Drinken uit een rietjesbeker

Net probeerde ik Eva te laten drinken uit een gewone beker. Ze ketste 'm zo uit mijn hand, dus daar was ik snel klaar mee. Ik pakte de rietjesbeker en die vond ze interessant. Ze begon er goed uit te drinken, maar ze hield 'm eigenlijk net zoals haar gewone speenfles vast, dus ze hield 'm schuin omhoog. Daardoor raakte het rietje het sap niet en kwam er dus niks uit. Ze dronk en zoog, maar ze kreeg niks anders binnen dan lucht! Logisch, maar ja, ze snapt dat niet. Ik wil echt dat ze van die k-speenfles af gaat, want met 16 maanden is ze daar veel en veel te oud voor! Die rietjesbeker vind ik best ok en is ook beter dan de speen, maar hoe krijg ik haar zover dat ze de fles laat staan en zo uit het rietje zuigt? Of hebben jullie anders tips?

En dat drinken uit de beker…rampzalig. Als ze zin heeft gaat het wel, voor een paar slokjes. Maar vandaag had ze weer geen zin en dan oefent ze dus ook niet. Ik word er onderhand niet goed van, van het alleen maar drinken uit die speen. Dat ding wil ik de deur uit gooien! Ik oefen met water, maar nu is de bank dus zeiknat…Gats. Is het handig om een beker met oren te gebruiken? Maar die gooit ze meteen tegen de muur, zo van: hé wat leuk, dat ding kan bewegen! Moeilijk hoor, om haar dingen aan te leren!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Wat doe je op het moment dat ze die beker uit je handen tjoept? Alleen maar mopperen?

Ik zou haar op zo’n moment niet alleen toespreken maar ook even op een “strafplekje” zetten. Een plekje in de kamer waar ze moet blijven tot jij haar weer roept. Hoeft maar een paar minuutjes te zijn.

Als je zo’n plekje invoert, is het snel gedaan met die gekke grappen.

Gewoon bij alle ongewenst gedrag, een paar minuten op dat plekje af laten koelen die kleine mop.

Groetekes, Sje

hmm dat is lastig ja…
ik vond het al lastig dat rico de fles niet kon kantelen en dus ook niet uit een tuitbeker dronk…
en toen vond ik nuby bekers met rietje echt een uitkomst.
maargoed jullie situatie ligt dus net andersom
ik heb helaas geen tip voor je. misschien blijven herhalen mbt “voordoen” hoe het moet.
en uit die beker drinken.
ik zou zoiezo met water beginnen in een oefen beker, zoiezo om de rede die jij noemt, en andere rede: voor het geval ze gaan "gieten"
dan plakt die troep tenminste niet zo.

@Sje: maar strafplekken had volgens mij nog geen zin, ofzoiets zei Rainbow, las ze in een opvoedboek van the nanny.
als ik het fout zeg rainbow, val me aub in de rede voordat ik mezelf nog meer belachelijk maak

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ik heb een rietjesbeker die ze open moet duwen met de tanden en dan zuigen dus dat snapt ze niet. Maar ja hier volop tuit nog steeds alleen der papfles gaat nog met speen. Ik moet zeggen ik durg een beker ook nog niet aan vanwege het waterballet.

Groetjes,

Michèle

Als ze op die leeftijd begrijpen wat de vraag “wil je een koekje?” betekent, dan begrijpen ze ook wat “blijf daar maar zitten tot mama je roept” betekent is mijn motto. Als je er maar bij vertelt waarom ze op dat strafplekje moeten gaan zitten. Dus niet “ga maar op het strafplekje zitten”, maar “ga maar op het strafplekje zitten, want een beker uit mama’s handen slaan mag niet”. Kinderen hebben wel duidelijkheid nodig.

Wij zijn al heel vroeg begonnen met een strafplekje en bij ons hebben gekke grappen als knoeien met eten, gooien met speelgoed, etc. altijd maar heel kort geduurd want we hoefden maar te vragen “Wil je even in de hoek gaan staan nadenken, of stop je met stout zijn?” en dan was het voorbij met ondeugend zijn.

Groetekes, Sje

Volgens mij heb jij voorbeeldige kinderen Sje… Dat duveltje van mij een keer lenen???

Groetjes,

Michèle

Nou ik moet inderdaad zeggen (maar mogelijk zit het ook deels in het karakter van die kleine moppen van ons) dat ze heel goed luisteren en dat ze heel goed weten al van jongs af aan dat er met ons niet te sollen is. En ze proberen het wel. Tuurlijk komt het bij ons ook voor dat ze uitproberen of dat ze als ze van papa een “nee” hebben gehad, mij ook nog komen vragen of iets wel of niet mag.

