Er is in elk geval hoop dat jullie diva ook ooit een voorbeeldig kind wordt!
Groetekes, Sje
Nou volgens mij moeder die gister met haar bezig geweest is, is het een heel rusitg kindje. Ze heeft wel een eigen willetje maar ze is volgens mij moeder veel rustiger dan ik ben. Echt een aardje naar der vaardje.
Groetjes,
Michèle
ik heb bij rico eigenlijk nooit echt een rede om hem te "straffen"
of ik zie die rede gewoon niet omdat ik een soort blinde vlek voor m heb haha
tenzij hij blijft zeuren…ohja… en hij gooit wel is met speelgoed tegen de honden aan (is dit bij het leeftijd horende gedrag???) en Sje; maar weet je wat het is, ik wil best grenzen stellen maar ik vind m gewoon met zijn 1 jr en 3 mnd echt te jong om hem te leren "luisteren"
het is een verschil van “horen” en “luisteren” als ik vraag wil je een koekje reageert ie echt niet. als ik vraag of ie zn bal wil wel. ofja of ie het snapt is een 2e want hij zegt dan gewoon: bal!! en wijst naar iets wat rond is.
ik heb niet de indruk dat hij al toe is aan een strafplekje (en kinderen zijn op den duur wel echt toe aan regels maar dat zou je moeten merken) ik kan m bijvoorbeeld wel in de kinderstoel op de gang zetten ofzo of wat dan ook, maar echt zeggen dat ie moet blijven staan of zitten, daar is ie gewoon te druk voor en te onderzoekend, hij begint net te lopen ik begrijp best dat blijven zitten het niet wint van het willen lopen aangezien hij het nog maar net een paar dagen doet.
ik ben het dus in zoverre met je eens van een strafplek, maar niet dat hij al moet snappen op deze leeftijd wat ik bedoel met blijven zitten. misschien begrijpt ie het wel ergens op den duur! maar het ook echt bevatten…nee denk dat ie daar nog niet aan toe is.
ooh ik ga echt totaal off topic sorry.
moet ik een nieuwe openen?
Hij is niet te jong om te luisteren. Als je nu denkt “laat maar gaan” met laten luisteren beginnen we later wel, ben je te laat. Terugdraaien van gedrag is veel moeilijker dan nu meteen sturen van gedrag.
Echt meissie geloof me nou. En die kleine man is niet zielig als je nu op hem moppert. Hij moet gewoon weten waar de grenzen liggen en ook al mopper je op hem, hij vindt je nog steeds de liefste mama van de wereld.
Het is toch niet normaal dat-ie met speelgoed naar de honden gooit? Sorry hoor, maar ik zou dat dus echt niet pikken. En je loopt ook nog eens het risico dat een van de honden zelf denkt “Als jij die kleine man niet aanpakt, doen wij het wel!”.
Niet soft met een kindje van die leeftijd omgaan. Nu al laten weten wat wel en niet mag. Nogmaals, als je vraagt “wil je je bal?” luistert-ie toch ook? Wat is dan het verschil met “Je mag niet met speelgoed naar de honden gooien!”? Ik zie het verschil echt niet!
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 30 Dec 2009 10:55:39
morgan kneep laatst diablo. Meteen aangepakt maar ze is eigenwijs. Van de week kneep ze twis en in tegenstelling tot diablo vind Twister niet alles leuk dus morgan heeft nu een haal op der arm. Huilen natuurlijk maar in plaats van troosten heb ik gezegd eigen schuld dikke bult. Ze wou meteen de kat slaan dus ook tegengehouden. Daarna wel getroost, maar ook heel duidelijk laten weten dat ze niet mag knijpen in de katten. Morgan heeft ook nog geen strafhoek, maar daarin ben ik wel heel streng en dat weet ze.
Groetjes,
Michèle
Zo reageer ik dus ook: ik troost niet als het puur eigen schuld, dikke bult is.
Hier ook, we waarschuwen zo vaak dat ze niet met sokken aan moeten rennen hier op die houten vloer omdat dat glad is, en toch gebeurt het. Tot de oudste laatst snoeihard tegen de vlakte ging. Jammer dan, we hebben zat gewaarschuwd.
En tuurlijk ben ik er wel bij als er bloed aan te pas komt, maar als ze alleen maar wat pijn hebben, kunnen ze zichzelf troosten wat mij betreft.
