Erg slechte ontlasting en dus pijn in d'r buik

oke thanx, ik heb idd microlax voorgeschreven gekregen.
ik was er idd al bang voor dat alles er gelijk uit zou komen hahaha
en het leek mij ook wel handig om dit met z’n tweeen te doen maar hoe wist ik nog niet, dus bedankt voor de tips!!!

liefs,
Rinske

@ Rinske; nee microlax is maar een heel klein beetje, dus je hoeft niet meteen dekking te zoeken! hihihihi; Ik zou het d’r gewoon ook even uitleggen, ze is oud genoeg om te begrijpen dat mama iets gaat doen, waardoor ze beter word!

heb je het al gebruikt rinske? hoe gaat het nu met haar? enne met jou? moest je in bad?

Oke dus een klisma hopen dat ze snel alles kwijt is haar darmen daarna weer gewoon hun werk doen.

nou gistermiddag dus gelijk de klysma gebruikt
het duurde bij lindsey wel wat langer dan 15 minuten (dit hadden ze bij de apotheek gezegd) maar ze lag ook te kronkelen om het tegen te houden. met een hoop geruststellen begon ze uiteindelijk te poepen.
maar veel was het echt niet, het was echt maar een normale omvang van 1 dag zeg maar. later in bad kwam er nog wel wat viezigheid uit, daar schrok ze wel van maar toen ik zei dat dat helemaal niet erg was en we het gewoon op zouden ruimen was het weer goed.

maar niet veel dus maar wel een verschil van dag en nacht in gedrag zeg, ze is weer supervrolijk en echt de ‘oude’ lindsey weer zeg maar. echt veel heeft ze natuurlijk ook niet gegeten de afgelopen tijd dus misschien dat dat voedsel niet op die manier verteerd is, ik weet het anders ook niet.

maargoed de tijd zal het leren, voorlopig moet ik nog wel die lactulose blijven gebruiken om de darmen wel te blijven stimuleren. en in totaal heb ik 4 klysma’s meegekregen voor het geval het weer een aantal dagen duurt. maar wanneer die 4 op zijn en ze heeft het nog steeds dan moet ik weer contact opnemen met ha.

ik hoop dat het nu gewoon weer normaal zal gaan, vanmorgen voor het eerst wel weer een hele boterham gegeten.

liefs,
Rinske

wat goed meid! nee joh er zal geen ontlasting van 8 dagen uitkomen idd er is een hoop verteerd, en de rest komt daarna gewoon weer in normale hoeveelheden vermoed ik. wel erg fijn dat ze zich een stuk beter voelde zeg jeetje wat moet dat een opluchting zijn voor haar en voor jullie.
goed dat ze weer kon eten vanochtend. ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat vandaag dus hou je ons op de hoogte?

Wat goed! Fijn hoor! Gewoon even in de gaten houden, en kijken, als ze nu noge en opgezwollen buikje heeft en pijn gewoon nog eentje geven hoor. Een hele opluchting voor de kleine lijkt me! Je kan het maar kwijt zijn

Ik dacht ook dat er dan veel meer ontlasting zou komen weer war geleerd. Super dat ze daarna weer gewoon zichzelf was en geen last meer had

Tja op het moment is het eigenlijk nogal dubbel.
Lindsey is wel weer helemaal vrolijk en eet ook wel weer aardig (nog niet denderend maar wel veel beter dan het was). Maar ze poept nog niet uit zichzelf, ze heeft wel telkens het gevoel dan zegt ze ook ‘ikke poept’ maar dat is dan dus niet zo.

Vanmorgen was het trouwens wel heel aandoenlijk.
Ze was op de psz en daar vertelde ze aan de juf 'ik pijn in buik gehad, maar is nu over’
dus dat geeft wel aan dat het beter gaat maar toch blijf ik er een heel dubbel gevoel aan over houden.
Ze slaapt ook nog steeds ontzettend veel en blijft wat witjes maar verhoging/koorts heeft ze niet. pffff lastig hoor. Ik wil het zelf deze week nog even aankijken en anders toch weer naar de ha.
D’r darmen moeten natuurlijk ook weer op gang komen.

liefs,
Rinske

Hier wordt lactulose niet gegeven omdat het vaak niet helpt.
Job krijgt Movicolon junior.
Ik zou daar echt even achteraan gaan, want op deze manier komt ze natuurlijk ook in een vizieuze (?) cirkel terecht, want door niet durven te poepen houdt ze het op, daardoor wordt het nog dikker en harder en nog weer pijnlijker.

