Erg verdrietig door Eef


#1

Pffff, ik heb net even goed zitten brullen. Dat doe ik echt heeeel zelden, maar deze keer had ik er echt reden voor. Sinds Eva naar school is, is ze veranderd in een …tja, toch best vervelend kind. Ze is altijd pittig geweest, maar ik kon haar altijd heel goed aan en we hadden het samen altijd erg gezellig. Nu ontploft ze om alles. Ze heeft meerdere keren per dag driftbuien, waarbij ze minstens een kwartier he-le-maal uit haar plaatje gaat. En wat ik nog het ergste vind: ze scheldt me dan uit, schopt, slaat en spuugt me. Als ik er aan denk, prikken de tranen alweer achter mijn ogen…Ik doe alles voor haar en dan doet zij zo akelig tegen me. Ze doet het ook bij papa trouwens, het hangt er van af wie haar bv weigert om iets te geven ofzo. Het is niet alleen op mij gericht.

Ik vind haar echt heel akelig op dit moment. Ze heeft een paar keer zo’n stampei gemaakt in winkels in de buurt, bv toen er geen kaas lag en ik haar verbood om ernaar te vragen of toen ze geen glitterpennen kreeg, dat ik daar nog amper durf te komen! Ze plaste toen bijna van woede in haar broek. Ze maakt me gewoon bang, omdat ze zichzelf niet meer is. Vanmiddag ook. Ze had heel lief met een kindje uit de klas gespeeld, niks aan de hand. Dat meisje is weg en opeens wordt ze woedend omdat ze geen koek meer kreeg. Ze vloog me gewoon aan! Ik schrok me rot en ging ook tegen haar schreeuwen. Ik weet het, dat zou ik niet moeten doen, maar blijf maar eens rustig als je eigen kind je meppen verkoopt! Ze is een tikkende tijdbom die altijd kan ontploffen en dat dus ook doet. Heel angstaanjagend, ook voor haarzelf natuurlijk. Ze zat laatst letterlijk uit te hijgen van haar driftbui bij een hek…ook wel sneu.

Pittig a la, maar dit gaat echt niet goed. Zo is ze nooit geweest. Ze trekt Max ook mee in haar gedrag. Als zij 's nachts een driftbui krijgt (waarschijnlijk doordat zij emoties verwerkt na school) en alles bij elkaar gilt omdat ze naar beneden WIL en MOET (net een commando!), doet hij mee. Terwijl hij rustiger is. Vannacht had ze ook zo’n bui en hebben we 2 uur geslapen…zij kon 's ochtends haar bed niet meer uit…

Ik denk soms weleens dat ik haar verkeerd opvoed, ga ineens twijfelen aan dingen die we al 4 jaar zo doen. En die voorheen prima gingen. We hadden weleens heibel met haar natuurlijk, maar nooit zo extreem als nu. Ik lachte altijd medelijdend als ik naar de Nanny keek, maar op het moment heb ik ook een kind dat ik even nauwelijks aan kan. En papa ook niet. En dat vooral zichzelf niet aan kan. In de AH zie ik altijd kindjes keurig naast mama’s lopen, ze zeuren hooguit even om een koekje. Als ik dan mijn kind krijsend en schoppend de winkel uit moet hijsen, schaam ik me gewoon en denk ik: ik kan mijn kinderen niet eens opvoeden! Ik twijfelde daar voorheen nooit zo aan, had het idee dat we het gewoon goed doen? Maar nu…pfff, ik vind het erg zwaar. Ik kan veel hebben, laat me niet snel op de kop zitten, maar mijn eigen kind maakt me nu toch erg verdrietig. Zeker als ze me in mijn gezicht uitlacht, haar tong uitsteekt en roept dat ze me niet meer wil zien!

Ik moet morgen naar het CB met Max, maar kaart dit ook even aan. Ik vind het nogal extreem gedrag. Na die bui is ze weer lief, raar he? En vandaag sprak ik haar juf en op school ook geen centje pijn…jammer dat wij het nu zo moeten ontgelden!

Ik moest het even kwijt hoor. Ik laat mijn humeur er niet door bederven, maar ik moest toch even lekker brullen. Luchtte ook wel op trouwens…helaas zag Eva het en toen ging zij weer huilen omdat mama huilde…we hebben het goed gemaakt en ze slaapt nu…hopelijk is het een fase en komt het uiteindelijk weer goed. E n kunnen we weer genieten vn onze diva, dat is er nu even niet bij…

Groetjes Rainbow

[img]http://lb2m.lilypie.com/vIFMp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />

[img]http://lb4m.lilypie.com/zGfHp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fourth Birthday tickers” />


#2

Tjonge meissie, wat een ellende op deze manier. Kan me voorstellen dat je helemaal wanhopig bent door dit gedrag. Al in de eerste alinea’s van je bericht dacht ik “aankaarten op het CB of bij de huisarts” en nu las ik verderop in je bericht dat je het sowieso op het bureau aan gaat kaarten als je daar voor Max bent.