Zodra ze uitgehuild zijn, ga ik wel een gesprek met ze aan over “hoe vaak hebben we al gewaarschuwd?” en dan is de boel afgesloten.
Groetekes, Sje
Ha ha ha dat deed ik Met morgan ook. Ze zat op mijn schoot na te snuffen want ik wilde toch even kijken omdat Twis scherpe nagels heeft. dus ik zeg heeft mamma niet gezegd dat jij geen poesjes mocht knijpen en zij ja zeggen. Dus ik nou moet mamma dat boos zijn op de poes of op jou?? Kijkt ze me alleen maar aan want dat snapt ze niet echt. Dus ik meteen niet meer doen he. Vingertje omhoog en nee nee nee. Dus ze snapt er denk ik heus wel wat van.
Groetjes,
Michèle
Hier gaat Dylano in de kinderstoel in de hoek van de hal als hij iets uithaald of blijft drammen, tip van mini-boy geloof ik, maar werkt wel. tegen kale deuren aankijken is niet leuk, en als ik terug kom krijg ik ook gelijk een kus, zo van zal het niet meer doen. Meestal gaat het dan weer een tijdje goed.
Liefs Michelle
Heb ik geprobeerd met de kinderstoel maar toen had ik helemaal drama want ze wilde eten, hoek of geen hoek
Groetjes,
Michèle
Wat het drinken uit een beker betreft, misschien eens proberen om die fles gewoon echt weg te laten. Wil ze niet drinken uit de oefenbeker dan drinkt ze niet. Ze gaat er echt wel uit drinken als ze dorst heeft, krijg het idee dat dit gewoon een beetje uitproberen is. Als Rens de beker weggooit is het over, dan krijgt hij ook niets meer. Zo had hij het snel afgeleerd. nu drinkt hij er heel goed uit. Oke hij knoeit wel eens maar hij is ook pas 1 dus dat vind ik niet erg.
Wat betreft drammen in z,n algemeen als hij aan de gang blijft zetten we hem in de box en dan heeft hij wel in de gaten dat hij daar pas uit komt als hij eerst leif heeft zitten spelen. Strafplekje hoef ik niet te proberen want daar blijft hij toch niet zitten. We zijn wel heel consequent naar hem toe. Nee is nee. Wat vaak ook al helpt is om hem streng toe te spreken en dan op een andere plaats neer te zetten als waar hij aan het klieren was.
Overigens hebben we hier sinds de feestdagen een goedetend en supergezellig kind. voor zolang als het durrt dan maar goed. Nu is het hartstikke leuk met hem.
Groetjes Ramona
quote:
Hij is niet te jong om te luisteren. Als je nu denkt "laat maar gaan" met laten luisteren beginnen we later wel, ben je te laat. Terugdraaien van gedrag is veel moeilijker dan nu meteen sturen van gedrag.Echt meissie geloof me nou. En die kleine man is niet zielig als je nu op hem moppert. Hij moet gewoon weten waar de grenzen liggen en ook al mopper je op hem, hij vindt je nog steeds de liefste mama van de wereld.
Het is toch niet normaal dat-ie met speelgoed naar de honden gooit? Sorry hoor, maar ik zou dat dus echt niet pikken. En je loopt ook nog eens het risico dat een van de honden zelf denkt “Als jij die kleine man niet aanpakt, doen wij het wel!”.
Niet soft met een kindje van die leeftijd omgaan. Nu al laten weten wat wel en niet mag. Nogmaals, als je vraagt “wil je je bal?” luistert-ie toch ook? Wat is dan het verschil met “Je mag niet met speelgoed naar de honden gooien!”? Ik zie het verschil echt niet!
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 30 Dec 2009 10:55:39
het verschil is dat hij weet wat een bal is en niet wat “niet gooien met speelgoed” betekend.
maar je moet niet denken dat ik er niet op reageer hoor, want dat doe ik wel, ik pak hem gewoon bij zijn armpjes vast en zeg heel boos dat dat niet mag omdat dat de hondjes pijn doet. en hij krijgt de desbetreffende speelgoedjes die dag gewoon helemaal niet meer.
vanmiddag heb ik hem bijvoorbeeld op zijn kamer in zijn bed gezet. omdat we nogal klein wonen is er weinig ander plek in huis.
en toen ie terug kwam na 10 minuten was ie weer lief.
het enigste is alleen dat ik hem niet stil kan laten zitten als ie net doorheeft dat ie kan lopen. als dat nieuwe eraf is en hij heeft dat goed onder de knie probeer ik het wel maar nu zet ik m gewoon of in de stoel op een andere plek of in zn bed en bekijkt ie het daar maar.
we doen dus echt wel aan regels maar nog niet persee van IN DE HOEK
Schattebout, je bent hartstikke goed bezig! Gewoon zo doorgaan want je laat hem al weten wat wel en niet mag.
