Drinken zonder fles lukt niet

Omdat ze me er vorige week, terecht, bij het cb op wezen dat Eva echt niet meer uit een speenfles mag drinken, zijn we gaan trainen met een ander soort fles. Voor de zoveelste keer. Net als Michelle van Dylano heb ik ook wel 10 verschillende flessen staan, om Eva maar aan het drinken te krijgen: een tuitbeker, een bidon, een rietjesbeker, een tuitbeker zonder anti-lekventiel…bedenk het en ik heb het. We probeerden eerst de Difraxbeker met zachte tuit. Geen succes. Toen kocht mijn moeder een soort bidon sportfles van Avent en daar dronk ze een beetje uit. Dus kocht ik die ook. Maar ze heeft eigenlijk sinds we de fles eruit hebben gegooid nauwelijks meer gedronken. Het cb zegt dat het niet erg is. Maar ik heb er geen goed gevoel bij. Gisteren werd ze lastig en toen bleek ze gewoon enorme dorst te hebben. We hebben haar toen toch een keer de fles gegeven en die was meteen op.

Een gewone beker is voor Eva echt veel te veel stappen te ver. Zij kan/wil niet eens uit een andere fles drinken. Gisteren dronk ze wel melk uit de zachte tuit, maar toen verslikte ze zich vaak. We bieden haar eigenlijk nu alleen die bidonfles aan, maar ze drinkt dan een slok en stopt er dan mee. Ik begin me er nu toch wel druk om te maken, want het arme kind heeft wél dorst!

Waarom lukt het Eva niet? En zouden jullie volhouden en haar dan maar dorst laten leiden? Wat moet ik hier nu mee?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie In verwachting Ticker

Je zegt dat het CB aangeeft dat het niet erg is dat ze weinig drinkt…Heb je contact gezocht om dit probleem te bespreken?
Als je dat nog niet hebt gedaan zou ik dat mss doen, wie weet hebben zij nog tips.
En verder…ik kan me voorstellen dat je je er druk om maakt hoor. Drinken is superbelangrijk. Echter, denk je dat Eva het fysiek gewoon niet kan of er geen zin in heeft? In het laatste geval ben ik geneigd te denken; als ze dorst heeft doet ze het wel. Maar ja, in het eerste geval zou het sneu zijn als ze wel dorst heeft en het echt niet lukt.
Dat moet je eigenlijk uit zien te zoeken, makkelijk he ?
En probeer bij te houden hoeveel vocht ze binnenkrijgt, ook met toetjes en fruit erbij. Mss valt het nog mee?
Succes hoor!

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Ik zou toch gaan voor een gewone beker. Het lijkt mss wel veel stappen vooruit maar eigelijk valt dat wel mee. Hier gaat dat heel goed, maar hij kan ook uit een tuitbeker drinken.
Weet je zeker dat het gaat om de soorten bekers en niet de inhoud ervan?
Mss denkt Eva wel nu ze een model is (je andere topic ) dat ze het ook voor het zeggen heeft.
Je kan wel 1 beker kiezen waar je denkt het meeste succes mee te boeken en dan zo een hele tijd volhouden. Maarja omdat drinken toch wel belangerijk is kan je moeilijk zeggen, dan maar niet. Zeker niet met het seizoen dat er nu zit aan te komen.

Of messchien moet mama eens grondig voordoen hoe het nu zit met die beker
Wie weet begrijpt ze er niets meer van!

Laat ons weten hoe het gaat, en niet laten zien dat het je zorgen baard want dan speelt ze er op in hoor.

Liefs
Tanja

Lilypie Second Birthday tickers

Hahaha, ja het is een diva/model (hihi) en het kán best dat ze er gewoon geen zin in heeft. Bij een gewone beker zet ze de rand onder haar lipje, wat natuurlijk niet lukt. Ze duwt 'm ook meteen weg. Ze probeert het ook niet. Ik loop er al heel lang mee te oefenen. Ik heb het op het CB besproken vorige week en toen zei de arts dat ze wel zou gaan drinken als ze dorst heeft. Maar dat doet ze dus niet. Ze heeft wél dorst, maar pakt de beker toch niet. Ze drinkt in een fles zo 150-200 cc weg, bij een beker gaat het om een paar slokjes per dag! Het CB zei dat ik het in de gaten moest houden en anders aan de bel moest trekken. Een logopediste zou dan misschien iets voor ons kunnen doen. Eva krijgt gewoon te weinig uit een tuit of rietje en raakt dan gefrustreerd, waarna ze het niet meer doet. Ik denk niet dat het alleen maar niet willen is, ik denk ook dat ze het moeilijk vindt. Ze eet ook niet veel fruit, maar ze houdt wel van melk en van pap en toetje. Ze krijgt zo ook vocht binnen, maar toch! Ik heb haar al vaak voorgedaan hoe je moet drinken uit een beker/glas en ze kijkt dan wel, maar zodra ik het haar geef en het niet lukt, gaat ze huilen of duwt ze de beker weg. Ik denk dat ik het toch eens aan ga kaarten op het CB, want met 19 maanden zou ze toch allang goed moeten kunnen drinken uit in elk geval een tuit? Ik ga wel een keer yoghurt in een beker doen, misschien lukt dat wel? Zelfs haar favoriete bosvruchtensapje lust ze niet meer nu het in een andere beker zit! Ze plast ook minder…tijd voor actie dus. Ik zal het CB eens bellen…