Zorg dat ze je serieus nemen want zoals je de buien omschrijft, dat is inderdaad niet normaal meer. Hier moet gewoon serieus iets aan gedaan worden, want niet alleen Eva maar heel jullie gezinssituatie gaat nog ontsporen op deze manier. En dat is niet de bedoeling.

Alle sterkte ermee. Hou je ons op de hoogte?

Groetekes, Sje


#3

Och meid, wat naar om te lezen! Begrijpelijk dat je even niet weet wat je moet!
Zomaar een gedachte; gaat ze helemaal volledig naar school? Is het haar misschien (onbewust) te veel? Is ze aan wat rust toe? Omdat je ook noemt dat ze toch veel moet verwerken!
Wat lastig joh!

Groetjes Manderijn.


#4

Misschien dat ze door alle nieuwe indrukken op school, daar voortdurend op haar tenen loopt en dan thuis al die prikkels en die spanning van op haar tenen lopen loslaat en dus volledig van het padje gaat. Zou het zoiets kunnen zijn?

Je zou ook eens in de gesprek kunnen gaan met de juf van school om te vragen hoe zij Eva ervaart door de dag heen. Mogelijk voelt zij ook aan dat Eva onder een bepaald soort spanning de dag doorkomt op school.

Groetekes, Sje


#5

Jij verwoord het dan weer iets beter Sje , ik dacht/bedoelde hetzelfde!

Groetjes Manderijn.


#6

Oh haha, da’s ook toevallig dat wij net hetzelfde schreven!

Groetekes, Sje


#7

Bedankt meiden! Ik had toevallig vandaag een gesprekje met de juf, dat hebben alle moeders van nieuwelingen. We hadden het erover hoe het ging. Hoe ze Eva omschreef…dat was de Eva zoals wij haar kennen zeg maar. Ze is verlegen als ze op haar stoeltje in de kring gaat zitten 's morgens, ontdooit snel en gaat dan volledig op in alles wat haar wordt aangeboden. Ze geniet enorm van dansen, zingen en knutselen. Ze pikt alles heel snel op, kent liedjes in no time en ze komt altijd vrolijk uit school. Als ik haar dan zie lopen, vind ik dat ze het enorm goed doet. Vandaag hadden ze iets op school en moesten ze verkleed komen. Ik had dat niet gelezen en dus was ze niet verkleed. De juf had een grote oranje pet die helemaal over haar gezichtje viel. Toch glom ze van trots en lieo ze met grote verwonderde ogen naar buiten, om te gaan ontdekken waar die muziek vandaan kwam. Zo is ze dus ook. Ze is heel nieuwsgierig. Ze maakt ook goed contact met kindjes, maar het wordt haar snel te veel. Soms lopen we door de wijk en ook door het kdv en de bso kent ze zoveel kindjes, dat er steeds naar haar wordt geroepen. Dan wordt ze verlegen en sluit ze zich soms af. Al die kindjes die haar naam roepen en die zwaaien…zezal geen popster worden later hahaha.

Het lijkt dus puur overprikkeling? Het is ook echt gekomen sinds school. Had ze soms 1x per maand een woede-aanval, nu is het 2-3x per dag en dan dus ook 's nachts. Ze wordt dan al bang wakker en gaat door het lint. We weten het op het moment even niet meer haar. Ik ben nooit bang om hulp te vragen als het even niet lekker loopt. Heb ik ook gedaan toen het niet lekker ging nadat Max was geboren en hij enorm veel huilde. Ik kaart het zeker aan, want dit is voor niemand leuk. En dat, terwijl wij echt een gezin zijn dat er vaak samen op uittrekt, spelletjes doet etc. Wij willen dat de kindjes happy zijn en nu zit Eva met zichelf in de knoop lijkt het. Zielig voor dat wijfie toch!

Oh ja, ze gaat elke dag naar school en dan op ma en di lunchclub en BSO. Nu alleen BSO op dinsdag, maar vanaf januari ook op maandag. Dat zit ons ook niet lekker, het is gewoon erg veel voor haar op het moment. Het is net een spons nog…klein hartje, gevoelig kind. Maar ik weet niet hoe ik het anders kan doen met ons werk?