En microlax kun je ook gewoon bij de kruidvat kopen, al zou ik dat bij een kleintje niet op eigen houtj egaangebruiken

Vandaag met Dion bij de kinderarts geweest en heb gelijk even gevraagd naar zijn moeilijke stoelgang.
Het schijnt dat heel veel kinderen op deze leeftijd met dit probleem zitten. Omdat ze in de fase naar zindelijkheid zitten kunnen ze hun ontlasting gaan ophouden en kan het dus tussen de oren gaan zitten waardoor ze zichzelf gaan tegen werken.
Melk producten met bacterien gaf hij aan als advies en niet teveel wit brood, banaan en chocolade.

@Rinske
Hoe gaat het nu nu met Lindsey?

@mamajob: dat is dan ook precies waar ik bang voor ben, maar de andere kant is dat ik ook niet te snel aan allerlei medicijnen vast wil zitten. dus heb nu nog even zoiets van even kijken hoe het gaat na die klysma’s (heb ik trouwens van de apotheek hoor, zou ze idd ook niet snel nog meer van de drogist kopen).
maar mocht het dan echt nog niet verbeteren dan gaan we uiteraard meer aandringen.

@Pranger: dat antwoord klinkt idd vrij logisch. dus het hoeft niet zozeer te zijn dat ze bang is om te poepen maar juist meer het idee dat ze het moeten ophouden. maar heeft hij dan ook gezegd hoe je hier het beste mee om kan gaan?

Gisteravond was het weer drama. Papa bracht lindsey naar bed en ze vertikte het om te gaan liggen, ze begon gelijk te huilen als een wezenloos. Uiteindelijk bracht papa ze naar beneden en daar kwam ze half tegen me aanliggen (ik zat nog even met een vriendin aan de telefoon). Toen toch maar weer een klysma gegeven want ze had echt ontzettend veel pijn maar kon gewoon echt niet.
Na d’r klysma toch maar op bed gelegd, papa bleef erbij en uiteindelijk was het weer volop huilen en begon ze met poepen. Een uur en 5 luiers later waren er een paar flinke harde bonken uitgekomen.
Toen begon het probleem dat ze dus niet durfde te slapen omdat ze dacht dat ze weer moest poepen en d’r darmen natuurlijk ook nog gevoelig waren. Toen maar weer even (met pijn in m’n hart) hard geweest en ze even laten huilen, ik dacht als ze door blijft huilen kan ik altijd na 10 minuutjes nog even kijken of ze gepoept heeft, nou het duurde nog geen 5 minuten of de dame lag diep in dromenland. Inmiddels was het dan ook al kwart over 9, dus ze was ook hardstikke moe.
Ze ligt nu nog steeds te slapen, dus laat ze maar even lekker gaan.

Oh ja ze wilde trouwens ook een keer op de wc en dat heeft ze toen ook heel goed gedaan wel met een hoop huilen natuurlijk maar ik was zo trots op d’r!!! gelijk weer 2 stickertjes laten plakken natuurlijk en daar werd ze ook weer een beetje blij van.

liefs,
Rinske

och arme ziel! het zit haar ook niet meer hierin he gerum! maar hoelang kijk je dit nog af dan?

nou niet lang hoor, dit weekend nog en als ze dan nog niet uit zichzelf gepoept heeft ga ik maandag weer bellen.

maar t zit ze idd niet mee, ze probeerde het in eerste instantie weer allemaal tegen te houden. tja dat is onmogelijk natuurlijk met zo’n klysma maar daardoor duurde het dus wel zo lang.

liefs,
Rinske

is ze al in staat uit te leggen waarom ze niet poept? idd omdat het misschien psychisch kan zijn ivm het zindelijk worden?