Dus ze zijn echt weleens baldadig of ondeugend, maar van die grappen zoals ik hier op het forum weleens lees over kinderen die op hun 3e nog steeds alleen maar olvarit willen, of kinderen die 's nachts belachelijk lopen spoken om bij papa en mama in bed te mogen liggen, die komen hier niet voor. Gewoon omdat ze weten dat een “nee” van onze kant ook “nee” blijft. Dat wordt geen “ja” meer.

Zodra je een keer zwicht weten ze dat ze altijd door kunnen blijven drammen om hun zin te krijgen. Het is ons nog altijd gelukt om consequent te blijven. En wij hebben mogelijk ook het geluk dat we wat opvoeding en regeltjes betreft helemaal op 1 lijn zitten. Meneer Sje en ik hebben eigenlijk nooit discussies over dingen die over de opvoeding gaan. We zijn het altijd eens.

Maar als je net als die mama vorige week je zoontje af wilt leren om Olvarit te eten omdat-ie 3 jaar is en papa gaat daar niet in mee (met mogelijk ook discussies daarover in het bijzijn van het kind, want dat komt ook nogal eens voor in gezinnen dat papa en mama met de kinderen erbij over opvoeding discussiëren), dat voelt zo’n kindje aan en dan hoef je niet te denken dat het je gaat lukken om hem bij te sturen.

Zal ik anders ook een soort opvoedboek gaan schrijven, voordat ik hier het topic helemaal volschrijf?

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 29 Dec 2009 18:42:03

Maar, om op je vraag terug te komen Michèle: breng maar hoor die kleine diva!

Groetekes, Sje

Ik moet even lachen hoor rainbow, ik zie die beker al vliegen Maar zonder gekheid, Dylano snapt ook geen ene snars van die rietjesbeker. En wat klinkt het bekend het gaat hier 2 dagen goed met de tuit (wel fles tussendoor voor het vocht) en dag 3 houdt hij hem alleen ondersteboven grrr. vandaag heeft hij wel een volle beker leeggedronken op mijn schoot, dat was de oefenbeker van difrax. Dus denk dat Dylano tuit en rietjes over gaat slaan en rechtstreeks naar de gewone gaat.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

@ Sje. Ik moet zeggen wij zijn heel consequent en gelukkig ook heel eensgezind dus dat scheelt heel erg, maar ik heb wel een karaktertje rondlopen hier die heel goed luisteren kan maar het echt niet altijd doet en dan is het inderdaad een kwestie van heel consequent en strak blijven al is het soms heel vermoeiend.

Groetjes,

Michèle

Consequent en strak blijven is inderdaad erg moeilijk en vermoeiend maar als het je lukt, werpt het op den duur wel z’n vruchten af.

Groetekes, Sje

Dat hou ik ook in mijn achterhoofd

Groetjes,

Michèle

Wij zijn hier nu helemaal van de tuitbeker af en gebruiken alleen de rietjesbeker van Nüby of Erik drinkt rechtstreeks uit zo’n pakje met het rietje dat daarbij hoort (en dan het pakje in zo’n pakjeshouder van Difrax).

Eén tip als ze die beker kantelt: vastpakken en weer naar beneden brengen die beker, zodat ze er wél iets uitkrijgt. Hier ging het in het begin natuurlijk net zo en dat bijsturen helpt echt wel op den duur.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

@Sje, ook ik zou onze diva (tweelingzus van Morgan) zeer graag eens bij je langs sturen! Het is een lief kind, maar oooo wat heeft ze een eigen wil. En wat kan ze boos reageren als iets niet naar haar zin verloopt! Vanmiddag botste ze met haar kar tegen de deurstijl. Ze kan er prima mee draaien zelf, maar nee, dat kostte te veel moeite en dan gaat ze dus theatraal huilen omdat haar loopje is ‘gestopt’ door de deur: eeeeeeeee. Now way dat ik daar in tuin dus, ik heb haar het zelf laten oplossen. Ze wordt meteen kwaad als ze iets niet mag, het is me er eentje. Soms moeten we haar echt negeren, anders ben je er de hele dag mee zoet. Als ze de beker uit mijn hand mept, mopper ik inderdaad en kijk ik haar boos aan. Verder doe ik niks nee. Misschien moet ik dan toch eens die strafplek gaan invoeren? Ik had inderdaad in het boek van je collega Nanny Jojo gelezen dat dat pas werkt vanaf 2 jaar? Wij hebben wel een beetje dat ik strenger ben dan mijn vriend. Hij moppert ook wel hoor, maar meer zo op een lievere toon, zo van: ‘Nee Eva, dat mag niet van papa, ga maar spelen’. Ik ben gedecideerder en zeg: ‘NEE, MAG NIET!’ Gelukkig heeft hij nu ook door dat we, als ze iets van eten weigert, geen alternatief moeten aanbieden. Ik hoorde hem vanmiddag ook zeggen: ‘Eva, dit krijg je. Niks anders’ en hij gaf ook niks anders. Ja, we krijgen er nog een hoop werk aan geloof ik! Jaaaaaa, schrijf je een boek? Mag Eva het boek dan onthullen, eventueel samen met Morgan? Dat zij model staan en dat ze het boek dan voorbeeldig, als engeltjes, op een zilveren bordje komen brengen? Helemaal ‘afgericht’? Hahahahaha! Ach, het zijn natuurlijk wel engeltjes met een B ervoor!

