Een populair onderwerp onder de mama’s van net 1-jarigen: Min of meer losgeslagen kinderen…
Bij Nora uit deze sprong zich voornamelijk in driftbuien. Gistermiddag ging ik haar een boekje voorlezen. Op een gegeven moment wilde ze weglopen met het boekje, maar ik hield het boekje ook vast, want ik was aan het voorlezen. Nou nou nou… dan loopt ze eerst helemaal rood aan, dan gaat die mond open en begint ze toch te brullen!
Wij hebben de afspraak haar op dit soort momenten niet haar zin te geven om dit gedrag niet te belonen. Maar na een halve minuut komen de tranen en wil ze een knuffel. Die kan ze dan weer wel altijd krijgen. Het probleem is dat ze ná de knuffel wel verwacht het boekje te krijgen, terwijl ze nog aan het brullen is. Dat zit er niet in, dus gooien we er nog een schepje bovenop in de dramaqueenact…
Uiteindelijk klameert ze weer een beetje, totdat ze tegen het volgende aanloopt wat niet mag. Het is ook wel sneu, want ze is echt gefrustreerd dan, en raakt helemaal over haar toeren.
Ik wil wel echt doorzetten in haar niet haar zin geven als ze zo doet. Maar ze is dan niet af te leiden met iets anders, en is ook echt boos op degene die het afpakt.
Iemand een idee hoe haar weer wat rustiger te krijgen zonder haar dr zin te geven?
In haar verdediging: Ze had niet veel geslapen op de creche die dag, dan is het heftiger…