Echt rot geschrokken!

hoi allemaal,
we waren daar straks ff een boterghammetje aant eten en dan krijgt lars ook altijd een korstje (is ie echt gek van!!) normaal gaat dat altijd prima nu dus niet! hij zat er gewoon op te sabbelen gelijk anders ma vond dat hij zo raar uit zijn ogjes keek,ineens werd hij ook nog es vuurrood,je raadt het al een stuk brood in zijn keel… hij heeft dat nog al wel ooit dat het gewoon een beetje te groot is ma dan hoest hij en dan is het over… nu dus niet! hij begibt daar ineens na lucht te happen!! ik probeerde eerst zijn armpjs omhoog te heffen en op zijn rugje te kloppen het hielp echt niet dat ding bleef gewoon zitten… heb hem ohnderste boven gehouden lukte ook niet… uiteindelijk heb ik gewoon mijne vinger in zijn keel gestoken en zo kwam het eruit…op het momenyt zelf was uik super kalm ma daarna ben ik toch ff moeten bekomen… is echt akelig alds je kindje ligt te stikken en niks helpt… ben blij dat het goed is afgelopen ma de brood kortjes zijn wel even gedaan voor hem…

liefs jessica, &

jeetje meissie,dat is behoorlijk schrikken ja pffffff

goed dat je erbij zat dat je gelijk kon handelen…en goed dat je rustig blijft op zulke momenten

nou ff bijkomen en ff geen korstje meer he

Bianca,Dylan & Kaitlyn

nee zeker niet!! hoewel kind en gezin heefdt gezegd dat hij dat moet krijgen!! ik wacht wel op tandjes of geef hem vers wit brood wat ik zelf al in mini stukjes doe…

liefs jessica, &

Hoi Jessica,

Ik kan me heel goed de paniek voorstellen.

Mede om deze reden hebben mijn man en ik de cursus EHBO Bij Kinderongevallen gedaan. Afgelopen dinsdag hadden we daar herhalingsles van.

Mocht het nog een keertje voorkomen, dan is het volgende het beste om te doen. (bij kindjes onder de 1 jaar)

Klop nooit op het ruggetje terwijl het kindje nog zit want zeker als het kindje probeert te hoesten, kan dat het hoesten en dus het loskomen van het stukje belemmeren en duurt het alleen maar langer.
Ga ook niet proberen het stukje met je vinger los te krijgen want het risico dat je het juist verder en vaster drukt is erg groot.

Ga op een stoel zitten.
Leg het kindje op de buik op je bovenbeen met de beentjes naar je toe en het hoofdje richting knie en strek je been net ietsje uit zodat het hoofdje lager ligt dan de beentjes. (Je kunt het kindje als het nog heel klein is ook op je onderarm leggen op dezelfde manier).
Geef rustige “klappen” tussen de schouderbladen met de hiel van je hand. Het hoeft dus niet eens hard, meestal komt het stukje al vrij snel los.

Als het na 5 tikken op de rug niet lukt, draai het kindje dan om en druk op de borstkas net iets boven het middenrif. (De plek waar bij die kleintjes de hartmassage wordt gegeven).

Als niks werkt, dan 112 bellen.

Zie pagina www.rescue.nl Daar is een boekje te bestellen van deze cursus.

Echt een aanrader om deze cursus te doen! En tip: doe de cursus samen met je partner, want 2 weten altijd meer dan een. Plus je kindjes zijn ook weleens alleen met je partner dus dan kan er ook altijd iets gebeuren en als jij er dan niet bent met je EHBO-diploma is er alsnog paniek.

Succes en een knuffel voor Lars!

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

hoi sje!
bedankt voor de tips!! ik ga onmiddelijk opzoeken of er zo een cursus ook in belgie is!! want ben deze morgen echt wel met de neus op de feiten gedrukt dat een ongelukje erg snel gebeurt is!! voel me op het moment een beetje een slechte mama want eigenlijk had ik het moeten weten… heb wel in mijn opleiding ehbo gehad ma lang niet uitgebreid genoed zeker niet over kleintjes… en jre ziet wel ik heb alles geprobeerd om hem te helpen en hoe goed de bedoelingen ook waren het was verkeerd wat ik gedaan heb want de dingen die jij opnoemd die niet mogen gedaan worden heb ik net allemaal gedaan heel erg bedankt voor de tips ik ga ze zeker nooit meer vergeten

liefs jessica, &

Jeetje da’s zeker schrikken!!!