Groetjes Rainbow

[img]http://lb2m.lilypie.com/vIFMp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />

[img]http://lb4m.lilypie.com/zGfHp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fourth Birthday tickers” />


#8

Zoals je het omschrijft met die overblijf op maandag en dinsdag en de bso-middagen erbij, kan het goed dat het haar allemaal wat teveel wordt. Niet alleen al het nieuws in de klas, maar ook het geschuif tussen klas, overblijf en bso. Dat valt niet mee voor zo’n ukje.

Als je zelf aan een nieuwe baan begint, moet je ook de eerste periode allerlei nieuwe indrukken verwerken (nieuw ritme, nieuwe bezigheden, nieuwe mensen, nieuwe geluiden, geuren, etc.). Dan ben je ook niet helemaal jezelf door al dat nieuws. En wij volwassenen kunnen daar dan gedoseerd mee omgaan, we reageren die prikkels af door te gaan sporten of wat dan ook. Die kleintjes hebben niet zo heel veel mogelijkheden om af te reageren, dus kan het er via die driftbuien uitkomen.

Groetekes, Sje


#9

Ik denk dus dat je zelf ook al aangeeft waar het probleem ligt. Overprikkelt kán het dus heel goed zijn. Geen opties om met je werk wat te schuiven?
Lastig hoor!

Groetjes Manderijn.


#10

Ik kan me indenken dat je het even niet meer weet.
Misschien is het ook fijn voor je meisje om als ze vrij is gewoon lekker thuis te zijn en niet iets te moeten doen? Ik las zo iets laatst toevallig in een of ander blad. Dat kinderen en soms juist heerlijk vinden om thuis te zijn bijv in de vakantie. Misschien vind Eva dat ook fijn, er even niet op uit te hoeven gaan.

Ik wens jullie veel sterkte en hopelijk draait Eva straks weer snel bij


#11

Wijffie, heftig. Ik herken veel van wat je schrijft: het gevoelige en temperamentvolle kind dat na het naar school gaan moeilijk te hanteren is. Erik had het ook, in de zin dat hij heel brutaal werd en om niks kon ontploffen. Heb echt met m’n handen in het haar gezeten, omdat ik niet wist wat een goede aanpak was. Alsof ik mezelf als opvoeder helemaal opnieuw moest uitvinden. En ook ik heb neus aan neus gestaan met Erik, dat ik gewoon terugschreeuwde. Erg, maar ja… Bij ons voelen ze zich vertrouwd en kunnen ze zich laten gaan.

Gelukkig kwam al snel de zomervakantie en kon hij bijkomen. Want bij hem was het echt het nieuwe van school en bso en de moeheid/vele prikkels. Nu na de vakantie gaat het stukken beter. Hij lijkt nu z’n draai te hebben gevonden en dat uit zich ook in beter gedrag.

Wat ik wil zeggen is dus dat jullie situatie herkenbaar is. Sneu voor Eef ook, wat moet ze zich naar voelen op die momenten. Top dat je het aan gaat kaarten!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”


#12
quote:
Ik las zo iets laatst toevallig in een of ander blad. Dat kinderen en soms juist heerlijk vinden om thuis te zijn bijv in de vakantie.

Ik heb het ook gelezen. Stond in de KekMama.

Groetekes, Sje


#13

Ai heftig zeg, staat me nog wat te wachten als ik het zo lees, begint al trouwens maar ik zou indd op der vrije middagen en in het weekend momenteel even niets doen als wat thuishangen, zodat ze wat tot rust komt. Ik zie zo vaak dat de weekenden van de kindjes ook weer helemaal volgepropt zijn enzo met ubjes met bezoekjes etc. Dan kunnen ze nog zichzelf niet zijn. Op een gegeven moment is dat te veel
Ik hoop dat ze snel weer jullie lieve diva word!

Liefs Michelle



#14

Dat snap ik dus ook niet dat volproppen van weekenden. Ik kan er sowieso zelf al niet tegen maar ook voor de kinderen is het niet fijn. Die moeten tot rust kunnen komen en op kunnen laden om maandag weer fris en fruitig naar school te kunnen.

Een vriendin van mij propt vakanties ook altijd vol met uitjes en logeerpartijtjes. Die kinderen zijn volgens mij doodmoe aan het eind van een vakantie. Kan nooit goed zijn.

Ik hou het in vakanties altijd lekker rustig. Tuurlijk zijn er wel uitjes en logeerpartijtjes maar er zitten ook zat pyjamadagen tussen!