Ik blijf er alleen van overtuigd dat een kindje van die leeftijd veel meer snapt dan wij met z’n allen denken maar dat-ie net doet of z’n neus bloedt zolang-ie daarmee wegkomt.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 30 Dec 2009 17:04:09
ja precies ik laat wel weten wat ik wel of niet oke vind.
maar hij zeurt vandaag al de hele dag dus is het lastig hem constant weg te zetten. daarna is ie wel weer effe stil maar niks is goed vandaag.
nu staat ie ook weer flink te brullen dus het is constant "nee rico"
en hij zegt het doodleuk na: NEE NEE en schud daarbij ook nee.
maar hij blijft mouwen. hij is ook moe volgens mij nu.
maarja meneer wilde niet slapen vanmiddag dus dan krijg je dat.
nu blijf tie maar gewoon op totdat het bed tijd is, want voor dat uurtje vind ik het niet nodig hem weer op bed te leggen.
af en toe hebben we van die dagen haha
@ Rainbow . Nayaro drinkt ook nog heel veel uit een fles, ik vind het ook ontzettend moeilijk om hem hele de dag nix te drinken te geven! Ik ben dus wel al begonnen om hem alleen nog een tuitbeker of een rietjesbeker overdag aan te bieden! Alleen als hij na bed gaat krijgt hij een flesje.
Dit heeft ook een hele poos geduurd, maar kben er nu heel consequent in, hij krijgt gewoon alleen nog een tuit of rietje overdag behalve als hij na bed gaat, soms krijgt hij namelijk ook smiddags een klein flesje mee na bed, omdat hij anders niet in slaap komt, hij valt dan drinkend in slaap!
( Hier wil ik overigens ook vanaf, dus als jullie daar nog tips voor hebben? )
Nayaro heeft dus dus wel door dat hij met een rietje laag moet drinken, en af&toe oefen ik ook met hem uit een gewone beker, maar dit doe ik wel gwn als hij in zn kinderstoel zit hoor, want nayaro kiept hem zegmaar te ver over! Dus dan drinkt hij maar houdt hij hem te ver omhoog & loopt het dus helemaal over zn kin/nek/buikje heen, snappe jullie het?
Dat komt denk dus weer door die fles, die hij lkkr achterover kan gooien!:S
Alles heeft dus verband met elkaar he? hahaha
Wat betreft een straf/nadenkplekje denk ik dat Sje wel gelijk heeft hoor! Ze weten dondersgoed wat je van ze verwacht en wat je dan ook bedoelt met blijven zitten! Dit zeg ik immers ook wel eens als hij het beu is om aan tafel te blijven zitten in zn kinderstoel & dan weet hij ook dat hij nog even moet wachten!
Toevallig heb ik het net geprobeerd met Nayaro, want die gooide dus de afstandsbediening achter de ‘moederaard/kachel’ terwijl ik hem al 3x had gewaarschuwd! En heb hem dus bij de balkondeur op zn billen neer gezet! En hij bleef wel even zitten, maar helaas niet totdat ik hem riep?!
Moet ik hem dan terug blijven zetten? En hem dan gwn negeren ook als hij zichzelf dan laat vallen en gaat schreeuwen als een klein speenvarkentje?! ( Ja ik heb hier een Divo inplaats van een Diva hahah )
Nou, interesant toppic alleen klein beetje offtopic he? ahaha
Nayaro - Danil / 14 September 2008
@Preciousbaby, ja terug blijven zetten! Net zolang tot-ie er wel blijft zitten. Gewoon ook elke keer erbij zeggen: “Nee, hier blijven zitten tot mama je roept!”.
En als hij zich op dat nadenkplekje belachelijk gaat gedragen, zonder schade aan je huis of aan zichzelf aan te richten: negeren! Net doen of het je niet interesseert dat-ie heel de boel bij elkaar krijst.