Ik heb ook een keer gehad met Cas, hij had een stukje papier in zijn mond gestopt en ik zag hem ineens happen naar adem.
Ik heb gelijk mijn vinger in zijn mond gestopt en rustig terwijl ik naar mijn man liep het stukje uit zijn keel gevist.
Daarna begon ik ook te bibberen, gelukkig is het niet meer voorgekomen.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Jeeee, kan me voorstellen dat je je helemaal rot bent geschrokken hoor!
Gelukkig dat het zo goed is afgelopen.
En de tip van Sje ga ik zeker onthouden!

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya, die in nov. verwacht wordt.

Poeh, dan zit je hart wel in je keel zeg als je dit meemaakt!
Gelukkig is het goed afgelopen en is Sje er ook nog eens om ons goed van dienst te zijn.
Hopelijk zijn jullie de schrik snel weer kwijt!

Een knuffel van een trotse vader!!
Papa van Shakira (24-12-2002)
shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)
kleinefajah.dreumessite.nl

heb al gekeken en er bestaan van die cursussen…
mijn schoonzusje is voor verpleegkundige aant studeren en zij heeft vorig jaar al ehbo gehad bij baby s en jonge kinderen ze heeft daar heel veel bladen van en die gaat ze me straks bezorgen om te fotokopieren… is altijd handig om in huis te hebben en eens door te lezen…
ga morgen bellen na kind en gezin wanneer die cursus weer start en me ook gelijk laten inschrijven dan!

liefs jessica, &

Hoi Jessica,

Voel je niet schuldig dat je het eigenlijk verkeerd hebt gedaan. Als ik die EHBO-cursus niet had gedaan, zou ik precies hetzelfde gereageerd hebben als jij. Je wilt gewoon dat stukje brood uit dat keeltje hebben en dan doe je gewoon van alles in een panieksituatie. Je hebt dus eigenlijk heel begrijpelijk gereageerd.

Ik hoop dat je je inderdaad ergens aan kunt melden voor zo’n cursus want echt het is het meer dan waard. Mijn man en ik hebben samen de cursus gedaan (terwijl de rest van de groep alleen maar uit moeders bestond. Alsof er niks kan gebeuren als alleen papa in de buurt is!). Dus dat was dubbele kosten, maar de gezondheid en veiligheid van je kind gaat boven alles, dus die kosten interesseerden ons niks. Het leven van je kind is onbetaalbaar dus als je in staat bent om het zelf te redden of om het in elk geval in leven te houden tot de hulpdiensten er zijn, dan ben je jezelf eeuwig dankbaar dat je zo’n cursus gevolgd hebt.

En bedenk dat kindjes op den duur vriendjes en vriendinnetjes te spelen en/of te logeren krijgen. Een oppaskindje kan zich net zo goed verslikken in een stukje brood of iets anders. Ook dan is het handig als je weet hoe je moet handelen.

Als ik mijn kindjes wekelijks naar een oppasmoeder zou brengen, zou ik eerst informeren of ze de cursus EHBO Bij Kinderongevallen heeft gedaan. Zoniet, dan gaat het hele feest niet door. Ja, ben ik een zeikerd in hoor maar ik ben gewoon superzuinig op mijn kindjes. Ik vind dat mensen die beroepsmatig met kleine kinderen werken zo’n diploma in hun zak moeten hebben.

Gewijzigd door - Sje op 07 Nov 2005 14:50:14

Tjeee das schrikken, gelukkig is het goed afgelopen!!
Ik zou hem dus GEEN vers wit brood geven maar brood van 1 of 2 dagen oud, want vers brood plakt juist erger…

Succes met wennen aan de broodhap!!

Groetjes Nathalie & Co

Nou Jessica, mocht ik vandaag zelf mijn EHBO zo’n beetje in praktijk brengen hoor! Niet met verslikken maar met een vallende baby.

Onze jongste kleine dame (9 maanden) is uit de wandelwagen gevallen. Mijn hart zat in mijn keel. Mijn moeder had haar erin gezet terwijl ik nog even onder in de wagen bezig was met iets opbergen. Ik ging er vanuit dat zij haar vast had gezet (dat is tussen mij man en mij namelijk automatisch zo gegroeid: wie het kind in de wagen of autostoel zet, zet het ook vast. Niet meer dan logisch toch?), en mijn moeder ging er vanuit omdat ik geknield zat en dichter bij de gordels van de wagen was, dat ik haar wel vast zou zetten.

