En toch snap ik het niet....(borstvoeding)

Heb maar ff een aparte topic geopend hoor

Ik geef Kaya dus borstvoeding vanaf het eerste half uur dat ze op de wereld is
Op zich gaat het prima, maar 1 ding snap ik dus niet helemaal.
Net heeft ze bijv. een half uur bij me gedronken.
En best goed/krachtig.
Daarna leg ik haar neer en gaat het een minuut of 5 a 10 goed.
Maar ineens wordt ze mega onrustig, gaat ze huilen en liggen “zoeken” (happen met haar mondje)
Dan geef ik haar vervolgens een flesje met 30 cc Friso.
En daarna slaapt madammeke heerlijk tevreden en is er niks aan de hand.

Op zich geef ik haar nu al ruim een week bijvoeding en ik had echt zo’n houding van: ach, wat maakt mij dat beetje bijvoeding nou uit, als zij maar tevreden is.
Maar stiekum heb ik nu wel zoiets van: hoe kan het nou??
Ze drinkt dus echt lang genoeg naar mijn idee (half uur) en zoals ik net al zei best krachtig.
Zit er dan te weinig voeding in ofzo?

Ben zomaar eens benieuwd of iemand dit weet…

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

Mijn moeder heeft mij vertelt dat ze mij vroeger ook borstvoeding gaf maar dat ik ook vaak huilerig was maar wel erg goed dronk.

Bij haar bleek het dus dat ze niet voldoende voedingstoffen in de melk zaten, en zodra ik de fles kreeg (kunstvoeding) was het wel goed, en was ik tevreden.

Dus als ik het zo lees zou dat heel goed kunnen.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben.

Is het niet gewoon een zuigbehoefte ? Dan zou je een fiepje kunnen overwegen.

Of een vinger, nagel naar beneden.

quote:
Bij haar bleek het dus dat ze niet voldoende voedingstoffen in de melk zaten, en zodra ik de fles kreeg (kunstvoeding) was het wel goed, en was ik tevreden.

Laat dat de borstvoedingsdeskundigen niet horen, want er schijnt niet zoiets te zijn als tekort voedingsstoffen. Wat ik ervan denk te weten als leek: Als een kind niet goed groeit op moedermelk, drinkt het misschien te weinig (controleer de luiers) of te kort aan 1 borst (hoewel het ook een fabeltje schijnt te zijn dat de vette achtermelk achteraan pas komt, bij een toeschietreflex schiet die gewoon met de straal mee) of een verkeerde manier van aanleggen (waardoor dus wel te weinig vette achtermelk meekomt).

Dikke kans dat het zuigbehoefte is, een speentje zoals Astrid oppert, zou ze misschien wel willen.

Maar hou er ook rekening mee dat als je telkens bijvoedt, waardoor Kaya niet meer bij jou zou drinken om de melkproduktie te verhogen naar haar behoeftes, je voeding dus niet goed afgestemd op haar is en ze volgens de eerste optie gewoon te weinig drinken kan.

Als ze een halfuur aan je borst hangt, is ze echt aan het drinken (kin flink op en neer) of maar wat aan het zuigen (dan voel je wel zuigen, maar zonder die kinbeweging drinkt ze waarschijnlijk niet)? Is ze wel wakker of misschien stiekem in slaap gedommeld? Heb je een kolf waarmee je eventueel na elke voeding nog even nakolf (het zal in het begin misschien maar 10cc uit beide borsten zijn) om je produktie te verhogen?

Ik noem maar wat! Succes!

Als je een borstvoedingsforum zoekt met naar mijn idee meiden met verstand van zaken, hoor ik het wel van je.

Wat Astrid ook al schreef; ik zou ook een speentje proberen.
Cas had ook een enorme zuigbehoefte en met een speentje ging het goed.

En wat Carola ook al schreef; genoeg plasluiers en poepluiers. Goed aankomen. Is een teken dat de borstvoeding goed zijn/haar best doet.

Sterkte meis en kijk inderdaad op het borstvoedingsforum; http://www.borstvoedingsforum.nl/

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Laat dat de borstvoedingsdeskundigen niet horen, want er schijnt niet zoiets te zijn als tekort voedingsstoffen.