nee die vraag snapt ze nog niet.
ik heb t al vaker aan d’r gevraagd en het antwoord is dan steevast ‘ik hoef nie poepe’.
het kunnen naar mijn idee twee dingen zijn of ze durft niet of het heeft idd met die zindelijkheid te maken. maarja dan nog kan het zo niet veel langer doorgaan natuurlijk.

liefs,
Rinske

nee daar ben ik het natuurlijk 100% mee eens Rinske, maar het is wel makkelijk als je weet waar het precies vandaan komt. als het geen lichamelijke oorzaak heeft maar een geestelijke kun je daar misschien advies over krijgen zodat je weet hoe je dit kunt aanpakken. want door het alleen met een klysma of medicatie op te lossen zodat ze wel moet poepen… daar mee is de oorzaak nog niet aangepakt en kan dat ook niet worden opgelost dus zou het blijven bestaan. snap je wat ik bedoel? en dit is een sneer naar de huisarts toe he, die zou beter moeten weten en zinnige tips moeten geven hoe hier mee om te gaan. had jij het CB misschien al om advies gevraagd?

snap ik en ben het ook helemaal met je eens!

overigens denk ik zelf dat als het met zindelijkheid te maken heeft dat het dan ook wel een deel psychisch is. maar hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat ze niet durft maar dan dus wel omdat ze in de gaten heeft dat ze het zelf op kan houden. een combi van beiden dus.
en idd lang doorgaan met klysma’s wil zeker niet juist omdat ik eerder denk dat dat juist averechts gaat werken omdat ze er op die manier nog meer last van heeft. zelfs dan probeert ze het nog tegen te houden.

nee ik had het cb nog niet gebeld, dat is idd ook wel goede! die zullen dit lijkt mij ook wel vaker horen.
ik ga gelijk bellen.

liefs,
Rinske

nou ik heb dus gebeld. hier werkt het zo dat ik eerst een wijkverpleegkundige van Careyn aan de telefoon krijg. Zij gaf aan dat ik hier waarschijnlijk met Lindsey voor naar de poeppoli kan gaan.
Die verpleegkundige stuurt een email naar de jeugdverpleegkundige van het cb en ik moet dan dinsdag naar het inloopspreekuur om dit verder te bespreken met de jeugdverpleegkundige. maar dan zou ik volgens haar gewoon een verwijsbrief voor de poeppoli krijgen. zij kunnen dit zelf niet doen omdat er dus wel iemand naar moet kijken, bij Lindsey dus.

erg omslachtig allemaal maargoed het is niet anders.
dikke kans dat ik dus nog een keer een klysma moet gebruiken maar er wordt dan tenminste wel snel iets ondernomen, daar ga ik dan in ieder geval vanuit en zo niet dan zorg ik daar wel voor

liefs,
Rinske

goed dat je gebeld hebt Rinske, ik ken jullie dan wel niet persoonlijk maar ik begon me al zorgen te maken, dus het is misselijk hoe dit voor jullie is
ehm… tja de poeppoli volgens mij… weet het niet zeker… weet Mini-boy hier meer over. in ieder geval iemand op dit forum geen idee wie het anders is dan Mini-boy weet ook niet hoe ik er bij kom, staat me iets van mij.
maar idd als het dan psychisch is… dan moeten ze er daar ook wel wat mee kunnen.
overigens… zindelijk maken (ook ontlasting dus) heeft sowieso met lichamelijke dingen te maken, maar 100% ook geestelijk, net wat je zegt, als ze al bang wordt voor eventuele buikpijn (is het al geestelijk!) gaat ze meer ophouden, als ze dr ontlasting eng vind. gaat ze het ook ophouden (ook geestelijk) dat ook poepen op de wc lukt en ze dus daar ook zindelijk in is…dat duurt over het algemeen altijd langer dan bij urine. mjah het is even zoeken maar ik denk dat het een hele goede is hoor dat ze je daar heen verwijzen. als ze het maar niet te langdradig gaan maken (het wacht en inschrijfproces) die klysma’s zijn echt niet goed voor dr… tja nu moet het dat snap ik… maar gezond lijkt het me niet