Ze zat dus niet vast (had ook nog eens een donkerblauw shirt aan dus dan valt het al helemaal niet op of er wel of geen donkere gordeltjes overheen zitten). Staan we in een winkel in een rek te snuffelen en ineens kijk ik achterom en zie haar nog net uit de wagen vallen. Dat is wel een geluk, want zo weet ik precies hoe ze gevallen is en waar ze evt. “schade” kan hebben.

Gelukkig viel ze met haar hoofdje eerst op de grond en duikelde de rest van haar lichaampje over haar heen, dus ze maakt eigenlijk nog de meest gunstige smak. Als ze namelijk met haar hoofdje als laatste de grond had geraakt dan was de klap veel harder geweest. Ik heb ook het gevoel dat iets haar val nog gebroken heeft (dat ze zichzelf zo lang mogelijk nog vastgehouden heeft ofzo) want er zit alleen maar een wat rode plek op haar voorhoofdje en niet eens een bult.

Maar goed, meteen hartverscheurend huilen dus (dat is overigens wel een goed teken. Als ze helemaal niet huilen of heel rustig blijven is er meer aan de hand), en toen ze getroost was, viel ze meteen in slaap in de wagen. En daar was ik niet gerust op (hoewel het wel haar middagslaapjestijd was). Dus meteen maar ergens verschoond om haar weer wakker te maken. En een half uurtje later in de auto is ze heel de weg naar huis ook gewoon wakker geweest en heeft ze zelfs weer gelachen.

Natuurlijk ken je je eigen kindje heel goed en ik voelde dan ook in de loop van dat eerste uur aan dat ze gewoon helemaal zichzelf was. Ze kon ook gewoon alles bewegen zonder dat ze pijn had. Ik kon over dat plekje op haar hoofdje wrijven zonder dat ze reageerde. Ze is dus zelf ook gewoon vreselijk geschrokken.

Wat ik wel raar vond was dat ik zonder reden ineens omkeek. Er was geen kreetje, ik voelde niks, ik keek gewoon in een reflex ineens om. Alsof iets ervoor zorgde dat ik naar haar keek, alsof ik onbewust geroepen werd. Hele vreemde ervaring was dat (wel goed natuurlijk!). Zou de band tussen moeder en kind dan zo sterk zijn dat er wel degelijk iets van telepathie aanwezig is?!

Nou goed, de kleine meid heeft er in elk geval niks aan overgehouden, ik heb alles gecheckt wat ik moest checken dus alles is goed afgelopen.

Hoewel mijn moeder zich wel heel erg schuldig voelde omdat ze achteraf wel besefte dat zij inderdaad de kleine meid meteen vast had moeten zetten. Ik vond verder niet dat ik daar nog een beschuldigend schepje bovenop moest doen want door de schrik had ze zich al beroerd genoeg gevoeld.

Pfff…wat een verhaal weer
Zou me ook helemaal rot schrikken zeg!
Echt, elke keer als ik dit soort dingen lees besef ik weer opnieuw dat een ongeluk echt in een klein hoekje zit.
Dit ook, gewoon een “samenloop van omstandigheden” maar hoeveel slechter had het kunnen aflopen…
Ik ben echt blij dat ze niks mankeert
Enne…

quote:
Alsof iets ervoor zorgde dat ik naar haar keek, alsof ik onbewust geroepen werd. Hele vreemde ervaring was dat (wel goed natuurlijk!). Zou de band tussen moeder en kind dan zo sterk zijn dat er wel degelijk iets van telepathie aanwezig is?!

…ik denk zelf van wel!

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya, die in nov. verwacht wordt.

Ja, juist die tussen-wal-en-schip-situaties zijn het meest riskant. De een denkt dat de ander het doet en de ander gaat er vanuit dat de een het doet.

Zo is een kindje van een kennis eens van boven naar beneden van de trap gevallen. Hij zat TV te kijken, zij ging even naar boven om iets te halen. Hij ging er vanuit dat zij de kleine mee naar boven nam en zij ging er vanuit dat hij de kleine beneden wel in de gaten zou houden. En floep, kindje van 1,5 klimt de trap op en komt uiteindelijk weer vallend naar beneden. Op zo’n moment denk je, dat gaat ons niet overkomen.