Zodra jij nergens op reageert krijgt hij door dat het geen zin heeft om zich belachelijk te gedragen. Het duurt alleen maar nog langer voordat je hem van dat nadenkplekje afhaalt want dat doe je pas als hij weer normaal doet. Dus hij heeft alleen zichzelf ermee als-ie gaat lopen krijsen en stampvoeten!
Groetekes, Sje
haha rico was vandaag ook lekker dramatisch als ie iets niet mocht. ook zn hoofd op de grond laten zakken (bonken dus) om dan op de grond te gaan huilen.
en toen ie vervolgens zijn hoofd kei hard stootte tegen de grond omdat ie zich echt liet vallen omdat ie het echt NIET trok dus (ahum haha…omver viel van zieligheid) begon ie nog harder te krijsen…tja eigen schuld maar toen kreeg ie wel een kusje en vervolgens zn bed in of de box in.
ik zei ook 3x: niet tegen het bureau gaan staan om alles eraf te trekken
elke keer weggehaald niet luisteren dan maar weg halen en elders op de grond zetten.
en toen was het drama dus.
toen ie vervolgens doodleuk WEER naar het bureau ging had ik m ook boos in de box gezet zonder speelgoed.
en oh oh oh toen had ik het helemaal gevreten! mama was de aller stoutste van de wereld.
maar 10 minuten later was ik weer de liefste —>>> open armpjes ; MAMAAAA HMMMMMMMM (kusje dus)
wat heb ik toch een heerlijk jochie
trouwens, Sje, hoe sta jij tegenover : lief doen om zijn zin te krijgen? dus geknuffelt worden en opgetilt worden?
want het maakt me niet uit of dat niet slim is, maar hij is zooooo lief dan!! en dan mag ie best wel weer uit de box
<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/091211/RTYm.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“63” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/VLS0p1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>
Gewijzigd door - MamavanRico op 30 Dec 2009 21:02:20
Poeh he, een vraag over een rietjesbeker en dan eindigt het in tips over strafplekjes… Dus waarop moet ik dan reageren…straffen of rietjes???
Wij hebben hier ook een dreumes rondlopen van bijna 18 maanden die flink de grenzen aan het opzoeken is en in zijn laatste sprong zit. Maar moet je voor alles wat er fout gedaan wordt een kind direct (na een paar keer waarschuwen) afzonderen of op een strafplek zetten? Ik weet dat die kleintjes slim zijn, maar ik weet ook dat je ook op een andere manier je grenzen aan kunt geven. Julian heeft ook de neiging om de hond te plagen en heeft ook wel eens speelgoed tegen de hond aan lopen gooien (en niet zo zachtjes ook!). Dit hebben wij niet bestraft, maar we hebben wel uitgelegd dat dat pijn doet (en de hond dan kan bijten) en dat hij beter een bal kan zoeken als hij samen met de hond wil spelen. We hebben voorgedaan hoe hij dan met de bal en de hond kan spelen. Dit hebben we zo een paar dagen volgehouden en hij pakt nu inderdaad de bal als hij aandacht van de hond wil.
Voor je straft moet je soms ook even verder kijken wat de bedoelingen van het kind zijn in de actie die hij onderneemt. Wat doe je als je kind een lege beker op tafel ziet staan en deze pakt? Gelijk zeggen: ‘mag niet!’ Of: ‘kom maar, dat glas is van mama, zullen we hem samen in de keuken zetten?’ Wij hebben het laatste toegepast met als resultaat dat hij zijn lege fles of beker zelf naar de keuken brengt en onze bekers laat staan en al wijzend zegt: papa / mama.
Probeer negatief gedrag eens naar de positieve kant te draaien. Dat werkt zo veel relaxter dan steeds: ‘ga maar naar je hoekje en denk maar eens even na.’ En soms bedoelen ze het zo goed! Als Julian 's morgens nog even bij ons in bed ligt en hij wil naar beneden maar kan ons met woorden nog niet duidelijk maken wat hij bedoelt, dan doet hij dit wel met het pakken van voorwerpen ondersteund door gebaren. Soms pakt hij dan de bril van zijn vader van het nachtkastje en geeft deze aan zijn vader. Vervolgens wijst hij naar de deur en pakt papa bij de arm. Moet je dan boos worden omdat hij die bril heeft gepakt en aan papa loopt te sjorren? Het is zijn manier van communiceren en daar mogen we best naar luisteren net zoals hij ons heeft moeten leren begrijpen.