Groetekes, Sje


#15

Hallo Rainbow. Ik reageer niet zoveel, maar lees wel veel mee en ik vind het wel erg heftig voor jullie hoor! Ik heb zelf die ervaring (gelukkig) niet met mijn dochter maar ik weet zeker dat ik ook niet meer zou weten hoe ik het aan moest pakken. Ook ik heb wel eens tegen haar staan schreeuwen, je weet dat het niet goed is maar ja, wij zijn ook maar mensen… Het is gewoon een zeer machteloos gevoel, dat niks van wat jij doet lijkt te helpen!

Ik wilde je eigenlijk adviseren om straks in de herfstvakantie vrij te nemen! Ik hoop in ieder geval dat dat met je werk mogelijk is, of anders toch een dag of 2 aansluitend aan een weekend. Ik heb gemerkt dat dat heel belangrijk is, dat ze niet in de vakantie ook nog eens naar de opvang moet oid. Zoals in de eerdere reacties ook al staat, is het heel belangrijk voor haar om even bij te kunnen tanken. 's Morgens lekker rustig aan kunnen doen, lekker in de pyama tot weet ik hoe laat rondhangen, dan lekker douchen, eten en tv kijken. Vind ik zelf ook altijd weer even fijn, om niet zo te hoeven haasten. Dus als dat te regelen valt, moet je dat zéker gaan doen!!

Verder kan ik je alleen maar heel veel sterkte toewensen. Heb je niet veel aan natuurlijk maar ja, meer kan ik ook niet doen. Tenzij een keertje komen oppassen want volgens mij woon je in de buurt haha! Nee hoor, zonder gekheid wens ik je veel succes en ik hoop dat het CB je nog kan adviseren.

Groetjes,
Muisje


#16

Nou, vanochtend bij het CB zat ik daar natuurlijk voor Max en we waren met hem al heel lang bezig. Zijn spraak liep achter en hij heeft ook vrij beweeglijke gewrichten waardoor hij wat houterig loopt nog. Dus doorverwezen naar de logopedist, de kno-arts (vanwege kwijlen en vaak verkouden zijn) en het advies gekregen om met hem te gaan gymen…Maar van Max zijn we dat gewend! Ik kon dus niet veel over Eva vragen, want ze liep al uit. Ze verwees me naar school, maar de problemen zijn op school totaal niet van toepassing? Ik denk dat ik gewoon weer eens zo’n kleutercursus ga volgen, Positief OPvoeden? Of naar zo’n Centrum voor Jeugd en Gezin? Daar kun je ook vragen stellen? Daar kwam ik dus niet ver mee…

Gelukkig was/is ze vandaag weer gewoon Eef. Ze heeft haar broodje lekker gegeten hier en nog even geknutseld in haar nieuwe boekje. Straks zijn we ook gewoon thuis. Tot nu toe nog geen ontploffing dus!

Ik vind het zelf al verschrikkelijk om weekenden vol te proppen. We hebben morgenavond een feest en daar hou ik al niet van. Wij zijn het liefst gewoon thuis, trekken er liever samen op uit. Bv rennen in het bos nu in de herfst ofzo. We gaan zaterdag hier in de auto de Lichtjesroute rijden, waar Eva zich op verheugt. Wij spreken ook niet veel af. Niet omdat we geen vrienden hebben, maar inderdaad omdat we geen van allen van drukte houden. Mijn schoonzus propt bv ook alles vol, die kinderen zitten op 4 clubs bv. Die zijn altijd bezig. Dat gaat daar goed volgens mij, maar wij worden al moe bij het idee eigenlijk! Dat komt hier dus niet voor. Eva heeft gisteren tot 15.00 uur met een kindje gespeeld en daarna hebben we op de bank gehangen en TV gekeken. Met de regen zijn we zelfs geen boodschappen meer gaan doen, we hadden er geen zin in. Heerlijk toch? Ik probeer zo wel rust in te bouwen voor haar.

@Mriek, ik meende me inderdaad te kunnen herinneren dat Erik ook even pittig was. Je hebt weleens gezegd dat hij en Eef wel op elkaar lijken in karakter: grote mod soms, superklein hartje! Blij te horen dat het nu beter gaat, hopelijk geldt dat ook voor Eef!

Ik voel me een stuk beter vandaag, een nachtje slapen doet wonderen! En jullie lieve woorden ook! Thanks!