Ja, dan kan je het beter aankaarten bij hen.
Mss kan je wel met Eva een thee kransje houden en samen al spelenderwijs drinken uit een bekertje (zonder water oid) en dan kan je haar vragen om de beren of de pop te drinken te geven. Zo krijgt ze mss wel belangstelling voor het hele gebeuren. Ik ben benieuwd wat het cb zegt!

Liefs
Tanja

Dat vindt ze hartstikke leuk! Ze pakt de (pratende) theepot en schenkt ‘thee’ in de kopjes. Ze heeft iedereen dan een kopje en dan gaan we drinken. Ze snapt ook dat je met een theezakje in een kopje moet bewegen (ik doe dat altijd, ik laat het nooit liggend in trekken) en dat doet ze dan ook echt. In bad drinkt ze ook uit een beker, d.w.z. ze probeert het. Ik weet het eigenlijk ook niet zo! Als ik iets weet, laat ik wel weten wat ze gaan zeggen/doen!

Het eerste wat ik dacht toen ik het las was: logopedie. Dan wordt ook meteen duidelijk of ze het echt niet kan en als dat zo is, dan kan ze tenminste worden geholpen. Ik snap dat het je niet lekker zit hoor, zou ik ook hebben.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

quote:
... Een gewone beker is voor Eva echt veel te veel stappen te ver. Zij kan/wil niet eens uit een andere fles drinken. ...

Daar ben ik het helemaal niet mee eens.
Koop bijvoorbeeld een difrax oefenbeker, en probeer het gewoon.
Dat ze niet uit een tuitbeker wil drinken wil niet zeggen dat ze niet
uit een gewone beker kan drinken.
Misschien vind ze dat juist heel stoer!
Want papa en mama drinken ook uit gewone bekers!

Dus, gewoon proberen.

M.

quote:
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Koop bijvoorbeeld een difrax oefenbeker, en probeer het gewoon. Dat ze niet uit een tuitbeker wil drinken wil niet zeggen dat ze niet uit een gewone beker kan drinken. Misschien vind ze dat juist heel stoer! Want papa en mama drinken ook uit gewone bekers!

Dus, gewoon proberen

</BLOCKQUOTE id=quote>

Helaas Marsel, die Difraxbeker staat hier al maanden…héél vaak geprobeerd. Geen succes. Ik ben met 9 maanden al begonnen en dacht toen dat ze er te klein voor was. Toen vond ik het ook niet erg dat het niet lukte. Maar nu 10 maanden verder moet ze van die oefenbeker helaas nog steeds niets hebben. En ook die heb ik héél vaak voorgedaan!

Eva praat ook nog niet heel veel toch? Niet dat dat veel hoeft te zeggen hoor, want hier ook een knulletje wat pas na zijn 2e echt goed op gang komt met kletsen maar die drinkt wel super uit alle bekers.
Maar ik bedoel; mss houdt het een verband met het ander. Je kan gewoon zelf even bellen met een logopediste en het probleem voorleggen. Heb ik ook eens gedaan omdat ik me afvroeg of Jack wel genoeg kletste zeg maar. Zij kunnen snel genoeg beoordelen wat wel en niet oke is, en tips geven.
Je hoeft daarvoor niet eerst het CB te bellen.