Tuurlijk staat die van ons ook wel eens op de gang, er zijn dingen die ook gewoon niet mogen zoals met zijn hamertje op de tv slaan. Pak je het hamertje af, dan pakt ie wel een puzzelstukje om mee te timmeren. Of steeds weer de la van het dressoir open en dicht doen. Dan is het na drie keer waarschuwen ook een minuutje op de gang.
Pff, een heel verhaal. Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: kijk eerst naar wat het kind wil zeggen of bedoelt voor er gelijk bovenop gezeten wordt. Ondersteunen , samen doen en uitleggen schept kinderen met zelfvertrouwen, ze leren hun eigen kunnen en doen (sorry, wijs geleuter…krijg je als je met jonge kinderen werkt ) En als je dan toch straft, zet een kind zoveel minuten op de gang als dat het oud is. Een kind van 2 is na 10 minuten allang weer met iets anders bezig in zijn/haar hoofd of is afgeleid door een vliegende vogel buiten.
En wat betreft die rietjesbeker…Hoe gaat het met drinken uit pakjes, gaat dat wel goed? Al eens een gewoon buigrietje geprobeerd in de oefenbeker? Daarbij niet te veel pushen denk ik. Het komt vanzelf, soms zijn ze met zo veel andere dingen bezig (aan het leren en ontwikkelen) waardoor er even niets nieuws bij kan. Soms is even wegleggen en een maandje later nog eens proberen effectiever dan blijven aandringen. Het moet wel leuk blijven toch???
@Freubeltje, welkom op de site.
@MamavanRico, ik zou daar dus niet intrappen dat-ie extra lief doet of kijkt om zijn zin te krijgen. Dat zou ik ook negeren (al is het maar even) als hij eigenlijk net “voor straf” in de box gezet is.
Zo hebben onze meiden de neiging maar gewoon heel makkelijk sorry te zeggen om zich eruit te redden en dan zeg ik altijd “Sorry is geen toverwoordje”.
Ik wil dat ze nadenken over wat de reden is geweest dat ik gemopperd heb en dat ze er dan op terugkomen, niet dat ze er te pas en te onpas in het voorbijgaan, zonder me ook maar aan te kijken sorry uitfloepen.
Dat schattig kijken van Rico is net zoiets als sorry zeggen. En tuurlijk zal-ie er ook wat van menen want hij vindt jou een lieve mama, maar als hij door heeft dat alles vergeten en vergeven is zodra hij maar even lief kijkt, zal-ie die truc toe blijven passen omdat-ie weet dat jij erin trapt.
Zo blijft-ie denken dat-ie al het stouts wat-ie doet goed kan maken met een schattige blik en zodra hij kan praten floept-ie er waarschijnlijk ook te pas en te onpas “sorry” uit in de verwachting dat alles dan weer opgelost is. Hij lacht zich op den duur echt helemaal suf als-ie ontdekt dat-ie er zo makkelijk mee weg kan komen omdat mama smelt bij een lieve glimlach.
En tuurlijk smelt je van binnen! Ik net zo goed met onze meiden. Ik heb net zo goed heel vaak mijn lach moeten houden of mezelf sterk gehouden. Mij is het ook niet altijd zo makkelijk af gegaan als ik nu omschrijf. Ik schrijf het allemaal wel alsof het heel simpel is maar opvoeden blijft een stevige uitdaging. Ik heb alleen de ervaring dat “de teugels strak houden” op den duur zijn vruchten afwerpt.
En om op het verhaal van Freubeltje terug te komen, ik heb nooit gezegd dat wij altijd meteen gestraft hebben. Tuurlijk zijn wij ook begonnen met duidelijk uitleggen waarom bepaald dingen niet mogen en tuurlijk doen wij ook aan positief opvoeden, maar als ik een paar keer gewaarschuwd heb en het kwartje valt niet, dan gaan ze hier toch echt richting gang.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 30 Dec 2009 21:41:01
Hoi,
Om het drinken uit een gewone beker makkelijker te maken zou je de vloeistof wat dikker kunnen maken, dus bv. een lepeltje pap ofzo erdoor of een ‘smoothie’ maken met wat fruit erdoor.
Verder is het echt een kwestie van oefenen. Ik vond de beker van difrax met een soort uitsparing voor de neus handig, is gewoon te koop bij etos enzo.
Succes