Daar zijn de meningen dan over verdeelt.
Mijn moeder moest toen moedermelk afstaan en dat is toen onderzocht(Ziekenhuis-Labaratorium) , en uit dat onderzoek bleek dat er niet voldoende voedingstoffen in de moedermelk aanwezig waren.
Dus het advies luide toen dat er wel voldoende vocht aanwezig was maar te arm aan voedingstoffen, en toen is zei over gestapt naar kunstvoeding, en in plaats van een verschikelijke baby wert ik een makelijke baby.

Dus ik zou niet weten waarom het toen wel mogelijk, was en nu niet meer?

Super bedankt voor jullie reakties!!

Ik zal eerst ff iets "recht zetten"
Was vergeten te melden dat we al gebruik maken van een fopspeen.
Ik wist namelijk nog dat Steef ook zo’n zuigbehoefte had.
Maar goed, die fopspeen is helaas niet de oplossing (hoewel ze er wel op zuigt hoor, maar na een tijdje wordt ze nijdig omdat er niks uitkomt hihi )

Als ze drinkt dan zie je heel duidelijk haar kin op en neer gaan.
Ze drinkt naar mijn idee dus echt goed.
Dat is iets wat me vanaf het begin al opviel (en de kraamhulp ook) want bij Stephan was dat veel minder krachtig allemaal.

Verder is het zo dat juist sinds 2 dagen mijn borsten “overvol” zijn.
Het lekt er echt uit (ja sorry, hoe leg ik dit anders uit )

Ik weet dus echt ff niet waar het aan ligt.

O ja, natte luiers heeft ze naar mijn idee voldoende.
Maar dat is dus mét flesvoeding erbij!

De reden dat we met bijvoeding zijn begonnen is trouwens omdat ze erg onrustig bleef na het voeden (wat ik net al beschreef eigenlijk) en met gevolg dat ze 's nachts helemààl niet sliep.
Ook viel ze af.
Maar dat was dus ruim een week geleden.

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

Ik hoop dat het straks allemaal wat beter gaat, het is zo jammer dat ze je niks kunnen vertellen, en tegen de tijd ze het kunnen zijn ze het helaas alweer vergeten.

Ik heb net nog even op die link gekeken die Jolanda plaatste
en daar staan verschillende verhalen best wel intersant misschien heb je er wat aan.

Ik heb gelezen dat 98% van de vrouwen borstvoeding kunnen geven. De meesten haken direct af door onzekerheid of door verkeerd aanleggen wat dan pijnlijk is. Ik zou over je voeding niet zo veel zorgen maken. Alleen idd als je gaat bijvoeden dan loopt je bv terug en dan krijg je wel te weinig.
Ik herken je verhaal wel hoor, Nika en Tymon waren altijd onverzadigt toen ze bv kregen. Ze drinken ook veel meer bv dan flesvoeding, bv is ook erg snel verteerbaar. Het geeft een baby ook een heel fijn gevoel om bij hun moeder aan de borst te zijn. Het kan wel heel zwaar zijn. Nika was een hongerige baby en Tymon ook ( krijgt nu ook nutrilon forte). Dan blijf je voeden of je zit met een huilerige baby. Ik kreeg ook het advies om op verzoek te voeden. Bij de eerste wil dat wel, bij een tweede wordt dat iets moeilijker.
Misschien heb je niet zoveel aan m’n verhaal, maar ik weet in iedergeval dat bv je best een onzeker gevoel kan geven.
Hopelijk vind je een oplossing die goed voor jullie is. Succes!

@Marianne, ik moet erbij zeggen dat officieel 2% van de vrouwen om lichamelijke reden niet slagen in het geven van borstvoeding. Ik denk zelf dat het % hoger zou moeten zijn, maar als ik jouw verhaal zo hoor, hoorde jouw moeder bij dat percentage, mits natuurlijk het afkolven toendertijd goed is gegaan. Hartstikke pluim trouwens voor je moeder dat ze je borstvoeding wilde geven, want in de jaren 70 en 80 was het even uit om dat te doen.

@Bieb, het gaat mij te boven om je verder te adviseren. Goede luiers en goed drinken en zelfs afvallen? Is ze al weer gewogen sinds je met de kunstvoeding bent begonnen?

Ik heb zelf namelijk ook gehad dat Lis onvoldoende groeide, ondanks dat ik vond dat ze prima dronk en plaste en 1 flesje erbij per dag zorgde voor een explosieve groei! Ik geef nu dus een combi en sommige dagen per ongeluk toch alle voedingen live.

Hoi Bieb,

Ik heb niet alle teksten gelezen, dus mogelijk is wat ik nu ga schrijven al door iemand anders geschreven.

Hou je rekening met de regeldagen? Normaal gezien zijn die bij ongeveer 10 dagen, 6 weken en 3 maanden, maar elk kindje is weer anders, dus mogelijk is Kaya nu pas aan haar regeldagen bezig. Of heb je er rond de 10e dag ook al iets van gemerkt?

Dat zou verklaren waarom ze krachtig drinkt, al vrij snel weer dorst heeft en waarom jij overvolle borsten hebt.

Hoe geef jij borstvoeding? 1 borst per voeding of het hoofdgerecht/toetje-principe (1e borst leegdrinken, kleine pauze (evt. verschonen om weer wakker te krijgen) en nog even wat uit de 2e borst drinken. Bij volgende voeding met andere borst beginnen). Als je namelijk maar 1 borst per voeding geeft, kan het zijn dat ze net dat toetje mist (waar jij 30cc Friso geeft). Dus dat zou dan het proberen waard zijn om nog even die andere borst aan te bieden.

Als je je echt ongerust maakt of ze wel of niet genoeg binnen krijgt, dan is het misschien geen verkeerd idee om een lactatiedeskundige te bellen.

Succes met de kleine meid, en vooral lekker van haar genieten!

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

Gewijzigd door - Sje op 05 Dec 2005 21:24:43

Wow, wat een reakties weer. Bedankt!
Even antwoorden

Sinds ik bijvoeding geef is Kaya inderdaad in gewicht aangekomen.
In dat opzicht was het dus voor ons dé oplossing: geen “ontevreden/hongerige” baby meer en ze kwam nog aan ook

Verder geef ik haar meestal eerst langere tijd de ene borst en dan als “toetje” nog even de andere borst.

Regeldagen heeft ze volgens mij gehad op de 12e, 13e en 14e dag.
Toen was ze echt extreem onrustig 's middags en 's avonds (heel maf, eerste deel van de dag niet) wilde ze veel drinken en had ik het gevoel dat ik juist niks had (?)
Nu, de 15e en 16e dag, heb ik juist weer veel meer en is Kaya niet meer zo extreem onrustig als die andere 3 dagen.

Verder wordt je op een gegeven moment inderdaad een beetje onzeker.
En Armanda, dit is inderdaad mijn laatste kans

Gewijzigd door - Bieb op 05 Dec 2005 21:57:27

Hoi Bieb,

Ik heb 2 kids bv gegeven ruim 8 mnd en ruim 14 mnd, dus ik vind mezelf redelijk deskundig
En m’n haren krullen idd wel van de uitspraak “te weinig voedingsstoffen” gewoon vaker aanleggen dan maak je vanzelf meer aan, er zit echt wel genoeg in hoor, anders had je haar de afgelopen weken wel vaker gehoord.
Ik zou zoiezo stoppen met dat bijvoeden!!
Want hoe meer jij bijvoedt, hoe minder melk je zelf gaat aanmaken, je kunt ze beter een keer extra aanleggen.
Het is vraag/aanbod dan snap je wel denk ik… dus als jij steeds wat friso bijgeeft, dan neemt ze die melk bij nou niet af…
Ik zou wat langer voeden of 2 borsten geven, maar niet te snel wisselen, want dan komt ze niet aan de achtermelk.
Dus bv voeding 1: rechts en nog wat links, voeding 2: links en nog wat rechts enz enz…
En wat ook al genoemd werd een regeldagje, daar zitten niet echt vaste leeftijden aan gebonden, het ligt er ook aan hoe hard een kindje groeit, dan hebben ze op den duur wat meer nodig en moet je dus meer melk gaan aanmaken.

Maar het grootste euvel is denk ik toch dat bijvoeden, ik weet niet waaromje dat doet, als het voor flesgewenning is, zou ik gewoon wat bv afkolven en dat haar geven…

Succes!

Pfff zou zelf zo weer willen haha!

Groetjes Nathalie & Co

Gewijzigd door - Nathalie op 06 Dec 2005 08:30:42

Hoi SeeSeeEm.

Om je vraag even te beantwoorden:
Ze heeft mij ongeveer 8 weken borstvoeding gegeven, maar ik groeide niet voldoende tot niet, en ik was altijd erg huilerig, na de voeding.
Ze zat er op een gegeven moment even helemaal doorheen, en toen hebben ze het ook onderzocht.
Of ze ook aan het kolven is geweest? weet ik niet, daar heb ik haar nog nooit overgehoord.

Ze heeft er veel verdiet van gehad toen ze het advies kreeg om met de borstvoeding te stoppen en gelijdelijk over te gaan op kunstvoeding.
En vanaf dat moment ging het gelukkig allemaal goed, en groeide ik voldoende.
En bij mijn broertje durfde ze het dan ook niet aan, om met borstvoeding te beginnen en is ze gelijk met kunstvoeding begonnen.

Gewijzigd door - MJ op 06 Dec 2005 09:51:21

HMMMMMM moeilijk hoor, ik heb altijd gedacht dat alle borstvoeding gewoon goed was. Als je genoeg voeding hebt zit er ook genoeg in. Maaaaarrrr mijn zusje beweert dat ze dus ook niet genoeg in dr voeding had. Als ze kolfde kon je er zowat doorheen kijken ook, waterig dus terwijl bij mij komt er echt een laagje room op als het effe staat. ( wat een uitleg he ) dus ik weet het eigenlijk niet echt. Ik weet wel dat je inderdaad effe beetje goed moet opletten met bijvoeden omdat dit vaak resulteerd in het einde van borstvoeding. Maar Bieb, iedereen die borstvoeding geeft heeft echt van die twijfel momenten. Ik heb ook momenten dat ik twijfel of ik nog wel genoeg heb ed ( maar ja is wel makkelijker want aangezien Jessin alleen maar borst wil, zal ie het daar dan ook maar mee moeten doen hihihi )
Dan nog even iets over de volle luiers…
Jessin heeft maar zoiets 1 a 2 poepluiers per week. Dit is heel normaal voor kindjes die borstvoeding krijgen aangezien de voeding precies is afgestemd op wat je kindje nodig heeft. Niet dat je dadelijk bang bent dat Kaya eens een dag geen poepluier heeft.

Grappig, toevallig had ik het vanmorgen met de vrouw van het consultatiebureau over de poepluiers van Kaya
Zij had het terloops over wel 4 poepluiers op een dag. Dus ik keek haar aan van: wow! Nou, Kaya heeft er meestal maar 1 op een dag en soms een dag helemaal niet.
Maar dat is inderdaad heel erg normaal bij borstvoeding

Die vrouw van het cb was hier trouwens om Kaya weer ff te wegen.
Ze blijkt in een week tijd ongeveer 250 gram te zijn aangekomen (van 3300 naar 3550)
Hartstikke GOED dus!!

Ik heb me nu voorgenomen om te proberen de flesvoeding te minderen.
Stoppen doe ik gewoon nog niet, zowiezo die fles voor de nacht laat ik écht niet vervallen nog.
Daar slaapt ze tenminste een paar uurtjes op.
Met alleen borstvoeding bleef ze bijna de hele nacht wakker, onrustig etc…
Bovendien wil ik eerst eens zien wat voor effect het op haar gewicht heeft als ik minder met de bijvoeding.
Even zeker weten dat ze nog wel genoeg aankomt.
Dinsdag hebben we de eerste afspraak op het cb dus dan weet ik al of ze nog steeds goed aankomt.

Verder blijf ik het wel een beetje een gedoe vinden zo in het begin, die borstvoeding
Zoals die vrouw vandaag die zei dat ik eigenlijk maar beter helemaaaaal kon stoppen met de bijvoeding.
Nou kan iedereen dat wel zo lekker makkelijk zeggen, maar IK ben degene die met een mega-onrustige baby zit dan.

Maar ja, over een paar weken praat ik waarschijnlijk anders

Gewijzigd door - Bieb op 07 Dec 2005 20:34:31

Astrid, het schijnt dat borstvoeding in allerlei soorten (doorzichtig, dikke laag, dunne laag afgescheiden vet) en kleuren (blauwig, groenig, wittig, gelig etc.) voorkomt, maar dat zegt niet over dat er geen voeding inzit, hoor.

Bieb, succes! Probeer de bijvoeding idd zo min mogelijk te doen en misschien zelfs af te bouwen, en zolang kleine Kaya groeit gaat het vast en zeker goed!

O en heel veel borstvoedingskinderen hebben regelmatig last van avonden dat ze, zoals ze het noemen, lekker willen clusteren, ofwel de hele avond aan je borst hangen!