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Oh, ik dacht dat dat via hun moest? Nou, dan kan ik altijd eens vragen? Eva zegt denk ik 10-15 verschillende woordjes. Niet heel veel, maar volgens mij wel normaal. Die woordjes zijn ook wel goed verstaanbaar. Verder brabbelt ze wel veel en is ze wel gewoon heel ondernemend en bij de pinken. Dat praten is voor haar leeftijd hopelijk wel gewoon normaal, ze zegt geen echte zinnen nog? Bv twee woordjes achter elkaar. Al hoeft dat geloof ik ook nog niet. Ik maak me wel druk om die fles en het drinken, dus ik hou het wel in de gaten en leg het ook even voor op het KDV. Daar signaleren ze verder absoluut niet geks bij Eef. Integendeel, ze vinden dat ze zich prima ontwikkelt en dat is ook zo. Alleen dat drinken he…GRRR. Maar bedankt voor de tip Christa, even verder kijken kan natuurlijk geen kwaad!

och meis, lukt het nog steeds niet?
je bent al zolang aan het proberen ermee.
vervelend dat het nog steeds niet gaat.
die oefen beker van difrax lukt ook niet?
Tegen ons is verteld dat we zo langzamerhand een gewone beker moesten gaan gebruiken, maar goed dat doen we van de zomer wel, en dan met water om te proberen hoe of wat…
ik heb eigenlijk geen tips…sorry, ik weet echt niet hoe ik je kan helpen zou willen dat ik het wist.
ik hoop dat de andere mama’s genoeg tips hebben. en anders gewoon nogmaals aan het cb vragen hoe of wat, zet er gewoon wat druk achter bij hen.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Drinkt ze op het KDV ook zo moeizaam of ik het echt iets van thuis net als met het fruit?? Want als het daar wel goed gaat zou ik daar ook even overleggen hoe ze het daar doen.

Groetjes,

Michèle

Heb je de sportfles van nuby al geprobeerd Rainbow, want die gaat hier als een tierelier, alleen heeft hij er met pasen gewoon en stuk afgebeten en dus besloten om geen nieuwe meer te kopen. Hij drinkt nu goed uit de nuby tuitbeker met zachte tuit. ooit komen we er wel
Drinken uit een gewone beker gaat steeds beter maar dan drinkt hij indd ook te weinig.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

@mirema: Een stuk afgebeten? Sterke Dylano!

@Rainbow: Maar heeft ze ook problemen met het gewone kauwen op-er eten? Want anders kan je wel wat gekke mond en gezicht spelletjes met haar doen (best voor een spiegel) waarbij je bv, hap hap dichtbijt en je tong uitsteken enzo, dat ze zich van haar mond iets meer bewust word en er controle over leert hebben. Of is dit toch wat te ver gezocht?

@Tanelle

Als je maar lang genoeg knauwt

Liefs Michelle

@Michelle:
hoe heb jij dat aangepakt met zo’n normale (oefen) beker?
want ik denk dat we het van de zomer pas gaan proberen en dan eerst alleen met wat water.
ik ben bang dat rico zn hele gezicht onder giet ermee

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

@MamavanRico: Als hij er zijn hele gezicht mee ondergiet heeft hij het ineens geleerd. ik deed voor Diego in het begin zo een bavette aan met plastiek onder (je weet wel welke ik bedoel he?) En die eerste keer is het morsen en verslikken geblazen, maar daar leren ze uit. Diego drinkt nu uit een gewone beker en hij doet het heel voorzichtig omdat hij weet wat er gebeuren kan (het is voor hem ook niet zo een fijn gevoel als zijn kleren helemaal nat worden) maar af en toe (vooral als we ergens naartoe gaan) drinkt hij nog uit een tuitbeker.

Liefs
Tanja

Indd in het begin een slab aan met aan de achterkant plastic. In het begin hield ik de beker vast en liet hem slokjes nemen bij mij op schoot. Af en toe verslikte hij zijn eigen maar dat was eignlijk zo over. Nu houdt hij hem zelf vast met 2 handjes (1 als hij de kans krijgt de doerak). Ik doe er nooit veel in.

Liefs Michelle

Hoi,

Wij kregen onze oudste dochter ook niet aan iets anders.
Die wilde ook alleen uit de speenfles drinken. Gaven we wat anders dan dronk ze erg weinig op een dag. En we hadden dan weinig plasluiers.
Ik heb mijn dochter tot 3 jaar aan de speenfles gehad en toen nog eens geprobeerd met een antilekbeker en ineens had ze in de gaten hoe het moest.
Nu drinkt ze al ong. 1 1/2 jaar uit een gewone beker en dit gaat prima.
De jongste (in juli wordt ze 3) drinkt al vanaf een jaar uit een gewone beker. Dit gaat prima.
Gewoon eerst oefenen met water. Morsen ze dan is dit niet zo erg. Het droogt wel weer.
En in het begin bij het oefenen met gewone beker deden we altijd een slabbetje voor.

Succes ermee Rainbow! Enne als Eva goed uit de speenfles drinkt zou ik haar daar lekker uit laten drinken en me niks aantrekken van cb. Het komt allemaal vanzelf.

Groetjes Lisan.