebt. Wij mogen ook voorkeur opgeven en dat hebben we ook gedaan. Maar ja het is maar afwachten of ze op de tijd dat ik bevallen ben ook vrij is. Want kan me voorstellen dat ze geen weken beschikbaar wordt gehouden alleen om voor diegene te kramen die dit hebben aangegeven. Tenslotte weet je maar nooit wanneer je gaat bevallen. Dus ja als diegene die je hebt opgegeven beschikbaar is krijg je die, maar ze worden niet speciaal vrijgehouden.

Groetjes,
Sandra

De kraamhulp die ik bij Noah had, had ik heeeeeeeeeeel graag weer willen hebben, helaas zat ze thuis vanwege haar nek dus kreeg een ander, maar heb met beide zowel als als die van Noah als van Joël nog contact via hyves…

En komen ze ook nog wel eens langs…:smiley:

Liefs, Melanie

@Sandra1980: de kraamhulp die wij hadden, en dus weer krijgen is al wat ouder. Ze loopt al tegen de 60 jaar en mag haar eigen uren en gezinnen kiezen, ze heeft dus de periode van 1 April tot 17 April vrij gehouden voor ons.
Mocht ik eerder bevallen, niet te hopen natuurlijk, dan hebben we niet de garantie dat we haar krijgen. Maar dat zien we dan wel weer, en dan zal het ook wel goed komen met een ander.

Ja dat zou mijn voorkeur bij een evt volgende ook zijn … een lekker wat oudere type. Een moedertypetje… … Had nu 2 jonge meiden, en zelf nog geen moeders dus nee niet top!

Normaal is Jurian ook lief aan het spelen hoor … maar de hele situatie was anders die week. Dus geen probleem als hij dan even weg is … voor hem leuker en voor mij met de stuwing etc ook beter!

Laat lekker komen zoals het komt … en geniet ervan!

Ik had bij de jongste een meisje van 19, maar ze deed het echt super! Ook met de oudste.
Bij de oudste iemand van 25, op dat moment ook nog geen moeder. Maar ook zij heeft het super gedaan!
Kwam haar toevallig deze week nog tegen, ze kraamde bij iemand bij ons op het dorp en kwam een ouder broertje halen.

Jeetje wat een positieve verhalen over de kraamverzorgsters allemaal
Nou ben ik niet helemaal negatief over de onze, want ze deed wel de was, de wc en ze maakte de douche schoon enzovoort.
Maar ik moest er elke dag verplicht uit Terwijl ik ook veel liever in bed was gebleven zeg…
En elke keer als Sylvie moe was moest ze verplicht in bed, terwijl ze dat helemaal niet wilde en steeds ging huilen en ook bleef huilen. Maar ze mocht niet bij ons op schoot of in onze armen slapen
Nou achteraf baal ik dat ik niet naar mn eigen moedergevoel heb geluisterd maar naar de kraamverzorgster…
Ze deed echt alles precies volgens de regeltjes en daar baalde ik achteraf heel erg van, want wij hebben echt totaal geen leuke kraamtijd gehad…

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie