Ik wil binnekort Eliza is wat laten proeven en dan langzaam aan opbouwen.
wat gaven jullie als eerste en hoe?
XXX-

Ik wil binnekort Eliza is wat laten proeven en dan langzaam aan opbouwen.
wat gaven jullie als eerste en hoe?
XXX-

Ik weet niet beter dan dat eerst over het algemeen met fruit begonnen wordt.
Half zittend in een wipstoeltje, met een lepeltje, liefst zelfgemaakte fruithap (goed gepureerd!) maar mocht je potjes willen geven, dan niet rechtstreeks uit het potje geven maar even overdoen in een bakje (zelf eten we ook niet rechtstreeks uit potten en conservenblikken dus waarom zouden onze kinderen dat wel moeten/mogen).
En verder beginnen met 1 smaak fruit tegelijk. Dus eerst een aantal dagen na elkaar bijv. gepureerde banaan. Gaat dat goed, dan andere smaak proberen.
Voorlopig nog geen aardbeien geven aangezien die bekend staan om allergische reacties. Aardbeien pas gaan geven als ze al een paar maanden goed fruit en groenten eet.
Als het een paar weken goed gaat met enkele smaken fruit, dan kun je overgaan op smaken mengen.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 28 Jul 2009 22:48:51
in belgië wordt natuurlijk weer met groenten begonnen…
Maar denk dat het totaal niet uitmaakt met wat je begint.
Enkele hapjes is goed voor de eerste keren. Voor vier maand beginnen wordt niet aangeraden, maar heb al gehoord dat er veel zijn die het toch doen.
[img]http://m3.lilypie.com/pBk3p2.png" alt=“Lilypie Derde Ticker” border=“0” />
[img]http://m1.lilypie.com/OZTJp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />
Ik ben ook begonnen met fruit. Omdat dat lekker zoet is gaat dat er meestal wat beter in. Nadeel is wel dat sommige kinderen de groentehap dan niet zo graag eten omdat dit dan weer wat bitter is. Bij ons ging het in ieder geval goed en nu eet hij liever groente dan fruit. Succes!
debbieb
over de tijd met beginnen met fruit en groente zijn heel veel meningen over, zo kreeg ik vroeger met 2halve maand al banaan en met 5 maanden brood stukjes met leverworst, nu kan ik niet zeggen dat ik groot ben geworden haha 1.60 maarja tegenwoordig zijn er meer onderzoeken naar gedaan die ze vroeger nog niet hadden.
Sje bedankt voor je lange verhaal en informatie! mag je fruit opwarmen of lauw maken en steeds wat kouder, omdat ze tot nu alleen nog maar warm drinken op heeft en gewend is?
ik wil graag proberen alles zelf te maken. maar moet je alleen banaan pureren of moet er nog wat doorheen?
XXX-

Ik ben met allebei tegelijk begonnen. 's Ochtends een paar hapjes fruit en 's avonds een paar hapjes groente…
Was misschien niet helemaal slim, omdat ik niet kon zien of hij ergens allergisch voor was, maar het is gelukkig goed gegaan. Ik ben er wel pas met 5 maanden mee begonnen.
Saskia

Over het algemeen eten ze fruit wel gewoon koud. Alleen met koud sap wil het nog weleens een probleem zijn omdat ze alleen maar warme melk gewend zijn.
Dus probeer het fruit maar eerst gewoon koud. Gaat vast wel goed. Nadeel van verwarmen is dat vitaminen verloren kunnen gaan.
Groetekes, Sje
Wij zijn op advies van het CB met fruit begonnen toen Tim 4 maanden was. Als dat goed ging mochten we daarna groente of fruit gaan geven. Toen we met 5,5 maand weer bij het bureau kwamen mochten we groente en fruit op een dag gaan geven.
Ik zou idd fruit niet gaan opwarmen. Eerst gewoon kijken of ze het koud eet, want wie weet gaat het wel gewoon goed. Ik heb ook altijd alles zelf klaargemaakt. Begonnen met een partje appel en dan vlak voor de flesvoeding, zodat ik zeker wist dat hij trek had. En dat zo langzaam aan opgebouwd. En op een gegeven moment ben ik het tussen 2 flesvoedingen in gaan geven.
Groetjes,
Sandra
Hier werd aangeraden bij het cb met 4 maanden en fruit en groente proberen, dus denk dat je gewoon je eigen gevoel moet volgen en sowieso moet kijken of er allergieen in de familie voorkomen zoja kun je het beter nog even uitstellen.
Liefs Michelle
Hier verd door het cb groente aangeraden om mee te beginnen. Minder zoet en minder snel last van krampjes. Met 4 maanden was het zo ie zo geen succes hier dus met 5 maanden opnieuw geprobeerd, maar toen beide. Dus 's morgens fruit en 's middags groente. Alleen luste morgan in het begin haar fruit niet koud.
Groetjes,
Michèle

Pas je wel heel erg op met overgevoeligheden als je nu al begint. Met Jens begon ik met 4 maanden, en als eerste appel… daar heeft ie z’n hele eerste jaar niet tegen gekund.
Het beste kan je zelfs beginnen met rijstebloem toevoegen in de fles. Eerst eens 1 schepje in 1 fles, daarna 1 schepje in 2 flesjes… etc etc. En bij voorkeur met 6 mnd, maar in sommige gevallen is 4 mnd al nodig (hongerrrr).
Als ze nu al zo veel eet/hongerig is, kan je beter extra water toevoegen in de fles, of johannesbroodpitmeel (nutriton) toevoegen aan de fles. Dat laatste dikt de voeding in en daardoor zijn ze iets meer verzadigd. Het heeft echter vrijwel geen voedingswaarde. Alleen: de meeste kindjes hebben hier geen last van, sommigen wel (qua ontlasting, krampen, etc).
Na het opbouwen van rijstebloem kan je het beste beginnen met groente; is wat zachter voor de darmpjes.
Succes ermee!

ik ben nog niet begonnen met fruit of groente.
wel apart dat de reacties zo verschillend zijn nu weet ik eigenlijk niet met wat ik nou moet beginnen haha.
en hoe zou je groente klaar moeten maken ?
XXX-

met lieke werd toen ook eerst groente geadviseerd omdat ze fruit meestal wel lusten en groente is viezer.
Ik dus netjes met groente begonnen maar dat heeft niks geholpen hoor!
Lieke eet nu nog slecht groente, dus ga met mirte maar eens met fruit beginnen over een paar weekjes, misschien dat zij dan wel groente lust ! hahaha
niet dat dat helpt hoor!
oja en hou je fotocamera bij de hand he? het is zo grappig!
groetjes gytha

en met welke groente zou ik dan het beste kunnen beginnen?
worteltjes? bloemkool?
of andere lekkere dingen?

worteltjes zou ik doen dat was hier toen favoriet
bloemkool luste lieke niet
groetjes gytha

Hey ik had zojuist nog een link gevonden, misschien heb je daar nog wat aan?
http://www.babyallergie.nl/basisregels.htm
Groeties

Bruinen bonen met appel (maar dan zeker weten dat ze beide hebben kan) en sperciebonen zijn ook erg succesvol vaak.
Groetjes,
Michèle

Heey,
Hier zijn we eerst met groenten begonnen, en dat was geen succes, hij vond het echt smerig.
We zijn toen weer gestopt, en wat later fruit gaan geven en dat vond hij heerlijk!
We maken het vers, pureren, met eventueel een beetje water.
Nu zijn we ook groente erbij gaan geven, en die vind hij nog steeds niet echt lekker, maar gister bij oma heeft hij natuurlijk voor het eerst wel heel het bakje leeg
Wij kregen van het cb te horen dat we pas met 6 maanden mochten beginnen, wel mag je kindje vanaf 4 maanden al rijstebloempap (zoals al eerder beschreven).
Ik heb van de huisarts een lijstje gekregen, waar op stond welke soorten groente en fruit het beste als eerste kan geven ivm allergie. Ik heb het jammer genoeg niet bij de hand (ben niet thuis), maar bij groente stond in het eerste rijtje: bloemkool, broccoli en worteltjes.
En bij fruit o.a.: peer, appel, kiwi, pruim, mango. Banaan stond pas in het 3e rijtje, dus dat betekend dat er een grotere kans is op allergische reacties.
Hier is peer echt een favoriet!! Hij vindt het heerlijk.
Ik geef het gewoon altijd uit de koelkast, en dat gaat hartstikke goed.
Als je wilt kan je ook meer tegelijk maken, en het dan invriezen in een bakje voor ijsblokjes, dan kan je zelf kiezen hoeveel je uit de vriezer wilt halen.
Succes ermee!
Liefs, Anne
Waar ik veel aan heb gehad (en nog steeds heb) is het kookboek van AH ‘OPPERDEPOP’. Hier staan hele leuke, soms apparte dingen in. Ik ben zelf niet zo’n kookwonder, maar deze recepten kan ik zelf maken!
Saskia