En toch…je ziet het! Ik let altijd supergoed op, en hier ging het toch mis. Ik heb me nu dus ook voorgenomen om voortaan zelf voortdurend alles extra te controleren als ik met de kindjes en met anderen op pad ben.

Anderen gaan er toch vanuit dat omdat de moeder erbij is, die toch wel oplet en zo worden ze zelf wat nonchalanter.

Mijn moeder belde vanavond nog op om te vragen hoe het nu was en of ze toch wel goed geslapen hadden enzo. Ik heb haar gerustgesteld dat alles in orde is met de kleine meid. Maar ze voelde zich nog altijd erg beroerd over het hele voorval.

Ik weet het nu ook zeker hoor van die telepathie. Ik ben verder niet gelovig ofzo, maar soms gebeuren er dingen waarvan ik denk: daar moet iets meer achter zitten.

wow sje dat is ook ff schrikken geweest! gelukkig is weer alles goed afgelopen!!! een ongelukje is zo snel gebeurt…

liefs jessica, &

Wat een enge verhalen…brrr, als er wat met je kind gebeurt schrik je je telkens weer rot. Ik heb er zelf gelukkig nog niet mee te maken gehad, en hopelijk ook nooit mee te maken krijgen maar het ongelukje is snel gebeurt.
Gelukkig heb ik, beroepsmatig zeg maar, EHBO gedaan (sje bedankt voor de tips en de site, altijd meegenomen een opfisser), maar als het je eigen kindje is, is het moeilijk kalm te blijven, niet?

groetjes, Jacky
de papa van Gioia

Heftig hoor, maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen!
En wat je zei over die moeder en kind band, daar kan ik als papa niets over zeggen.
Maar ik denk toch dat die heel sterk is, de kleine zit toch niet voor niets negen maanden bij je…
Gelukkig weet ik van huis uit zelf ook wel het een en ander van EHBO, mijn vader heeft dat jaren gedaan, dus ik op kop en oortjes erbij!
Alleen kinder EHBO, daar zal ik me toch eens voor opgeven, lijkt zo te horen wel handig…
En ja bij ons gebeuren ook de nodige ongelukjes:
Shakira die regelmatig plat op haar plaatje gaat (eigen woorden), dat is gelukkig 99 van de 100 keer niks ergs.
En Fajah, ja die is laatst omgekukeld in haar loopstoel.
Dat was wel even schrikken en brullen, maar gelukkig bleek het maar een vrij onschuldig voorval te zijn. Die lachte na 3 minuten ook alweer.
Maar echte ernstige dingen zijn ons (even afkloppen) totnutoe bespaard gebleven…

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)

Nou ik moet zeggen, ik bleef in dit geval vrij kalm. En dat ging eigenlijk heel automatisch. In eerste instantie zat mijn hart in mijn keel maar daarna heb ik heel rustig de kleine mop kunnen troosten. Net als Jessica eigenlijk, die ook in eerste instantie heel kalm bleef toen Lars zich zo verslikte.

Maar toen ik alles wat ik op EHBO geleerd had gecheckt had en in de gaten kreeg dat het allemaal goed afgelopen was, kwamen de bibbers alsnog hoor. Die spanning moet er dan toch uit.

Op het moment dat het gebeurde was ik met mijn ouders aan het winkelen. We zijn nadat mijn dochtertje uit de wagen gevallen was, wel meteen naar huis gegaan. De zin om te winkelen was er helemaal vanaf. We waren allemaal niet rustig meer. Grappig, het heeft iets dierlijks, je zoekt toch het liefst je eigen veilige nest op in geval van nood en/of pijn.

Overigens nu zijn we een dag verder en die kleine dame is weer net zo vrolijk als anders hoor. Heeft er gelukkig helemaal niks aan overgehouden! Alleen oma voelt zich nog altijd schuldig dat ze de kleine dame niet vastgezet heeft in de wagen. Maar dat zal op den duur ook wel slijten.

Kan me goed voorstellen dat de lol er meteen vanaf is.
Maar dat alles goed is met de kleine is toch het allerbelangrijkste.
Enne oma even troosten, dan is alles weer goed.
Dit zijn gewoon dingen die kunnen gebeuren, niet leuk maar helaas waar.
Sterkte met oma

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)

Goh !! wat zal je geschokken zijn, ik moet er niet aan denken.
elke moeder zal het wel eens meemaken, maar als het moment daar zou zijn zou ik ook niet weten wat ik moet doen zo’n curses is helemaal zo gek nog niet.

groetjes.