Morgen gaat Eva bij oma logeren, waar ze zich ongetwijfeld voorbeeldig gaat gedragen, maar daarna probeer ik de beker flink te vullen en laat ik wel zien hoe het rietje werkt. Hopelijk vat ze 'm dan? En we blijven maar oefenen met water in een beker, maar oooo, wat is DAT moeilijk zeg!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ha ha ha Morgan wordt ook vandaag bij Oma gebracht. ik zie me meissie nu morgenmiddag pas want ze lag nog zo lekker te slapen toen ik om kwart over zes de deur uit ging. Maar het is even noodzaak. Ach morgen kan ik uitslapen das ook wel een lekker idee en bittere noodzaak want ik wilde gister per se Nanny Mcphee (overigens die wil ik ook wel in dienst) zien en dan is het zo weer half zes als je er om half elf pas in ligt

Groetjes,

Michèle

aha… nou dan denk ik dat ik ook eens een strafplekje uit ga zoeken
maar sje: hoe wil jij dat doen als een kind nog niet goed kan staan
en nog zo op onderzoek uit gaat? dus rond kruipt en ECHT niet stil gaat zitten daar in een hoekje.

@rainbow: ik zou ook gewoon blijven corrigeren met de rietjesbeker
steeds naar onder doen
wij hebben rico uiteindelijk ook geleerd dat de fles gekantelt moest worden
hij krijgt s’avonds nog een flesje
en die kantelt hij
maar weet je, wij hebbe een rietjes beker ZONDER handvaten en 1 met.
en die beker zonder wil hij ook wel is kantelen en die met handvaten kantelt hij weer niet.
maar…ik weet niet welke jij hebt?

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

@Rainbow, stuur jullie diva ook maar langs hoor!

@MamavanRico, gewoon net zolang op het strafplekje terugzetten tot het kindje er wel blijft zitten.

Al ruim voor het jaar snappen ze wat “Wil je een koekje” betekent, dan zouden ze niet snappen wat “Blijf daar maar zitten” betekent? Dat maak je mij niet wijs. Kleine slimmeriken zijn het!

Dus gewoon vol blijven houden. Zodra je het pikt dat ze na 3x terugzetten toch weer van dat strafplekje af komen en dat je ze dan maar laat gaan, lukt het je nooit om ze daar te laten blijven want ze hebben ontdekt dat je uiteindelijk zwicht en dat het kind kan “winnen”. Gewoon volhouden! Jij bent de baas!

Wat een rotwoord eigenlijk hè, strafplekje, maar jullie snappen wel hoe ik het bedoel he?! Misschien is nadenkplekje een beter woord, want wij zeggen er altijd bij “Ga daar maar even na zitten denken over wat je verkeerd gedaan hebt”

En na een paar minuten horen we dan van de gang af komen “Mamaaaaaaaaaaaaaaaaa, ik ben klaar met nadenken!!!” Haha!
En dan kunnen ze komen vertellen waar ze over nagedacht hebben. Hebben ze iets zinnigs te vertellen dan is het afgewerkt. Hebben ze niks zinnigs te vertellen dan kunnen ze weer terug om nog een keer na te denken, net zo lang tot ze wel met iets zinnnigs komen over wat ze verkeerd gedaan hebben.

Klinkt allemaal heel streng maar het werkt perfect en ze zitten hier eerlijk gezegd maar heel weinig op de gang. Als het per kind eens in de 3-4 weken voorkomt is het veel! En tuurlijk is de frequentie in het verleden hoger geweest (met soms wel 10x op een dag!), maar het feit dat de frequentie inmiddels zo laag is, bewijst dat het principe werkt.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 30 Dec 2009 10:01:50

Hmm in het nieuwe huis kan ik de gang wel gebruiken als we inderdaad gelijkvloers kopen, nu echt niet want dan gaat ze boven nadenken. Ik moet echt wat anders bedenken.

Groetjes,

Michèle

Wij hadden toen ze nog heel klein waren ook een ander plekje hoor. Die gang is pas ingevoerd op het moment dat we er gerust op waren dat ze niet naar boven zouden gaan.

Voorheen hadden we een hoekje in de huiskamer bij de inbouwkast. Dan hadden we er meer zicht op dat ze geen gekke dingen deden.

Elke huiskamer heeft zat bruikbare hoekjes.

Groetekes, Sje

Ha ha ha oh ja vast maar dan moet ik er wel even 1 bedenken. Komt wel goed.

Groetjes,

Michèle