Ik snap hoe je het bedoelt. Ik wacht eerst eens even af tot welke leeftijd ze willen gaan inenten. Mogelijk vallen wij er gewoon buiten en loop ik onnodig te piekeren wat ik met die inenting moet. Onze meiden zijn 4 en 6 en ik geloof dat ze eerst baby’s en peuters gaan doen en dan kijken hoeveel vaccins er nog over zijn. Dus voorlopig verspilde energie voor mij om erover na te denken.
DES was geen vaccin, dat was een hormoon. Dat is een compleet ander verhaal en een compleet ander risico.
Een vaccin bestaat uit verzwakte virus-cellen (dus verzwakte Mexicaanse-griep-cellen). Daar maak je antistoffen tegen en dat is genoeg om je tegen de echte Mexicaanse griep te beschermen. Dus ik vraag me af in hoeverre een vaccin echt zo schadelijk kan zijn dat je over tig jaar een DES-situatie kunt krijgen.
Voordat dat gezonde meisje van 14 aan de griep overleed zou ik besloten hebben om niet in te laten enten. We kregen ook een brief van school dat de griep zich zodanig rustig gedroeg dat melden op school dat je kindje Mex. griep heeft niet speciaal nodig was en dat broertjes, zusjes van een ziek kindjes ook gewoon naar school mogen komen. Die brief kregen we voordat dat meisje van 14 overleed.
Ik vraag me af of de school het beleid nu gaat herzien. Wat mij betreft gaan ze het namelijk terugdraaien en moeten ouders wel melden als een kindje Mex. griep heeft en moeten broertjes en zusjes uit voorzorg wel van school weggehouden worden. Dat wachten we dus af.
Maar goed, na dat overlijden van dat meisje van 14 ben ik dus eerder geneigd om mijn kinderen in te laten enten als zij in de risicogroep blijken te zitten. Ik ben niet zo bang voor vaccins. Als je bedenkt wat er allemaal in de lucht zit die we inademen, dan kan zo’n vaccin in ons lichaam er ook nog wel bij.
Groetekes, Sje