Groetjes Rainbow

[img]http://lb2m.lilypie.com/vIFMp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />

[img]http://lb4m.lilypie.com/zGfHp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fourth Birthday tickers” />


#17

Vervelend dat er op het bureau geen tijd meer was om Eva ter sprake te brengen. “bespreek het maar op school” vind ik wel heel makkelijk gezegd eigenlijk. Zeker omdat er op school juist niks aan de hand lijkt.

Ik zou de huisarts bellen om eens te bespreken wat er aan de hand kan zijn en wat er voor mogelijkheden zijn om deze buien onder controle te krijgen.

Groetekes, Sje


#18

Bij centra van jeugd en gezin kun je terecht met al je opvoedvragen en ze bieden ook regelmatig cursussen aan. Kan nooit kwaad.
Ik weet niet of je destijds na de geboorte al je ouderschapsverlof hebt gebruikt? Die kun je volgens mij opnemen tot je kind 8 jaar is. Misschien dat jij of je man op die manier tijdelijk iets minder kunt gaan werken bv tot aan de kerstvakantie zodat ze het even wat rustiger heeft en niet naar de bso hoeft?
En idd op vrije dagen gewoon lekker thuis aan laten rommelen en niet volplannen met activiteiten.
Maar het blijft lastig, ik word ook altijd verdrietig van dit soort dingen. Rens heeft mij ook een poos veel geslagen verschrikkelijk vind ik dat, net alsof hij geen opvoeding krijgt.
Hier werkte belonen via een stickersysteem heel goed. Ik had alle negatieve gedrag van hem opgeschreven en als hij dat die dag niet gedaan heeft mocht hij een sticker plakken. Het werden er steeds meer. Bij 10 stickers lazen we 's avonds een verhaaltje extra voor, was hij helemaal trots als hij een verhaaltje extra mocht.
Wat ik hier tegenwoordig ook doe als ik zie dat hij moe is dat hij dan even op de bank gaat met een dvtje, even rust. Hij mag dan een dekentje en z’n knuffel en hij vind dat zo helemaal gezellig. Zo probeer ik op de dag toch wat rust momentjes in te bouwen.
Overigens als Rens zo driftig word dat hij gaat schoppen en slaan dan mag hij even gaan afkoelen op de gang. zo haal ik hem even uit de situatie. Als hij afgekoeld is mag hij terugkomen en dan praten we er over waarom hij zo boos was en dan probeer ik hem uit te leggen dat hij best boos mag zijn op mij en dat ook mag zeggen maar dat schoppen/slaan/gillen niet mag.
Door hem even op de gang te zetten blijf ik zelf ook rustig want anders blijft hij aan de gang en dan vind ik het ook moeilijk om kalm te blijven.
Ik zou zeker proberen om meer rust in te bouwen zeker omdat je zegt dat ze echt een spons is.
Maar twijfelen aan je eigen opvoeding? Daar hoeft het echt niet altijd aan te liggen. Hier gaat het tijden goed en dan weer even minder terwijl onze opvoeding niet veranderd, vaak zijn het toch nieuwe dingen/drukte ed waardoor ze zo van hun padje af raken.
Wel zou ik de regels die gelden bij jullie strak hanteren, niet toegeven om van de driftbui af te zijn al is dat soms wel heel verleidelijk. Ze moet natuurlijk wel leren dat dit gedrag niet kan en dat leren ze toch het best als ze zien dat ze er niets mee bereiken. daarom vind ik zo’n beloningsysteem wel handig dan leren ze dat positief gedrag wel iets oplevert. Al is dit bij ons vaak in de vorm van extra aandacht, ik ben niet zo voor xtra kadootjes maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Waak er voor dat je niet de hele dag loopt te vitten, sommige dingen lossen zich vanzelf op. En probeer vooral voor jezelf dingen te vinden om je batterij weer op te laden is ook erg belangrijk.

Groetjes Ramona


#19

Ja Rainbow: grote b*k, klein hartje. Dat is Erik. Heel gevoelig eigenlijk. Het komt goed met je kleine diva!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”


#20

Als het nu met één zo’n middagje rust al veel beter gaat,
zou ik proberen om dat er in te houden.

Wij zijn ook best actief met de kinderen, maar sinds Hylke op school
zit doe ik het ook rustiger aan op de woensdagmiddag.
Lekker zelf aan laten geven wat hij wil.
Vaak is dat dan lekker rustig tv kijken.
Niet de hele middag natuurlijk, maar gewoon een half uur, hooguit 1 uur.

Daarna heeft hij weer genoeg rust om lekker te spelen enzo.
Misschien werkt dat bij Eva ook wel.

M.